halvehimmelen Skrevet 9. april 2018 #8361 Skrevet 9. april 2018 Fascinerende hvor mange som faktisk har gått inn på tripadvisor og gitt negativ tilbakemelding til hotellet som eier apen. Nå mener jeg sletts ikke det er riktig å ha ape i bur på den måten, men det er vanvittig å se hvor enkelt folk lar seg rive med uten mer informasjon enn Sophie Elise sine innlegg. Dette dyrevernsengasjementet hennes kommer veldig i rykk og napp, som med så mye annet, og det gjør det hele så lite troverdig. Hun er nok ærlig og blir engasjert, men med en gang hun er hjemme i Norge igjen og ikke er omgitt av det vonde, så glemmer hun av det og engasjementet dabber av. Hva om den informasjonen SE har gitt er feilaktig? At hotellet har vært mer samarbeidsvillig enn hun har gitt uttrykk for, eller at det er andre omstendigheter man ikke vet om? Synes sletts ikke det er riktig å la apen stå slik i bur, men jeg synes heller ikke det er riktig å muligens ta livet av en bedrift fordi man ikke får viljen sin. Forbrukermakten er sterk, uten tvil, men det er skummelt hvordan 70 personer helt ukritisk legger igjen dårligst mulig tilbakemelding uten å i det hele tatt ha vært på hotellet. 29
Gjest orfeus Skrevet 9. april 2018 #8362 Skrevet 9. april 2018 24 minutter siden, halvehimmelen skrev: Fascinerende hvor mange som faktisk har gått inn på tripadvisor og gitt negativ tilbakemelding til hotellet som eier apen. Nå mener jeg sletts ikke det er riktig å ha ape i bur på den måten, men det er vanvittig å se hvor enkelt folk lar seg rive med uten mer informasjon enn Sophie Elise sine innlegg. Dette dyrevernsengasjementet hennes kommer veldig i rykk og napp, som med så mye annet, og det gjør det hele så lite troverdig. Hun er nok ærlig og blir engasjert, men med en gang hun er hjemme i Norge igjen og ikke er omgitt av det vonde, så glemmer hun av det og engasjementet dabber av. Hva om den informasjonen SE har gitt er feilaktig? At hotellet har vært mer samarbeidsvillig enn hun har gitt uttrykk for, eller at det er andre omstendigheter man ikke vet om? Synes sletts ikke det er riktig å la apen stå slik i bur, men jeg synes heller ikke det er riktig å muligens ta livet av en bedrift fordi man ikke får viljen sin. Forbrukermakten er sterk, uten tvil, men det er skummelt hvordan 70 personer helt ukritisk legger igjen dårligst mulig tilbakemelding uten å i det hele tatt ha vært på hotellet. Herregud, samme greia som med White Moose i Dublin: En rosablogger som føler seg allmektig og bruker ufine virkemidler for å få viljen sin. Sofie tror sikkert hun gjør en bra ting, men hun ser ikke at et lite hotell er en arbeidsplass for fattige mennesker i byen, kanskje eneste muligheten til å skaffe mat til familien. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert over hennes manglende evne til å forstå hvordan verden henger sammen.
ReinaSiete Skrevet 9. april 2018 #8363 Skrevet 9. april 2018 (endret) 44 minutter siden, orfeus said: Herregud, samme greia som med White Moose i Dublin: En rosablogger som føler seg allmektig og bruker ufine virkemidler for å få viljen sin. Sofie tror sikkert hun gjør en bra ting, men hun ser ikke at et lite hotell er en arbeidsplass for fattige mennesker i byen, kanskje eneste muligheten til å skaffe mat til familien. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert over hennes manglende evne til å forstå hvordan verden henger sammen. Det som skjedde i Dublin var et planlagt PR-stunt mellom bloggeren og White Moose Cafe-eier Paul Stenson. Sistnevnte er lokalkjendis i Irland ettersom han er en oppmerksomhetssyk og kontroversiell hotell- og kafeeier, to say the least. Han og SE burde forsåvidt henge sammen. Men, jeg er enig med halvehimmelen om at dette dyrevelferdengasjementet hennes kommer veldig i rykk og napp eller som et resultat av hennes oppmerksomhetsbehov. Hvor pålitelig denne lidenskapen hennes rundt å befri denne apen egentlig er, gjenstår å se, men jeg syns det er positivt at hun belyser tema. Denne apen i dette buret er bare en mikroskopisk dråpe i et stort hav der dyr blir utnyttet til menneskers underholdning, overalt, hver dag. Om hun bare bruker en liten fraksjon av den stemmen hun har i media på noe mer viktig enn brazilian butt lifts og brystoperasjoner, så er det iallefall bedre enn ingenting. Hun skal få litt av meg. Litt. Endret 9. april 2018 av ReinaSiete 5
Gjest orfeus Skrevet 9. april 2018 #8364 Skrevet 9. april 2018 @ReinaSiete Avtalt spill eller ikke (har du dokumentasjon?), hotelleier med oppmerksomhetsbehov eller ikke (han er både morsom, slitsom og smart) ... Poenget mitt var at vloggerfrøken Elle Darby ba følgerne gi Charleville Lodge Hotel dårlig omtale (fordi de ikke ville sponse henne og fordi de «hengte henne ut» på Facebook) - noe følgerne gjorde, helt blindt, tilsynelatende uten å reflektere over hva som er sant / ikke sant. Resultatet var at det strømmet inn drittomtaler av det lille hotellet, fra folk som aldri hadde satt sine ben i Dublin. Tripadvisor stengte en periode muligheten for å omtale Charleville Lodge etter dette. Nå gjør Sofie akkurat det samme; oppfordrer til løgn for å ramme en arbeidsplass. Det er en ugrei metode, fordi det rammer skjevt.
hulillerunde Skrevet 9. april 2018 #8365 Skrevet 9. april 2018 6 timer siden, KillerKitty skrev: Jeg er ikke den du siterte, men selv om hun er dobbeltmoralsk og til tider gir dårlig innflytelse på de yngre, så har hun jo flere gode sider og, som alle andre. Jeg blir imponert over de menneskene som følger sine drømmer, selv om det strider i mot normen, så lenge det ikke skader noen personlig. Det som før var hennes hobby har nå blitt hennes levebrød - og selvom dere ikke liker det, så må dere vel være enig i at det er imponerende? I dagens samfunn er det vanskelig å få jobb på den normale måten, og hva er da bedre enn at folk lager sin egen, og faktisk lykkes? Jeg var ute etter å høre hva det er med SE noen liker, ut fra det bildet hun maler av seg selv. Det er interessant å høre andres meninger, selv om de er stikk i strid med mine egne. Klart hun har gode sider, det er ikke en sak en gang. Jeg vil si at SE skader noen personlig med tanke på alle løgnene, alt presset og den totale ansvarsfraskrivelsen hun bedriver. Hun evner ikke å ta i mot kritikk, verken fra familie, venner eller lesere. Bare å se den siste episoden av serien hennes så kommer det tydelig frem. Om noen kritiserer henne så oppfører hun seg som en butt-hurt treåring som ikke fikk den dukka hun ville ha... Jeg hadde synes det var imponerende at hun har skapt sin egen arbeidsplass dersom den hadde vært 1) ærlig, oppriktig og ikke basert på en lang rekke med løgn og bedrag, 2) gjennomtenkt, 3) positiv i forhold til budskap til de små jentene som leser bloggen hennes, og ikke minst 4) virkelighetsorientert 5) i det minste samfunnsnyttig. Slik jeg ser det er hun ingen av delene. Så klart er det flott at mennesker klarer å skape noe ut av lite eller ingenting, og å gå i mot normen skader sjeldent. 9
J.. Skrevet 9. april 2018 #8366 Skrevet 9. april 2018 (endret) "jeg ble møtt av den triste nyheten at trip advisor har fjernet alle klagene vi har sendt inn på hotellet. HVA POKKER! Det går i mot regelverket deres.. Men, det har i det minste blitt lagt merke til. Jeg skal som sagt lage en bali-guide og da skal jeg inkludere info om hvordan dere kan jobbe frivillig med dyr, for eksempel. Alt hjelper. Og takk til alle som har skrevet! Og ikke minst takk til alle som drar for å besøke apen. Om det varmer hjertet mitt? Ja, så mye at jeg måtte felle en tåre her på flyplassen.. Når jeg kommer hjem skal jeg gråte masse." lol til første linje. Men så,hvor korka er hun? Ved å øke besøket til apen kommer jo hotellet til å tolke det som at de synes den er stas,øker stresset rundt apen og stikk motsatt effekt av hva hun nå tror hun oppnår.. Endret 9. april 2018 av J.. 30
Gjest orfeus Skrevet 9. april 2018 #8367 Skrevet 9. april 2018 Jeg kan ikke annet enn å gjenta at det er helt og aldeles lavmål å skrive løgnaktige anmeldelser på tripadviser på et lite hotell, fordi eieren har en ape i bur. Det rammer kun de som jobber der, lokalbefolkning som er avhengig av den lille lønnen de får.
