Gå til innhold

Hva tenker dere om bipolare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror nok det er flere psykiske lidelser som kan sameksistere med bipolar. Synes moren min var enklest å være rundt når hun var på toppen, da var det kjøpegalskap, stjeling, og hun pådro oss mye gjeld.. Men hun var «snillest» mot meg da. På bunn var hun gjerne psykotisk og misbrukte alkohol og piller og det var helt forferdelig. I tillegg var det mye paranoia ute og gikk. Slem var hun tvers gjennom, uansett om hun var på topp eller bunn. Tror gjerne at min mor hadde andre lidelser i tillegg til bipolar. Og hun skiftet ofte mellom topp og bunn. 

Synes det er flott å lese om de positive opplevelsene av bipolar  😊

Anonymkode: 07b24...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har delte synspunkter om det. Ei venninne av meg har det. Hun fungerer bra i hverdagen. Av og til er hun mitt hyper, spontan og manisk. Ellers merker jeg lite. 

Jeg jobber også med ei som er det. Hun er en intrigemaker, intens og krever å være midtpunktet i perioder. Ellers er hun avlogga og sitter mye alene på kontoret. Det verste er at hun ikke har selvinnsikt. Alt er alle andres skyld når hun har vanskelige perioder. Hun er direkte med folk, men tåler ikke noen ting igjen. 

Anonymkode: 7cbcc...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De kan si og gjøre stygge ting for deretter å "skylde"på diagnosen. De tror det gir dem et slags fripass til å oppføre seg som søppel. Holder meg unna sånne folk da de ødelegger de rundt seg.

Anonymkode: fbed1...e9f

Det kan jo være at du kjenner noe som har bipolar diagnosen uten at du vet det, de bare fungerer normalt. Kan også være at noen av de du har kommet over bare gjør stygge ting og "skylder" på en diagnose de kanskje ikke har. For det har jeg også kommet over, noen som bruker ekte sykdom de ikke har som unnskyldninger på oppførsel. Gjelder ikke bare psykisk sykdom. 

Anonymkode: a5cb3...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De kan si og gjøre stygge ting for deretter å "skylde"på diagnosen. De tror det gir dem et slags fripass til å oppføre seg som søppel. Holder meg unna sånne folk da de ødelegger de rundt seg.

Anonymkode: fbed1...e9f

Jeg merker jeg blir så lei meg når jeg leser sånne kommentarer, selv om jeg godt kan forstå at du/dere tenker sånn.

Jeg har ADHD, borderline og mest sannsynlig bipolar. Jeg har høy utdannelse og en god jobb med masse ansvar. Jeg kunne aldri oppført meg på denne måten! Mine diagnoser gir meg IKKE frikort til å oppføre meg som en tulling! Ja, innimellom er ting vanskelige, men jeg kan ikke la diagnosene styre meg. Jeg er MEG, jeg er ikke diagnosene mine!

For meg har det faktisk vært til stor nytte å få diagnosene for det har gitt meg gode forklaringer på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør i visse situasjoner. Når jeg merker at jeg begynner å reagere urasjonelt så har jeg lært meg teknikker for å hente meg inn igjen. Jeg har masse venner og blir av folk rundt meg sett på som en ressurs og som en god og trygg person. Den folk kommer til om det er noen problemer. Jeg sier ikke det for å "skryte", men fordi folk stadig forteller det til meg.

Jeg håper at dere ikke vil dra alle under en kam, men forstå at vi alle er forskjellige. Jeg har så klart mine negative sider jeg også, men hvem har vel ikke det? Det er nok mange der ute med sånne diagnoser som man ikke vet om. Veldig få rundt meg vet om mine diagnoser av grunner som blir fortalt om i denne tråden.

 

Anonymkode: ae3e5...266

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Hva er deres oppfatning av folk som er bipolare? Jeg kjenner noen som har den diagnosen, og vil bare høre om det er bare personligheten til denne personen eller om det er pga bipolaren. 

Anonymkode: a5cb3...0f2

Har en bipolar venninne. Hun går i kjelleren med jevne mellomrom, men plager ingen med det, hun bare forsvinner noen dager. Mannen og sønnen er vant til det, og lar henne få fred.

Hun overlot sønnen til mannen, og flyttet ut, en periode da sønnen var liten. Hun slet enormt på den tiden. Gjett om naboene dømte henne, svirret masse ondsinnede rykter da. Men hun gjorde det for sønnens del, på den tiden hadde hun nok med seg selv. Han hadde en god far som dekket alle behov.

Ære være henne for kampene hun kjemper, og den gode oppveksten hun gir sønnen sin, til tross for at det er tøft. En god venn er hun også.

Slik tenker jeg.

Og, hun er veldig intelligent, slik det ofte er med bipolare!

Endret av Tatja
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...