Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Lerke987 skrev:

Skulle ønske avisene reagerte på dette.

Ja. Noen stor nyhet er det ikke, og media får hverken SE eller faren i tale lenger. Men skulle ønske media kunne gitt en kommentar iallefall. Voksne damen med pupp og rumpe halvveis ute "venter bare på at en fjortenårig gutt skal gå forbi". For følgerne hennes blir dette legitimert som kjempemorsomt, "ikonisk", "babe" og "hot" ser man i kommentarfeltet, når andre realitykjendiser og b-kjendiser hyller og trykker likes hver gang hun er drøy. 

 

Endret av Isild
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Finlay
17 minutter siden, Lerke987 skrev:

Skulle ønske avisene reagerte på dette.

Det skulle nok SE ønske også. 

Synes det er bra de ikke lager en sak på dette, hun fortjener ganske enkelt ikke å få den oppmerksomheten. Medieoppslag vil dessuten også berøre Sverre Magnus, så helt greit at de tier det i hjel synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man nekter å uttale seg til pressen, hindrer man dem effektivt i å skrive om saken det gjelder - fordi pressefolk som følger VVP alltid gir mulighet til tilsvar i saker som er kritiske. Vanligvis dropper man å skrive om saken når den det gjelder ikke vil uttale seg - selv om det ER mulig å skrive at man har tatt kontakt, men vedkommende avstår fra å svare. 

 

Jeg er ingen fan av SE. Jeg har alltid syntes at den selvdyrkingen hun driver med er ganske ubehagelig å se på - og ikke kjøper jeg engasjementet hennes heller - å posere med trutmunn og nesten naken, samtidig som man skriver at man er SÅ imot pels/palmeolje/kjøtt/rasisme/dagens-in-tema, har dessverre ikke overbevist meg. 

Men dette siste IG-stuntet er bare lavmål. Skal vi liksom synes det er sjarmerende at en voksen kvinne poserer VELDIG seksualisert og spøker om at hun venter på et mindreårig barn? Det er for søren ikke greit. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
3 timer siden, Leviora skrev:

Det er godt mulig at mange av influencerne i hennes omgangskrets tar avstand fra det hun driver med, men ikke tør å si noe. De tjener jo ofte på hverandre og å miste en kontakt som Sophie kan koste dem mye, både sosialt og økonomisk/karrieremessig. Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at hun ghoster noen så fort de konfronterer henne, selv i vennskapsøyemed. 

 

3 timer siden, Isild skrev:

Helt sant det. Det er nok lønnsomt å være i Sophies omgangskrets. Men jeg tror det å få være i den indre sirkelen der betinger at det er det hun sier som gjelder og de som kritiserer henne for noe "går ikke videre". 

 

Jeg ser dere skriver at det å holde seg inne med SE er lurt sånn rent jobbmessig. Jeg ser ikke helt den, i alle fall ikke for større profiler. Greit nok at folk som har ambisjoner kan bruke det som springbrett, det er jo flere som har hatt et profilert vennskap via blogg / SEs verden som har tatt steget ut i Rampelyset, men folk som allerede har kjendisstatus, den ser jeg ikke. Morten Hegset feks, han mangler jo på ingen måte nettverk. Eller hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, CecilieX skrev:

 

Jeg ser dere skriver at det å holde seg inne med SE er lurt sånn rent jobbmessig. Jeg ser ikke helt den, i alle fall ikke for større profiler. Greit nok at folk som har ambisjoner kan bruke det som springbrett, det er jo flere som har hatt et profilert vennskap via blogg / SEs verden som har tatt steget ut i Rampelyset, men folk som allerede har kjendisstatus, den ser jeg ikke. Morten Hegset feks, han mangler jo på ingen måte nettverk. Eller hva tenker dere? 

Selv om Morten Hegseth har et godt nettverk kan jeg se nytteverdien i å være på go'sia til SE. En kan jo se hvor mye hat Kristin Gjelsvik fikk for å kritisere SE, og det er forståelig at enkelte ikke har ryggrad nok til å stå i den stormen med alt den innebærer. Forståelig, men absolutt ingen god unnskyldning.

