Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Lambigirl skrev:

Slik er det med alt. Hvis du har en vond skulder må du innom fastlegen for å få henvisning til røntgen og ortoped. Fastlegen er den som alltid henviser videre. Og han kan si at han mistenker at pasienten har depresjon og angst i henvisningen sin.

Se neste post for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det stemmer ikke og fastleger kan sette diagnoser for så og henvise videre til psykolog. En psykiatriker er en vanlig lege med tilleggs utdanning. 

Ehhh... #Lambigirl

Endret av lille humla
  • Liker 1
Gjest Carina Maria
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

«En forutsetning for å kunne diagnostisere er altså at helsepersonell har de faglige kvalifikasjoner som er nødvendige. Det er kun profesjonsstudiet i psykologi og medisinstudiet som kvalifiserer for diagnosesetting innenfor psykisk helsevern» http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=226412&a=3

@Lambigirl @Carina Maria

Ikke bare for du må  henvises av fast legen til psykolog for videre utredning og da må fastlegen skrive på henvisningen hva fast legen mistenker av diagnose. 

Endret av Carina Maria
Gjest Carina Maria
Skrevet (endret)
3 minutter siden, lille humla skrev:

Ehhh... #Lambigirl

Hun har rett. Du må henvises av fast legen til psykolog til videre utredning og da må fast legen skrive på henvisningen hva han mistenker for diagnose for videre utredning. 

Endret av Carina Maria
Skrevet
Akkurat nå, Carina Maria skrev:

Ikke bare for du må  henvises av fastlegen til psykolog for videre utredning. 

Ja, det står i linken som jeg henviste til.

Skrevet

Hun har rett. Du må henvises av fast legen til psykolog til videre utredning. 

det var ikke det du skrev. du skrev at en fastlege kan sette en diagnose. Det stemmer ikke.

• Liker 7
Gjest Carina Maria
Skrevet
1 minutt siden, lille humla skrev:

det var ikke det du skrev. du skrev at en fastlege kan sette en diagnose. Det stemmer ikke.

Det var det jeg mente og dette vet jeg for jeg har studert bachelor psykologi. 

Skrevet

Hun har rett. Du må henvises av fast legen til psykolog til videre utredning. 

Men fastlegen kan ikke sette en diagnose ved alle former for psykiske sykdommer. Litt viktig å få den biten med, synes ikke du også det da allmennlegens kvalifikasjoner innenfor feltet ikke er tilsvarende psykologens faglige kunnskap?

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Carina Maria skrev:

Det var det jeg mente og dette vet jeg for jeg har studert bachelor psykologi. 

Det har jo ikke noe med saken å gjøre? Det var det du skrev. Jeg kan jo ikke vite hva du mener, annet en hva du skriver!

Endret av lille humla
  • Liker 9
Gjest Carina Maria
Skrevet
3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Men fastlegen kan ikke sette en diagnose ved alle former for psykiske sykdommer. Litt viktig å få den biten med, synes ikke du også det da allmennlegens kvalifikasjoner innenfor feltet ikke er tilsvarende psykologens faglige kunnskap?

Les her hva hun skriver Slowdive skriver

Det stemmer ikke helt. Legevaktleger og andre leger som jobber på sykehusavdelinger osv kan også henvise pasienter til et distriktspsykiatrisk senter, privatpraktiserende psykolog eller psykiater. Så i teorien kan vel alle leger henvise pasientene sine til psykolog, og det er ikke et krav om at man må ha vært innom fastlegen. Det kan dog forekomme at pasienten blir avvist på grunnlag av at behandling hos fastlegen ikke er utprøvd. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
17 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

«En forutsetning for å kunne diagnostisere er altså at helsepersonell har de faglige kvalifikasjoner som er nødvendige. Det er kun profesjonsstudiet i psykologi og medisinstudiet som kvalifiserer for diagnosesetting innenfor psykisk helsevern» http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=226412&a=3

@Lambigirl @Carina Maria

Men hva kvalifiserer for diagnostisering utenfor psykisk helsevern?

Ganske sikker på at en blogg holder utenfor psykisk helsevern.

Selv om man må være en lege for å gi en diagnose klarer jo enhver å se at en fot er knukket. Samme med psykiske lidelser, du trenger ikke et proffesjonsstudie for å se at noen er klinisk deprimert.

Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Selv om man må være en lege for å gi en diagnose klarer jo enhver å se at en fot er knukket. Samme med psykiske lidelser, du trenger ikke et proffesjonsstudie for å se at noen er klinisk deprimert.

Hvis man setter så mange diagnoser på seg selv, skjønner folk at det er noe som ikke stemmer. Det betyr ikke det personen sier stemmer heller. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hva med å lese linken?

Skrevet
Akkurat nå, lille humla skrev:

Hvis man setter så mange diagnoser på seg selv, skjønner folk at det er noe som ikke stemmer. Det betyr ikke det personen sier stemmer heller. 

Selv en paranoid mann har fiender.

Skrevet
10 minutter siden, Carina Maria skrev:

Les her hva hun skriver Slowdive skriver

Det stemmer ikke helt. Legevaktleger og andre leger som jobber på sykehusavdelinger osv kan også henvise pasienter til et distriktspsykiatrisk senter, privatpraktiserende psykolog eller psykiater. Så i teorien kan vel alle leger henvise pasientene sine til psykolog, og det er ikke et krav om at man må ha vært innom fastlegen. Det kan dog forekomme at pasienten blir avvist på grunnlag av at behandling hos fastlegen ikke er utprøvd. 

Du skrev at legen kunne stille psykiske diagnoser, det stemmer bare delvis. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Hva med å lese linken?

Fonten de bruker er så useriøs at jeg ikke gidder. Blir som å lese en studie skrevet i Comic sans. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Fonten de bruker er så useriøs at jeg ikke gidder. Blir som å lese en studie skrevet i Comic sans. 

Men da bør du vel ikke uttale deg om noe som du ikke har kunnskap om? 

• Liker 1
Gjest Carina Maria
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Selv en paranoid mann har fiender.

Sophie Elise har aldri satt diagnoser på seg selv og hun har skrevet på bloggen sin at hun har fått diagnose av psykolog. Hun går jevnlig til psykolog nå skriver hun. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...