*Emma* Skrevet 9. april 2018 #8368 Skrevet 9. april 2018 (endret) Det bryter jo ikke TA sine regler at de slettet anmeldelser. Det er «vennene hennes» som bryter reglene til TA. Det er ikke lov å legge igjen anmeldelser på steder man ikke har vært. Nettopp for at steder ikke skal få falskt god/dårlige score... Endret 9. april 2018 av *Emma* 19
hulillerunde Skrevet 9. april 2018 #8369 Skrevet 9. april 2018 3 timer siden, orfeus skrev: Jeg kan ikke annet enn å gjenta at det er helt og aldeles lavmål å skrive løgnaktige anmeldelser på tripadviser på et lite hotell, fordi eieren har en ape i bur. Det rammer kun de som jobber der, lokalbefolkning som er avhengig av den lille lønnen de får. Sant! Hun er så korttenkt. Og dette med at hun ønsket å sette apen fri...en ape som har levd 8 av 15 år i fangenskap ville neppe klart seg i det fri. Det er nok lite man kan gjøre for akkurat denne apen. Dersom hun virkelig ønsket å gjøre en forskjell så kunne hun fått seg jobb i en eller annen dyrevernsorganisasjon og jobbet med akkurat denne typen saker for eksempel. 10
Bloggleseren Skrevet 9. april 2018 #8370 Skrevet 9. april 2018 7 hours ago, J.. said: lol til første linje. Men så,hvor korka er hun? Ved å øke besøket til apen kommer jo hotellet til å tolke det som at de synes den er stas,øker stresset rundt apen og stikk motsatt effekt av hva hun nå tror hun oppnår.. Spot on! Hun har faktisk klart å gjøre den apa til en turistattraksjon. Er det mulig? 8
Bloggleseren Skrevet 9. april 2018 #8371 Skrevet 9. april 2018 On 4/8/2018 at 2:13 PM, BeverTramp said: når hun egentlig løper til solariumet med parykk etter å ha bleket tenner hos tannlege og fått reseptbelagt medisin hos hudspesialist. So true. Den dama er farlig. Det også. 1
Christy89 Skrevet 10. april 2018 #8373 Skrevet 10. april 2018 12 timer siden, Bloggleseren skrev: Spot on! Hun har faktisk klart å gjøre den apa til en turistattraksjon. Er det mulig? Ja, helt utrolig 🙈🙈🙈 3
hulillerunde Skrevet 10. april 2018 #8374 Skrevet 10. april 2018 15 timer siden, Bloggleseren skrev: Spot on! Hun har faktisk klart å gjøre den apa til en turistattraksjon. Er det mulig? Tittelen på bok nr 3: "da jeg egenhendig gjorde en ape til turistattraksjon på Bali. Historien om mitt liv" 6
ReinaSiete Skrevet 10. april 2018 #8375 Skrevet 10. april 2018 On 9.4.2018 at 2:07 PM, orfeus said: @ReinaSiete Avtalt spill eller ikke (har du dokumentasjon?), hotelleier med oppmerksomhetsbehov eller ikke (han er både morsom, slitsom og smart) ... Poenget mitt var at vloggerfrøken Elle Darby ba følgerne gi Charleville Lodge Hotel dårlig omtale (fordi de ikke ville sponse henne og fordi de «hengte henne ut» på Facebook) - noe følgerne gjorde, helt blindt, tilsynelatende uten å reflektere over hva som er sant / ikke sant. Resultatet var at det strømmet inn drittomtaler av det lille hotellet, fra folk som aldri hadde satt sine ben i Dublin. Tripadvisor stengte en periode muligheten for å omtale Charleville Lodge etter dette. Nå gjør Sofie akkurat det samme; oppfordrer til løgn for å ramme en arbeidsplass. Det er en ugrei metode, fordi det rammer skjevt. Jeg mente ikke å starte en diskusjon med deg, altså. Bare nevnte at PR-stuntet du siktet til var konstruert av Paul selv. Bare Google det og du finner intervju med irske aviser hvor han selv bekrefter det. Han gjorde dette selv da han oppfordret følgerne sine på SnapChat å gå inn på en random person, som hadde gitt White Moose dårlig anmeldelse som aldri hadde vært der, sin forretningsprofil og «ta igjen». Den personen måtte stenge bedriftssiden sin i et par uker. Total digresjon i forhold til SE diskusjonen, men sammenligningen din blir litt feil når du ikke har hele historien bak eksempelet du bruker. Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg. 1