Endret av Leviora
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
22 minutter siden, Leviora skrev:

Selv om Morten Hegseth har et godt nettverk kan jeg seg nytteverdien i å være på go'sia til SE. En kan jo se hvor mye hat Kristin Gjelsvik fikk for å kritisere SE, og det er forståelig at enkelte ikke har ryggrad nok til å stå i den stormen med alt den innebærer. Forståelig, men absolutt ingen god unnskyldning.

Tenker du på hatet fra følgerne til SE, i så fall svært Interessant mekanisme som hun kynisk kan utnytte ved å hive seg i offerposisjon. Ser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, CecilieX skrev:

Tenker du på hatet fra følgerne til SE, i så fall svært Interessant mekanisme som hun kynisk kan utnytte ved å hive seg i offerposisjon. Ser den. 

Ja, og ikke bare følgerne til SE, men venner som også er en del av nettverket. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
15 timer siden, Leviora skrev:

Ja, og ikke bare følgerne til SE, men venner som også er en del av nettverket. 

Innleggene dine har satt i gang en tankeprosess rundt dette med influencere og følgerne deres. Det er interessant hvordan konflikter i SoMe følger sin helt egen oppskrift. Hat er et ofte brukt ord i så måte, og det er jo underlig at så sterke følelser settes i sving, spesielt når det er på andres vegne.  

Først av alt har jeg reagert på hvordan man betegner seg som teamX eller teamY. Hvis to profiler krangler så oppleves det altså som man velger side. Allerede der blir det interessant. Polariseringen, og det å samle seg i en gruppe. Litt usikker på psykologien bak, om det er det å høre til som driver det, eller om det er det å vise lojalitet til bloggeren som er viktigst. 

Det jeg ikke er usikker på psykologien bak er det jo handler om identifikasjon. Det har jeg sett mange ganger både i diskusjoner i vanlige tråder og på rampelys. Spesielt handler det om bloggere som deler svært personlige ting, det være seg overgrep, mobbing eller psykiske lidelser. Aldri er bloggforsvarere mer rasende enn når de forsvarer en blogger som de identifiserer seg med. De mister også evnen til å være kritisk, da de nesten forstår bloggeren i hjel. 

Spørsmålet er jo om SoMe-profilene bruker disse mekanismene kynisk. Det som er interessant er jo hvordan SE har bygget opp en fanskare som nettopp har en så stor lojalitet. Men det man også ser er at stadig flere våknet opp og innser at det er stort sprik mellom det som presenteres og det som er genuint. Hun har jo frontet dette med dyrevelferd lenge, og mange av følgerne hennes har dette som sine kjernesaker. Ungdommer som engasjerer seg blir ofte svært comitted, og det er her det etterhvert oppstod et problem. De oppdager at SE slett ikke er like investert i saken. Når du deler alt i livet ditt så vil det jo bli lett å ta deg på det du gjør feil. Jeg tror vi er ved et veiskille nå. De som har fulgt SE i mange år nå vokser i fra henne. Og jeg tror hun har grunn til å frykte reaksjonen deres, etterhvert som stadig flere føler seg lurt. Det er som kjent kort vei fra kjærlighet til hat. Ting henger ikke sammen lenger, det blir for åpenbart at hun ikke lever som hun lærer. 

Utviklingen blir interessant. Akkurat nå er alderen den største utfordringen. For å kunne holde på slik som hun har gjort har hun vært avhengig av et ukritisk publikum, og det hadde hun i ungdommer. Men på sosiale medier florerer det av nye unge influencere som appellerer til ungdommer. Det gjør ikke SE lenger. Og de som blindt fulgte henne begynner å innse at hun ikke er genuin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele opplegget hennes ser ut som en sak for psykiatrien. Da tenker jeg ikke på de ørten diagnosene hun har laget seg, men på hele konseptet blogger/influencer. For i mine øyne er det ingenting annet enn sykelig at en 25 år gammel kvinne skal tilbringe livet sitt med, og tjene til livets opphold med å publisere halvnakne bilder av en sminket, spraytannet og operert kropp, om igjen og om igjen, bare avbrutt av en og annen kvasidyp rant om hva som enn måtte være moderne å mene noe om. Hun er en studie i meningsløshet. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sFun_sleeping:

Hun er som 9. sesong av en TV-serie som for lengst er past its peak og bare resirkulerer de samme storylines. Zzz. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skjønner ikke hvorfor K er sammen med SE,han er så mye bedre enn henne!"

Sagt det hele tiden - han er like grunn og teit som samboeren.

 

Angst + angst = disse to mediehorene,tydeligvis.

Gir jo mening det.

20200618_135615.png

20200618_135911.png

Endret av J..
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay

Han sliter også psykisk med andre ord.

Er ikke så sikker på at mirakelkuren heter SE, i hvert fall ikke i det lange løp.

Hvis forholdet skulle ta slutt er jeg redd noen går på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg finner det svært skremmende at han oppfordrer andre til å ta kontakt. Hva slags kompetanse besitter han? Mangler bare at det hele blandes med reklame for luriumpiller og annonselenker for inntjening. 

Jeg er tom for ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg finner det svært skremmende at han oppfordrer andre til å ta kontakt. Hva slags kompetanse besitter han? Mangler bare at det hele blandes med reklame for luriumpiller og annonselenker for inntjening. 

Jeg er tom for ord. 

Tanken er god, men det holder fint med tanken. Han innser vel ganske snart at det ikke var en god idé. Forhåpentligvis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Finlay
23 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg finner det svært skremmende at han oppfordrer andre til å ta kontakt. Hva slags kompetanse besitter han? Mangler bare at det hele blandes med reklame for luriumpiller og annonselenker for inntjening. 

Jeg er tom for ord. 

Enig. Det er skremmende.

Litt samme prosjekt som WL har for seg, der kompetansen også mangler. Hun er vel godt igang med å tjene penger på dette konseptet.(?) Det holder bare ikke at han har planer om å bli psykolog en gang i framtiden.

Grøsser bare ved tanken på at han og SE kanskje sitter og leser meldinger fra disse sårbare unge menneskene sammen, for så å skulle gi råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det vitner om svært lite innsikt. Når jeg frekventerer kommentarfelt hos diverse bloggere blir jeg slått i bakken av hvor mange det er som deler svært sårbare historier. Og vi vet at mange tusen ungdommer mangler voksne personer som de kan snakke med. Å lansere en slik åpen linje der de oppfordres til å ta kontakt er jo helt hinsides ambisiøst. Han kommer til å drukne i henvendelser. Og hva skjer med de som da ikke får svar? 

Dette er enormt kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CecilieX skrev:

Innleggene dine har satt i gang en tankeprosess rundt dette med influencere og følgerne deres. Det er interessant hvordan konflikter i SoMe følger sin helt egen oppskrift. Hat er et ofte brukt ord i så måte, og det er jo underlig at så sterke følelser settes i sving, spesielt når det er på andres vegne.  

Først av alt har jeg reagert på hvordan man betegner seg som teamX eller teamY. Hvis to profiler krangler så oppleves det altså som man velger side. Allerede der blir det interessant. Polariseringen, og det å samle seg i en gruppe. Litt usikker på psykologien bak, om det er det å høre til som driver det, eller om det er det å vise lojalitet til bloggeren som er viktigst. 

Det jeg ikke er usikker på psykologien bak er det jo handler om identifikasjon. Det har jeg sett mange ganger både i diskusjoner i vanlige tråder og på rampelys. Spesielt handler det om bloggere som deler svært personlige ting, det være seg overgrep, mobbing eller psykiske lidelser. Aldri er bloggforsvarere mer rasende enn når de forsvarer en blogger som de identifiserer seg med. De mister også evnen til å være kritisk, da de nesten forstår bloggeren i hjel. 

Spørsmålet er jo om SoMe-profilene bruker disse mekanismene kynisk. Det som er interessant er jo hvordan SE har bygget opp en fanskare som nettopp har en så stor lojalitet. Men det man også ser er at stadig flere våknet opp og innser at det er stort sprik mellom det som presenteres og det som er genuint. Hun har jo frontet dette med dyrevelferd lenge, og mange av følgerne hennes har dette som sine kjernesaker. Ungdommer som engasjerer seg blir ofte svært comitted, og det er her det etterhvert oppstod et problem. De oppdager at SE slett ikke er like investert i saken. Når du deler alt i livet ditt så vil det jo bli lett å ta deg på det du gjør feil. Jeg tror vi er ved et veiskille nå. De som har fulgt SE i mange år nå vokser i fra henne. Og jeg tror hun har grunn til å frykte reaksjonen deres, etterhvert som stadig flere føler seg lurt. Det er som kjent kort vei fra kjærlighet til hat. Ting henger ikke sammen lenger, det blir for åpenbart at hun ikke lever som hun lærer. 

Utviklingen blir interessant. Akkurat nå er alderen den største utfordringen. For å kunne holde på slik som hun har gjort har hun vært avhengig av et ukritisk publikum, og det hadde hun i ungdommer. Men på sosiale medier florerer det av nye unge influencere som appellerer til ungdommer. Det gjør ikke SE lenger. Og de som blindt fulgte henne begynner å innse at hun ikke er genuin. 

Bra innlegg! 
Og ja, jeg tror også følgerne vokser fra henne nå. I Anna Rasmussen sitt tilfelle falt de fra i enda tidligere alder. SE har med alle sine «dype tanker» og «dyre/miljø-kamp» klart å holde på dem litt lenger. Men det er for gjennomskuelig- hun virker ikke ekte en gang når hun viser sine «feil og mangler». 
Isabell Raad er en som virker å gå litt motsatt vei- fra tanketom plastikk til å (hvertfall prøve) engasjere seg litt med samfunnsengasjement  og ikke alltid ha den ytre staffasjen på stell.

Endret: må bare presisere- ang IR, det er bare min observasjon på ei som jeg mener klarer å beholde følgere som vokser «med» seg i en viss grad hvertfall.   
 

Endret av Zenhouse
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
17 minutter siden, Zenhouse skrev:

Bra innlegg! 
Og ja, jeg tror også følgerne vokser fra henne nå. I Anna Rasmussen sitt tilfelle falt de fra i enda tidligere alder. SE har med alle sine «dype tanker» og «dyre/miljø-kamp» klart å holde på dem litt lenger. Men det er for gjennomskuelig- hun virker ikke ekte en gang når hun viser sine «feil og mangler». 
Isabell Raad er en som virker å gå litt motsatt vei- fra tanketom plastikk til å (hvertfall prøve) engasjere seg litt med samfunnsengasjement  og ikke alltid ha den ytre staffasjen på stell. Vet ikke helt om jeg blir lurt litt der, men det virker mer ekte synes jeg. 
 

Jeg er litt delt når det gjelder Isabel Raad. Selv om hun nå sier at hun tar avstand fra dette med operasjoner så fyller hun jo likevel kanalene sine med bilder av resultatet. Det er mye pupp og rompe i monitor. I tillegg er det er enormt push av produkter og annonselenker. Kombinert med hvordan hun groomer følgerne sine med «elsklingene mine» og uttrykker kjærlighet til dem er det rett og slett litt ekkelt å være vitne til. Jeg oppfatter ikke at hun elsker dem nok til å produsere innhold som ikke er reklame og gir inntekt. 

 Påvirkning kan være så mangt, og hun har stort fokus på kropp. Dette har hun fått massiv kritikk for i mange år og det sier en del om refleksjonsnivået når det først aktualiseres for henne når nær familie kommer i riktig alder. Jeg tror at svært mange jenter opplever å identifisere seg med henne via historien om oppvekst preget av vold, barnevern og det å ha minoritetsbakgrunn. Det gir et enormt ansvar. Er hun et godt forbilde der hun primært fronter vipper, skjønnhetsbehandlinger, bryn, sminke og klær?

Jeg mener å ha registrert at mange ble mindre kritisk til henne etter å ha lest boka og det er bare menneskelig å få sympati, men samtidig kan man ikke la dette skygge for at hun nok fortsatt påvirker negativt. 

Jeg skrev at jeg er delt, men skriver mest kritikk her. Men hun fremstår som en jente/kvinne som er lett å like sånn egentlig, og selv en bloggkritiker som meg blir sjarmert av utstrålingen hennes. Hun har hjertet sitt utenpå og jeg har en softspot for slike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...