Gå til innhold

Gaveønsker i kostbart bryllup (utlandet)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønskeliste er ikke kravliste. Da jeg var mest i brylluper for ca 20 år siden var det aldri noen som hadde ønskeliste. Noen sparte på spesielt servise eller bestikk bare.

Min standardgave var et pledd. Følte aldri at jeg var forpliktet til å kjøpe noe kjempedyrt.

Anonymkode: 0b86f...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi dem en 500-lapp. Dere MÅ ikke kjøpe fra gavelisten.

Anonymkode: 96630...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i utlandet i fjor og spesifiserte at vi ikke ønsket gaver på innbydelsen, gaven fra de de oss var at de kom og delte opplevelsen med oss.  Syns det er bare uhørt og toppen av frekkhet og kreve gave når folk legger ut titusenvis på reise og opphold!! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 18.02, SupaWoman skrev:

Vi giftet oss i utlandet i fjor og spesifiserte at vi ikke ønsket gaver på innbydelsen, gaven fra de de oss var at de kom og delte opplevelsen med oss.  Syns det er bare uhørt og toppen av frekkhet og kreve gave når folk legger ut titusenvis på reise og opphold!! 

Helt sjukt å invitere folk til destinasjonsbryllup til flere titusenvis på reise og opphold også.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Helt sjukt å invitere folk til destinasjonsbryllup til flere titusenvis på reise og opphold også.... 

Det er da helt frivillig å komme.  Folk som kom tok det som en del av ferien og ble 4-7 dager.  Mange som takket nei også. Vi hadde blitt ca 20 fler om vi hadde feiret i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det er da helt frivillig å komme.  Folk som kom tok det som en del av ferien og ble 4-7 dager.  Mange som takket nei også. Vi hadde blitt ca 20 fler om vi hadde feiret i Norge. 

Spørs om familie og nære venner føler det er frivillig å komme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Det er spesifisert i ønskelisten at alle gaver må sendes hjem til dem, og ikke tas med i bryllupet, så det er ikke noe poeng å gi en kjempestor gave for å «straffe» dem.

Poenget med gave til ideell organisasjon er selvsagt heller ikke å straffe dem, men heller å lette min/mannens samvittighet ved å gi noe til et godt formål nå som vi (og kjempemange andre gjester) allerede har brukt så mye på brudeparet. I mitt hode blir det rett og slett feil å bruke enda mer penger på dem nå. Men mulig jeg er alt for idealistisk i tankegangen.

Registrerer at mange mener det er uakseptabelt å gi veldedig gave, så da gjør vi vel ikke det. (Ift hvilken organisasjon som skulle fått, så vet jeg godt hvilke organisasjoner min beste venninne er enig/uenig med, så ingen fare for å gi til «feil» organisasjon). Men jeg synes det er spesielt at så mange mener at dette ville være en fornærmende gave. I mitt hode er en liten gave (til noen få hundrelapper)til brudeparet, som mange her tydeligvis synes er ok, langt mer fornærmende enn 1500 kr gitt til en veldedig organisasjon i brudeparets navn.

ts

 

Anonymkode: d49ae...4d1

Forstår du virkelig ikke at det er både fornærmende og uakseptabelt å gi til veldedig gave i deres navn i deres eget bryllup som de ikke har bedt om?

Hvis dere absolutt vil gi en slik gave, gir dere iallfall i eget navn, ikke noen andres sitt.

 

Anonymkode: 2ee57...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Hun vet godt at vi er mange som synes dette bryllupet blir dyrt for oss gjestene, men hun har valgt å holde bryllupet der likevel. Da er det jo ikke så mye mer å snakke om, er det det? Ønsker ikke å starte en konflikt med henne over dette.

Anonymkode: d49ae...4d1

Det må da være mulig å ta opp dette som et voksne mennesker, uten at det blir konflikt? Hadde det vært min beste venninne hadde jeg sagt fra til henne at det faktisk er flere som reagerer på at de sender ut en ønskeliste med kostbare ønsker når bryllupet allerede er dyrt å delta i siden det er lagt til utlandet og gjestene får utgifter til reise og opphold. Det burde være gave nok at man bruker feriedager og penger på å komme i bryllupet.

Anonymkode: 243c9...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan planlegger brudeparet å få med seg alle gavene hjem igjen?   Kjøpe 70 kg ekstra vekt og ha med seg 5 kofferter ekstra??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SupaWoman skrev:

Hvordan planlegger brudeparet å få med seg alle gavene hjem igjen?   Kjøpe 70 kg ekstra vekt og ha med seg 5 kofferter ekstra??

Tror det stod et sted at gavene skulle sendes hjem til dem, ikke has med i bryllupet. Da er det jo enda mindre hyggelig å kjøpe fin gave. Kanskje man like godt bare skulle overføre penger på Vipps? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 8.35, Kritt skrev:

Tror det stod et sted at gavene skulle sendes hjem til dem, ikke has med i bryllupet. Da er det jo enda mindre hyggelig å kjøpe fin gave. Kanskje man like godt bare skulle overføre penger på Vipps? ;)

Disse folkene vil tjene på bryllupet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 14.8.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Det er spesifisert i ønskelisten at alle gaver må sendes hjem til dem, og ikke tas med i bryllupet, så det er ikke noe poeng å gi en kjempestor gave for å «straffe» dem.