Gjest orfeus Skrevet 10. april 2018 #8376 Skrevet 10. april 2018 (endret) På 10.4.2018 den 22.31, ReinaSiete skrev: Jeg mente ikke å starte en diskusjon med deg, altså. Bare nevnte at PR-stuntet du siktet til var konstruert av Paul selv. Bare Google det og du finner intervju med irske aviser hvor han selv bekrefter det. Han gjorde dette selv da han oppfordret følgerne sine på SnapChat å gå inn på en random person, som hadde gitt White Moose dårlig anmeldelse som aldri hadde vært der, sin forretningsprofil og «ta igjen». Den personen måtte stenge bedriftssiden sin i et par uker. Total digresjon i forhold til SE diskusjonen, men sammenligningen din blir litt feil når du ikke har hele historien bak eksempelet du bruker. Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg. Hei igjen, Ettersom du ikke kunne dokumentere påstanden om avtalt spill og at eieren av white moose hevnet seg på en tilfeldig anmelder, skal du få en lenke av meg https://paulvstenson.com/2018/01/26/the-truth-behind-bloggergate/ Her kan du lese hele historien. Så til saken: Det er litt rart at du ikke ser likheten mellom de to bloggernes* syn på seg selv; at de føler seg viktigere enn andre og hevet over vanlig folkeskikk og fornuft, og hva de mener er ålreite metoder for å få oppmerksomhet. Begge bruker nettet til å rette anklager mot en hotelleier, begge bruker trip advisor som kanal for å ramme noen. Det som skiller dem er saken som ligger i bunnen: Der den ene gråter over et lite dyr i et trangt bur, gråter den andre over å ha fått avslag på sponset hotellrom i Dublin. Resten av Dublinsaken er et eventyr helt for seg selv og kan leses om på nettsiden til hotelleieren (se lenke). *sophieelise og elle darby Endret 12. april 2018 av orfeus
Gjest Vitting Skrevet 11. april 2018 #8377 Skrevet 11. april 2018 På 09.04.2018 den 18.58, orfeus skrev: Jeg kan ikke annet enn å gjenta at det er helt og aldeles lavmål å skrive løgnaktige anmeldelser på tripadviser på et lite hotell, fordi eieren har en ape i bur. Det rammer kun de som jobber der, lokalbefolkning som er avhengig av den lille lønnen de får. På 09.04.2018 den 22.49, hulillerunde skrev: Sant! Hun er så korttenkt. Og dette med at hun ønsket å sette apen fri...en ape som har levd 8 av 15 år i fangenskap ville neppe klart seg i det fri. Det er nok lite man kan gjøre for akkurat denne apen. Dersom hun virkelig ønsket å gjøre en forskjell så kunne hun fått seg jobb i en eller annen dyrevernsorganisasjon og jobbet med akkurat denne typen saker for eksempel. La ikke deres frustrasjon over SE gå utover en uskyldig tredjepart. For det første er ikke dette et privat kjæledyr hotelleier har, det er ganske åpenbart at hotelleier har skaffet en ape for å skape attraksjon rundt sitt hotell. I sør-øst asia er det en helt grufull kultur med dyr = underholdning, uten at de tenker over hva slags skader det skaper for individet som er i fangenskap. Aper er høyt utviklede primater med kapasitet til et rikt følelsesliv. Har noen av dere følt savn etter foreldre, kjæreste, barn eller venner før? Har dere kjent på følelsen av å være alene i denne verden? Hvordan føles det da for en ape som sitter hele livet, 24/7, uten mat, vann, noen å klemme, noen å berøre, noen å snakke med, noe å holde på med? Hele livet ditt er høye lyder, ingen steder å gjemme seg, gitter og fire vegger? Da er det bedre å slippe den løs og la den dø. Omså av sult. Det handler ikke om at man tror at om den bare er fri så lever den et disney-glitrende liv i jungelen. Det handler om å fjerne den fra situasjonen som er nå. Det skriver også SE, irrelevant om hun mener det eller om det er hjertefølt. Det står nå der. Der er jeg rivende enig: Alt er bedre enn å fortsette å leve i tortur. For det er det det er. I døden lider ingen. Døden er et bedre valg. Jeg har stor forståelse for SE's tanker her, men skal ikke gå god for sannhetsgehalten i hvorvidt dette er noe hun skriver for blest om seg selv eller om det er hjertefølt. Det er i allefall reelle tanker, som finnes i mange av oss.
