Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Har ikke lest intervjuet, men vi får huske på at for noen tiår siden gikk mor tilbake til jobb etter 3-4 måneder, babyen ofte til dagmamma. Det ble folk av disse ungene også. Sier ikke at det er ideelt, vi vet mer om tilknytning nå, selvsagt. 

Skjønte ikke poenget ditt, utdyp gjerne.

Vi vet mer nå, ergo da må vi gjøre annerledes enn man kanskje gjorde før. Vi er ikke uvitne; vi vet mye og da må vi bruke kunnskapen vi har.
Det ble folk av de ungene også, men hvor mange av dem sliter med relasjoner, rus eller har andre utfordringer som kan spores tilbake til barndommen? 
 

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Har ikke lest intervjuet, men vi får huske på at for noen tiår siden gikk mor tilbake til jobb etter 3-4 måneder, babyen ofte til dagmamma. Det ble folk av disse ungene også. Sier ikke at det er ideelt, vi vet mer om tilknytning nå, selvsagt. 

Hun har jo en grei økonomi? Hun kunne fint latt være med å jobbet i ett år å klart seg fint. Men men. Er nok ikke jobb som er problemet her. Men heller at hun gir f i ungen å overlatt den til nanny 

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kmff20 skrev (7 minutter siden):

Skjønte ikke poenget ditt, utdyp gjerne.

Vi vet mer nå, ergo da må vi gjøre annerledes enn man kanskje gjorde før. Vi er ikke uvitne; vi vet mye og da må vi bruke kunnskapen vi har.
Det ble folk av de ungene også, men hvor mange av dem sliter med relasjoner, rus eller har andre utfordringer som kan spores tilbake til barndommen? 
 

Poenget er at vi er ekstremt privilegerte i vår del av verden, også sammenlignet med hvordan permisjonsrettighetene var for bare 40 år siden. Nei, jeg vet ikke hvor mange som ble negativt påvirket og senere har slitt med relasjoner og rus, det har jeg ikke sett noe forskning på. Mange kvinner i lederstillinger i det private går fortsatt raskt tilbake til jobben, men i dag har mannen mulighet til å være hjemme med barnet. Nå tror jeg denne influenceren uttaler seg for å få overskrifter og omtale, stoler like lite på henne som på andre influencere som lever av glam, utseendet og barne-eksponering, men klart; noen kan påvirkes og det bør ikke bli en trend å ha «nanny» så tidlig, da kan det hende pendelen snur; for få benytter seg av tilbudet, vi (politikerne) vil begrense det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tror hun er Kim Kardashian. Så pinlig! Så harry at jeg spyr. S.E: voks opp!!

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et unormalt behov for egentid sett opp mor hvor ung babyen hennes er.

Nå har hun vært 3 uker hos foreldrene, mens pappaen er i Trondheim. En baby husker ikke 3 uker tilbake engang - ergo, baby husker ikke lengre pappaen sin og må starte fra scratch igjen. 

Riktig at vi var tilbake på jobb etter 4 mnd før. Også riktig at mange fedre jobber i Nordsjøen og er borte to uker i slengen.

Og det går/gikk bra med barna i disse tilfellene. Og foreldrene gjør det fordi det er jobb, det handler om forsørgerevne og at man må.

Det egentlige problemet her, eller det jeg synes er så innmari trist på vegne av denne lille gutten, er at han har to foreldre hvor ingen av dem tydeligvis har et genuint ektefølt ønske om å tilbringe tid med han.

Der pappa er i nordsjøen, vil som regel mamma være nær - og pappa være veldig nær de to ukene han er hjemme. En mor som er på jobb igjen etter 4 mnd, vil normalt vri maks ut av de timene hun har hjemme. Men de vibbene får jeg ikke av disse to. Til det så velger de vekk barnet til fordel for uviktige ting man ikke må, i et for stort omfang- etter min mening.

Min baby er 4 mnd, og å få 45 min til trening 3 dager i uka er både godt og føles som luksus. Men jeg har ingen behov for å være unna babyen min 2-3 timer daglig når jeg ikke må. Pappaen er på jobb, men sørger for maks utnyttelse de timene han er hjemme og baby er våken. Det er normal mors-/farsfølelse for meg.

  • Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Poenget er at vi er ekstremt privilegerte i vår del av verden, også sammenlignet med hvordan permisjonsrettighetene var for bare 40 år siden. Nei, jeg vet ikke hvor mange som ble negativt påvirket og senere har slitt med relasjoner og rus, det har jeg ikke sett noe forskning på. Mange kvinner i lederstillinger i det private går fortsatt raskt tilbake til jobben, men i dag har mannen mulighet til å være hjemme med barnet. Nå tror jeg denne influenceren uttaler seg for å få overskrifter og omtale, stoler like lite på henne som på andre influencere som lever av glam, utseendet og barne-eksponering, men klart; noen kan påvirkes og det bør ikke bli en trend å ha «nanny» så tidlig, da kan det hende pendelen snur; for få benytter seg av tilbudet, vi (politikerne) vil begrense det. 

Men nå har vi muligheten. Vi har gode permisjonsordninger ut fra argumentet om at det er til barnets beste. Permisjonen tar utgangspunktet i barnet og at det skal få tilknytning til mor og far. (Jeg irriterer meg grønn over at mor ikke har større rett på permisjon gitt at det er vi som går gravide, føder og ammer, men det er en annen diskusjon rent bortsett fra at det bekrefter at permisjonen handler om barnet behov). Vi har fått denne permisjonen for å ta vare på barnet, ikke for egentid, reising borte fra barnet. Staten deler ikke rundhåndet ut penger uten at det ligger en forståelse i bunnen om at dette er en bedre måte å gjøre det på enn før. 

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (39 minutter siden):

Poenget er at vi er ekstremt privilegerte i vår del av verden, også sammenlignet med hvordan permisjonsrettighetene var for bare 40 år siden. Nei, jeg vet ikke hvor mange som ble negativt påvirket og senere har slitt med relasjoner og rus, det har jeg ikke sett noe forskning på. Mange kvinner i lederstillinger i det private går fortsatt raskt tilbake til jobben, men i dag har mannen mulighet til å være hjemme med barnet. Nå tror jeg denne influenceren uttaler seg for å få overskrifter og omtale, stoler like lite på henne som på andre influencere som lever av glam, utseendet og barne-eksponering, men klart; noen kan påvirkes og det bør ikke bli en trend å ha «nanny» så tidlig, da kan det hende pendelen snur; for få benytter seg av tilbudet, vi (politikerne) vil begrense det. 

Takk for utdypning.
Selv er jeg hjemme i permisjon nå og derfor opptar det meg naturligvis ganske mye. Kunne diskutert permisjonsordningen i en evighet, for der har jeg mange meninger. Det ville blitt fullstendig avsporing, så det får bli i en annen tråd og derfor svarer jeg heller på det du skriver om influencere. 
 

Er enig i at vi må ta alt hun sier og deler med to never salt. Alt blir vinklet, fremstilt og presentert for å passe inn i en «sannhet» som hun styrer. Og at hun velger å bruke plattformen til å «promotere» bruk av (Syns «nanny» er et kleint ord, så bruker heller det gode norske «dagmamma») dagmamma tror jeg kan ha negative ringvirkninger i samfunnet.

Det burde det tilbys veiledning og informasjon om hva en baby faktisk er og hvilke behov den har utenom de fysiologiske behovene. Barnet har behov for å kunne knytte seg til en primær tilknytningsperson, og da er ikke dagmamma før barnet har bikket 1 år veien å gå. Kanskje det må mer informasjon inn i svangerskapsoppfølgingen? 
Men dagmamma vs barnehage for 1 åringer, er en interessant debatt som heller hører hjemme i et annet forum. Kanskje jeg oppretter en tråd☺️

(og at det er kvinnelige ledere heier jeg masse på, men en litt kontroversiell mening jeg har er at barnet kommer før karriere uansett. Ikke alltid man kan få i pose og sekk) 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (17 minutter siden):

Men nå har vi muligheten. Vi har gode permisjonsordninger ut fra argumentet om at det er til barnets beste. Permisjonen tar utgangspunktet i barnet og at det skal få tilknytning til mor og far. (Jeg irriterer meg grønn over at mor ikke har større rett på permisjon gitt at det er vi som går gravide, føder og ammer, men det er en annen diskusjon rent bortsett fra at det bekrefter at permisjonen handler om barnet behov). Vi har fått denne permisjonen for å ta vare på barnet, ikke for egentid, reising borte fra barnet. Staten deler ikke rundhåndet ut penger uten at det ligger en forståelse i bunnen om at dette er en bedre måte å gjøre det på enn før. 

