Gå til innhold

Mannen min mener at jeg har et usunt forhold til trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For tre år siden begynte jeg å trene sammen med han jeg nå er gift med. Han drev med kroppsbygging og trente mye mer enn jeg gjør nå. Etter et par måneder ut i forholdet sluttet han helt mens jeg fortsatte da jeg elsket det. Følelsen av å bli sterkere og å ha en interesse betydde mye da jeg ikke hadde venner pga flytting og sykdom.  Jeg sliter psykisk, men har fått det så mye bedre etter at jeg begynte å trene. Det er min helt egen tid der jeg fokuserer kun på meg selv og alt av stress og bekymringer forsvinner.

Likevel så mener han nå at jeg burde trene mindre eller slutte helt da det i følge han har overtatt livet mitt og at jeg slites ut. Jeg trener stort sett fem dager i uka i rolige perioder, men nå som det er mye med familie, jobb og skole trener jeg når alt annet er gjort. Det er på ingen måte min førsteprioritet. Vi havner i flere krangler pga dette. Det jeg egentlig lurer på er om det er andre som har det slik og om jeg faktisk gjør noe som ikke er bra? 

Anonymkode: a4612...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som om at han ikke liker at du trener fordi han har sluttet å trene. Det er selvsagt hans problem og ikke ditt. Altså, 5 dager i uka med trening kan vel defineres som mye trening, men det er ikke for mye. Hadde jo vært noe annet om du trente 10 ganger eller mer pr uke. 

Anonymkode: 258bf...51b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er misunnelig eller føler seg truet for at du er bedre enn ham på trening. 

Anonymkode: f64e6...41e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså det har vært tankegangen min til nå. Likevel så er det noe med det han sier, at jeg er så sliten. Likevel så tror jeg det har med andre ting som at jeg tar opp fag på skolen, jobber hundre prosent for første gang og MYE med familien. Men jeg vet ikke og jeg blir plutselig usikker. Han forteller meg det så mye, at jeg er for opptatt av trening. Jeg spiser det samme som han og jeg dropper økter for kvelder med han og jeg lever et normalt liv  bortsett fra at jeg er for ung til å ikke ha venner😅 han mener jeg ikke har fritid, men fritiden min bruker jeg på trening og det er det JEG vil bruke den på, men nå får jeg dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: a4612...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har et sundt forhold til trening. Kan det være slik at mannen din har gått gjennom en fase hvor han har vurdert sin egentrening som usunn og projiserer dette over på deg?

Anonymkode: e0c1e...b59

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener stort sett fem dager i uka i rolige perioder, men nå som det er mye med familie, jobb og skole trener jeg når alt annet er gjort. Det er på ingen måte min førsteprioritet.

Prioriterer du å gjøre ting sammen med han, utover  å ta fri fra økter om kvelden? Jeg tenker på ting man gjør sammen på dagtid på fritiden, f eks gå turer i fjellet, gå på en badestrand og slappe av, eller annet som gir dere tid til å være et par, få tid til å prate sammen osv ? 

Jeg forstår at du ønsker å trene, og at det gir livet ditt mening og føles godt for deg. Men har du spurt han hva han konkret ønsker at du og han skulle gjøre i steden for  ? 

Endret av MorTil2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I perioder med mye stress er det sunt å trene en del, tror jeg. Et slitent hode blir bedre når kroppen også blir sliten, det er min erfaring. 

Anonymkode: fb5b2...2a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren så mye som du føler for selv. Han bestemmer ikke over deg.

Anonymkode: 2613d...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja altså det har vært tankegangen min til nå. Likevel så er det noe med det han sier, at jeg er så sliten. Likevel så tror jeg det har med andre ting som at jeg tar opp fag på skolen, jobber hundre prosent for første gang og MYE med familien. Men jeg vet ikke og jeg blir plutselig usikker. Han forteller meg det så mye, at jeg er for opptatt av trening. Jeg spiser det samme som han og jeg dropper økter for kvelder med han og jeg lever et normalt liv  bortsett fra at jeg er for ung til å ikke ha venner😅 han mener jeg ikke har fritid, men fritiden min bruker jeg på trening og det er det JEG vil bruke den på, men nå får jeg dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: a4612...4a7

Tenker at det er ikke opp til han å bestemme om du er for sliten til å trene. Det kjenner man jo på selv. Du kan jo si at han er velkommen til å trene sammen med deg. 

Og ja, du bestemmer selv hva du vil bruke tiden din på. Det er sikkert ikke et bra samlivsråd, men om en mann hadde skulle kontrollert hva jeg bruker fritiden min på så hadde jeg sagt drit og dra. 

Anonymkode: 258bf...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare en ting å gjøre.

1 - dump han, 2 - legg ut bilde av mage, rumpe, bryster og vagina i de respektive trådene, 3 - gi oss løse hint om ditt brukernavn.

Anonymkode: 67d99...0ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MorTil2 skrev:

Prioriterer du å gjøre ting sammen med han, utover  å ta fri fra økter om kvelden? Jeg tenker på ting man gjør sammen på dagtid på fritiden, f eks gå turer i fjellet, gå på en badestrand og slappe av, eller annet som gir dere tid til å være et par, få tid til å prate sammen osv ? 

Jeg forstår at du ønsker å trene, og at det gir livet ditt mening og føles godt for deg. Men har du spurt han hva han konkret ønsker at du og han skulle gjøre i steden for  ? 

Takk for spørsmål, jeg trenger det. Ja, jeg prioriterer han absolutt. Vi er sammen hver kveld. Problemet jeg har litt nå med forholdet er hvor inaktiv han er. Han har kontorjobb og er sliten så på hverdager vil han ingenting etter jobb og i helger vil han ingenting. Han spiser potetgull/pizza/pølse hver dag osv og øivsstilene våre har blitt veldig forskjellig. Jeg prøver å få han med på tur/trening, spise mer grønnsaker av og til osv, men det vil han ikke. Jeg presser han ikke og elsker han fortsatt, men det er så vanskelig. 

Anonymkode: a4612...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for spørsmål, jeg trenger det. Ja, jeg prioriterer han absolutt. Vi er sammen hver kveld. Problemet jeg har litt nå med forholdet er hvor inaktiv han er. Han har kontorjobb og er sliten så på hverdager vil han ingenting etter jobb og i helger vil han ingenting. Han spiser potetgull/pizza/pølse hver dag osv og øivsstilene våre har blitt veldig forskjellig. Jeg prøver å få han med på tur/trening, spise mer grønnsaker av og til osv, men det vil han ikke. Jeg presser han ikke og elsker han fortsatt, men det er så vanskelig. 

Anonymkode: a4612...4a7

Skjønner. Han vil trekke deg ned på sitt nivå, for det er tydelig at han ikke orker tanken på å komme på ditt nivå. 

Kognitiv dissonans på sitt beste dette her.

Anonymkode: e0c1e...b59

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker egentlig som han har gitt opp treningen, ser det som en lang vei å starte og komme i form igjen, og lar denne frustrasjonen gå ut over deg. Er det sånn at han er i mye dårligere form enn før, og du i mye bedre? Føler han seg litt truet for å kalle det det? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han høres nesten misunnelig ut. Så lenge treningen ikke går utover noe i hverdagen deres, ser jeg overhodet ikke problemet.

Du må ikke slutte å trene! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Han vil trekke deg ned på sitt nivå, for det er tydelig at han ikke orker tanken på å komme på ditt nivå. 

Kognitiv dissonans på sitt beste dette her.

Anonymkode: e0c1e...b59

Jeg tenkte det samme, bare med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tre år siden begynte jeg å trene sammen med han jeg nå er gift med. Han drev med kroppsbygging og trente mye mer enn jeg gjør nå. Etter et par måneder ut i forholdet sluttet han helt mens jeg fortsatte da jeg elsket det. Følelsen av å bli sterkere og å ha en interesse betydde mye da jeg ikke hadde venner pga flytting og sykdom.  Jeg sliter psykisk, men har fått det så mye bedre etter at jeg begynte å trene. Det er min helt egen tid der jeg fokuserer kun på meg selv og alt av stress og bekymringer forsvinner.

Likevel så mener han nå at jeg burde trene mindre eller slutte helt da det i følge han har overtatt livet mitt og at jeg slites ut. Jeg trener stort sett fem dager i uka i rolige perioder, men nå som det er mye med familie, jobb og skole trener jeg når alt annet er gjort. Det er på ingen måte min førsteprioritet. Vi havner i flere krangler pga dette. Det jeg egentlig lurer på er om det er andre som har det slik og om jeg faktisk gjør noe som ikke er bra? 

Anonymkode: a4612...4a7

La meg gjette: Han trente av kun 1 grunn alene: For å få seg dame. Og etter at han fikk deg, hadde han ikke grunn til å trene...

Anonymkode: ca16f...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Familytree

Trening hjelper til med å frigjøre stress og energi, det er et luftskifte som å gå en tur eller ha sex. På ingen måte gjør du noe galt.
Mannen din må forstå at dine prioriteringer fremdeles er din familie og jobb, men du har ledig tid og bruker den til å trene.
Kanskje han ikke setter pris på det fordi han ikke ser alt du gjør, avklare at du trenger å tømme tankene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trening skrev:

Virker egentlig som han har gitt opp treningen, ser det som en lang vei å starte og komme i form igjen, og lar denne frustrasjonen gå ut over deg. Er det sånn at han er i mye dårligere form enn før, og du i mye bedre? Føler han seg litt truet for å kalle det det? 

Det er akkurat sånn. Jeg var noen kilo lettere, men jeg ser mye bedre ut. Løfter tunge vekter og blir jevnlig sjekket opp mens jeg trener til tross for ringen på fingeren. Han ser fortsatt veldig bra ut, men sist han trente var for et år siden. Jeg har forhistorie med spiseforstyrrelse, men jeg er erklært frisk og føler meg frisk, men mulig at dette gjør han bekymra. Jeg mistenker også at han hadde et usunt forhold til kropp og trening da han trente tjue timer i uka. Som sagt, jeg elsker han og vil være med han, men dette er fryktelig vanskelig. At trening skulle på orke forholdet negativt, det hadde jeg aldri trodd. 

Anonymkode: a4612...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Augustotejerina skrev:

Trening hjelper til med å frigjøre stress og energi, det er et luftskifte som å gå en tur eller ha sex. På ingen måte gjør du noe galt.
Mannen din må forstå at dine prioriteringer fremdeles er din familie og jobb, men du har ledig tid og bruker den til å trene.
Kanskje han ikke setter pris på det fordi han ikke ser alt du gjør, avklare at du trenger å tømme tankene dine.

Jeg prøver å fortelle det, men det nytter ikke. Han tror at alt handler om at jeg vil ha større sprettrumpe og flatere mage. Dette stemmer ikke. Selvfølgelig gleder det meg bår jeg ser resultatet på kroppen, men det alene er ikke det som holder meg gående. Det som holder meg gående er å ha en tid på døgnet der jeg kun fokuserer på meg selv og ingen andre. 

Anonymkode: a4612...4a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fortalt om årsaken til at han sluttet å trene?

I hvor mange måneder trente han tilsammen? Trente han lenge før dere ble kjærester?

Er han deprimert eller syk på andre måter?

Anonymkode: ca16f...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...