Cezanne Skrevet lørdag kl 08:32 #44981 Del Skrevet lørdag kl 08:32 GuuriMalla skrev (På 5.12.2024 den 0.36): hva tenkter dere om dette? https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/01/morsmelk-er-alkoholfritt At dette er gammelt nytt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet lørdag kl 10:32 #44982 Del Skrevet lørdag kl 10:32 Pust skrev (10 timer siden): Det er mange firmaer som heter Glød. Glöd Sophie Elise er bare et produkt / en produktserie fra Elle Basic AS, som eies av The Feelgood Company AS - som eies av Jordanes Investment AS. Det er sikkert mulig å finne ut av hvor mye hun egentlig tjener på å leie ut navnet sitt til serien Glöd, men nå er det for sent på kvelden for meg. Så nei, hun bare er sitt vanlige, usannferdige jeg, som lager narrativer etter hvordan vinden blåser og hvor mange kroner det innbringer. Dumt spørsmål kanskje, men blir det litt som alle kjendisene som har «egne strikkekolleksjoner» i samarbeid med Sandnes og House of Yarn? De også leier vel strengt tatt bare ut navnet sitt… Det sagt er det i det minste samarbeid som får unge mennesker interessert i noe sunt: håndarbeid 😅 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet lørdag kl 10:52 #44983 Del Skrevet lørdag kl 10:52 (endret) Isild skrev (3 timer siden): Der sa du det : "leie ut navnet sitt". Hun har klart å få mange (de aller fleste faktisk) til å tro at hun både har utviklet produktene selv- og eier Glöd. Hun er ingen "businesskvinne" slik hun liker å fremstå, og som media fremstiller henne. Evner kun å selge seg selv, seksualiserte bilder av kroppen sin og en dramatisert og løgnaktig utgave av "livet" sitt. Hun har et sykt oppmerksomhetsbehov, og et sykt forhold til egen kropp, som gjør at hun opererer den 1-2 ganger i året, og den "avhengigheten" finansierer hun ved å selge denne "avatar" utgaven av seg selv. Og det krever at hun hele tiden må snappe og dele bilder dramatisere og sjokkere så folk klikker seg inn. Oppskriften er enkel. Man må være med på noe reality, og for å bli med må man enten kjenne noen i bransjen, eller sjokkere ganske mye med oppførsel eller kropp. Så gjelder det å kjøre på med det samme, henge med de som er mer kjent enn deg, er du med i et byrå sørger vel de å betale for det. Videre må man snappe og dele så mye man bare kan, og så kontroversielt man bare kan, sex selger, operasjoner selger, psykisk sykdom selger, traumer, vold, "hemmeligheter", sminke ikke minst, kvinner elsker testing av produkter, shopping hauls, flashing av luksus osv osv. Og de kan ikke ta pause. Da scroller bare folk videre til neste, og du er fort glemt. Og hvem er de da? Etter 15-20 år konstant online. Det kunne kanskje vært lurt å finne ut av, nå som hun har fått barn. Endret lørdag kl 11:53 av Doris Becker 6 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apekatten Skrevet lørdag kl 11:56 #44984 Del Skrevet lørdag kl 11:56 Hva heter assistenten hennes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet lørdag kl 13:12 #44985 Del Skrevet lørdag kl 13:12 Apekatten skrev (1 time siden): Hva heter assistenten hennes? Mina Opdal, minaeo på IG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet lørdag kl 23:31 #44986 Del Skrevet lørdag kl 23:31 Doris Becker skrev (12 timer siden): Hun er ingen "businesskvinne" slik hun liker å fremstå, og som media fremstiller henne. Evner kun å selge seg selv, seksualiserte bilder av kroppen sin og en dramatisert og løgnaktig utgave av "livet" sitt. Hun har et sykt oppmerksomhetsbehov, og et sykt forhold til egen kropp, som gjør at hun opererer den 1-2 ganger i året, og den "avhengigheten" finansierer hun ved å selge denne "avatar" utgaven av seg selv. Og det krever at hun hele tiden må snappe og dele bilder dramatisere og sjokkere så folk klikker seg inn. Oppskriften er enkel. Man må være med på noe reality, og for å bli med må man enten kjenne noen i bransjen, eller sjokkere ganske mye med oppførsel eller kropp. Så gjelder det å kjøre på med det samme, henge med de som er mer kjent enn deg, er du med i et byrå sørger vel de å betale for det. Videre må man snappe og dele så mye man bare kan, og så kontroversielt man bare kan, sex selger, operasjoner selger, psykisk sykdom selger, traumer, vold, "hemmeligheter", sminke ikke minst, kvinner elsker testing av produkter, shopping hauls, flashing av luksus osv osv. Og de kan ikke ta pause. Da scroller bare folk videre til neste, og du er fort glemt. Og hvem er de da? Etter 15-20 år konstant online. Det kunne kanskje vært lurt å finne ut av, nå som hun har fått barn. Beste jeg har lest på lenge. Takk @Doris Becker 🙌👌 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet søndag kl 08:09 #44987 Del Skrevet søndag kl 08:09 (endret) missLynch skrev (9 timer siden): Beste jeg har lest på lenge. Takk @Doris Becker 🙌👌 Takk! En liten tirade følte jeg. Men nå er det engang slik at den lille forskningen som finnes, bekrefter det vi alle ser og skjønner. Dette er et yrke som skaper avhengighet, også for influenseren, og den psykisk belastning er enorm. Det er ikke et yrke man bør ha over tid, og så visst ikke dra barn og øvrig familie inn i. Det er superviktig med klare grenser mellom privatliv og business. Regelverk finnes ikke, og inntjening daler hvis de tar den minste pause. De havner i et vanvittig hamsterhjul(vedvarende belastende tilstand med hardt, rutinepreget arbeid i høyt tempo). Det kan se ut som et luksusliv, men når de hele tiden må tenke content så "eier" de ikke eget liv. Ikke blir de rike heller ser det ut til. Forbruket øker gjerne i takt med den mentale belastningen, der de må kompensere for mangel på selvfølelse og ro. Nyere forskning peker på at influensere har økende problemer med alkohol, rus og annen avhengighet. Flere opplever å bli totalt utbrente og syke. https://www.researchgate.net/publication/377239754_Under_Pressure_A_Netnographic_Study_of_Threats_to_Influencer_and_Creator_Mental_Health Det sier seg selv at barna vil lide under dette. I tillegg til at privatlivet deres selges, og hjemmet er et evig reality-show... https://www.researchgate.net/publication/374410788_Kidfluencing_The_Mental_Impacts_of_Posting_on_Social_Media_can_have_on_Children_and_Parents_How_Social_Media_Presence_can_have_Mental_Impacts_on_Children_and_Parents "Parent influencers can be more focused on content, which sometimes takes priority over well-being. In the parenting sphere there have been countless videos in which parents discipline their children on camera, or talk about personal issues with them for content. The act of the public shaming on the social media pages can build resentment from the kid. This practice can create disconnect in the parent-child relationship, and make the child feel as if their concerns/issues are frivolous. It can also make the child seem as if they are simply a brand extension if their problems are constantly being used for content. “For the influencer mums, while there was some hesitation related to the privacy of their children, a few seemed less concerned with the rights of their children, given that the children were young and unable to speak for themselves. Such attitudes support an argument that some influencer mum bloggers may view their children as ‘brand extensions’ of their own blog/personal brand." Men politikerne i Norge synes dette er helt uproblematisk. Influensere er noe de gjerne benytter seg av for å nå ut til folket. De er med på reality, og benytter seg av kvinner som Isabel Raad for å få bukt med fosterhjemskrisen. Og Støre tar seg en prat med Sophie Elise om miljøspørsmålet. Det er jo bare å gi opp... Vente på de grufulle tallene som vil komme etterhvert. Det kommer ikke regler før den samfunnsøkonomiske kostnaden ligger på bordet hos dem. Da reguleringstiltak mot spillundistrien kom var vel samfunnskostnaden estimert til over 5 milliarder årlig, nå er den over 8, så det var for sent, eller for dårlig. Dette blir mye verre. Voksne kvinner scroller og scroller, spisefortyrrelser øker, shoppingavhengihet øker, alkohol- og pillemisbruk øker, plastiske operasjoner øker, forbruksgjeld øker, selvskading øker. Endret søndag kl 09:29 av Doris Becker 9 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet søndag kl 08:25 #44988 Del Skrevet søndag kl 08:25 Doris Becker skrev (21 timer siden): Hun er ingen "businesskvinne" slik hun liker å fremstå, og som media fremstiller henne. Evner kun å selge seg selv, seksualiserte bilder av kroppen sin og en dramatisert og løgnaktig utgave av "livet" sitt. Hun har et sykt oppmerksomhetsbehov, og et sykt forhold til egen kropp, som gjør at hun opererer den 1-2 ganger i året, og den "avhengigheten" finansierer hun ved å selge denne "avatar" utgaven av seg selv. Og det krever at hun hele tiden må snappe og dele bilder dramatisere og sjokkere så folk klikker seg inn. Oppskriften er enkel. Man må være med på noe reality, og for å bli med må man enten kjenne noen i bransjen, eller sjokkere ganske mye med oppførsel eller kropp. Så gjelder det å kjøre på med det samme, henge med de som er mer kjent enn deg, er du med i et byrå sørger vel de å betale for det. Videre må man snappe og dele så mye man bare kan, og så kontroversielt man bare kan, sex selger, operasjoner selger, psykisk sykdom selger, traumer, vold, "hemmeligheter", sminke ikke minst, kvinner elsker testing av produkter, shopping hauls, flashing av luksus osv osv. Og de kan ikke ta pause. Da scroller bare folk videre til neste, og du er fort glemt. Og hvem er de da? Etter 15-20 år konstant online. Det kunne kanskje vært lurt å finne ut av, nå som hun har fått barn. Godt oppsummert ! Og tankevekkende det siste du skriver. Det ville kanskje vært lurt av henne å finne ut hvem hun er/blir når hun etterhvert blir glemt / erstattet av nye yngre influencere. Særlig nå mtp at hun har fått barn. Skal hun fortsette å være helt desperat og "overshare", eller skal hun ta et steg inn i en mer privat og voksen verden. Hun burde det siste. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet søndag kl 13:30 #44989 Del Skrevet søndag kl 13:30 Det er egentlig ganske utrolig at influencer-barn som H ikke beskyttes av et lovverk som gir de rett til et privatliv til de er fylt 18 år. Hvor er Barne- og familiedepartementet? De brukes jo i en kommersiell sammenheng uten å være i stand til å samtykke. Fant denne høringen, men den gjelder kun å beskytte barn mot reklame https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-horingsnotat-med-forslag-til-endringer-i-markedsforingsloven-barns-forbrukervern-i-digitale-medier/id3072837/ 18 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet søndag kl 14:00 #44990 Del Skrevet søndag kl 14:00 (endret) missLynch skrev (1 time siden): Det er egentlig ganske utrolig at influencer-barn som sønnen ikke beskyttes av et lovverk som gir de rett til et privatliv til de er fylt 18 år. Hvor er Barne- og familiedepartementet? De brukes jo i en kommersiell sammenheng uten å være i stand til å samtykke. Fant denne høringen, men den gjelder kun å beskytte barn mot reklame https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-horingsnotat-med-forslag-til-endringer-i-markedsforingsloven-barns-forbrukervern-i-digitale-medier/id3072837/ Det er helt uforståelig. Det går som privat underholdning, og rammes ikke av regelverk. De har ikke forstått, eller vil ikke forstå, at dette er rene kommersielle kanaler, der alt er innhold som bygger opp om en merkevare og derfor er del av all reklame som kommer, at det er en helhet. De blander hverdag og reklame, men "hverdagen" er regissert for å lede til kjøp. Det blir for naivt å tro noe annet. Barn og "usponset" innhold er med på å bygge relasjonen de ønsker mot sine følgere, og er en del av gamet. De henvender seg til følelsene våre, der målet er å selge produktene de selger. Det er ingen grenser mellom privatliv og jobb, og barna lever i samme hamsterhjulet som sine influenser-foreldre. De blir til salgsvarer. Og det er ikke greit! De mister retten på privatliv og blir "allemannseie", de gjenkjennes overalt, identitetsfølelsen kan ta skade og ikke minst kan kriminelle utnytte dette på det groveste. Endret søndag kl 14:42 av Doris Becker Fjernet navn på influenser-barnet. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet søndag kl 14:09 #44991 Del Skrevet søndag kl 14:09 Gjest GuuriMalla skrev (På 5.12.2024 den 0.36): hva tenkter dere om dette? https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/01/morsmelk-er-alkoholfritt At det har enhver med ståkarakter i matematikk visst siden tidenes morgen? Zeniora skrev (På 5.12.2024 den 18.08): Ser ikke sammenhengen (?) mellom henholdsvis artikkelen du her refererer til og SSI (som denne tråden omhandler)...? Nei? SE ammer ikke, så det er jo helt irrelevant. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet søndag kl 14:40 #44992 Del Skrevet søndag kl 14:40 @missLynch, kan du fjerne barnenavnet, eller bare bruke forbokstaven? (Vi bør ikke bruke uskyldige barns navn selv om foreldrene er uforsvarlige nok til å gjøre det + at forumreglene sier at det ikke er lov å identifisere barn) @Doris Becker, kan du fjerne samme navn i siteringen din av missLynches innlegg? Hvis ikke vil nok innleggene bli slettet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet søndag kl 14:52 #44993 Del Skrevet søndag kl 14:52 missLynch skrev (6 timer siden): Det er egentlig ganske utrolig at influencer-barn som H ikke beskyttes av et lovverk som gir de rett til et privatliv til de er fylt 18 år. Hvor er Barne- og familiedepartementet? De brukes jo i en kommersiell sammenheng uten å være i stand til å samtykke. Fant denne høringen, men den gjelder kun å beskytte barn mot reklame https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-horingsnotat-med-forslag-til-endringer-i-markedsforingsloven-barns-forbrukervern-i-digitale-medier/id3072837/ Enig i at det burde vært et lovverk for dette. Ser at Fie Laursen jobber for å til dette i Danmark. Hun delte jo mye av sønnen tidligere, men har snudd totalt om. Nå er vel hun kjent for å skifte mening like ofte som andre skifter sokker, men akkurat dette bør hun få ros for. Når dette er sagt så syntes jeg dette bør gjelde ALLE barn selv om influenser/kjendisbarn naturlig nok blir eksponert til et mye større publikum. Jeg har bekjente som deler fullstendig ukritisk av ungene sine på åpne profiler og jeg får fullstendig krampe med tanke på at ungene skal vokse opp med så mye av livet deres på nettet. En ting er å dele et (pent) bilde fra store anledninger som f.eks 1. skoledag med gode venner og familie, men pushing av alt og ingenting HELE tiden syntes jeg ingenting om. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet søndag kl 14:54 #44994 Del Skrevet søndag kl 14:54 Sirah skrev (Akkurat nå): Enig i at det burde vært et lovverk for dette. Ser at Fie Laursen jobber for å til dette i Danmark. Hun delte jo mye av sønnen tidligere, men har snudd totalt om. Nå er vel hun kjent for å skifte mening like ofte som andre skifter sokker, men akkurat dette bør hun få ros for. Når dette er sagt så syntes jeg dette bør gjelde ALLE barn selv om influenser/kjendisbarn naturlig nok blir eksponert til et mye større publikum. Jeg har bekjente som deler fullstendig ukritisk av ungene sine på åpne profiler og jeg får fullstendig krampe med tanke på at ungene skal vokse opp med så mye av livet deres på nettet. En ting er å dele et (pent) bilde fra store anledninger som f.eks 1. skoledag med gode venner og familie, men pushing av alt og ingenting HELE tiden syntes jeg ingenting om. Helt enig med deg @Sirah. Det er flere og flere ungdommer her som ønsker at foreldre og besteforeldre skal fjerne alle bilder av dem på sosiale medier. Og det kan være litt av en jobb for mange, det deles videoer og bilder daglig av noen... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet søndag kl 15:01 #44995 Del Skrevet søndag kl 15:01 Doris Becker skrev (Akkurat nå): Helt enig med deg @Sirah. Det er flere og flere ungdommer her som ønsker at foreldre og besteforeldre skal fjerne alle bilder av dem på sosiale medier. Og det kan være litt av en jobb for mange, det deles videoer og bilder daglig av noen... Ja for å ikke snakke om alt som er delt på snap og i private grupper man kanskje ikke er medlem av lenger. Hvem vet hvem som sitter på kopier og skjermbilder av disse bildene…. I mine feeder dukker det nesten daglig opp bilder av en prins eller prinsesse hvor jeg tenker: Hvorfor i alle dager delte du det der 🤯 Jeg hadde IKKE likt å finne det bildet av meg selv den dagen jeg ble 14 år. I tillegg har jeg hørt om flere stygge mobbesaker hvor blant annet slike bilder er brukt. Ungdommer har funnet kleine bilder av offeret på foreldre/besteforeldres SoMe og bruker dette til mobbing…. Om ikke man hadde hengt bilde av ungen midt på stueveggen så har det kanskje heller ikke noe på sosiale medier å gjøre. Hva man velger å dele av seg selv er en helt annen sak. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet søndag kl 15:06 #44996 Del Skrevet søndag kl 15:06 Sirah skrev (3 minutter siden): Ja for å ikke snakke om alt som er delt på snap og i private grupper man kanskje ikke er medlem av lenger. Hvem vet hvem som sitter på kopier og skjermbilder av disse bildene…. I mine feeder dukker det nesten daglig opp bilder av en prins eller prinsesse hvor jeg tenker: Hvorfor i alle dager delte du det der 🤯 Jeg hadde IKKE likt å finne det bildet av meg selv den dagen jeg ble 14 år. I tillegg har jeg hørt om flere stygge mobbesaker hvor blant annet slike bilder er brukt. Ungdommer har funnet kleine bilder av offeret på foreldre/besteforeldres SoMe og bruker dette til mobbing…. Om ikke man hadde hengt bilde av ungen midt på stueveggen så har det kanskje heller ikke noe på sosiale medier å gjøre. Hva man velger å dele av seg selv er en helt annen sak. Det var en sak her vi bor hvor en ble mobbet ja, eller følte det sånn, fordi mor hadde lagt ut bilder av eksem, som er sårbart tema, og skrevet om noe problematikk rundt dette. Utiilgivelig. Barnet sitt privatliv invadert. Men det er helt lov! 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet søndag kl 15:26 #44997 Del Skrevet søndag kl 15:26 Doris Becker skrev (19 minutter siden): Det var en sak her vi bor hvor en ble mobbet ja, eller følte det sånn, fordi mor hadde lagt ut bilder av eksem, som er sårbart tema, og skrevet om noe problematikk rundt dette. Utiilgivelig. Barnet sitt privatliv invadert. Men det er helt lov! Ja helt sykt! Hvorfor gjør man slikt? Det kan jo være en god ting å spørre om råd på SoMe om f.eks eksem, men hvorfor MÅ man poste et gjenkjennbart bilde av ungen i samme slengen 🙈 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet søndag kl 15:31 #44998 Del Skrevet søndag kl 15:31 Sirah skrev (2 minutter siden): Ja helt sykt! Hvorfor gjør man slikt? Det kan jo være en god ting å spørre om råd på SoMe om f.eks eksem, men hvorfor MÅ man poste et gjenkjennbart bilde av ungen i samme slengen 🙈 Det er ikke greit å spørre heller synes jeg egentlig. Hvis det går frem hvem som lider av det. Da kan man benytte seg av anonyme forum, eller fastlegen. De kan gi råd og henvise. bilde i tillegg er krise! Utilgivelig. Selv om barnet var lite da det skjedde. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet søndag kl 15:35 #44999 Del Skrevet søndag kl 15:35 Doris Becker skrev (2 minutter siden): Det er ikke greit å spørre heller synes jeg egentlig. Hvis det går frem hvem som lider av det. Da kan man benytte seg av anonyme forum, eller fastlegen. De kan gi råd og henvise. bilde i tillegg er krise! Utilgivelig. Selv om barnet var lite da det skjedde. Ja jeg er enig i det når du sier det. Nå kan man jo heldigvis (eller uheldigvis) bruke anonym funksjon på Facebook også. Det er utrolig mange som gjør dette og det er helt merkelig at de syntes det er ok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet mandag kl 13:39 #45000 Del Skrevet mandag kl 13:39 Men altså..."han har ikke blitt bedt om å bli eksponert så mye"? Det har hun jo valgt helt selv? Med å dele alt mulig info samt bilder av ansiktet...? Går det an å snakke mer rundt seg selv enn hun gjør? 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå