Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Gjest orfeus
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Vil nok ikke klassifisere henne som forfatter pga én selvbiografi. Men ja, noe så elementært som og/å burde man forvente at en blogger skulle kunne. 

Hun har fortalt at hun fikk gode karakterer på videregående. Dessverre er det hun lærte, glemt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 3/4/2018 den 12.47, Nasse Nøff ❤ skrev:

Vil nok ikke klassifisere henne som forfatter pga én selvbiografi. Men ja, noe så elementært som og/å burde man forvente at en blogger skulle kunne. 

Man er vel forfatter om man har skrevet en bok

Gjest orfeus
Skrevet
4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

«Forfatter» er ikke en beskyttet tittel og hvem som helst kan kalle seg det. Det jeg tror @Nasse Nøff ❤ mener, er at Sofie ikke har skrevet tekster som kvalifiserer til for eksempel medlemskap i Den norske Forfatterforening. Det vil si at man må ha skrevet en eller flere litterære tekster, noe Sofie ikke har gjort, hun har skrevet en slags selvbiografisk bok, slik andre bloggere, fotballspillere m.fl., har gjort. 

Forfattere av fagbøker, drama, etc, har også sine sammenslutninger. 

«Kunstner» er heller ikke beskyttet, hvem som helst kan kalle seg det, men det er kun de som er kvalifiserte til medlemskap i NBK (norske billedkunstnere), som kan kalles profesjonelle kunstnere.

Det kan høres rart ut at man må være medlem i en forening for å kunne ha en tittel, men medlemskapet blir avgjort av en fagjury slik at det blir et slags kvalitetsstempel på den som er medlem. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Jegskulleønskeat skrev (På 4.4.2018 den 15.15):

orfeus skrev (På 4.4.2018 den 15.38):

«Forfatter» er ikke en beskyttet tittel og hvem som helst kan kalle seg det. Det jeg tror @Nasse Nøff ❤ mener, er at Sofie ikke har skrevet tekster som kvalifiserer til for eksempel medlemskap i Den norske Forfatterforening. Det vil si at man må ha skrevet en eller flere litterære tekster, noe Sofie ikke har gjort, hun har skrevet en slags selvbiografisk bok, slik andre bloggere, fotballspillere m.fl., har gjort. 

«Kunstner» er heller ikke beskyttet, hvem som helst kan kalle seg det, men det er kun de som er kvalifiserte til medlemskap i NBK (norske billedkunstnere), som kan kalles profesjonelle kunstnere.

Det kan høres rart ut at man må være medlem i en forening for å kunne ha en tittel, men medlemskapet blir avgjort av en fagjury slik at det blir et slags kvalitetsstempel på den som er medlem. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg burde sikkert skrevet som har gitt ut bok istedenfor forfatter, men det var jo overhodet ikke det som var poenget. Men at man bør forvente bedre språk av noen som lever av skriving. Hun behersker å/og-regelen like dårlig som en elev på barneskolen.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Llise skrev:

Jeg burde sikkert skrevet som har gitt ut bok istedenfor forfatter, men det var jo overhodet ikke det som var poenget. Men at man bør forvente bedre språk av noen som lever av skriving. Hun behersker å/og-regelen like dårlig som en elev på barneskolen.

:klappe:

Enda godt hun har banet vei for så mange med den boka si....for ingen andre bloggere hadde skrevet bok før hun gjorde det...:klaske:(sier hun selv)

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, orfeus skrev:

Jeg har tenkt å skrive en selvbiografi når jeg blir eldre for å fortelle historien min like rå og brutal som den er- med fokus på at det alltid finnes håp, mennesker som er glad i en og en mulighet til å få det bedre. Samtidig som boka skal skildre sterke scener og vanskelige følelser, skal den skissere verdier som kjærlighet, håp, mot, styrke og utholdenhet. 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
33 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Som orfeus sa...

Akkurat slik tenker jeg også. Det er ikke ulovlig å kalle seg for forfatter, uavhengig om du skriver fanfics på nett eller en selvbiografi med et skrivenivå på linje med en 10 åring, så har du teknisksett rett til å bruke ordet forfatter. 
Poenget er at forfatter forteller oss noe om en annen person. Det forteller oss at denne personen har publisert egne verk, uavhengig av sjanger og med et minimum middelsnivå på verket. Hennes publisering er som sagt på godt norsk, jævlig langt nede når det kommer til kvalitet. Så det å kalle henne for en forfatter, blir helt feil. 
Du presenterer ikke en 14 år gammel jente som publisere fanfics på tumblr som forfatter på en fest. På samme måte som at det å presentere SE som forfatter, blir like feil og i mitt hode; og et hån mot de som faktisk er forfattere. 

SE er mye, men forfatter, dit har hun ikke kommet enda føler jeg.  

Jeg er enig i at hun brukte mange ord og skrev mange sider. Likevel må jeg si at jeg ikke fikk tak på historien hennes. Jeg vet fortsatt ikke hvordan barndommen hennes var annet enn små setninger her og der. Livet hennes kom ikke frem selv på tross av alle ordene som ble brukt for å beskrive situasjoner.

Gjest orfeus
Skrevet
15 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har tenkt å skrive en selvbiografi når jeg blir eldre for å fortelle historien min like rå og brutal som den er- med fokus på at det alltid finnes håp, mennesker som er glad i en og en mulighet til å få det bedre. Samtidig som boka skal skildre sterke scener og vanskelige følelser, skal den skissere verdier som kjærlighet, håp, mot, styrke og utholdenhet. 

Jeg håper du får en avtale med et forlag som kan hjelpe deg med planlegging og redigering, så slipper du å være alene med skrivingen, særlig med tanke på at det du skal skrive om er vanskelige ting. Ikke gi opp drømmen om bok og lykke til 😊

Gjest orfeus
Skrevet
44 minutter siden, Llise skrev:

Hun kaller seg jo forfatter, gjør hun ikke? Men, norsk er hun ikke spesielt god i.  

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
8 minutter siden, orfeus skrev:

Jeg håper du får en avtale med et forlag som kan hjelpe deg med planlegging og redigering, så slipper du å være alene med skrivingen, særlig med tanke på at det du skal skrive om er vanskelige ting. Ikke gi opp drømmen om bok og lykke til 😊

Tusen takk. Jeg skal gjøre dette om noen år, når jeg har alle ideene og er ferdig med kladden. Jeg må nok gå den lange veien selv for å fullføre den. Mitt ønske er at det skal være mine ord og mine tanker, men likevel så skal jeg ta kontakt med et forlag for redigering og forside. Tusen takk 😊

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 3/4/2018 den 9.14, Llise skrev:

Rettskrivingen hennes begynner å gå meg kraftig på nervene. Å/og-regelen har hun ikke styring på i det hele tatt. Jeg mener bestemt at dette var noe hun klarte fint før, men det siste året finner man minst én feil i hvert eneste innlegg. Her, for eksempel, fra "uken spørsmål"-innlegget i går:

"Om jeg vil feste å bli passe full å dra hjem passe sent: hvitvin.
Om jeg vil være kjempefull å feste til søndag formiddag: vodka redbull + øl + hvitvin + alt annet jeg får tak i. "

Dette er altfor dårlig av noen som lever av å skrive og i tillegg er forfatter.

Enig. Dette henger ikke sammen. Det er ikke hele setninger, ei heller god bruk av og/å.

Skrevet

Åh, det neket. Hvordan går det an å få så mye hjernedødt inn i ett eneste blogginnlegg?

Først sier hun at hun ikke vil kommentere bloggkrangelen mellom I og K, før hun kjører rett på med et gigalesisk og ganske nasty sleivspark til Kristin Gjelsvik (som vi alle vet egentlig skyldes barbiekommentaren til Kristin for en stund siden, som SE tok seg så vanvittig nær av (som alt annet)). (Nå kommer jeg plutselig på hvorfor jeg egentlig ikke har så mye imot Isabel Raad; pales by comparison.)

Deretter legger hun ut om at hun kunne vært en av de ungdommene som jobbet på Bali hvis det ikke hadde vært for bloggen (nei, hun kunne ikke det, for hun har jo så kort navlestreng at hun må reise hjem til foreldrene for å bli tatt vare på flere ganger i måneden), og så følger hun opp med at det var egentlig ikke Bali hun drømte om å reise til, men LA, for å bli stripper eller golddigger! Eh, sexarbeid i LA er ikke akkurat det samme som South East Asia on a shoestring, altså. Bare sier det.

http://sophieelise.blogg.no/1522853185_det_kunne_ha_vrt_meg.html

• Liker 21
Skrevet
9 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Åh, det neket. Hvordan går det an å få så mye hjernedødt inn i ett eneste blogginnlegg?

