Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Missy1 skrev (1 minutt siden):

Det er isåfall bekymringsverdig at hun fronter seg selv som en kald mor som ikke bryr seg noe særlig om babyen sin for å tjene penger. Spiller ingen rolle om det bare er slik hun velger å fremstille seg for å få oppmerksomhet, det er like sjukt uansett. 
 

Hun selger ungen sin på den verste måte. Tenk at dette lille barnet en dag kan lese disse intervjuene

Det ser nå ut som hun koser seg med baby. Hva skal barnet reagere på? At hun ikke følte en overstrømmende lykke, eller tar ut ting fra rompa? Det siste høres jo fornuftig ut. 

Er dette en slags kulturell ting? Jeg er fra Nord og jeg blir ikke provosert at måten hun legger ting fram på. Det er litt galgenhumor, litt sånn tulle- kynisk, men der er jo ikke noe vondt i det. Jeg bare lurer på om vi snakker ulike språk? Eller at vi identifiserer oss ulikt? Dette "flink pike" snakket med seriøs undertone på småting ...er liksom en søring-ting??

Jeg reagerer på dere, og ikke på henne. Hun virker normal i måten å uttrykke seg på og dere virker hysteriske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordreSving skrev (På 24.8.2024 den 7.08):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

 

Kmff20 skrev (23 timer siden):

Ikke mest engasjert i… altså🫣 

Det er jo klart at identiteten til et menneske består av flere ting, fordi man har ulike roller som rommer forskjellige ting. Man er jo kollega, søster, venn, kjæreste, datter OG mor. Men å være mer engasjert i jobben sin enn som mor er ganske uforståelig for meg. Synd hun ikke løfter det på en annen måte; at man kan like å jobbe og være mor. For det er jo sant, man kan være god til og engasjert i flere arenaer i livet, uten at det må gå på bekostning av barnet sitt.
 

Tror det kommer til å bli en debatt på hva en god mor er. Hva legges i det? Hva legger hun i det?
Jeg syns det nærmest har blitt en så normalisert greie om at hvis foreldrene har det bra, så har barnet det bra uansett og da kan man ikke stille spørsmålstegn til om det egentlig stemmer eller ikke.

«Jeg må til frisøren selv om baby kun er 2 uker for da har jeg det bra, så derfor har babyen det bra», «jeg må på jentetur/fylletur til syden selv om baby bare er 8 mnd for da har jeg det bra og derfor har babyen det bra»(ref en annen influencer) eller «jeg må operere nesa på familietur til tyrkia for da har jeg det bra, så da har baby det bra» (ref samme influencer).

Dette argumentet er jo egentlig ment for at det er viktig å prioritere søvn, hvile, trening og næring for hvis foreldrene er helt til randen av utmattelse så går det ut over baby, ikke for å realisere seg selv og leve som at man ikke har fått barn. Man skal liksom ikke endre livet selv om man har barn. Ikke måtte ta hensyn til barnet, kun seg selv. 
Jeg syns ikke man er en god mor når man reiser fra spedbarnet sitt for å prioritere parforholdet. Eller reiser til Oslo for jobb når babyen er igjen i Trondheim. For det går på bekostning av det som burde være det viktigste; BARNET. 

Har lest hele artikkelen, jeg synes personlig hun er ganske på bærtur på en del ting. Men er jo interessant å se at hun beviser en del av det mange har diskutert her. Jeg synes det lyser tilknytningsvansker lang vei, det er min mening ivertfall. Det synes jeg er veldig synd og trist, og hvis det er saken så håper jeg hun får hjelp. 

