Gå til innhold

Gaveønsker i kostbart bryllup (utlandet)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan fly med hotell komme på 13000kr dersom de skal gifte seg i et rimelig land? Dersom dette er en av dine beste venninner, så må du vel kunne være ærlig med henne og si at dere ikke har råd til dyr gave i tillegg? 

Anonymkode: 581e2...9cb

Dere som reagerer på prisen- er dere i det hele tatt klar over hva det normalt koster for en langhelg i høysesongen til en populær ferieby i Europa, eller?! 6500 kr pr pers for fly + 4 netter på hotell er definitivt rimelig- og da har vi som sagt gjort alt vi kan for å holde prisen nede. For eksempel valgt fly med mellomlanding den ene veien samt valgt et veld rimelig hotell.

Vi er relativt mye ute og reiser til forskjellige storbyer, og selv om jeg er tidlig ute og er god på å finne rimelige flybilletter og rimelige, men greie hoteller, greier vi sjelden å komme under 15.000 for en langhelg for meg og mannen. Flybilletter (bortsett fra kanskje til London, hvor det er massiv konkurranse) er ikke lenger fullt så billige som de var i en periode, og spesielt ikke når man må reise i helgen. Hoteller i storbyer koster også som oftest minst 12-1500 kr pr natt, med mindre man er villige til å bo ved flyplassen, dele bad e.l. (Men nå har vi altså funnet et hotell til vesentlig lavere pris enn dette fordi vi har firet på en del krav, men fortsatt blir prisen 13.000 for meg og mannen for denne helgen).

ts

Anonymkode: d49ae...4d1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som reagerer på prisen- er dere i det hele tatt klar over hva det normalt koster for en langhelg i høysesongen til en populær ferieby i Europa, eller?! 6500 kr pr pers for fly + 4 netter på hotell er definitivt rimelig- og da har vi som sagt gjort alt vi kan for å holde prisen nede. For eksempel valgt fly med mellomlanding den ene veien samt valgt et veld rimelig hotell.

Vi er relativt mye ute og reiser til forskjellige storbyer, og selv om jeg er tidlig ute og er god på å finne rimelige flybilletter og rimelige, men greie hoteller, greier vi sjelden å komme under 15.000 for en langhelg for meg og mannen. Flybilletter (bortsett fra kanskje til London, hvor det er massiv konkurranse) er ikke lenger fullt så billige som de var i en periode, og spesielt ikke når man må reise i helgen. Hoteller i storbyer koster også som oftest minst 12-1500 kr pr natt, med mindre man er villige til å bo ved flyplassen, dele bad e.l. (Men nå har vi altså funnet et hotell til vesentlig lavere pris enn dette fordi vi har firet på en del krav, men fortsatt blir prisen 13.000 for meg og mannen for denne helgen).

ts

Anonymkode: d49ae...4d1

Men hvorfor i alle dager kan du ikke snakke med venninnen din om dette? Du sier jo at hun er en av dine beste venninner? Da må det vel gå an å forklare dette for henne! 

Anonymkode: 581e2...9cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er litt frekt å ha dyre gaveønsker når alle gjestene bruker mye penger for å delta i bryllupet. Men jeg synes også det er frekt å gi veldedig gave til noen som ikke ønsker seg det. Da er det bedre å ikke gi noe eller gi en symbolsk ting (innrammet bilde man har tatt selv e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i alle dager kan du ikke snakke med venninnen din om dette? Du sier jo at hun er en av dine beste venninner? Da må det vel gå an å forklare dette for henne! 

Anonymkode: 581e2...9cb

Hun vet godt at vi er mange som synes dette bryllupet blir dyrt for oss gjestene, men hun har valgt å holde bryllupet der likevel. Da er det jo ikke så mye mer å snakke om, er det det? Ønsker ikke å starte en konflikt med henne over dette.

Anonymkode: d49ae...4d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke giddet å bruke så mye tid, feriedager og penger på et bryllup i utgangspunktet. Hadde i hvert fall ikke gitt gave i tillegg. Jeg hadde bare sagt at jeg allerede har brukt mange penger på å komme meg dit.

Anonymkode: fedad...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en av mine beste venninner hadde jeg faktisk sagt at gave er uaktuelt siden det koster så mye at bare delta i bryllupet.  

Godt og hun ikke det uten sure miner hadde jeg revurdert hele vennskapet. En hadde jeg droppet bryllupet og sendt nedover den største ( i volum) gaven jeg fant. 

