Gå til innhold

Rasistisk venninne - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en far som har slike vitser også... aldri helt forstått greia eller hvorfor noen synes det er så morsomt. Men i det minste er det ikke som USA der de har en hard on for alt med rase istedet for å bygge felleskap. Men ja litt merkelig egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde droppet henne som venn. Greit at hun er "snill ellers", men for meg hadde et slikt menneskesyn trumfet disse andre kvalitetene hennes. Jeg har mange mørkhudede venner, og hadde ikke klart være venn med noen som kunne finnet på å kommentere eller behandle de på den måten som din venninne. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at «det der har du ikke lov til å si» Hadde hun svart at de hørte det jo ikke, hadde jeg sagt, «nei, men jeg hørte det»

Så hadde jeg gått.

Anonymkode: d285a...0af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Made4u skrev:

Det finnes to typer rasister, dem som kommuniserer sitt syn på intelligent vis og dem som ikke evner dette, din venninne er sistnevnte.

Aldri delt rasister sitt syn, alltid argumentert mot dem, men skal jeg i det minste ha litt vilje til å lytte til deres argumenter så må det være på annet nivå enn de mer eller mindre tanketomme bemerkningene til din venninne.

Rasisme kan også være misbrukt haugevis også. En ting er å se ned på folk av andre raser som er klassisk rasisme som er grusomt. Så er det å kalle folk fordi de ikke er enig i synspunkt.

Getto kultur er dårlig, integrering er bra .,,, RASIST
Sa noe uenig om noe politisk ... RASIST

Dette er veldig typisk for demokrater i USA. Som er sykt latterlig ironisk siden de har skylden for rasist kulturen som KKK og Jim Crow lovene. De måtte sanke stemmer så de bare skapte ny form for rasisme bare.

Jeg bare finner det ironisk at folk som ikke har noe svar på å hjelpe folk, og som vil sanke stemmer lettest eller fordi de ikke forstår en peiling på hva som funker er oftest de som kaller andre rasister. Er det jeg finner så sykt ironisk.

Endret av Kallis92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fortsatt vil være venninne med henne, så kan du prøve å spørre neste gang hun kommer med slike utsagn: "Hvorfor sier du sånt, egentlig?" Da må hun begrunne det hun sier om andre.

Du kan gjerne følge opp med flere "hvorfor"-spørsmål, og kanskje komme til bunns i hva disse utsagnene hennes kommer av. Har hun noen dårlige erfaringer som preger hennes syn, eller er hun bare generelt skeptisk til folk som ser forskjellige ut?

Anonymkode: 9cb92...6dc

ja, du har rett. Det er nok en smart måte å gjøre det på. Jeg tipper det  blir stille, fordi argumentene har hun aldri tenkt særlig over. Så om hun fortsatt mener det samme, så klarer hun kanskje å holde seg for seg selv når vi er sammen. Jeg vet ikke, men det er verdt et forsøk.

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke problemet? Er det en plikt at en må like alle typer mennesker?

Anonymkode: ac0f9...580

Man trenger ikke like alle, men å rangere folk etter hudfarge er søppelholdninger.

Anonymkode: d285a...0af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Clefable skrev:

Jeg hadde droppet henne som venn. Greit at hun er "snill ellers", men for meg hadde et slikt menneskesyn trumfet disse andre kvalitetene hennes. Jeg har mange mørkhudede venner, og hadde ikke klart være venn med noen som kunne finnet på å kommentere eller behandle de på den måten som din venninne. 

Jeg har tenkt tanken. Det kan hende at det blir for håpløst i det lange løp, selv om vi har være kjempevenner i over 10 år nå. Vi får se. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt tanken. Det kan hende at det blir for håpløst i det lange løp, selv om vi har være kjempevenner i over 10 år nå. Vi får se. 

Anonymkode: 975ea...59a

Jeg synes i alle fall du bør si ifra om at det føles ukomfortabelt for deg når hun kommer med sånne kommentarer. Det burde hun da respektere og slutte med når dere er sammen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kallis92 skrev:

Jeg har en far som har slike vitser også... aldri helt forstått greia eller hvorfor noen synes det er så morsomt. Men i det minste er det ikke som USA der de har en hard on for alt med rase istedet for å bygge felleskap. Men ja litt merkelig egentlig.

Nei, det er jo bare fordommer pakket inn i humor. 

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sagt at «det der har du ikke lov til å si» Hadde hun svart at de hørte det jo ikke, hadde jeg sagt, «nei, men jeg hørte det»

Så hadde jeg gått.

Anonymkode: d285a...0af

Takk, den kan jeg bruke! 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet, men du må nesten bare vær helt tydelig hvis dette er noe som plager deg veldig mye.

Anonymkode: 40fc6...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo bare fordommer pakket inn i humor. 

Anonymkode: 975ea...59a

Sant nok.. men jeg bare har aldri helt sett greia med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet, men du må nesten bare vær helt tydelig hvis dette er noe som plager deg veldig mye.

Anonymkode: 40fc6...7e4

Nei, så bruk heller tiden på ting du forstår. Bare da kan du bidra med noe konstruktivt. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud som dere overdriver her.

Ts, hvilken rett har du til å bestemme hva andre skal tenke, mene og si?

Fei for egen dør. 

Anonymkode: 5426f...b35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke være venn med rasister, men jeg har ett unntak og det er de litt «enkle» venninnene jeg har som ikke forstår at holdningene deres er rasistiske (men har mange andre gode kvaliteter). Her hadde jeg vurdert om denne venninna er reflektert nok til å forstå at dette er galt eller om hun bare er ignorant/ enkel. Hadde dog aldri sagt meg enig med henne, og prøvd å forklare hvorfor det er feil å si sånne ting. 

Anonymkode: d8c66...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke problemet? Er det en plikt at en må like alle typer mennesker?

Anonymkode: ac0f9...580

Det er ikke plikt å like alle mennesker nei. Men det er en plikt å ha respekt for hvert enkelt individ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Kallis92 skrev:

Rasisme kan også være misbrukt haugevis også. En ting er å se ned på folk av andre raser som er klassisk rasisme som er grusomt. Så er det å kalle folk fordi de ikke er enig i synspunkt.

Getto kultur er dårlig, integrering er bra .,,, RASIST
Sa noe uenig om noe politisk ... RASIST

Dette er veldig typisk for demokrater i USA. Som er sykt latterlig ironisk siden de har skylden for rasist kulturen som KKK og Jim Crow lovene. De måtte sanke stemmer så de bare skapte ny form for rasisme bare.

Jeg bare finner det ironisk at folk som ikke har noe svar på å hjelpe folk, og som vil sanke stemmer lettest eller fordi de ikke forstår en peiling på hva som funker er oftest de som kaller andre rasister. Er det jeg finner så sykt ironisk.

Oi, her var det en lang avsporing til amerikansk politikk, som ikke har noe med TS sin situasjon å gjøre.

Selv om du føler at rasismebegrepet blir brukt unødig, så er disse eksemplene som er skissert ren og pur rasisme. 

Rasisme og fordommer er å anta negative holdninger på mennesker man ser og møter kun pga hudfarge eller etnisitet. Å anta at han mørke du ser foran deg i køen er en kriminell voldtektsmann basert på utseendet, og å formidle disse antakelsene videre.

Hvordan tror du det er for vedkommende å høre slike kommentarer? Hva tenker du det gjør med et menneske å til stadighet høre at man er mindre enn, farligere enn, og generelt er "æsj"? 

Anonymkode: b4344...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera skrev:

Si at du forbinder rasisme med lav intelligens..

Men jeg tror ikke hun skjønner at hun er rasistisk. Så det vil nok ikke funke. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...