🙌🙌🙌

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (16 minutter siden):

Men nå har vi muligheten. Vi har gode permisjonsordninger ut fra argumentet om at det er til barnets beste. Permisjonen tar utgangspunktet i barnet og at det skal få tilknytning til mor og far. (Jeg irriterer meg grønn over at mor ikke har større rett på permisjon gitt at det er vi som går gravide, føder og ammer, men det er en annen diskusjon rent bortsett fra at det bekrefter at permisjonen handler om barnet behov). Vi har fått denne permisjonen for å ta vare på barnet, ikke for egentid, reising borte fra barnet. Staten deler ikke rundhåndet ut penger uten at det ligger en forståelse i bunnen om at dette er en bedre måte å gjøre det på enn før. 

Og husk at denne tiden får hun aldri tilbake. Barna er små en gang i livet.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste artikkelen nå så fremstår hun ekstremt egoistisk og må si jeg reagerte på det her: «Noen er jo helt besatt av sovemønster og alle utviklingstrinn, mens jeg er ikke helt sikker på hvor mange uker han er engang»  Blir helt satt ut av den dama!!  

  • Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppsummere:

Sophie Elise skrev i en av bøkene at det å få barn ville være en mulighet dersom alt annet feilet. Hun ble gravid på et tidspunkt da hun etter sigende hadde tapt alt. 

Sophie Elise uttalte at det var planlagt og at det å få barn var det som skulle få henne ut av mørket og gi livet mening. 

Få måneder etter at barnet er født sier hun at det å være mamma er ikke det hun er mest engasjert i. 
 

Alle de spørsmålene og bekymringene som folk har hatt, og som har blitt avfeid, ser ut til å slå til. Hun er et farlig forbilde på enda et nytt område; som mor. 

Endret av NordreSving
Språk
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending90 skrev (2 timer siden):

Nå er jeg på ingen måte en stor SE-fan, synes hun har gjort mye rart gjennom tidene. 

Men stusser litt på alle som kaller henne en dårlig mor siden hun prioriterer litt egentid og egenpleie, det er sunt å ta en pause for seg selv å samle krefter. For det å få barn stjeler mye av kreftene dine og da trenger man å lade batteriene slik at man kan være en trygg og god omsorgsperson for barnet sitt.

Skremmende hvor mange som mener at en kvinne som har fått barn ikke kan ha et liv utenfor morsrollen. 

De fleste nye mødre tar seg kanskje av og til tid til egenpleie. SE tar seg av og til tid til babyen. DET er problemet.

  • Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (43 minutter siden):

Og husk at denne tiden får hun aldri tilbake. Barna er små en gang i livet.

Burde også huske at det er i barnets 7 første leveår man bygger fundamentet for hvem han vil bli som person når han vokser opp. 
 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for noen ekle små mennesker noen her framstår som..

Jeg visste heller ikke hvor mange uker babyene mine var. Jeg fulgte måneder, ikke uker. Alltid syntes det var idiotisk med disse ukene. Min baby er 56 uker. Wtf..Finn kalkulator. 

2 timer for seg selv høres litt greit ut. Og jeg er fra Nord- Norge og bor sørpå, men kan relatere til hvor godt det var å være hjemme hos foreldre mine med baby det første året, i perioder. Omgitt av slekt, vakker natur og ro. ..og overlykkelige besteforeldre. 

Hun har virkelig hatt en fin sommer, for været der oppe har vært nydelig. 

Dere er så grønn av misunnelse og så veldig lyst å rakke ned på noen. Blir dere ikke flau over dere selv? 

Men men...jeg følger ikke influensere, og hun lever jo av dere. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (2 timer siden):

Har ikke lest intervjuet, men vi får huske på at for noen tiår siden gikk mor tilbake til jobb etter 3-4 måneder, babyen ofte til dagmamma. Det ble folk av disse ungene også. Sier ikke at det er ideelt, vi vet mer om tilknytning nå, selvsagt. 

Men det var flere forskjeller likevel.

Veldig mange av de kvinnene som jobbet da jobbet deltid, når de var hjemme var de hjemme med barna. Og dagmammaen var som regel én voksenperson i nærheten, en person barnet hadde fått tid til å bli kjent med.

Ikke bli kastet fra person til person, oppleve at begge hovedomsorgspersoner plutselig forsvinner, helt nye barnepassere i flertall dukker opp når det passer mor og far, og besteforeldre som bor på andre siden av landet er innom en tur.

Første ordningen ga barnet større grad av forutsigbarhet, stabilitet og trygghet, hvor antall omsorgspersoner ble holdt lavt mens barnet var veldig lite.

