Gå til innhold

Avlyse dåpsfest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen hadde gledet oss voldsomt til å samle familiene til en flott dåpsfeiring av vår nyfødte sønn. Vi er ikke mange men hans familie bor langt unna og det er ikke ofte man alle får samlet seg. Overraskelsen vår var stor når både hans søsken og foreldre gjorde det klart at de skulle ønske han hadde navnefest i stedet og generelt virket ganske negative til selve seremonien. 

For oss ble dette sårt. Vi er ikke faste kirkegjengere eller svært religiøse men å døpe baby sitter sterkt hos oss og føles viktig. Men når halve selskapet der  (respektfullt) syns dette er tullete, føles også feil og kleint å be dem til det. Jeg ønsker dem rett og slett ikke der når de så tydelig ikke støtter valget. Deres livssyn er deres valg, men føler de har gått for langt i å prakke det på oss nå..

Å «uninvite» hele hans nærmeste slekt er ikke et alternativ. Jeg ønsker ikke å skape mer problemer. Jeg tenker på å avblåse selskapet og heller ha en beskjeden dåp med bare oss og faddere til gudstjeneste uten et selskap. Samtidig er jeg redd for at dette skal virke dumt i ettertid for barnet, at han ikke fikk en fest for seg når han ble døpt..

noen som kan si hva de ville gjort? 

Anonymkode: d78ee...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La de komme direkte til festen da? Men ikke dropp festen pga noen tullete besteforeldre og tanter og onkler som ikke kan respektere deres valg!

Anonymkode: b83f2...824

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt barn vil aldri vite at det ikke var fest hvis det ikke blir fortalt det. 

Men jeg ville laget en felleschat, skrevet at du gleder deg til å se dem og at du vil informere om at det er helt frivillig å delta på selve seremonien. 

Og så driter du om de er der eller ikke,  og steller i stand den beste dåpsfesten ever 😊

Anonymkode: 85041...3e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så respektfullt av familien hans da. Noen mennesker altså....

De har ingenting de skulle ha sagt. Det er dere for eldre som velger.

Tror likevel at de ikke vil lage noen uhygge i et selskap? Så ville nok holdt det. Men om dere ikke vil, så greit nok det også. Jeg vet ingenting om dåpen min. Har aldri tenkt på det heller. Ikke før nå 🙂 hmmm... Men det har åpenbart ikke plaget meg! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må kjøre dåp og selskap som planlagt selvsagt. Ikke la dem påvirke deres valg og beslutninger. Starter du å føye deg på dette nå, hva blir det neste?

De velger selv om de vil takke ja, og takker de nei så er de uansett ikke mye å samle på. Tenker de velger å komme uansett. Selv om de ikke har et kristent livssyn så ønsker de nok til syvende og sist å dele dagen med dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overdriver. Vi hadde motsatt problemstilling, barnets farmor og farfar (og de fleste andre på den siden av familien) er aktive i menighet, mens vi ønsket ikke å døpe sønnen vår. Både farmoren og farfaren ga uttrykk for hva de mente, men vi vurderte aldri å endre mening likevel. Du sier jo at de var respektfulle i måten de sa det på, og da må du nesten tåle det.

Anonymkode: 91318...4e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk ateister og humanister og prakke på andre deres livssyn. De hevder religiøse er trangsynte, men er enda verre selv. Blås i de og gjør det dere mener er riktig.

Anonymkode: 350d8...222

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen hadde gledet oss voldsomt til å samle familiene til en flott dåpsfeiring av vår nyfødte sønn. Vi er ikke mange men hans familie bor langt unna og det er ikke ofte man alle får samlet seg. Overraskelsen vår var stor når både hans søsken og foreldre gjorde det klart at de skulle ønske han hadde navnefest i stedet og generelt virket ganske negative til selve seremonien. 

For oss ble dette sårt. Vi er ikke faste kirkegjengere eller svært religiøse men å døpe baby sitter sterkt hos oss og føles viktig. Men når halve selskapet der  (respektfullt) syns dette er tullete, føles også feil og kleint å be dem til det. Jeg ønsker dem rett og slett ikke der når de så tydelig ikke støtter valget. Deres livssyn er deres valg, men føler de har gått for langt i å prakke det på oss nå..

Å «uninvite» hele hans nærmeste slekt er ikke et alternativ. Jeg ønsker ikke å skape mer problemer. Jeg tenker på å avblåse selskapet og heller ha en beskjeden dåp med bare oss og faddere til gudstjeneste uten et selskap. Samtidig er jeg redd for at dette skal virke dumt i ettertid for barnet, at han ikke fikk en fest for seg når han ble døpt..

noen som kan si hva de ville gjort? 

Anonymkode: d78ee...736

Jeg hadde holdt festen og så fikk de gjort hva de ville, enten kommer de eller kommer de ikke. De har ikke noe med om dere døper eller holder navnefest. Dessuten så er navnefest ikke så veldig nøytralt det heller. Bare se hva jeg fant ut når vi skikket på det. Det holdes jo av Humanetisk forbund. Her står det hva de står for:

En innføring i humanisme

"Finnes det en Gud – eller flere guder? Er det et liv etter døden? Finnes det synske mennesker? Hvis du har tenkt gjennom ett eller flere av spørsmålene ovenfor, og har kommet fram til noe som ligner på svar, har du sannsynligvis et livssyn. Dersom svarene dine er ”neppe”, ”nei” eller ”niks”, så er det mulig at humanismen er det livssynet som står deg nærmest."

Anonymkode: 037a7...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgelig konfirmasjon og navnefest holdes av dette forbundet og da støtter man dette synet. Viser til tekst. Derfor ble det ikke noen navnefest på oss da dette såkalte "nøytrale" opplegget ikke passer oss når de sier at all tro på en gud er overtro. 

Eller som det stod lenger nede på siden:

Minimumserklæringen – humanismens grunnmur

”Humanismen er et demokratisk, ikke-teistisk og etisk livssyn som fremholder menneskets rett til og ansvar for å forme og gi mening til sitt eget liv. Humanismen avviser overnaturlige oppfatninger av virkeligheten.”

Enklere kan man ikke oppsummere humanismen, med mindre man da bytter ut ordet ”ikke-teistisk” med ”uten tro på Gud eller guder”, som er det ”ikke-teistisk” betyr.

Anonymkode: 037a7...fbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

For oss ble dette sårt. Vi er ikke faste kirkegjengere eller svært religiøse men å døpe baby sitter sterkt hos oss og føles viktig. Men når halve selskapet der  (respektfullt) syns dette er tullete, føles også feil og kleint å be dem til det. Jeg ønsker dem rett og slett ikke der når de så tydelig ikke støtter valget. Deres livssyn er deres valg, men føler de har gått for langt i å prakke det på oss nå..

Anonymkode: d78ee...736

Greit å ikke prakke sitt livssyn på andre, og det er fint å respektere andres tro, men dette ser jo ikke ut til å handle om *tro* for dere heller. Kan godt forstå at folk synes det er tullete å samle folk i bygningen til en religion man ikke tilhører, for å få en prest til å late som om han tror at dere mener noe religiøst med det, og så skal dere faktisk stå der og love å oppdra barnet i kristen tro selv om dere ikke har noen intensjoner om å gjøre det. Dere vet det, presten vet det, alle som er der vet at det bare er et skuespill og at dere benytter et kirkesamfunn til å få en gratis seremoni. Dere respekterer ikke kirken eller presten, og kirken respekterer heller ikke seg selv når de holder på slik, så det er ikke rart om slektningene deres ikke respekterer det heller. Men bortsett fra det er det som sagt fint å respektere andres valg uten å mase om at de bør gjøre det annerledes. Selv om det kan innvendes at det er dere som vil "prakke på" andre en liksom-religiøs seremoni.

Anonymkode: 246f7...086

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å ikke prakke sitt livssyn på andre, og det er fint å respektere andres tro, men dette ser jo ikke ut til å handle om *tro* for dere heller. Kan godt forstå at folk synes det er tullete å samle folk i bygningen til en religion man ikke tilhører, for å få en prest til å late som om han tror at dere mener noe religiøst med det, og så skal dere faktisk stå der og love å oppdra barnet i kristen tro selv om dere ikke har noen intensjoner om å gjøre det. Dere vet det, presten vet det, alle som er der vet at det bare er et skuespill og at dere benytter et kirkesamfunn til å få en gratis seremoni. Dere respekterer ikke kirken eller presten, og kirken respekterer heller ikke seg selv når de holder på slik, så det er ikke rart om slektningene deres ikke respekterer det heller. Men bortsett fra det er det som sagt fint å respektere andres valg uten å mase om at de bør gjøre det annerledes. Selv om det kan innvendes at det er dere som vil "prakke på" andre en liksom-religiøs seremoni.