Anonymkode: 3ae8a...0b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært en av mine beste venninner hadde jeg faktisk sagt at gave er uaktuelt siden det koster så mye at bare delta i bryllupet.  

Godt og hun ikke det uten sure miner hadde jeg revurdert hele vennskapet. En hadde jeg droppet bryllupet og sendt nedover den største ( i volum) gaven jeg fant. 

Anonymkode: 3ae8a...0b6

Ville du virkelig sagt det til din beste venninne? Det ville ikke jeg. Jeg ville heller sagt at jeg ikke trodde de kunne forvente særlig dyre gaver når gjestene brukte så mye på reisen. Men at hun selvsagt skulle få gave av meg. Å «revurdere» vennskap på grunn av enkelte pussige/lite gjennomtenkte valg virker veldig fjortisakrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kritt skrev:

Ville du virkelig sagt det til din beste venninne? Det ville ikke jeg. Jeg ville heller sagt at jeg ikke trodde de kunne forvente særlig dyre gaver når gjestene brukte så mye på reisen. Men at hun selvsagt skulle få gave av meg. Å «revurdere» vennskap på grunn av enkelte pussige/lite gjennomtenkte valg virker veldig fjortisakrig.

Om jeg nå tenker da at det er min beste venninne som invitert meg på dette bryllupet så absolutt ja. Vi har kjent hverandre siden barnehagen og vi er såpass ærlige med hverandre. 

 

Anonymkode: 3ae8a...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg nå tenker da at det er min beste venninne som invitert meg på dette bryllupet så absolutt ja. Vi har kjent hverandre siden barnehagen og vi er såpass ærlige med hverandre. 

 

Anonymkode: 3ae8a...0b6

Fra min side handler det ikke om ærlighet eller oppfatning når man vurderer om man skal gi gave til sin beste venninne eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Gi gaven mannen din foreslo. Da tydeliggjør dere faktisk at brudeparet har nok av materielle ting og at andre trenger pengene mer enn de. 

Veldig frekt å invitere til bryllup i utlandet hvor gjestene betaler selv og i tillegg skal komme med gave. 

Hva tenker de på? Kun seg selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi penger til en veldedig organisasjon når de ikke har bedt om det synes jeg virker ganske «belærende», og akkurat det ville jeg ikke ha lyst til å være i noens bryllup uansett om jeg syntes de var kravstore og grådige som skulle ha både utenlandsbryllup og dyre gaver. Dessuten kan det være risikosport å velge organisasjon, for det går an å ha motforestillinger mot enkelte organisasjoner. Det er noen organsisasjoner jeg ikke har lyst til at skal få penger i mitt navn, og det ville ikke vært hyggelig å se et kort med donasjon til dem som en gave til meg/oss.

Anonymkode: e4a20...a13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Om jeg nå tenker da at det er min beste venninne som invitert meg på dette bryllupet så absolutt ja. Vi har kjent hverandre siden barnehagen og vi er såpass ærlige med hverandre. 

 

Anonymkode: 3ae8a...0b6

Da må du gi henne en beskjed om at opplegget hennes er bort i natten teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Veldig sært å gi veldedig gave i bryllupsgave til noen som ikke har bedt om det. Du signaliserer jo "jeg gidder ikke gi en personlig gave til deg, jeg vil heller gi pengene mine til veldedighet" eller "jeg synes ikke du trenger en gave, jeg gir heller pengene til veldedighet".

Anonymkode: 9db1a...0cf

Dette er jeg helt enig i. Jeg fikk hakeslepp når jeg leste at de tenkte å gi penger til veldedighet når dette ikke er ønsket av brudeparet. Det signaliserer virkelig at de ikke synes brudeparet fortjener en gave. Vil man bli uvenner med folk eller bli sett på som kjipe så kjør på.

Men altså. Jeg hadde aldri gått i et bryllup som hadde kostet meg så mange tusen kroner. Det har jeg rett og slett ikke råd til.

Men hadde jeg først dratt i dette bryllupet så hadde jeg iallfall gitt en liten gave.

Dere må gjerne gi en gave til en organisasjon og bruke lite penger på en gave, men da gir dere til denne organisasjonen og tier om det. 

Nå er jeg i utgangspunktet i mot denne trenden med å gi penger til organisasjoner istedet for gave til brudeparet eller jubilanter. Da føler man seg ihvertfall tvunget til å gi en viss sum. Og dessuten så gir mange en gave i tillegg fordi det sitter så godt i ryggmargen på oss at det skal være slik. Så enten gir man i pose og sekk, eller man føler seg litt dum når man kanskje er en av de få som ikke gir begge deler.

 

Anonymkode: 2ee57...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Hun vet godt at vi er mange som synes dette bryllupet blir dyrt for oss gjestene, men hun har valgt å holde bryllupet der likevel. Da er det jo ikke så mye mer å snakke om, er det det? Ønsker ikke å starte en konflikt med henne over dette.

Anonymkode: d49ae...4d1

Men du er villig til å fornærme henne ved å gi gaven hun ønsker seg til en veldedig organisasjon?

Anonymkode: 2ee57...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer dere ned litt før bryllupet så kjøp en gave i dette landet. Er det feks et vinland kjøp 1 flaske med litt bedre vin og litt lokalt småsnacks feks sjokolade (trenger ikke bli så dyrt) og skriv et fint kort at dere håper at de vil nyte dette og huske dagen sin... Evt noe annet typisk (og fint) fra landet de skal gifte seg i som ikke koster for mye.

Og så er det en liten del av meg som er litt fan av å kjøpe en veldig stor gave til de... på litt pur f...

Men synes ikke dere skal føle dere bundet av ønskelista, kjøp heller en koselig litt rimeligere oppmerksomhet til de!

Anonymkode: 4b3b3...89b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i mitt liv brukt så mange penger som gjest i et bryllup. 

Kjenner folk som har måttet endre på reiseplaner, og brukt en betraktelig mindre sum på grunn av de endringene pga bryllup, men som da måtte droppe å gi presang (de snakket da med brudeparet om det). 

Anonymkode: 760a5...23e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er spesifisert i ønskelisten at alle gaver må sendes hjem til dem, og ikke tas med i bryllupet, så det er ikke noe poeng å gi en kjempestor gave for å «straffe» dem.

Poenget med gave til ideell organisasjon er selvsagt heller ikke å straffe dem, men heller å lette min/mannens samvittighet ved å gi noe til et godt formål nå som vi (og kjempemange andre gjester) allerede har brukt så mye på brudeparet. I mitt hode blir det rett og slett feil å bruke enda mer penger på dem nå. Men mulig jeg er alt for idealistisk i tankegangen.

Registrerer at mange mener det er uakseptabelt å gi veldedig gave, så da gjør vi vel ikke det. (Ift hvilken organisasjon som skulle fått, så vet jeg godt hvilke organisasjoner min beste venninne er enig/uenig med, så ingen fare for å gi til «feil» organisasjon). Men jeg synes det er spesielt at så mange mener at dette ville være en fornærmende gave. I mitt hode er en liten gave (til noen få hundrelapper)til brudeparet, som mange her tydeligvis synes er ok, langt mer fornærmende enn 1500 kr gitt til en veldedig organisasjon i brudeparets navn.

ts

 

Anonymkode: d49ae...4d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikkje at det å gje ein pengegåve til ei veldedig organisasjon er gale, om du finn ein som paret støttar og er for, er det ei fin gåve, tykkjer eg. 

Anonymkode: 2728d...53b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 10.58, Blondie65 skrev:

Jeg hadde ikke gitt en veldedig gave til noen som ikke ønsker seg dette.

Men jeg hadde kanskje kjøpt en te-skje eller en fløtemugge eller lignende for å si fra om at ønskeliste OG utenlandsbryllup i denne størrelsen ikke henger sammen.

Enig 😊

Kjøp ett stort speil som de skal håndtere på vei hjem igjen eller en diger kandelaber. Dette kan du kanskje finne billig på Rusta, jysk eller Europris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg sendt et kort (fint kort) og gratulert med dagen. "Gaven fra oss er at vi tar fri fra jobb og bruker store deler av feriebudsjettet". Nei, det er kanskje drøyt. Men et kort med gratulasjoner sendt hjem til dem er vel ok? 

Jeg synes virkelig ikke gave er nødvendig i tillegg til oppmøte i bryllupet. Om du føler veldig på å gi noe- gi noe lite (som ikke koster mer enn dere synes er ok for deres økonomi) som er byttbart. Ikke si noe til eller fra om det med gave/ikke gave. Det er brudeparet som har et forklaringsproblem her, ikke gjestene.

Gave til veldedig organisasjon synes jeg også er ok, men den kan dere da gi uavhengig av bryllup. Eller dere kan skrive på kortet: Vi gir kr xxxx til en organisasjon dere velger.

Dette er nok et bryllup jeg med letthet hadde sagt pent "nei takk" til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...