Sofie Steen Isachsen har via sin bedrift Sophie Elise AS vist at hun velger en ordning som gir barnet lite stabilitet, forutsigarhet og hun har ingen skrupler med å overlate barnet til det som for barnet er helt fremmede mennesker - for henne er det viktigste at hun får det hun vil ha, slik at hun kan føle seg bedre. Og hun viser ingen refleksjonsevne overhodet rundt hvordan dette påvirker barnet. Men det er jo ikke akkurat overraskende av hun som det meste av denne lille babyens liv har spammet ned snapchat og andre av sine bedriftskanaler med 50-150 oppdateringer (iflg. henne selv) daglig.

 

* Og ja, det er ironisk og trist at mange barn som måtte ha dagmamma fra de var 3-4 måneder, da mødrene måtte tilbake i jobb, ofte hadde langt mer stabilitet når det gjaldt omsorgspersoner enn hva SSIs barn har i dag, når hun har mer muligheter enn folk flest til å gi sitt barn en bedre start i livet. Vil tro SSIs prioriteringer kommer av det hun avslørte som gravid da hun påstod at hun egentlig ikke ville eksponere eget barn, men at hun sikkert kom til å gjøre det litt likevel frem til barnet "blir sin egen person". Med det røpet hun at hun ikke ser på et så lite barn som en egen person med egne behov og rettigheter.

Endret av Frisk Frosk
*
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NordreSving viser til boka «Elsk meg» som kom ut i 2018. Jeg legger ved kopi av siden fra BookBites. Jeg har også lagt det ut tidligere - men dessverre blir boksitatet stadig mer aktuelt.
Grunnen til at jeg både har fulgt SSI på snap og lest bøkene hennes, er at jeg i hverdagen er nær mange jenter både i ten- og tyveårene, og forsøker å forstå hvorfor og hvordan influensere  påvirker de unge. Og - i slike diskusjoner er det viktig å kunne vise til hva SSI selv sier og skriver. 

Så jeg er verken grønn av misunnelse, har ikke lyst til å rakke ned på noen og er heller ikke flau over innleggene mine i denne tråden! Jeg er derimot bekymret over det  influenseren uttrykker og påvirkningen hun har, det skriver jeg om ved å henvise til fakta, dvs det hun selv har sagt/skrevet. 

IMG_6151.jpeg

Endret av Bestemoren
  • Liker 6
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nordlending90 skrev (3 timer siden):

Nå er jeg på ingen måte en stor SE-fan, synes hun har gjort mye rart gjennom tidene. 

Men stusser litt på alle som kaller henne en dårlig mor siden hun prioriterer litt egentid og egenpleie, det er sunt å ta en pause for seg selv å samle krefter. For det å få barn stjeler mye av kreftene dine og da trenger man å lade batteriene slik at man kan være en trygg og god omsorgsperson for barnet sitt.

Skremmende hvor mange som mener at en kvinne som har fått barn ikke kan ha et liv utenfor morsrollen. 

Kritikken går ikke på at hun prioroterer LITT egentid, men at hun prioriterer ekstremt mye egentid, og verre; kjærestetid. Tid der babyen blir avspist med barnevakter han ikke kjenner, hele netter, for at mamma og pappa prioriterer å være sammen uten ham.

Ingen kritiserer om en mor  stikker et par timer på trening eller til frisør eller på biblioteket eller hva man nå liker, mens far er sammen med babyen. Det er det som er å «prioritere litt egentid», og ja det er fint å gjøre. Her virker ingen av foreldrene interessert i å være sammen med babyen, og de kan heller ikke være kjærester hjemme de 20 timene i døgnet babyen sover, de må på hotell før babyen er tre måneder engang.

Skremmende hvordan enkelte ikke skjønner hvordan tilknytning fungerer, eller at man «kan ha et liv» uten å dra fra babyen i dagesvis (i fars tilfelle ukesvis), at både mamma og pappa drar fra ham på overnatting gjentatte ganger, med forskjellige barnevakter.

Kollontaj skrev (2 timer siden):

Har ikke lest intervjuet, men vi får huske på at for noen tiår siden gikk mor tilbake til jobb etter 3-4 måneder, babyen ofte til dagmamma. Det ble folk av disse ungene også. Sier ikke at det er ideelt, vi vet mer om tilknytning nå, selvsagt. 

Det blir også «folk av» barn i kulturer der barna slås med belte og sko som en del av oppdragelsen, men betyr det at det er greit?

Mooza skrev (28 minutter siden):

Herregud for noen ekle små mennesker noen her framstår som..

Jeg visste heller ikke hvor mange uker babyene mine var. Jeg fulgte måneder, ikke uker. Alltid syntes det var idiotisk med disse ukene. Min baby er 56 uker. Wtf..Finn kalkulator. 

