Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hadde vært interessant å se en oversikt over hvem det er som leser og liker rosablogger. Hvor gamle de er, hvor aktive de er, sosial status, utdannelse, hva de eventuelt jobber med, samfunnsklasse og syn på egen kropp/utseende. Finnes det en slik undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galaxy X
55 minutter siden, ulven298 skrev:

Det kan godt være at de lurer noen unge jenter, men ikke si at "ingenting med dem er ekte". Jeg leser feks Stina blogg, hun virker veldig ekte. Og uansett om det er ekte eller ikke så er det gøy å lese. 

52 minutter siden, ulven298 skrev:

Det eneste jeg mener er at du ikke skal dømme noen uten kjenne dem.. og dessuten kjøper jeg ikke ting bliggere har, syntes mye av det høres litt utriverdig ut! Men ekkser og se på klærne deres!!

alle rosa bloggere prøver ikke å selge ting i hvert eneste innlegg heller!

Her har jo du bedømt et menneske ut i fra det du leser på nett. Du har lagt deg opp en mening om et menneske du ikke kjenner, basert på bloggen hennes. Positivt eller negativt, det er samme greia. 

Glem ikke at de fleste som er aktive i denne tråden har fulgt Sophie Elise lenge, og noen har kanskje "vokst opp" sammen med henne gjennom bloggen hennes. Man trenger ikke å kjenne en person personlig for å få en anelse av hvordan ståa er, etter så lang tid. Sophie Elise er ikke en privatperson. Hun er ikke en tilfeldig nabo, eller resepsjonisten på legekontoret, eller selgeren på Bik Bok. Hun er en person som lever av (jobber med) å påvirke mennesker, i all hovedsak svært unge mennesker, og kan og bør bli kritisert (ikke mobbet) ved kritikkverdige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste blogger flittig i tenårene, og fulgte med Sophie Elise, Ullebø og CBE fra tiden de var ferske. Jo eldre jeg har blitt, sammen med hvor kommersielle de i dag er, har gitt meg helt nye tanker om denne typen selvdyrkelse med salg.

I sommer, i en alder av 24 år, fikk jeg et slag i tryne på det jeg trodde var over - nemlig påvirkningen av disse kommersielle bloggerne. Sophie Elise sine uttalelser om plastiske operasjoner, påprakking av det ene og det andre som skal hjelpe mot diverse ting jeg ikke er fornøyd med. Plutselig satt jeg å søkte på priser på neseoperasjon, vurderte alle disse tingene hun selger sjelen sin for. Det gikk på mine usikkerheter, det er de som blir spilt på, for min del. Magiske kurer for de tingene jeg ikke liker med meg selv. *Sett inn usikkerhet* Åja, det er gale slike det/den ser ut. Hvordan endre det? Takk for oppskriften.» Kaaaching 💸💸

Jeg skjønner folk blir påvirket. Jeg skjønner at dette genererer mye penger. Jeg skjønner derimot ikke at noen har samvittighet til å leve av dette. 

Men igjen, jeg er mitt eget menneske. Jeg bestemmer selv hva jeg velger å gjøre av min frie vilje, og til en viss grad bestemme hva jeg velger å få trukket over hode - og slettet og bidrar ikke til klikk til dette. 

Det er så mye dobbeltmoralskhet med dyrevern, kroppspress, palmeolje og romantisering av psykiske lidelser. (Som jeg som langvarig innlagt psykiatrisk pasient kan si at det ikke er noe kult eller spennende med å være psykisk syk).

En dag håper jeg Sophie Elise og andre bloggere ser hvilken skade de kan utgjøre, og se det større bilde av hva de driver med. Det er ikke OK. Og håper med hele mitt hjerte at rosabloggere ikke har den makten som i dag når mine nieser (og fremtidige barn) er i den mest påvirkelige alderen. 🙏🏼 

Endret av dovrefaller
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

(...) folk kan påpeke størrelsen på leppene mine i hytt og pine, men gud forby at man gjør det samme med noen som er naturlig.

Nå synes jeg det er en uting å kommentere utseendet til noen uansett, men man kan jo ikke sammenligne negative kommentarer om et SELVVALGT, kjøpt utseende kontra hvordan en ser ut fra naturens side? 

Sitat

Jeg synes det er helt sjukt at det er sosialt akseptert å jage mer penger, mer status, større hus, fetere bil, men gud forby du ønsker større lepper liksom. 

Men kjære, det er jo ikke «bare større lepper», det stopper jo ikke der. Og da blir det et større problem enn «bare lepper»; når en ikke kan akseptere seg selv som en er uten å operere(!) eller sprøyte ting inn i kroppen(!), bør en kanskje jobbe med det da, for som hun selv påpeker:

Sitat

Newsflash: lykke kommer innenfra. På ekte.

Så deilig å kunne komme med fine ord uten å egentlig mene det, så har hun ryggen fri, fordi «SE mener jo at...». Utrolig enkelt og greit å leve etter «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør».

Sitater hentet fra http://m.sophieelise.blogg.no/1513190920_10122017.html

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig å tenke på det var et marked for skjønnhetskirurgi innen Sophie Elise kom på banen. Dronning Silvia har blitt operert mange ganger. Hun begynte for lenge siden, men hur faen hun fikk den ideen uten påvirkning fra Sophie Elise skjønner jeg ikke!? Men heldigvis er hun bare dronning og ikke blogger, så ingen har noensinne ble påvirket av Silvias evigunge opererte fjes liksom; nei, nei... Og prinsesse Marie (av Danmark, gift med Joakim) har blitt operert. Googlet det akkurat nå, og det var halvåret etter Sophie Elise fikk forsiden forstørret. Samme operasjon, så må det selvklart ha vært 100% på grunn av Sophie Elise. Men igjen, prinsessers påvirkningskraft er heldigvis bare null og niks. Og så er det Linni Meister for å ta et norsk eksempel i (nesten) samme kategori: - Jeg vet ikke hvordan Sophie Elise som 12-åring, uten blogg, satt en forstad til Harstad og klarte å hjernevaske Meister til å operere seg, men la oss bare gi henne skylden likevel.

Noen som har noe intelligent å tilføye? (Det trenges).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anna ~ skrev:

Det er utrolig å tenke på det var et marked for skjønnhetskirurgi innen Sophie Elise kom på banen. Dronning Silvia har blitt operert mange ganger. Hun begynte for lenge siden, men hur faen hun fikk den ideen uten påvirkning fra Sophie Elise skjønner jeg ikke!? Men heldigvis er hun bare dronning og ikke blogger, så ingen har noensinne ble påvirket av Silvias evigunge opererte fjes liksom; nei, nei... Og prinsesse Marie (av Danmark, gift med Joakim) har blitt operert. Googlet det akkurat nå, og det var halvåret etter Sophie Elise fikk forsiden forstørret. Samme operasjon, så må det selvklart ha vært 100% på grunn av Sophie Elise. Men igjen, prinsessers påvirkningskraft er heldigvis bare null og niks. Og så er det Linni Meister for å ta et norsk eksempel i (nesten) samme kategori: - Jeg vet ikke hvordan Sophie Elise som 12-åring, uten blogg, satt en forstad til Harstad og klarte å hjernevaske Meister til å operere seg, men la oss bare gi henne skylden likevel.

Først må jeg bare si: Hæ?

Når det gjelder påvirkning vil jeg tro bloggere, som utbroderer om egne usikkerheter samt å gjøre store varige endringer og deler dette, appellerer mer til eksempelvis tenåringer og unge voksne enn Dronningen av Sverige? 

Og ja, det har vært et marked for det før hennes bloggkarriere startet, men denne uhemmede delingen planter og gir næring til tanker om muligheter for operasjoner. Det er DER jeg er kritisk. Selvsagt vil noen operere seg uavhengig av hva bloggere eller andre mediepersoner sier og gjør, men det normaliserer disse inngrepene, og det hysteriet om at at alt må være perfekt. 

Endret av dovrefaller
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Pjusken81 skrev:

Hvilket samarbeid har Sophie Elise hatt med Rema 1000? Er palmeoljeboikotten sponset? 

Det samarbeidet har hun i så fall skjult svært godt ... eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anna ~ skrev:

Jeg skjønner godt den siste setningen og er helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dovrefaller skrev:

Jeg leste blogger flittig i tenårene, og fulgte med Sophie Elise, Ullebø og CBE fra tiden de var ferske. Jo eldre jeg har blitt, sammen med hvor kommersielle de i dag er, har gitt meg helt nye tanker om denne typen selvdyrkelse med salg.

I sommer, i en alder av 24 år, fikk jeg et slag i tryne på det jeg trodde var over - nemlig påvirkningen av disse kommersielle bloggerne. Sophie Elise sine uttalelser om plastiske operasjoner, påprakking av det ene og det andre som skal hjelpe mot diverse ting jeg ikke er fornøyd med. Plutselig satt jeg å søkte på priser på neseoperasjon, vurderte alle disse tingene hun selger sjelen sin for. Det gikk på mine usikkerheter, det er de som blir spilt på, for min del. Magiske kurer for de tingene jeg ikke liker med meg selv. *Sett inn usikkerhet* Åja, det er gale slike det/den ser ut. Hvordan endre det? Takk for oppskriften.» Kaaaching 💸💸

Jeg skjønner folk blir påvirket. Jeg skjønner at dette genererer mye penger. Jeg skjønner derimot ikke at noen har samvittighet til å leve av dette. 

Men igjen, jeg er mitt eget menneske. Jeg bestemmer selv hva jeg velger å gjøre av min frie vilje, og til en viss grad bestemme hva jeg velger å få trukket over hode - og slettet og bidrar ikke til klikk til dette. 

Det er så mye dobbeltmoralskhet med dyrevern, kroppspress, palmeolje og romantisering av psykiske lidelser. (Som jeg som langvarig innlagt psykiatrisk pasient kan si at det ikke er noe kult eller spennende med å være psykisk syk).

En dag håper jeg Sophie Elise og andre bloggere ser hvilken skade de kan utgjøre, og se det større bilde av hva de driver med. Det er ikke OK. Og håper med hele mitt hjerte at rosabloggere ikke har den makten som i dag når mine nieser (og fremtidige barn) er i den mest påvirkelige alderen. 🙏🏼 

Det var et ærlig og fint innlegg 💙 Jeg skulle ønske flere voksne kunne ta til seg det du skriver og blitt med i en saklig bevisstgjøring rundt hvordan reklamebloggene fungerer og derved forhåpentligvis nå fram til unge jenter og gutter. Den inntrengende og nære «stemmen» i en blogg er tusen ganger sterkere enn en annonse, de sniker reklamen inn i leseren, (ofte) uten at leseren skjønner at han blir lurt. 

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise er veldig klar på at hun er opptatt av dyrevern, for generelt er unge jenter veldig opptatt av det. Og unge jenter ser ut til å være kundegruppen Sofies "arbeidsgivere" retter seg mot. Men ærlig talt, har ikke disse hørt om google? De aller fleste produkter som puttes i og på kroppen er testet på dyr. Informasjonen er bare noen få tastetrykk unna.

Når det kommer til sminke, finnes det gode alternativer som er etisk forsvarlig å bruke. Men Sofie styrer unna, for det er mer penger å hente hos L´oreal og Maybelline. 

Og så kommer vi til det Sofie velger å putte i kroppen. Isotretinoin er et middel mot kviser som absolutt ikke må brukes dersom du er gravid eller ammer. Det er stor sannsynlighet for at det kan skade fosteret. Hvordan vet de det? Dyrene de testet det på fikk rare barn.... Legemidler er gjerne testet på dyr, men de fleste tar medisiner fordi det er nødvendig. Så kan man spørre seg om Roaccutan er nødvendig? Jeg tipper at de mest ihuga dyrevernerne ikke synes det.

Og det fører oss over på noe som er totalt unødvendig: Restylane, juvaderm, botox, silikon osv som man putter i kroppen for å bli vakrere. Sofie er ikke den eneste "dyreverneren" med pussig kroppsfasong og merkelig mimikk. Men når man tenker på hvor mange dyr som må bøte med livet på en langtfra hyggelig måte for at hun skal kunne se ut som hun gjør, så bør man grøsse litt på ryggen når hun kaller seg dyrevenn.

Hun bruker pels, på tross av hva vi vet om pelsindustrien. Men pelsen var gammel da. For ikke å snakke om skinn, som visstnok er greit hvis skinnproduktet er dyrt nok.

Så lenge hun SIER at hun er opptatt av dyrevern, så holder det visst for denne delen av befolkningen. Og påpeker noen dobbeltmoralen her, så er man hatere, misunnelige og dårlige forbilder. 

Forstå det den som kan:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anna ~ skrev:

For det første så vel SE opp til nettopp Linni når hun var ung, trenger jeg si mer...?

For det andre er ikke prinsesser de store forbildene til dagens ungdom. Ei skriver de om operasjonene de har tatt å fronter operasjoner som normalt og noe man "MÅ" ta ellers er man ikke pen nok. Ikke poster de daglige bilder av sin opererte kropp samtidig som de sier hvor mye de hater "hip dipsene" sine og alle som leser tenker "hva faen er hip dips", Google det og får dårlig selvtillit fordi nettopp de har "hip dips".

Og det er da INGEN som sier at SE har påvirket alle i hele Norge til å operere seg, men at hun(og mange andre bloggere og kjendiser) påvirker den unge generasjonen er det ingen tvil om! Jeg er sykt glad jeg ikke vokser opp nå, for jeg kan ærlig innrømme at jeg har blitt påvirket av alt presset om å se bra ut, men heldigvis er jeg voksen nok til å ikke gjøre noe med det!

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig påvirker hun folk. Hun er kåret til Norges Mektigste mediakvinne! Får ikke den tittelen uten intensjon og hard jobb.

Ungdom fremstiller SE som det hun var for 5-6 år siden, ei ungjente som blogget ifra pikerommet i Harstad. Nå er hun en bedrift enten man liker det eller ei. Grensene mellom SE som person og SE som bedrift er vanskelig å skille nettopp fordi blogging er så nytt og man blir knyttet til personen på en helt annen måte en en nettbutikk (de har også intensjonen om å selge noe). Hun tjener hundre tusenvis av kroner på å skrive omtaler og anbefale det ene og det andre. Det er hennes JOBB

De fleste bloggerne har fremstilt blogging som slittsomt, tidkrevende og til tider kjedelig. Hvorfor fortsetter de da..? Jo, pga penger, for det er sånn de har råd til å betale husleia. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
På 13.12.2017 den 23.04, J.. skrev:

Alle barn liker oppmerksomhet.

Men så finnes det positiv og negativ oppmerksomhet.

Hun tiltrekker seg sistnevnte.

Husker når jeg jobbet i bhg. Det var noen unger som krevde oppmerksomhet hele tiden. De fremsto som sjarmtroll, fikk de ikke oppmerksomhet hele tiden, så lagde de negativ oppmerksomhet. De aller fleste fikk en diagnose. Jeg har sett de i "voksen" alder også. De har fått hjelp, men de drar det meste med seg. Og som jeg ser av disse rosabloggere. De elsker diagnoser, sitt eget speilbilde, de snakker stygt om andre, det kan være venner og familie, kjærester, barnefaren.  Alt for å få ekstra oppmerksomhet noen sekunder hver dag. Hva jeg tenker om dette?  Det trenger jeg ikke skrive, de fleste forstår hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er aggressiv skriving det helt nye? Jeg har ikke vært innom bloggen hennes på en stund men leste nå de siste innleggene og ble veldig overrasket over å bli møtt med kjefting. WTF? Vil hun bli kvitt leserne sine? Jeg går ikke inn der på en stund alle fall, har følelsen av at jeg har bakoversveis her jeg sitter.

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2017 den 10.18, Sorbus skrev:

Sophie Elise er veldig klar på at hun er opptatt av dyrevern, for generelt er unge jenter veldig opptatt av det. Og unge jenter ser ut til å være kundegruppen Sofies "arbeidsgivere" retter seg mot. Men ærlig talt, har ikke disse hørt om google? De aller fleste produkter som puttes i og på kroppen er testet på dyr. Informasjonen er bare noen få tastetrykk unna.

Når det kommer til sminke, finnes det gode alternativer som er etisk forsvarlig å bruke. Men Sofie styrer unna, for det er mer penger å hente hos L´oreal og Maybelline. 

Og så kommer vi til det Sofie velger å putte i kroppen. Isotretinoin er et middel mot kviser som absolutt ikke må brukes dersom du er gravid eller ammer. Det er stor sannsynlighet for at det kan skade fosteret. Hvordan vet de det? Dyrene de testet det på fikk rare barn.... Legemidler er gjerne testet på dyr, men de fleste tar medisiner fordi det er nødvendig. Så kan man spørre seg om Roaccutan er nødvendig? Jeg tipper at de mest ihuga dyrevernerne ikke synes det.

Og det fører oss over på noe som er totalt unødvendig: Restylane, juvaderm, botox, silikon osv som man putter i kroppen for å bli vakrere. Sofie er ikke den eneste "dyreverneren" med pussig kroppsfasong og merkelig mimikk. Men når man tenker på hvor mange dyr som må bøte med livet på en langtfra hyggelig måte for at hun skal kunne se ut som hun gjør, så bør man grøsse litt på ryggen når hun kaller seg dyrevenn.

Hun bruker pels, på tross av hva vi vet om pelsindustrien. Men pelsen var gammel da. For ikke å snakke om skinn, som visstnok er greit hvis skinnproduktet er dyrt nok.

Så lenge hun SIER at hun er opptatt av dyrevern, så holder det visst for denne delen av befolkningen. Og påpeker noen dobbeltmoralen her, så er man hatere, misunnelige og dårlige forbilder. 

Forstå det den som kan:rolleyes:

Må rette litt på deg her! 

for det første, så er ikke unge jenter generelt opptatt dyrevern. Er selv 15 år og det er bare jeg og en annen jente i klassen av 10 jenter som bryr oss om dyrevelferden. Itillegg til at de fleste produktene man putter på kroppen ikke er testet på dyr. Finnes like mye av begge deler, så du tar feil haha!

For det andre, så setter ikke folk nødvendigvis botox på grunn av utseende! Det kan også være på grunn av hode pinne, vondt i nakken osv...

For det tredje så synes jeg at folk kan ha pelsjakke, itillegg være imot det. så lenge man ikke kjøper seg nye pelsjakker! er selv veldig opptatt av dyrevelferden(kanskje litt unormalt mye), og har ALDRI eid en pelsjakke. Når jeg forteller andre om dyremisshandlingen som skjer når de skal produsere pelsen, er ikke målet mitt at de skal legge jakkene sine hjemme, eller at de skal kaste pelsen. Jeg vil bare at de aldri skal kjøpe nye pelsjakker igjen, fordi det hjelper jo ingen å kaste pels som et dyr allerede har lidd av

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ulven298 skrev:

Må rette litt på deg her! 

for det første, så er ikke unge jenter generelt opptatt dyrevern. Er selv 15 år og det er bare jeg og en annen jente i klassen av 10 jenter som bryr oss om dyrevelferden. Itillegg til at de fleste produktene man putter på kroppen ikke er testet på dyr. Finnes like mye av begge deler, så du tar feil haha!

........fordi den bittelille andelen av mennesker man personlig kjenner er jo nok til å sette statistikken for sånt,ja.

🙄

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, J.. skrev:

........fordi den bittelille andelen av mennesker man personlig kjenner er jo nok til å sette statistikken for sånt,ja.

🙄

Tenkte at jeg kunne nevne dem! Men siden du tydeligvis vil vite om flere på min alder sååååå... Vi er 6 klasser på trinnet, ca 10 stk i en klasse. Skolen vår er veldig sammenspleiset så de fleste kjenner hverandre! 4 av 60 bryr seg om dyrevelferden!

vi kan ta et til eksempel! søsskenbarnet mitt som bor i en helt annen by, og er et år mindre enn meg bryr seg også om dyrevelferden! hun har også 6 klasser på trinnet, ca 10-11 jenter i hver klasse. 2 på trinnet hennes bryr seg om dyrevelferden.

tremenningen min bor i en litt mindre by, hun er også et år mindre enn meg! det er 2 klasser på trinnet hennes, hvor hun er den eneste på trinnet hennes som bryr seg. Hun er i en klasse på 25, jeg er usikker på hvor mange jenter det er i den klassen.

sååååå dette viser vell at unge jenter generelt ikke bryr seg! Jeg må lete lenge etter en venn, som bryr seg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...