AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Så en av mine beste venninner skal gifte seg i utlandet, i et land verken hun eller mannen (eller noen av oss andre, for den saks skyld) har noen spesiell relasjon til. Men det er et relativt rimelig land, og min venninne skal ha et stort og overdådig bryllup, så jeg antar destinasjonen er valgt for å kunne holde kostnadene litt nede. Jeg og mannen min må fly og bo på hotell for å delta i bryllupet, og til nå har vi brukt 13.000 kr på flybilletter og hotellovernatting (og da har vi valgt omtrent billigst mulige overnatting- skulle vi ha bodd på hotellet der bryllupsfesten holdes, ville vi allerede vært på over 20.000). I tillegg vil vi jo få enda mer kostnader når vi faktisk er på stedet der bryllupet skal være, med transport til/fra flyplassen, til/fra bryllupet, alle andre måltider enn akkurat selve bryllupsmiddagen osv. Så vi må nok regne med at vi ender på nærmere 20.000 i utgifter totalt til dette bryllupet, i tillegg til at vi også må bruke 3 feriedager hver både jeg og mannen. Nå i sommer sendte brudeparet ut ønskeliste til alle gjestene- og jeg må si jeg ble litt sjokkert over alle de dyre gaveønskene.. Nå har vi jo allerede brukt fryktelig mye penger på dette bryllupet, men så skal de altså ha enda mer. Mannen min foreslo å heller gi en ideell gave, altså at man donerer f.eks 1000 kr (eller den summen vi vil gi) til en eller annen ideell organisasjon, og så skriver vi på kortet til brudeparet at vi har donert 1000 kr til WWF/Unicef/Røde Kors e.l. i deres navn. Hva tenker dere andre om dette? Jeg tenker at brudeparet kan jo ikke akkurat bli sure- vi har jo brukt pengene selv om de har gått til noe annet enn dem. Siden vi allerede har brukt så utrolig mye penger på bryllupet deres, har jeg nesten ikke samvittighet til å bruke ENDA mer på dem. Da synes jeg heller at noen andre, virkelig trengende, også skal få litt.. Noen tanker?? Anonymkode: d49ae...4d1 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Jeg slutter aldri å forundre meg og irritere meg over hva fikk forventer av sitt eget bryllup. Er det ikke vanlig å droppe gaver hvis gjestene må punge ut med flerfoldige tusen for å delta? Syns det er et helt riktig valg av deg- og en fin gest - det betyr jo litt mer enn det rent materielle også. Kjør på! Anonymkode: 6a510...59e 46
cilla89 Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Det er da ikke vanlig å be om gaver dersom man gifter seg i utlandet 😧 feriedager og pengene dere bruker på reise er mer enn nok gave. Jeg hadde enten ikke gitt noe eller så hadde jeg donert penger slik mannen din foreslår. 32
Gjest ti10 Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Skjønner at du synes det er dyrt, det gjør jeg også, men er det virkelig ikke mulig å få utgiftene for hotell og fly ned i under 13000? Hvor lenge skal dere egentlig være der? Flybilletter er jo stort sett rimelige for tiden, og det finnes jo en haug med nettsider der du kan gjøre hotellkupp. Og hotell er i utgangspunktet rimelig i lavkostland. Airbnb er også et alternativ dersom dere vil kutte kostnader. Men ja, jeg synes uansett at dere med god samvittighet kan gi penger til et veldedig formål i gave.
Pillarguri Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Det er uhørt å komme med gaveliste når gjestene reiser langt og har store utgifter for å delta i bryllupet. Det vanlige er at gaver blir droppet ved sånne bryllup. Det er gjestenes deltagelse i bryllupet som er gaven. (Og ofte er det en veldig dyr gave) 19
solmåneogstjerner Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 Herregud. Jeg hadde aldri giddet å bruke 20 000 på et bryllup og tre dagers tur. Når dere nå først har gjort det så hadde jeg glatt droppet gaven. Har dere penger så det tyter ut av lommeboka så er det fint å gi en gave til røde kors eller redd barna. Eller så kan dere fint droppe det. 22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 Jeg synes det er spesielt å komme med ønskeliste når det holdes i utlandet, gaven er jo at dere er der. Men når det er sagt, så hadde jeg nok gitt noe fra ønskelista, selv om det ble bare en teskje🙈 Hadde ikke gitt dyr gave. Anonymkode: 8134f...abe 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Tenker at dere enten må velge å ikke dra på grunn av økonomi (for sent nå). Eller droppe å klikke på grunn av den siste dråpen (tusenlappen). Ikke gi til ideelt formål bare for å illustrere et poeng. Det koster det samme for dere uansett. Og det virker bare sært fra deres side. (selv om vi kan være enige i at det er brudeparet som her er de sære). Anonymkode: 50b17...3f2 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, ti10 skrev: Skjønner at du synes det er dyrt, det gjør jeg også, men er det virkelig ikke mulig å få utgiftene for hotell og fly ned i under 13000? Hvor lenge skal dere egentlig være der? Flybilletter er jo stort sett rimelige for tiden, og det finnes jo en haug med nettsider der du kan gjøre hotellkupp. Og hotell er i utgangspunktet rimelig i lavkostland. Airbnb er også et alternativ dersom dere vil kutte kostnader. Men ja, jeg synes uansett at dere med god samvittighet kan gi penger til et veldedig formål i gave. Det var ikke mulig å få utgiftene lavere enn dette, nei. Vi er borte fra torsdag-mandag, for å få så rimelige flybilletter som overhode mulig. Og i tillegg flyr vi med mellomlanding den ene veien siden det ble et par tusen billigere enn å fly direkte. Flybilletter hjem på søndagen ville ha blitt 4000 kr dyrere enn på mandagen, så da ble det billigere med en ekstra hotellnatt til 700 kr enn å fly hjem på søndagen. Brudeparet har dessuten et ekstra arrangement på fredagen som bruden mer eller mindre forventer at vi nærmeste venninnene stiller på, vi er dermed nødt til å dra ned på torsdagen. Vi bestilte billetter 9 mnd før bryllupet, men på det tidspunktet hadde visst allerede de aller fleste av våre venner og bekjente allerede bestilt flybilletter. Siden vi er over 100 stk som skal ned dit i bryllupet den helgen, er nok det årsaken til at flybillettene brått ble ganske dyre til denne destinasjonen. Ts Anonymkode: d49ae...4d1
Gjest O.G. Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere andre om dette? Jeg tenker at brudeparet kan jo ikke akkurat bli sure- vi har jo brukt pengene selv om de har gått til noe annet enn dem. Siden vi allerede har brukt så utrolig mye penger på bryllupet deres, har jeg nesten ikke samvittighet til å bruke ENDA mer på dem. Da synes jeg heller at noen andre, virkelig trengende, også skal få litt.. Noen tanker?? Anonymkode: d49ae...4d1 Minn henne på at det ikke er brukelig med ønskeliste når det er destinasjonsbryllup.