2 timer for seg selv høres litt greit ut. Og jeg er fra Nord- Norge og bor sørpå, men kan relatere til hvor godt det var å være hjemme hos foreldre mine med baby det første året, i perioder. Omgitt av slekt, vakker natur og ro. ..og overlykkelige besteforeldre. 

Hun har virkelig hatt en fin sommer, for været der oppe har vært nydelig. 

Dere er så grønn av misunnelse og så veldig lyst å rakke ned på noen. Blir dere ikke flau over dere selv? 

Men men...jeg følger ikke influensere, og hun lever jo av dere. 

Jeg blir alltid så fascinert over mennesker som tror all kritikk bunner i misunnelse. Er jeg misunnelig på Israel om jeg kritiserer bombingen i Gaza? Er jeg misunnelig på Donald Trump om jeg kritiserer holdningene og språkbruken hans? Er jeg misunnelig på Marius Borg Høiby om jeg kritiserer at han banker kjærestene sine? Misunnelig på Andrew Tate om jeg kritiserer kvinnesynet hans? Nei. Og jeg er ikke misunnelig på SE heller. Om noe synes jeg synd på henne, hun er nok et meget skadet menneske 💔

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (27 minutter siden):

Herregud for noen ekle små mennesker noen her framstår som..

Jeg visste heller ikke hvor mange uker babyene mine var. Jeg fulgte måneder, ikke uker. Alltid syntes det var idiotisk med disse ukene. Min baby er 56 uker. Wtf..Finn kalkulator. 

2 timer for seg selv høres litt greit ut. Og jeg er fra Nord- Norge og bor sørpå, men kan relatere til hvor godt det var å være hjemme hos foreldre mine med baby det første året, i perioder. Omgitt av slekt, vakker natur og ro. ..og overlykkelige besteforeldre. 

Hun har virkelig hatt en fin sommer, for været der oppe har vært nydelig. 

Dere er så grønn av misunnelse og så veldig lyst å rakke ned på noen. Blir dere ikke flau over dere selv? 

Men men...jeg følger ikke influensere, og hun lever jo av dere. 

Et minstekrav for å delta i en diskusjon er jo å faktisk ha satt seg inn i temaet. Det blir litt rart å ha en mening om kritikken hun får når du verken følger henne eller andre influencere. De kalles påvirkere av en grunn, vet du, og SSI står i en særstilling. Hun nikker selv gjenkjennende til påstanden om at hun er «Norges eneste reelle kjendis». Hun har en stor plattform der hun deler innhold. Påvirkningen kan være direkte gjennom reklame for produkter og indirekte gjennom å sette dagsorden eller gjennom holdningene som hun fremviser. 

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det virker som hun reiser mye bort fra babyen, MEN: Det hun sier og legger ut er nøye kalkulert, blant annet for å provosere. Det er en grunn til at hun fokuserer på "nanny", rumpe-operasjon og fødselsdepresjon i intervjuet med VG: Hun vet at hun får oppmerksomhet. Vi vet egentlig veldig lite om hvordan hun er som mor, og vi vet egentlig ingenting om hvilken tilknytning hun har til babyen. Det vi vet, er hva hun velger å kommunisere. Og hun er kjent for å være ganske kynisk, hun skryter av det selv også.

Så bekymringen og omsorgen for ungen bør nok komme fra noen som står nærmere henne enn Kvinneguiden.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes det virker som hun reiser mye bort fra babyen, MEN: Det hun sier og legger ut er nøye kalkulert, blant annet for å provosere. Det er en grunn til at hun fokuserer på "nanny", rumpe-operasjon og fødselsdepresjon i intervjuet med VG: Hun vet at hun får oppmerksomhet. Vi vet egentlig veldig lite om hvordan hun er som mor, og vi vet egentlig ingenting om hvilken tilknytning hun har til babyen. Det vi vet, er hva hun velger å kommunisere. Og hun er kjent for å være ganske kynisk, hun skryter av det selv også.

Så bekymringen og omsorgen for ungen bør nok komme fra noen som står nærmere henne enn Kvinneguiden.

Det er isåfall bekymringsverdig at hun fronter seg selv som en kald mor som ikke bryr seg noe særlig om babyen sin for å tjene penger. Spiller ingen rolle om det bare er slik hun velger å fremstille seg for å få oppmerksomhet, det er like sjukt uansett. 
 

Hun selger ungen sin på den verste måte. Tenk at dette lille barnet en dag kan lese disse intervjuene

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...