Poenget med gave til ideell organisasjon er selvsagt heller ikke å straffe dem, men heller å lette min/mannens samvittighet ved å gi noe til et godt formål nå som vi (og kjempemange andre gjester) allerede har brukt så mye på brudeparet. I mitt hode blir det rett og slett feil å bruke enda mer penger på dem nå. Men mulig jeg er alt for idealistisk i tankegangen.

Registrerer at mange mener det er uakseptabelt å gi veldedig gave, så da gjør vi vel ikke det. (Ift hvilken organisasjon som skulle fått, så vet jeg godt hvilke organisasjoner min beste venninne er enig/uenig med, så ingen fare for å gi til «feil» organisasjon). Men jeg synes det er spesielt at så mange mener at dette ville være en fornærmende gave. I mitt hode er en liten gave (til noen få hundrelapper)til brudeparet, som mange her tydeligvis synes er ok, langt mer fornærmende enn 1500 kr gitt til en veldedig organisasjon i brudeparets navn.

ts

 

Anonymkode: d49ae...4d1

Du kan mene hva du vil om det. Men det står ikke på ønskelisten til brudeparet. Høflige gjester kjøper ut fra ønskelisten. Ønsker de seg et bestemt bestikk f.eks. så går det an å kjøpe en teskje fra det bestikket. Hvis bruden blir fornærmet, må du forklare at reisen din inngikk i budsjettet for gave.

Du kan jo også kanskje forklare venninnen din at ønskeliste med denne typen gaver er ekstremt uhøflig når man pådrar gjestene sine en dyr utgift i for reise og opphold i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg syntes det er merkelig, og til og med ganske egoistisk av brudeparet å forvente gave når de legger opp til at det blir såå dyrt for gjestene å komme i bryllupet deres.

Når det er sagt, syntes jeg heller ikke det er noen god idè å gi donasjon i bryllupsgave når brudeparet ikke har satt det på ønskelisten. Da bruker dere jo de pengene uansett, og det kan føles for brudeparet som at dere "stjal pengegaven deres og gav det til veldedighet". Og jeg må selv innrømme at jeg hadde blitt småirritert på gjesten om jeg hadde fått et kort der det stod at bryllupsgaven min var gitt til veldedighet, om jeg ikke hadde skrevet det på ønskelisten selv. Det å gi til veldedighet er noe man gjør selv fordi man ønsker det og om man har økonomi til det og prioriterer det. 

Jeg hadde heller kommet uten gave, eller med en liten symbolsk gave til 100-200 kr. Hilsen brud 2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2019 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Forstår du virkelig ikke at det er både fornærmende og uakseptabelt å gi til veldedig gave i deres navn i deres eget bryllup som de ikke har bedt om?

Hvis dere absolutt vil gi en slik gave, gir dere iallfall i eget navn, ikke noen andres sitt.

 

Anonymkode: 2ee57...be6

Dette. De fleste organisasjoner vil da oppføre brudeparet i sine registre og ringe og mase med jevne mellomrom. Det er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir man en vanlig gave selv om bryllupet er i utlandet. Hvorfor skulle man ikke det bare fordi det er i utlandet? Jeg og samboer brukte nettopp 12 000 kr. På et bryllup i Norge, det er fort dyrt det også. 

Anonymkode: 16fc7...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gir man en vanlig gave selv om bryllupet er i utlandet. Hvorfor skulle man ikke det bare fordi det er i utlandet? Jeg og samboer brukte nettopp 12 000 kr. På et bryllup i Norge, det er fort dyrt det også. 

Anonymkode: 16fc7...a2f

Det var voldsomt til kostnad for å delta i bryllup!  Om det også omfatter antrekk, synes jeg ikke det er riktig å inkludere dette i kostnaden, med mindre du ble pålagt å kjøpe en dyr brudepikekjole som du definitivt bare kommer til å bruke denne ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer litt på hvor redd for konfrontasjoner man har lov til å være.

Hvis ens venninne blir totalt bridezilla og skal ha kostbar gave i tillegg til å invitere til kostbart destinasjonsbryllup, så er det da lov å snakke med henne om hvordan det reflekterer på dem som par. Hvis hun blir totalt gal av den samtalen, så vet man jo hvordan hun egentlig er som person, og det er bare å kutte henne totalt ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg lurer litt på hvor redd for konfrontasjoner man har lov til å være.

Hvis ens venninne blir totalt bridezilla og skal ha kostbar gave i tillegg til å invitere til kostbart destinasjonsbryllup, så er det da lov å snakke med henne om hvordan det reflekterer på dem som par. Hvis hun blir totalt gal av den samtalen, så vet man jo hvordan hun egentlig er som person, og det er bare å kutte henne totalt ut.

 

 

Eventuelt å si nei takk til inbydelsen og gi beskjed om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 13.13, Kritt skrev:

Det var voldsomt til kostnad for å delta i bryllup!  Om det også omfatter antrekk, synes jeg ikke det er riktig å inkludere dette i kostnaden, med mindre du ble pålagt å kjøpe en dyr brudepikekjole som du definitivt bare kommer til å bruke denne ene gangen.

Nei, det inkluderer ikke antrekk. Det var et bittelite sted der bruden var fra.  Vi betalte 6000 for flybillett og buss fra flyplassen. Overnatting i 2 dager 3000, gave til 1000 og vi måtte selv stå for middag på fredagen og lunsj på lørdagen selv, og stort sett all drikke, til bryllupet var det 3 glass INK. Og ellers måtte vi kjøpe i den bittelille dyre baren. 
 

pengene flyr i Norge også. Hadde heller brukt de pengene i Toscana eller noe og fått meg en fin ferie. 

Anonymkode: 16fc7...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...