Men jeg syns også jeg kan tolke uttalelsene hennes som et veldig klønete forsøk på å fremstille seg som først og fremst en businesswoman men fortsatt liksom er mor, hun ser ut til å ha ett stort behov for å vise at hun er ikke noe mindre "kul" selv om hun har blitt mamma *cringe* 🫥 virker for meg litt som at hun også prøver å fremstille måten hun gjør ting på til å handle om noe empowerment aktig for kvinner mtp hvordan rollene mellom far og mor  vanligvis etter normen er og hva som forventes av kvinner VS menn (feks at hun har vert alene med H i 3 uker, og hadde hun selv vert borte fra han i 3 uker hadde noen ringt barnevernet🫠). Hadde ungen vert 3 år og hun hadde jobbet offshore eller lignende så hadde jeg heller skjønt poenget, så synes det ble ganske fail. Kan hende hun bare synes det er urettferdig da å måtte være alene i 3 uker og savner mannen sin, som er litt mer forståelig kansje.

Noen trenger nanny/barnevakt som er helt forståelig i ny og ne ved behov. Av og til må man ha barnevakt, men 3 timer hver dag for trivielle grunner, det er vanskelig for meg å forstå av flere grunner. Noen har vell sterkere utholdenhet og instinkt enn andre, er det jeg tenker om det. Hvis å ha barnevakt i 3 timer om dagen gjør hun til en bedre mor er det vell en bonus, jeg tviler litt for å være helt ærlig. Hadde hun vert helt utkjørt og utmattet og belyst hvorfor, feks hvis hun hadde hatt sterk barseldepresjon på nåværende tidspunkt så hadde jeg hatt mye mer forståelse for det. Hvis noen blir inspirert av denne foreldrestilen og måten å gjøre ting på er det en tragedie vil jeg ivertfall si. Føler meg nesten slem her, men dette er min tolkning. 

Jeg føler/tolker det litt som at hun bruker "Fødselsdepresjonen" til å få oppmerksomhet eller at hun liksom prøver å være en talsperson eller relateable. Jeg skal ikke bagatellisere fødselsdepresjon, den finnes nok i forskjellige grader. Og jeg skal ikke sitte å diagnosere noen. Det blir for tragisk. Men dette er ivertfall hvordan jeg tolker hele denne artikkelen og saken. Hadde vert mer interessant for meg å vite mer om hvordan morsrollen hadde påvirket henne positivt, men det har den kansje ikke da? 
 

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.

legger til artikkelen jeg prøvde å hente "bevis" fra. Siden det er tydeligvis ulovlig å dele skjermbilde av en pluss artikkel? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor

En annen artikkel med noe av samme innhold Som ikke trengs abbonement for å leses

https://www.dagbladet.no/kjendis/flytter-med-babyen/81845257

 

Endret av GuuriMalla
Skjermbilder av artikkel ble slettet pga "brudd på opphavsrett"? 🤣
  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (32 minutter siden):

Det ser nå ut som hun koser seg med baby. Hva skal barnet reagere på? At hun ikke følte en overstrømmende lykke, eller tar ut ting fra rompa? Det siste høres jo fornuftig ut. 

Er dette en slags kulturell ting? Jeg er fra Nord og jeg blir ikke provosert at måten hun legger ting fram på. Det er litt galgenhumor, litt sånn tulle- kynisk, men der er jo ikke noe vondt i det. Jeg bare lurer på om vi snakker ulike språk? Eller at vi identifiserer oss ulikt? Dette "flink pike" snakket med seriøs undertone på småting ...er liksom en søring-ting??

Jeg reagerer på dere, og ikke på henne. Hun virker normal i måten å uttrykke seg på og dere virker hysteriske. 

Her bommer du! Dette er ikke kulturelt betinget, jeg er selv nordfra og vi snakker generelt ikke «ulike språk» eller «identifiserer oss ulikt». Den tanken er et gammeldags stigma.
Tråden her er ikke preget av flink-pike-snakk, jeg vil heller si tvert imot. Og mange med bakgrunn sørfra vil neppe være enig i din karakteristikk av «søring-ting». 
Å være hysterisk beskriver en sinnstilstand av uhåndterlig frykt eller følelsesmessige voldsomheter. Jeg har ikke sett noen innlegg her som er preget av det. 
Hvis du ikke følger SSI på snap el.l. og heller ikke har lest bøkene eller bloggen hennes, og ikke sett de tv-produksjonene hun har vært med i - på hvilket grunnlag uttaler du deg da? Hvorfra kjenner du til Sofie Steen Isachsen?

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mor i snart 22 år og er mor til fire. Jeg er først og fremst mor, også kommer alle mine andre «jobber» i andre rekke. Den viktigste jobben min er å være mor og sånn burde det være for alle andre mødre også..

  • Liker 12
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Kaizer skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært mor i snart 22 år og er mor til fire. Jeg er først og fremst mor, også kommer alle mine andre «jobber» i andre rekke. Den viktigste jobben min er å være mor og sånn burde det være for alle andre mødre også..

Ja det hører liksom med når man «søker jobben» at man er interessert i innholdet i stillingen. Hvis ikke kan man jo bare velge en annen jobb. Ikke gjøre den halvveis og når det passer en selv. Kommer sjeldent godt resultat ut av det… og det gjelder mammajobben også. 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuuriMalla skrev (1 time siden):

 

Har lest hele artikkelen, jeg synes personlig hun er ganske på bærtur på en del ting. Men er jo interessant å se at hun beviser en del av det mange har diskutert her. Jeg synes det lyser tilknytningsvansker lang vei, det er min mening ivertfall. Det synes jeg er veldig synd og trist, og hvis det er saken så håper jeg hun får hjelp. 

Men jeg syns også jeg kan tolke uttalelsene hennes som et veldig klønete forsøk på å fremstille seg som først og fremst en businesswoman men fortsatt liksom er mor, hun ser ut til å ha ett stort behov for å vise at hun er ikke noe mindre "kul" selv om hun har blitt mamma *cringe* 🫥 virker for meg litt som at hun også prøver å fremstille måten hun gjør ting på til å handle om noe empowerment aktig for kvinner mtp hvordan rollene mellom far og mor  vanligvis etter normen er og hva som forventes av kvinner VS menn (feks at hun har vert alene med H i 3 uker, og hadde hun selv vert borte fra han i 3 uker hadde noen ringt barnevernet🫠). Hadde ungen vert 3 år og hun hadde jobbet offshore eller lignende så hadde jeg heller skjønt poenget, så synes det ble ganske fail. Kan hende hun bare synes det er urettferdig da å måtte være alene i 3 uker og savner mannen sin, som er litt mer forståelig kansje.

Noen trenger nanny/barnevakt som er helt forståelig i ny og ne ved behov. Av og til må man ha barnevakt, men 3 timer hver dag for trivielle grunner, det er vanskelig for meg å forstå av flere grunner. Noen har vell sterkere utholdenhet og instinkt enn andre, er det jeg tenker om det. Hvis å ha barnevakt i 3 timer om dagen gjør hun til en bedre mor er det vell en bonus, jeg tviler litt for å være helt ærlig. Hadde hun vert helt utkjørt og utmattet og belyst hvorfor, feks hvis hun hadde hatt sterk barseldepresjon på nåværende tidspunkt så hadde jeg hatt mye mer forståelse for det. Hvis noen blir inspirert av denne foreldrestilen og måten å gjøre ting på er det en tragedie vil jeg ivertfall si. Føler meg nesten slem her, men dette er min tolkning. 

Jeg føler/tolker det litt som at hun bruker "Fødselsdepresjonen" til å få oppmerksomhet eller at hun liksom prøver å være en talsperson eller relateable. Jeg skal ikke bagatellisere fødselsdepresjon, den finnes nok i forskjellige grader. Og jeg skal ikke sitte å diagnosere noen. Det blir for tragisk. Men dette er ivertfall hvordan jeg tolker hele denne artikkelen og saken. Hadde vert mer interessant for meg å vite mer om hvordan morsrollen hadde påvirket henne positivt, men det har den kansje ikke da? 

Screenshot_20240824_171156_Chrome.jpg

Screenshot_20240824_171254_Chrome.jpg

Screenshot_20240824_171334_Chrome.jpg

Hun ønsker ikke være generaliserende, men tror mange mødre mangler sin egen identitet fra før? Altså hæ? Er det mange av dere mødre her inne som føler at de manglet sin egen identitet før dere fikk barn?

 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke rart det går til helvete med verden når folk får barn bare for å ha de, uten en faktisk interesse for å følge de opp.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Er ikke det jeg sier i intervjuet!»

Fra intervjuet: «Jeg har nanny 2-3 timer hver dag.»

Altså, har de sitert henne feil i intervjuet da? Eller er ikke 2-3 timer "flere timer"?

Og selvfølgelig poserer hun med smokk i munnen, den lille jenta som hun er. 🥺

IMG_8539.png

Endret av Sinccis
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun sikker på at ingen hever et øyebryn over at hun og gutten drar på ferien uten guttens pappa? I tre uker? For det virker ikke helt normalt for meg at man gjør det. (Nordsjøen blir noe annet)

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, det intervjuet bekreftet alt jeg trodde om den forvokste emosjonelt umodne ungen SSI. Jeg orker ikke diskutere det en gang, jeg bare syns synd på barnet som må vokse opp med slike foreldre. Makan til ansvarsfraskrivende, virkelighetsfordreide, generasjonstraumeskadde strutsehoder. Nei, SSI, jeg er ikke det minste misunnelig. Jeg hadde ikke bytta ut fem minutter av tiden med mitt eget barn for all verden av egentid du messer om at du trenger. Egentiden min får jeg når han sover, og jeg ELSKER den. Og nei, jeg var ikke identitetsløs da jeg ble mor. Men de FLESTE mødre går igjennom en endring, matrescence; vi endres fysisk, psykisk, biologisk, sosialt, politisk, ALT. Hjernen krymper visse steder og vokser andre steder. Som en pubertet egnet for å skape mødre som prioriterer barna. Lite visste jeg at heftig xanax-bruk hindrer denne endringen. Kanskje SSI får det som hun vil, skrives inn i historiebøkene som første offentlig bekreftet tilfelle på manglende matrescence. Jeg spekulerer selvsagt bare..

https://psykologisk.no/2022/11/a-bli-mamma-forandrer-deg-for-alltid/

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (39 minutter siden):

Hun ønsker ikke være generaliserende, men tror mange mødre mangler sin egen identitet fra før? Altså hæ? Er det mange av dere mødre her inne som føler at de manglet sin egen identitet før dere fikk barn?

 

Dette er det jo noe i,for mange,om man vil innrømme det for seg selv eller ikke..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (31 minutter siden):

Dette er det jo noe i,for mange,om man vil innrømme det for seg selv eller ikke..

På hvilken måte mener du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (6 timer siden):

 

Det egentlige problemet her, eller det jeg synes er så innmari trist på vegne av denne lille gutten, er at han har to foreldre hvor ingen av dem tydeligvis har et genuint ektefølt ønske om å tilbringe tid med han.

Dette.

Det er så innmari trist, stakkars stakkars stakkars.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

baremeg skrev (5 timer siden):

Når jeg leste artikkelen nå så fremstår hun ekstremt egoistisk og må si jeg reagerte på det her: «Noen er jo helt besatt av sovemønster og alle utviklingstrinn, mens jeg er ikke helt sikker på hvor mange uker han er engang»  Blir helt satt ut av den dama!!  

Usikker på hva målet hennes ved å si dette er? Fremstille seg som uengasjert?  Rakke ned på andre mødre? 
 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (14 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/Gyrn8B/sophie-elise-om-foedselsdepresjon-babytid-og-livsvalg-jeg-er-en-bra-mor
 

Fra VG i dag: 

– Hvis jeg bare skulle vært mamma, så hadde jeg følt at jeg gjorde én ting, og den gjør jeg ikke skikkelig bra, fordi det ikke er det jeg er mest engasjert i. Jeg er en bra mor, men jeg er bedre til å jobbe, for eksempel. Det er også en del av min identitet.

Klarere kan det ikke sies egentlig. 

Og der ringer alarmklokkene allerede når man kun har vært mor i 3 små måneder. Spedbarnstiden er utfordrende og en stor livsomveltning, men det er ingenting i forhold til hva som kommer. Barn er ikke en dukke, barn er en forbanna forpliktelse man påtar seg i 18 år! Det har ikke SE forstått! Man kan fortsatt være mor, venn, kollega, søster og datter selv om man får barn, men de første månedene er en unntakstilstand, selv for sykepleier Kari, selger Mari, toppsjef Kristin og influencer Sophie Elise. Spedbarnstiden er bare starten av morskapet, og en viktig tilknyttingsfase for et helt ferskt menneske. Jeg har selv lest om hvordan kvinner fra ulike deler av verden opplever å måtte levere fra seg barnet etter altfor kort tid i permisjon, et følelsesmessig helvete. Vil gjerne også legge til at det er flere land i Europa som har lenger permisjon enn i Norge. Det går opp for flere og flere land hvor viktig denne tiden er for mor og barn, selv permisjon for far har blitt mer aktuelt i flere land. 

SE er en influencer som lever av oppmerksomhet og klikk, husk det. Å få barn inngår i det kommersielle. 

Endret av K_mb
  • Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (1 time siden):

«Er ikke det jeg sier i intervjuet!»

Fra intervjuet: «Jeg har nanny 2-3 timer hver dag.»

Altså, har de sitert henne feil i intervjuet da? Eller er ikke 2-3 timer "flere timer"?

Og selvfølgelig poserer hun med smokk i munnen, den lille jenta som hun er. 🥺

IMG_8539.png

🤣🤣 angrer sikkert på måten hun har uttalt seg nå, eller vil kansje ha mer oppmerksomhet rundt artikkelen og vil at flere skal lese artikkelen .

(Jeg har delt ett skjermbilde i ett annet svar lenger oppe forresten.)

Utdrag og sitering av SE fra artikkelen: "Jeg har en... Hun drar på ordet. - Nanny.

Folk blir litt sure når jeg sier det. Men det har jeg i 2-3 timer hver dag. - Og da tar jeg og trener. Noen ganger har jeg hatt henne bare for å dra på en kafé alene og bare sitte liksom. Men det tror jeg også man trenger." 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kmff20 skrev (26 minutter siden):

Usikker på hva målet hennes ved å si dette er? Fremstille seg som uengasjert?  Rakke ned på andre mødre? 
 

SE er ekspert på alt hun gjør. Alle andre gjør feil 🤭

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (1 time siden):

Hun ønsker ikke være generaliserende, men tror mange mødre mangler sin egen identitet fra før? Altså hæ? Er det mange av dere mødre her inne som føler at de manglet sin egen identitet før dere fikk barn?

 

Hun gjør det sikkert for å provosere mest mulig. Det er hun jo flink til. Hun virker veldig kalkulert, men en del ting i denne artikkelen kommer frem litt klønete etter min oppfatning 

Endret av GuuriMalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuuriMalla skrev (48 minutter siden):

Hun gjør det sikkert for å provosere mest mulig. Det er hun jo flink til. Hun virker veldig kalkulert, men en del ting i denne artikkelen kommer frem litt klønete etter min oppfatning 

Kanskje fordi hun uttaler som om ting som hun ikke har peiling på? Ville hun sagt det samme om menn? At de mangler sin egen identitet før de blir fedre?

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending90 skrev (8 timer siden):

Nå er jeg på ingen måte en stor SE-fan, synes hun har gjort mye rart gjennom tidene. 

Men stusser litt på alle som kaller henne en dårlig mor siden hun prioriterer litt egentid og egenpleie, det er sunt å ta en pause for seg selv å samle krefter. For det å få barn stjeler mye av kreftene dine og da trenger man å lade batteriene slik at man kan være en trygg og god omsorgsperson for barnet sitt.

Skremmende hvor mange som mener at en kvinne som har fått barn ikke kan ha et liv utenfor morsrollen. 

Du har ikke fulgt med i timen, nei...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...