Gå til innhold

Har så lyst til å begynne å løpe, men vet ikke hvor jeg skal starte!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjempelyst til å bli en løper. MEN ANER IKKE HVOR JEG SKAL STARTE!!! Jeg skjønner jo at jeg starter med å ha på joggesko å komme meg ut døra. Men trenger tips til sko, til start, til teknikk, til å komme i gang. Og hvordan det kjennes å være en løper!

Tusen tusen takk for alle svar!

Anonymkode: 79a76...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fot foran den andre osv. 

Neida, men begynn å gå i hurtig tempo, deretter løper du litt lenger og lenger for hver gang. 

Løping er en mental greie for man må over en mental greie for det føles ikke alltid godt. Løping gjør vondt. Men så fort man kommer over det så er det bare å løpe.

Anonymkode: 9bafe...58f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er helt nybegynner, så er dette programmet veldig bra: C25K Det er greit å følge en detaljert plan som både tar hensyn til økende form, men også at man ikke skal være for overivrig for å unngå skader. 

Anonymkode: 0a54d...428

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Powerwalking - gågging (gå/jogge) - jogge

Anonymkode: 8ba4e...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start rett utenfor døra! Ta de joggeskoene du har og begynn med en veldig kort tur. Løp litt lengre neste gang. Og så enda lengre. Når du har begynt å løpe turer på over en halvtime kan du tenke på treningsprogrammer og sånt, hvis du er interessert i det. Da kan du også begynne å tenke på nye sko, hvis du merker at de du har ikke er helt optimale. Men første pri må være å bare komme i gang.

To tips til å mestre de første løpeturen: * Løp SAKTE, særlig oppover - nybegynnere løper ofte fortere enn oss som har løpt i flere tiår. En eks av meg sa at han følte seg dum hvis han løp sakte. Dummere å stoppe på toppen av hver bakke tenker jeg!

Ikke vær redd for å gå, men vær redd for å stoppe. Dette gjelder de første turene når du skal venne deg til å løpe lengre og lengre. 

Anonymkode: 19db2...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp for meg var å kjøpe en aktivitetsklokke med program for løpetrening. 
Jeg har brukt Garmin og programmet i tilknytning til denne som skal lære deg å løpe 5 km i løpet av 12 uker. 
Du legger selv inn hvor ofte du har mulighet til å trene, hvor raskt du ønsker å nå målet ditt og intensitet. Jeg har et opplegg på tre dager i uken. Da lager programmet en intervalløkt med gåing og løping. Klokka forteller meg når jeg skal løpe, gå og hvile. 
Resultatet fra hver økt danner grunnlaget for neste økt, slik at du ikke får en raskere progresjon enn du tåler. 

For meg har dette vært helt gull. Jeg virkelig hatet å løpe og fant ikke motivasjon til å trene. Med klokka så har det blitt litt viktig for meg å "ikke skuffe klokka" ved å skippe treningsøkter og tilbakemeldingene jeg får gir meg økt motivasjon. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2019 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Har kjempelyst til å bli en løper. MEN ANER IKKE HVOR JEG SKAL STARTE!!! Jeg skjønner jo at jeg starter med å ha på joggesko å komme meg ut døra. Men trenger tips til sko, til start, til teknikk, til å komme i gang. Og hvordan det kjennes å være en løper!

Tusen tusen takk for alle svar!

Anonymkode: 79a76...bfa

Gratulerer og lykke til.

Ikke tenkt mye på teknikk helt i starten. Da risikerer du å løpe på en anstrengt måte.

Det kjennes veldig bra å løpe når du har kommet så langt at du kan cruise avgårde kilometer etter kilometer uten å presse deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Runtastic app og satte meg først ett mål på 3 km. Så økte jeg langsomt etterhvert når jeg følte meg klar.

Anonymkode: 6f65d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Dersom du er helt nybegynner, så er dette programmet veldig bra: C25K Det er greit å følge en detaljert plan som både tar hensyn til økende form, men også at man ikke skal være for overivrig for å unngå skader. 

Anonymkode: 0a54d...428

Veldig enig i dette. Det som ofte skjer i starten, er at folk øker for mye for fort, og dermed ender opp skadet, dette programmet gir en rolig progresjon, som gjør at bein, sener og ledd klarer å tilpasse seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 8.07, Angelheart2 skrev:

Det som hjalp for meg var å kjøpe en aktivitetsklokke med program for løpetrening. 
Jeg har brukt Garmin og programmet i tilknytning til denne som skal lære deg å løpe 5 km i løpet av 12 uker. 
Du legger selv inn hvor ofte du har mulighet til å trene, hvor raskt du ønsker å nå målet ditt og intensitet. Jeg har et opplegg på tre dager i uken. Da lager programmet en intervalløkt med gåing og løping. Klokka forteller meg når jeg skal løpe, gå og hvile. 
Resultatet fra hver økt danner grunnlaget for neste økt, slik at du ikke får en raskere progresjon enn du tåler. 

For meg har dette vært helt gull. Jeg virkelig hatet å løpe og fant ikke motivasjon til å trene. Med klokka så har det blitt litt viktig for meg å "ikke skuffe klokka" ved å skippe treningsøkter og tilbakemeldingene jeg får gir meg økt motivasjon. 

Lykke til!

Det var virkelig ett utrolig godt tips! 

Vet du hva klokkemodellen heter? :) hvordan legger man det inn egentlig? Via en nettside?

Hilsen nybegynneren😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Dersom du er helt nybegynner, så er dette programmet veldig bra: C25K Det er greit å følge en detaljert plan som både tar hensyn til økende form, men også at man ikke skal være for overivrig for å unngå skader. 

Anonymkode: 0a54d...428

Enig med dette. Jeg brukte dette selv da jeg begynte. Funket kjempebra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 9.20, Rægs skrev:

Det var virkelig ett utrolig godt tips! 

Vet du hva klokkemodellen heter? :) hvordan legger man det inn egentlig? Via en nettside?

Hilsen nybegynneren😅

Min klokke heter Garmin Vico Active 3, men jeg tror det er flere klokkemodeller som har lignende program. Det følger med en app der du kan hente ferdige program, eller du kan lage ditt eget. Veldig enkelt og greit, selv for nybegynnere. Klokka har i alle fall vært helt avgjørende for meg, ikke bare når det gjelder løping, men generelt det å holde seg aktiv. Det går litt sport i å "fylle klokka" hver dag (10.000 skritt, 10 etasjer og 30 min aktivitet med høy puls for meg, men dette kan man også stille inn selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...