Gå til innhold

Hva tenker dere om bipolare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres oppfatning av folk som er bipolare? Jeg kjenner noen som har den diagnosen, og vil bare høre om det er bare personligheten til denne personen eller om det er pga bipolaren. 

Anonymkode: a5cb3...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres oppfatning av folk som er bipolare? Jeg kjenner noen som har den diagnosen, og vil bare høre om det er bare personligheten til denne personen eller om det er pga bipolaren. 

Anonymkode: a5cb3...0f2

Det første du må skille på er BP1 eller BP2, for disse to diagnosene er vidt forskjellige. 

Jeg antar at du ikke klarer å peke ut +/- halvparten av de som er BP2, selv etter å ha kjent de i en årrekke.

 

Anonymkode: 3fddd...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres oppfatning av folk som er bipolare? Jeg kjenner noen som har den diagnosen, og vil bare høre om det er bare personligheten til denne personen eller om det er pga bipolaren. 

Anonymkode: a5cb3...0f2

hold deg unna folk som er bipolare vertfall i forhold. har vært sammen med en som er bipolar og har en i familien som er bipolar, felles til disse er at begge lager et helsikkens mye drama rundt seg og ødlegger for alle andre. Dramatiske, krangler hele tiden med alle, er opptatt av seg selv osv.

Anonymkode: 0aec0...e91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke som vane å gå rundt å tenke på bipolare personer. Av de jeg kjenner, så er de alle forskjellige. De agerer, oppfører, oppfatter ting forskjellig så du kan ikke dra alle med samme tankesett.

De fungerer høyst normalt så lenge de tar medikamentene sine (av de jeg kjenner, så dreier det seg om de som har BP1.)

Av de jeg kjenner, så er alle av de i forhold. 2 av 3 har ett eller flere barn samt er i fast forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hold deg unna folk som er bipolare vertfall i forhold. har vært sammen med en som er bipolar og har en i familien som er bipolar, felles til disse er at begge lager et helsikkens mye drama rundt seg og ødlegger for alle andre. Dramatiske, krangler hele tiden med alle, er opptatt av seg selv osv.

Anonymkode: 0aec0...e91

Høres mer ut som om de har Borderline og ikke Bipolar, eller en kombinasjon av disse to.

Majoriteten av de med BP2 er velfungerende i samfunnet, med og uten medisiner. 

Anonymkode: 3fddd...b05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bp1 og er sykt konfliktsky. Krangler aldri med noen

eksen ville ha meg tilbake og sa jeg er beste kjæresten han har hatt ever

Endret av aiba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de er like forskjellige som andre mennesker. Min avdøde far var bipolar og valgte å medisinere seg med alkohol. Det var ikke nok, og han var så uforutsigbar og vanskelig at det sjelden var mulig for oss barna å ha samvær med ham. Min ene søster har det samme, men hadde det ikke vært for den første tiden før hun ble diagnostisert og satt på medisiner hadde ingen gjettet at hun feiler noe. Det eneste de to hadde til felles var et stort kunstnerisk talent. 

Anonymkode: 9c844...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har vokst opp med en bipolar mor med «rapid cycling», umedisinert. Bortsett fra å medisinere seg med alkohol og piller da.. Også hendte det hun ble psykotisk. Kunne ikke hatt en verre oppvekst. Diagnosen ble satt rett før hun tok livet sitt, og det forklarte jo alt. Men kan aldri unnskylde henne for alt det grusomme hun har utsatt meg for. Hater henne. 

Men likevel tenker jeg ikke negativt om bipolare generelt, de er like forskjellige som alle oss andre. Men håper at bipolare med folk rundt seg er medisinert i det minste... Krysser fingrene for at jeg slipper å arve denne lidelsen selv!  

Anonymkode: 07b24...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, har vokst opp med en bipolar mor med «rapid cycling», umedisinert. Bortsett fra å medisinere seg med alkohol og piller da.. Også hendte det hun ble psykotisk. Kunne ikke hatt en verre oppvekst. Diagnosen ble satt rett før hun tok livet sitt, og det forklarte jo alt. Men kan aldri unnskylde henne for alt det grusomme hun har utsatt meg for. Hater henne. 

Men likevel tenker jeg ikke negativt om bipolare generelt, de er like forskjellige som alle oss andre. Men håper at bipolare med folk rundt seg er medisinert i det minste... Krysser fingrene for at jeg slipper å arve denne lidelsen selv!  

Anonymkode: 07b24...ad9

Så har du moren min som jobbet fulltid som overlege og var bipolar men tok medisiner. Hun fikk også psykoser, men la seg inn. Gikk aldri ut over meg. Men jeg har fått bipolar selv og det er jeg egentlig glad for

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, aiba skrev:

Så har du moren min som jobbet fulltid som overlege og var bipolar men tok medisiner. Hun fikk også psykoser, men la seg inn. Gikk aldri ut over meg. Men jeg har fått bipolar selv og det er jeg egentlig glad for

Av nysgjerrighet; hvorfor er du glad for det?

Jeg er jo livredd for å bli som min mor hvis jeg skal arve dette (litt irrasjonelt å tenke slik), men det er også min eneste erfaring med bipolar lidelse. En veldig negativ erfaring. Det er jo kjempebra at moren din sin lidelse ikke gikk ut over deg 😊 

Anonymkode: 07b24...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av nysgjerrighet; hvorfor er du glad for det?

Jeg er jo livredd for å bli som min mor hvis jeg skal arve dette (litt irrasjonelt å tenke slik), men det er også min eneste erfaring med bipolar lidelse. En veldig negativ erfaring. Det er jo kjempebra at moren din sin lidelse ikke gikk ut over deg 😊 

Anonymkode: 07b24...ad9

Fordi jeg har opplevd så gode ting i manier og jeg vet ikke hvem jeg hadde vært uten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er nok en tullediagnose som er laget av legemiddelindustrien for å tjene penger på medisiner, som de alltid gjør.

Anonymkode: 6434e...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at det er nok en tullediagnose som er laget av legemiddelindustrien for å tjene penger på medisiner, som de alltid gjør.

Anonymkode: 6434e...da2

Norge er ikke helt USA heller, da.....

Anonymkode: 5b6e8...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, aiba skrev:

Så har du moren min som jobbet fulltid som overlege og var bipolar men tok medisiner. Hun fikk også psykoser, men la seg inn. Gikk aldri ut over meg. Men jeg har fått bipolar selv og det er jeg egentlig glad for

Min mor, høyt utdannet og ressurssterk har derimot aldri hatt vett til å legge seg inn under psykoser. 

Anonymkode: 1bbf5...65b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er ikke helt USA heller, da.....

Anonymkode: 5b6e8...9fc

Er jo i USA diagnosene ofte kommer før norge, de som "lagde" adhd står jo ikke for den  lenger. De mener den bare er tull.

Anonymkode: 6434e...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er nok en tullediagnose som er laget av legemiddelindustrien for å tjene penger på medisiner, som de alltid gjør.

Anonymkode: 6434e...da2

Folk gidder ikke ta medisiner de ikke sårt trenger. Aldri sett noen i full mani du

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2019 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Er jo i USA diagnosene ofte kommer før norge, de som "lagde" adhd står jo ikke for den  lenger. De mener den bare er tull.

Anonymkode: 6434e...da2

Nå kan det bevises at folk med både bipolar lidelse og folk med ADHD faktisk har en hjerne som fungerer annerledes enn «normalt». Er mere tull med paranoide folk som deg som tror på alle mulige rare konspirasjonsteorier. 

Anonymkode: 4aab9...d0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 9.45, AnonymBruker skrev:

hold deg unna folk som er bipolare vertfall i forhold. har vært sammen med en som er bipolar og har en i familien som er bipolar, felles til disse er at begge lager et helsikkens mye drama rundt seg og ødlegger for alle andre. Dramatiske, krangler hele tiden med alle, er opptatt av seg selv osv.

Anonymkode: 0aec0...e91

Dette er virkelig en unødvendig kommentar. Jeg har vært med mannen min som er bipolar i ti år, men siden han tar imot hjelp og er medisinert fungerer han som vanlig. De i familien hans som ikke tar medisiner/ behandling derimot er mer ustabile. Veldig viktig å skille mellom forskjellige mennesker her, en hel gruppe burde ikke få så kraftige fordommer mot seg. 

Anonymkode: 9408f...4e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig en unødvendig kommentar. Jeg har vært med mannen min som er bipolar i ti år, men siden han tar imot hjelp og er medisinert fungerer han som vanlig. De i familien hans som ikke tar medisiner/ behandling derimot er mer ustabile. Veldig viktig å skille mellom forskjellige mennesker her, en hel gruppe burde ikke få så kraftige fordommer mot seg. 

Anonymkode: 9408f...4e8

Det går sikkert bra med mange. Men jeg ville ikke gått inn i et forhold med noen jeg vet har bipolar. Har ei venninne som sliter med barnefaren til sine barn. Inn og ut av institusjoner (skriver seg ut selv), og han sier og gjør mye ekstremt at det sliter henne helt ut. Så selv om mange lever godt med bipolar, er ikke det noe jeg orker å ta sjansen på.

Anonymkode: 0292f...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...