Sandie Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 Jeg synes dere kan gå for en ideell gave, det kan brudeparet ikke bli sure for nei. Vi ble nylig invitert i et bryllup i utlandet der det i invitasjonen stod at gjestenes nærvær var viktigst og at ingen måtte føle seg forpliktet til å kjøpe gave. Vi kjøpte en rimelig gave, bare for å ha med en liten ting. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #12 Skrevet 9. august 2019 Veldig sært å gi veldedig gave i bryllupsgave til noen som ikke har bedt om det. Du signaliserer jo "jeg gidder ikke gi en personlig gave til deg, jeg vil heller gi pengene mine til veldedighet" eller "jeg synes ikke du trenger en gave, jeg gir heller pengene til veldedighet". Anonymkode: 9db1a...0cf 15
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #13 Skrevet 9. august 2019 Ikke gi gaver til veldedighet i navnet til noen som ikke ønsker det. Det er bare kleint. Da hadde jeg heller droppet gave. Anonymkode: feda1...8c3 17
Kattugla Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig sært å gi veldedig gave i bryllupsgave til noen som ikke har bedt om det. Du signaliserer jo "jeg gidder ikke gi en personlig gave til deg, jeg vil heller gi pengene mine til veldedighet" eller "jeg synes ikke du trenger en gave, jeg gir heller pengene til veldedighet". Anonymkode: 9db1a...0cf Det er jo ennå særere å be om dyre gaver når gjestene samlet går ut med nærmere 1/2 million for å delta i bryllupet.. 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 Jeg syns det blir for sært å gi penger til et veldedig formål som gave bare for å statuere et eksempel. Flott hvis dere vil donere penger, men gjør det på vegne av dere selv og ikke for å sende et sleivspark til brudeparet. Anonymkode: 7a673...bf0 10
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #16 Skrevet 10. august 2019 Jeg syns det er utrolig frekt å forvente dyre gaver når man legger bryllupet til utlandet og dermed påfører gjestene store kostnader for reise og overnatting. Dere kan gjerne donere penger i deres navn, men jeg tenker at det er innafor å ikke gi gave heller, ev en liten oppmerksomhet bare. Anonymkode: 4df9e...43e 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #17 Skrevet 10. august 2019 Hadde kjøpt noe stort. Velsig stort. Og da hatt litt glede over at de storkrevende menneskene måtte slite med å få det hjem. Ja og selv måtte betale MYE for å transportere gaven hjem. Anonymkode: 7fa35...702 13
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2019 #18 Skrevet 10. august 2019 Jeg hadde ikke gitt en veldedig gave til noen som ikke ønsker seg dette. Men jeg hadde kanskje kjøpt en te-skje eller en fløtemugge eller lignende for å si fra om at ønskeliste OG utenlandsbryllup i denne størrelsen ikke henger sammen.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #19 Skrevet 10. august 2019 Hvordan kan fly med hotell komme på 13000kr dersom de skal gifte seg i et rimelig land? Dersom dette er en av dine beste venninner, så må du vel kunne være ærlig med henne og si at dere ikke har råd til dyr gave i tillegg? Anonymkode: 581e2...9cb 4
Sunstone Skrevet 10. august 2019 #20 Skrevet 10. august 2019 Det høres ut som brudeparet ikke tenker så langt enn sitt eget ve og vel. De bryllupene jeg kjenner til som har vært i utlandet, som har vært i både Frankrike og Italia. Som er dyre destinasjoner. Der har brudeparet ordnet en billig pakkepris på et hotell. Og de har ikke bedt om noen gaver iom at det er i utlandet. Kjipt å havne opp i denne situasjonen, hvor dere blir robbet for penger TS. Jeg vet ikke hva dere kan gjøre nå. Men mulig jeg hadde sagt det hadde blitt altfor dyrt å reise, men det er kanskje for sent. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå