Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest Finlay

-"Selv mener Sophie at hun ikke faller inn unner kategorien «influencere som gir ut influencer-bøker. Jeg vet at det kommer til å ta lang tid, sikkert mange år, før jeg blir sett på som en seriøs forfatter. Men det er jo det jeg er. Jeg kommer med min tredje bok nå som jeg har skrevet helt selv, og som jeg er opptatt av at skal være bra."

https://www.vg.no/spesial/c/stories/zGnJVv?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

Lurer på hva SE mener skiller henne fra "de andre influencerne som gir ut influencer-bøker"? Er det fordi hun gir ut den tredje boka om seg selv, mens de andre har skrevet en bok om seg selv? Eller mener hun at hennes bøker har en høyere litterær kvalitet, i så fall - hvorfor? Hva eksakt er det som skulle gjøre henne til en mer seriøs forfatter enn de andre? Er det fordi hun elsker å skrive? Går ut fra at de andre influencerne som skriver bøker, også elsker å skrive, eller at de har en historie å fortelle. En historie som bør ut. På hvilken måte skiller SE seg ut?

Har ikke lest hennes bøker, men skulle ønske hun fikk anledning til å utdype litt mer i intervjuet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Finlay skrev:

Har ikke lest hennes bøker, men skulle ønske hun fikk anledning til å utdype litt mer i intervjuet.

 

Ingenting som stopper henne fra å utdype via egne plattformer,feks Instagram.

Det bruker hun ikke,så antar derfor det ikke er noen reell tyngde i argumentet hennes.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finlay skrev:

-"Selv mener Sophie at hun ikke faller inn unner kategorien «influencere som gir ut influencer-bøker. Jeg vet at det kommer til å ta lang tid, sikkert mange år, før jeg blir sett på som en seriøs forfatter. Men det er jo det jeg er. Jeg kommer med min tredje bok nå som jeg har skrevet helt selv, og som jeg er opptatt av at skal være bra."

https://www.vg.no/spesial/c/stories/zGnJVv?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

Lurer på hva SE mener skiller henne fra "de andre influencerne som gir ut influencer-bøker"? Er det fordi hun gir ut den tredje boka om seg selv, mens de andre har skrevet en bok om seg selv? Eller mener hun at hennes bøker har en høyere litterær kvalitet, i så fall - hvorfor? Hva eksakt er det som skulle gjøre henne til en mer seriøs forfatter enn de andre? Er det fordi hun elsker å skrive? Går ut fra at de andre influencerne som skriver bøker, også elsker å skrive, eller at de har en historie å fortelle. En historie som bør ut. På hvilken måte skiller SE seg ut?

Har ikke lest hennes bøker, men skulle ønske hun fikk anledning til å utdype litt mer i intervjuet.

 

I eget hode er hun bedre, kulere, smartere og mer intellektuell enn de fleste andre. I hvert fall sammenlignet med andre influencere, hun hever seg over dem. Når det eneste hun viser utad er lettkledde bilder av sin overopererte kropp, hvordan kan hun tro at hun i det hele tatt blir oppfattet seriøst? 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Finlay skrev:

-"Selv mener Sophie at hun ikke faller inn unner kategorien «influencere som gir ut influencer-bøker. Jeg vet at det kommer til å ta lang tid, sikkert mange år, før jeg blir sett på som en seriøs forfatter. Men det er jo det jeg er. Jeg kommer med min tredje bok nå som jeg har skrevet helt selv, og som jeg er opptatt av at skal være bra."

https://www.vg.no/spesial/c/stories/zGnJVv?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

Lurer på hva SE mener skiller henne fra "de andre influencerne som gir ut influencer-bøker"? Er det fordi hun gir ut den tredje boka om seg selv, mens de andre har skrevet en bok om seg selv? Eller mener hun at hennes bøker har en høyere litterær kvalitet, i så fall - hvorfor? Hva eksakt er det som skulle gjøre henne til en mer seriøs forfatter enn de andre? Er det fordi hun elsker å skrive? Går ut fra at de andre influencerne som skriver bøker, også elsker å skrive, eller at de har en historie å fortelle. En historie som bør ut. På hvilken måte skiller SE seg ut?

Har ikke lest hennes bøker, men skulle ønske hun fikk anledning til å utdype litt mer i intervjuet.

 

Hvis hun hadde klart å lage historier og karakterer kunne kunne hun kanskje kalt seg forfatter, men alt hun gjør er å skrive om seg selv. Nå er riktignok virkelighetsromaner i vinden, og Knausgår er jo kongen. Han har vel selv uttalt at han ikke mestret kunsten å skape historier og karakterer, og at det er nettopp derfor han skrev om seg selv. 

Hun skriver nok utkastet, men det er selvsagt både veiledning og korrektur hun får. Det er ikke unormalt når det er sagt, kanskje hun mener at hun ikke har en medforfatter eller en gost writer?

Nå er forlaget hun nettopp har blitt tilknyttet solgt. Stordalen solgte det visst for et par uker siden. 

Får håpe de sjekker for plagiat. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, pop up bruker said:

(...) Nå er forlaget hun nettopp har blitt tilknyttet solgt. Stordalen solgte det visst for et par uker siden. 

Nei, han har ikke solgt den norske delen av forlaget.

VG 2020-05-12: Stordalen selger forlagene i Sverige og Danmark – Det er ikke lenge siden Petter Stordalen utvidet forlagssatsingen til både Sverige og Danmark – der de fikk hentet inn toppfolk fra den svenske og danske bokbransjen. Nå selger Strawberry til det som de har sett på som sin største konkurrent, Bonnier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også hun ser på seg selv som dyktigere enn de andre bloggerne som har gitt ut bøker. Noen av de har hatt hjelp til å skrive boken sin blandt annet, og det har vel ikke SE. Hun har et bedre skriftlig språk enn noen av de - det skal hun ha, men det er likefullt selvbiografiske bøker - skrevet av en blogger. 

SE sine bøker er også "bloggerbøker" mao. 

Hun vil så veldig gjerne være noe ekstraordinært, noe stort. Husker hun sa en gang at hun ville gjerne bli både forfatter, låtskriver, artist og whatnot. Senere ytret hun vel at hun så for seg å få oppkalt en gate i Harstad etter seg også. 

Vi får se hvor langt utover Norges grenser hun kommer til å slå an da. Jeg tviler. Hun er for selvopptatt rett og slett. Hun er også ganske "midt på treet" når det gjelder talenter. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay

Hun viste fram skjermen med litt av manuskriptet på instastory for noen dager siden, og det eneste jeg fikk med meg var "kjønnslepper" og "jeg var vandt til ...", så det er jo lovende😄

Men som blogger skrev hun jo bedre enn de fleste. Ser hun er opptatt av at forlag ikke bør gi ut bøker av folk som ikke kan skrive, men hadde hun vært en ukjent person ville hun sannsynligvis kanskje ikke fått gitt ut noe, hun heller. (Har som sagt ikke lest noe av SE, og kommer ikke til å gjøre det, da bloggerbøker får hårene til å reise seg i nakken, ja jeg har fobi😅.)

Hun vinner nok en del på å være åpen og ærlig, men samtidig kommer hun neppe til å nå ut til andre enn sitt fra før trofaste publikum. Ganske enkelt fordi hun, og hennes opplevelser, ikke er interessant nok for "folk flest", uansett hvor selvutleverende hun måtte være. Da må hun evne å tilføre magien, som f.eks Knausgård, og der er hun vel ikke.

Derfor er hun bare en influencer, som gir ut en influencerbok for sine følgere, som de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev på forumettråden om Linnéa Myhre for en tid tilbake om det hadde skjedd noe i relasjonen mellom hun og SE, men kanskje noen her inne har mer peiling? Sluttet å følge hverandre på some etc, og nevner ikke hverandre lengre. Var det etter Debatten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skriver bedre enn andre rosabloggere betyr jo ikke at man skriver like godt som andre forfattere eller journalister... Men mulig hun selv tror det siden hun skriver helt greit og mange bloggere er helt elendige på å skrive. Om hun var så opptatt av skrivingen sin og å bli seriøs forfatter så burde hun jo gått noe form for utdannelse eller skrivekurs for å forbedre seg. Nå har ikke jeg lest bøkene hennes, bare bloggen, og som en som leser mye bøker så synes jeg ikke hun er så flink skribent som hun gir uttrykk for. Min mening kun basert på bloggtekster altså.

Det hun kanskje viser til og som også er et legit poeng er vel at mange andre "bloggerbøker" er skrevet ved hjelp av ghostwriters. Feks Anna Rasmussen sin. Da intervjuer jo en annen forfatter bloggeren og skriver boken for dem men med bloggerens navn på. Eventuelt skriver de den sammen med bloggeren. Å skrive selv uten medforfatter er jo en mye større og mer krevende jobb.

Korrektur, veiledning og editering fra forlaget har alle forfattere. 

For meg er man nok ikke en "ekte forfatter" før bøkene dine kan leses og gi noe til noen som ikke kjenner deg som kjendis/blogger, men som bare leser boken for bokens innhold. Feks Knausgård skriver om eget liv men han var vel ikke kjent før bøkene, så det blir annerledes. Men hvor mange leser feks "Forbilde" om de ikke er interessert i Sophie Elise? Men altså, det er jo ikke akkurat som at forfatter er en beskyttet tittel og alle som har skrevet en bok er jo forfatter sånn på papiret :P

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Det sier seg selv at TRE selvbiografiske bøker, skrevet av en 26-åring, kun er aktuelt for de som er interessert i selve personen, og at ikke innholdet står seg alene. Synes det er helt ufattelig at hun på det grunnlaget forlanger å bli betraktet som en seriøs forfatter, i motsetning til "influencer-forfatterne".

Jeg tenker også at et godt sted å starte er skrivekurs, eller aller helst en utdannelse. Da kanskje hun kom litt bort fra speilet, og ut av den selvgranskende, til tider selvdiggende, bobla hun svømmer rundt i på tiende året, kort sagt skaffet seg litt alminnelig livserfaring. Så kan hun vente 30 år med neste selvbiografi, da er det muligens noe.

For mange er det dessuten helt umulig å se på en person som har operert seg til oppblåsbara Barbara, som reflektert og intellektuell. Hvis SE skal bli sett på som en seriøs og enestående forfatter, må innholdet trumfe utseende x 10. Minst.

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
1 time siden, CecilieX skrev:

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/nadXVx/influencerboom-i-bokbransjen-samme-hvor-drit-boken-er-selger-den-bra

«Influencere med mange følgere er jo nesten doping for forlagene. For uavhengig kvaliteten, selger de bra på grunn av lojaliteten til alle følgerne.»

Mads Hansen kaller en spade for en spade. 

 

Han selv inkludert. Morsomt at fyren har selvironi, det skal han ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, SoftKitty skrev:

At man skriver bedre enn andre rosabloggere betyr jo ikke at man skriver like godt som andre forfattere eller journalister... Men mulig hun selv tror det siden hun skriver helt greit og mange bloggere er helt elendige på å skrive. Om hun var så opptatt av skrivingen sin og å bli seriøs forfatter så burde hun jo gått noe form for utdannelse eller skrivekurs for å forbedre seg. Nå har ikke jeg lest bøkene hennes, bare bloggen, og som en som leser mye bøker så synes jeg ikke hun er så flink skribent som hun gir uttrykk for. Min mening kun basert på bloggtekster altså.

Det hun kanskje viser til og som også er et legit poeng er vel at mange andre "bloggerbøker" er skrevet ved hjelp av ghostwriters. Feks Anna Rasmussen sin. Da intervjuer jo en annen forfatter bloggeren og skriver boken for dem men med bloggerens navn på. Eventuelt skriver de den sammen med bloggeren. Å skrive selv uten medforfatter er jo en mye større og mer krevende jobb.

Korrektur, veiledning og editering fra forlaget har alle forfattere. 

For meg er man nok ikke en "ekte forfatter" før bøkene dine kan leses og gi noe til noen som ikke kjenner deg som kjendis/blogger, men som bare leser boken for bokens innhold. Feks Knausgård skriver om eget liv men han var vel ikke kjent før bøkene, så det blir annerledes. Men hvor mange leser feks "Forbilde" om de ikke er interessert i Sophie Elise? Men altså, det er jo ikke akkurat som at forfatter er en beskyttet tittel og alle som har skrevet en bok er jo forfatter sånn på papiret :P

Hun skriver ikke bøkene selv. Hun bare kommer med historien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SE kan faktisk skrive. Og jeg tviler ikke på at hun skriver bøkene selv. De kan overhodet ikke sammenlignes med feks AR og IR sine. 
Bøkene er det eneste jeg finner interresant med SE. Alt annet er falskt- implantater, fobier, selvbruning, auto-tune sangstemme, design osv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lo godt nå av insta storien til kompisen hennes JK 😂😂😂 det er jo hun han etterligner? On point 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.6.2020 den 21.47, Apocalypte skrev:

Hun skriver ikke bøkene selv. Hun bare kommer med historien. 

Jo, hun skriver de selv, ingen ghostwriter der, kun redaktør, som alle har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
1 minutt siden, Odalsjinta92 skrev:

Jo, hun skriver de selv, ingen ghostwriter der, kun redaktør, som alle har. 

Kun redaktør er vel å ta i. Tipper en språkvasker eller to er inne i bildet😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe på at hun skriver 100% selv. Hvertfall ikke når det er HUN som sier det. Null troverdighet, takket være seg selv. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...