Først sier hun at hun ikke vil kommentere bloggkrangelen mellom I og K, før hun kjører rett på med et gigalesisk og ganske nasty sleivspark til Kristin Gjelsvik (som vi alle vet egentlig skyldes barbiekommentaren til Kristin for en stund siden, som SE tok seg så vanvittig nær av (som alt annet)). (Nå kommer jeg plutselig på hvorfor jeg egentlig ikke har så mye imot Isabel Raad; pales by comparison.)

Deretter legger hun ut om at hun kunne vært en av de ungdommene som jobbet på Bali hvis det ikke hadde vært for bloggen (nei, hun kunne ikke det, for hun har jo så kort navlestreng at hun må reise hjem til foreldrene for å bli tatt vare på flere ganger i måneden), og så følger hun opp med at det var egentlig ikke Bali hun drømte om å reise til, men LA, for å bli stripper eller golddigger! Eh, sexarbeid i LA er ikke akkurat det samme som South East Asia on a shoestring, altså. Bare sier det.

http://sophieelise.blogg.no/1522853185_det_kunne_ha_vrt_meg.html

Hun er så....... latterlig enkel.

• Liker 8
Skrevet

HUN KAN DA IKKE SAMMENLIGNE SEG SELV MED LINNEA. ORKER IKKE

Vanskelig å plukke ut det verste i det siste innlegget. Jeg går for; "Da må man ta en titt i sitt eget anus å innse at man krangler for å virke som et godt menneske og "bedre enn", ikke for å fremme en sak som er viktig for hode."

Igjen, ORKER IKKE.

• Liker 17
Skrevet (endret)

"Det var ingen såkalt "samfunnsengasjerte-rosabloggere" før jeg kom på banen, og ingen hadde heller gitt ut bok (sett bort fra Linnea Myhre, som på sett og vis banet vei for meg der)"

Både Cathrine Heienberg og Eirin Kristiansen ga ut bok før Sophie Elise. Men hun må jo alltid være først og best.

Edit: CBE også.

Endret av Llise
  • Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, honoluluu said:

HUN KAN DA IKKE SAMMENLIGNE SEG SELV MED LINNEA. ORKER IKKE

Vanskelig å plukke ut det verste i det siste innlegget. Jeg går for; "Da må man ta en titt i sitt eget anus å innse at man krangler for å virke som et godt menneske og "bedre enn", ikke for å fremme en sak som er viktig for hode."

Igjen, ORKER IKKE.

Jepp. Veldig hyggelig mot Kristin, det der. Og litt aldersshaming også. Interessant at SE gjør det på den måten når hun egentlig mener at slike anonymiserte stikk på bloggen er feigt. Som hun selv skrev om Kristin for litt siden i innlegget "Det baksnakkes i rosaboblen":

"Jeg synes mest bare det er feigt, for det er vanskeligere å bli tatt på, men om man bare sender noen små stikkere i sitt eget kommentarfelt som svar til sine egne lesere, da er det liksom innafor."

http://sophieelise.blogg.no/1519583563_25022018.html

Enda bra SE tar ettertrykkelig avstand fra slik baksnakking selv.

• Liker 15
Gjest orfeus
Skrevet

Når jeg trodde hun ikke kunne bli mer høy på seg selv - skriver hun innlegget «Det kunne ha vært meg».

Bra hun har funnet ut at å være prostituert i Los Angeles kan være veldig begrensende, og kjedelig. 

Skrevet

Lykke til med å finne noen mer selvsentrert enn Sophie Elise Isaken. Det måtte i tilfelle være nettopp nevnte Linnéa Myhre. 

• Liker 27
Skrevet

For å ikke glemme kommentaren om at ingen andre skrev bøkene selv (foruten henne selv) siden det er så vanskelig. Hun er en mester i å fremme seg selv og snakke om den uendelige listen med talenter SE har

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...