J.. Skrevet 11. april 2018 #8378 Skrevet 11. april 2018 8 minutter siden, Vitting skrev: La ikke deres frustrasjon over SE gå utover en uskyldig tredjepart. For det første er ikke dette et privat kjæledyr hotelleier har, det er ganske åpenbart at hotelleier har skaffet en ape for å skape attraksjon rundt sitt hotell. I sør-øst asia er det en helt grufull kultur med dyr = underholdning, uten at de tenker over hva slags skader det skaper for individet som er i fangenskap. Aper er høyt utviklede primater med kapasitet til et rikt følelsesliv. Har noen av dere følt savn etter foreldre, kjæreste, barn eller venner før? Har dere kjent på følelsen av å være alene i denne verden? Hvordan føles det da for en ape som sitter hele livet, 24/7, uten mat, vann, noen å klemme, noen å berøre, noen å snakke med, noe å holde på med? Hele livet ditt er høye lyder, ingen steder å gjemme seg, gitter og fire vegger? Da er det bedre å slippe den løs og la den dø. Omså av sult. Det handler ikke om at man tror at om den bare er fri så lever den et disney-glitrende liv i jungelen. Det handler om å fjerne den fra situasjonen som er nå. Det skriver også SE, irrelevant om hun mener det eller om det er hjertefølt. Det står nå der. Der er jeg rivende enig: Alt er bedre enn å fortsette å leve i tortur. For det er det det er. I døden lider ingen. Døden er et bedre valg. Jeg har stor forståelse for SE's tanker her, men skal ikke gå god for sannhetsgehalten i hvorvidt dette er noe hun skriver for blest om seg selv eller om det er hjertefølt. Det er i allefall reelle tanker, som finnes i mange av oss. Det er da ingen her som mener noe annet heller,da har du misforstått. Men SE selv har nå økt trafikken rundt apen og gjort den til en større attraksjon ved å oppfordre folk til å besøke den - som eieren kommer til å tolke som noe positivt. I sitt forsøk på å være snill (?) er hun også utrolig dum mtp konsekvensene av egne oppfordringer. Hun har allerede fått masse bilder av andre turister som har besøkt apen etter hennes oppfordring om det.. 6
Gjest Vitting Skrevet 11. april 2018 #8379 Skrevet 11. april 2018 Akkurat nå, J.. skrev: Det er da ingen her som mener noe annet heller,da har du misforstått. Men SE selv har nå økt trafikken rundt apen og gjort den til en større attraksjon ved å oppfordre folk til å besøke den - som eieren kommer til å tolke som noe positivt. I sitt forsøk på å være snill (?) er hun også utrolig dum mtp konsekvensene av egne oppfordringer. Hun har allerede fått masse bilder av andre turister som har besøkt apen etter hennes oppfordring om det.. Jeg svarte på de to quotene i mitt forrige innlegg. Les de, så ser du hvorfor jeg skreiv hva jeg skreiv.
Gjest orfeus Skrevet 11. april 2018 #8380 Skrevet 11. april 2018 1 time siden, Vitting skrev: Jeg svarte på de to quotene i mitt forrige innlegg. Les de, så ser du hvorfor jeg skreiv hva jeg skreiv. Hvis jeg har ordlagt meg på en slik måte at det kan forstås slik at jeg støtter dyremishandling, så beklager jeg. Mine innlegg om saken har dreid seg om at SE bruker metoder som skader mer enn de gavner saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå