Gå til innhold

Rasistisk venninne - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei god venninne, men har dessverre oppdaget at hun er rasistisk. Hver gang vi er sammen, må hun dra en «negervits» eller to, hun sier «æææsj» eller «fy faen der går halve Afrika» når to mørkhudete går forbi, eller hun kan finne på å si at de har glemt å vaske seg eller har solt seg for mye. 

Jeg er så drit lei at jeg har mest lyst til å slå tilbake med samme holdningen om en viss sykdom hun har. Bare for at hun skal høre hvor lavpanna og fordomsfullt det er. Har til nå ikke respondert, eller et par ganger sagt fra at det ikke var morsomt, men det går i det samme. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke problemet? Er det en plikt at en må like alle typer mennesker?

Anonymkode: ac0f9...580

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Luna Llena skrev:

Og du er venn med henne fordi ?

Fordi ellers er hun et herlig menneske. 

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke problemet? Er det en plikt at en må like alle typer mennesker?

Anonymkode: ac0f9...580

HVis du ikke skjønnre problemet, så har du absolutt ingenting i denne tråden å gjøre. 

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, aiba skrev:

Si du har en mørkhudet halvsøster Og tar deg nær av det

Men jeg kan ikke lyve på meg det. Hun kjenner jo til slekta mi. Men hun presterer jo å kalle en lenger uti slekta med mørk hud for utlending selv om h*n er født og oppvokst i Norge. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer rasister, dem som kommuniserer sitt syn på intelligent vis og dem som ikke evner dette, din venninne er sistnevnte.

Aldri delt rasister sitt syn, alltid argumentert mot dem, men skal jeg i det minste ha litt vilje til å lytte til deres argumenter så må det være på annet nivå enn de mer eller mindre tanketomme bemerkningene til din venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Luna Llena skrev:

Og du er venn med henne fordi ?

Kanskje fordi hun har noen gode kvaliteter også?

Anonymkode: 50e49...405

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg kan ikke lyve på meg det. Hun kjenner jo til slekta mi. Men hun presterer jo å kalle en lenger uti slekta med mørk hud for utlending selv om h*n er født og oppvokst i Norge. 

Anonymkode: 975ea...59a

Hvordan responderer du når hun sier disse tingene?

Anonymkode: 50e49...405

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan responderer du når hun sier disse tingene?

Anonymkode: 50e49...405

Jeg har bare opplyst om at hun er norsk og født i Norge. Hun så bare litt rart på meg og sa så ingenting. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke problemet? Er det en plikt at en må like alle typer mennesker?

Anonymkode: ac0f9...580

Ja, det er det i dagens verden. 

Anonymkode: 1b5da...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Made4u skrev:

Det finnes to typer rasister, dem som kommuniserer sitt syn på intelligent vis og dem som ikke evner dette, din venninne er sistnevnte.

Aldri delt rasister sitt syn, alltid argumentert mot dem, men skal jeg i det minste ha litt vilje til å lytte til deres argumenter så må det være på annet nivå enn de mer eller mindre tanketomme bemerkningene til din venninne.

En «intelligent rasist» er vel strengt tatt et oxymoron.

TS: Man er ikke forpliktet til å være venn med idioter.

Anonymkode: 754cc...95d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Made4u skrev:

Det finnes to typer rasister, dem som kommuniserer sitt syn på intelligent vis og dem som ikke evner dette, din venninne er sistnevnte.

Aldri delt rasister sitt syn, alltid argumentert mot dem, men skal jeg i det minste ha litt vilje til å lytte til deres argumenter så må det være på annet nivå enn de mer eller mindre tanketomme bemerkningene til din venninne.

Rasisme er vel ikke intelligent, lol. Man kan fint komme overens med andre folkegrupper og likevel foretrekke å bo med sine egne, fordi man har mest tilfelles. Og det er noen som liker det sånn, akkurat som de som kommer hit prøver å få livet sitt mest mulig som slik de er vant til det hjemme. Folk er vanedyr og vi kan ikke bare tvinge folk til noe de ikke vil?

Det er teit å se ned på andre pga hudfarge.

Anonymkode: 1b5da...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Made4u skrev:

Det finnes to typer rasister, dem som kommuniserer sitt syn på intelligent vis og dem som ikke evner dette, din venninne er sistnevnte.

Aldri delt rasister sitt syn, alltid argumentert mot dem, men skal jeg i det minste ha litt vilje til å lytte til deres argumenter så må det være på annet nivå enn de mer eller mindre tanketomme bemerkningene til din venninne.

Nettopp. Det finnes ikke intelligens eller saklighet i det. Bare æsj og oppgulp basert på annerledeshet. Ingen argumenter. Jeg har et par ganger sagt "nei, slutt, det er ikke morsomt", men det fortsetter. 

Så er det jo ubehagelig å virkelig konfronterer henne. Jeg kan kanskje utf ordre henne med hva hun egentlig mener med det hun sier. Tipper det ikke kommer noen bedre arguemter da, blir heller stille. Og så fortsetter den samme gamle visa. 

Anonymkode: 975ea...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi hun har noen gode kvaliteter også?

Anonymkode: 50e49...405

Nettopp. Folk er sammensatte og hun er virkelig helt topp ellers. Det ser egentlig ut som denne rasismen har blitt verre de siste årene. Før var det bare en og annen morsomhet som ikke var noe å bry seg om. Vi kan alle være flåsete iblant. 

Anonymkode: 975ea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt vil være venninne med henne, så kan du prøve å spørre neste gang hun kommer med slike utsagn: "Hvorfor sier du sånt, egentlig?" Da må hun begrunne det hun sier om andre.

Du kan gjerne følge opp med flere "hvorfor"-spørsmål, og kanskje komme til bunns i hva disse utsagnene hennes kommer av. Har hun noen dårlige erfaringer som preger hennes syn, eller er hun bare generelt skeptisk til folk som ser forskjellige ut?

Anonymkode: 9cb92...6dc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

En «intelligent rasist» er vel strengt tatt et oxymoron.

Nei, det vil jeg ikke si, selv om det er logisk å tenke nettopp det dersom man skal ettergå logikken i argumentene rasister har. Strengt tatt finnes det jo ingen gode argumenter for å være rasist, om man da ikke skal påpeke forskjellige hudfarger da det i det minste er et faktum. Ut over det derimot...

Hva gjelder motstand mot religion, kultur m.m. så stiller det seg annerledes, men det er ikke ensbetydende med rasisme.

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...