Anonymkode: 246f7...086

Vel, hadde mer enn gjerne utelatt dem fra likningen her men det ville blitt tatt ille opp. Resten av det du skriver går jeg ikke inn på. 

Ts. 

 

Anonymkode: d78ee...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville arrangert dåp, på tross av unødvendige kommentarer. Skjønner godt det kan føles sårt når dette er en dag man ser frem til, men det vil nok være enda mer sårt å skulle droppe dåpen på bakgrunn av hva andre måtte mene og muligens angre i fremtiden. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomfør dåpen som planlagt og så får de bare utebli om de har så store problemer med dette. De må bare lære seg først som sist,å akseptere det dere gjør. Hvis dere nå avlyser dåpen for å please dem, så vil dere oppleve de samme forventningene neste gang dere gjør noe de ikke er enige i. Dåp er noe personlig som kun foreldrene skal kunne velge, om de vil. Andre i slekten skal ikke få overstyre foreldrenes valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typisk ateister og humanister og prakke på andre deres livssyn. De hevder religiøse er trangsynte, men er enda verre selv. Blås i de og gjør det dere mener er riktig.

Anonymkode: 350d8...222

Eyyyy....ikke dra alle over en kam da! Jeg er humanist, men ville aldri nektet å støtte opp i kirken for et dåpsbarn eller etc. Alle har rett til å tro hva dem vil. Barna mine er døpt i kirken, så får dem bestemme selv når dem er gamle nok. 

Anonymkode: dd4c9...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overraskelsen vår var stor når både hans søsken og foreldre gjorde det klart at de skulle ønske han hadde navnefest i stedet og generelt virket ganske negative til selve seremonien. 

Det slutter aldri å forbause hvilken rett nordmenn tror de har til å mene noe om og bestemme over andres liv...🤦‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NBA skrev:

Det slutter aldri å forbause hvilken rett nordmenn tror de har til å mene noe om og bestemme over andres liv...🤦‍♂️

Nordmenn? Dette er nok noe man kunne opplevd i mange andre land også. Tenk bare på alle de mannsdominerte kulturene, der kvinner og barn styres med jernhånd. Ikke mye aksept for egne valg der heller gitt.

Anonymkode: aeb3c...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn? Dette er nok noe man kunne opplevd i mange andre land også. Tenk bare på alle de mannsdominerte kulturene, der kvinner og barn styres med jernhånd. Ikke mye aksept for egne valg der heller gitt.

Anonymkode: aeb3c...f86

Vel, jeg bor i Norge, så jeg tar meg ikke friheten av å prate om hva folk i andre land bedriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Har sovet på det og lest innspillene. Jeg kommer til å be dem til middag og kaffe på ettermiddagen. Hvis de savner noe fra invitasjonen eller ønsker å delta i mer får de etterspørre det på eget initiativ. Gjør ikke det for å være barnslig men fordi jeg har tolket det slik at de ikke liker å gå i kirken og helst vil slippe - så da skal ikke vi forvente noe av dem. De er velkommen om de tar initiativ. Samtidig føler jeg at jeg får vist at slik «overstyring» ikke aksepteres. Takk for alle innspill☺️

Anonymkode: d78ee...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ingenting om å døpe et nyfødt barn som ikke er i stand til å ta et religiøst valg selv. Selv om seremonien hovedsaklig fungerer som en tradisjon, finnes det langt andre tradisjoner som er mer rettferdig stilt å opprettholde. Til tross for at jeg mener dere "propper" religion og Jesus og alt det der på et uskyldig, uvitende barn, hadde jeg likevel ikke blandet meg inn i hva dere som familie ønsker å gjøre med barnet deres. Dere bør holde arrangement slik dere ønsker, og så får de ta beslutningen om å komme eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...