Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Malmfrid skrev (På 19.7.2024 den 20.01):

Ser du ikke forskjell på mor og far når det gjelder spedbarn? Mor har gått med babyen i magen i 9 mnd og det knytter seg mest til den som har tatt seg mest av babyen i starten av livet. Vet ikke hvordan Sofie Elise og samboeren gjorde dette - men det er helt klart oftest mor som er nærmest babyen de første månedene. Det er mor som ammer og dermed får en automatisk knytning til babyen fra første stund. 

Far er selvsagt en viktig person i barnets liv og når mor velger å jobbe istedet for å være med barnet i starten av livet dets så vil selvsagt barnet knytte seg mest til far. 

Nei, jeg forstår ikke at en mor går tilbake i arbeid så raskt etter en fødsel - men det er fordi jeg vet hvordan man stod på for å øke barselpermisjonen som kun var noen få måneder for 30-40 år siden. Og det var kvinner som jobbet fram endringen her for det var de som kjente på kroppen hvordan det var å gå fra et spedbarn på noen få måneder. 

Jeg tror ikke det er en fasit over hvordan familier skal fungere og organisere seg. Om en far ønsker å ta permisjonen og en mor ønsker å jobbe, tror jeg ikke babyen blir lykkeligere av at samfunnet nekter foreldrene å gjøre det som passer best for de. Om menn ikke var i stand til å passe på barna sinne, hadde de ikke fått pappa perm i det helle tatt.

De kvinnene / feministene som jobbet for barselpermisjon for 40 år siden, jobbet også for at familier og mødre skule få frihet til å velge! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

issoras skrev (På 19.7.2024 den 19.43):

Det hun gjør som er problematisk er at hun OG PAPPAEN lar en baby som ikke en gang er ferdig med det såkalte fjerde trimester stadig være sammen med en barnevakt som babyen faktisk ikke kjenner. 

Jeg syns vi kan gi vel så mye kritikk til far her - kanskje enda mer, da det tross alt er han som er i permisjon og som skal være hovedtilknytningsperson men likevel er med på å engasjere barnevakt til hyppig hotellovernatting, kino og dates. 

Nei problemet er at stadig vekk vil ingen av foreldrene være med babyen sin og den overlates til barnevakt. 

Mor må gjerne vanke på kafé dagen lang hvis hun vil det, så lenge en fast tilknytningsperson tar seg av barnet. Men denne babyen får altså ikke det. Her engasjeres det barnevakter de aldri har møtt, eller det flys rett til Harstad for å overlate babyen til besteforeldre natta over. 

Denne mannen er jo tydeligvis ikke i stand til å ta vare på denne babyen han heller da siden de trenger barnevakt for natta allerede fra uke 2. 

Dette er ikke kritikk mot SE som mor, men mot FORELDRENES felles valg, og hvordan de velger å eksponere disse valgene. 

Så bra du ikke hetser en mor for å stole på at far er i stand til å ta permen! Virkelig bra, men når jeg leser svarene jeg får her så virker det som om mange er opprørt over det at hun gir permisjon til far. Så virker som det at en mor velger å jobbe fremdeles er veldig tabu og provoserende for noen....

Forstår argumentet med barnevakt bedre, samtidig så lurer jeg på hvordan vi kan være sikre på at barnevakten ikke kjener baby? Har SE sakt at de ikke bruker noe tid på å introdusere? For meg høres det mest ut som antagelser og tolkning, jeg så i det minste ingen ting om dette nå når jeg sjekket snap staten hennes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (21 minutter siden):

Det eneste de klarer å formidle med dette er at de er veldig umodne, og med svært lav ork. Hvis de må ha så mye barnefri NÅ, så lurer jeg på hvordan det blir når babyen begynner å gå/løpe/rive ned ting/trasse osv. 

De fremstår som de ikke orker noenting før de blir `utslitt`. 

Det kan jo bli spennende (evt sabla trist) å følge med videre.... 

Orker stort sett ingenting...men å posere når Nora er på besøk,det klarer hun hvert fall. 

Endret av kaiturid
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (På 19.7.2024 den 19.39):

Nei det er ikke det som vekker oppsikt. De bruker en helt ny barnevakt nå som såvidt har møtt dem, fordi de går på kino sammen. De trenger barnevakt fordi «de ikke har besteforeldre i nærheten». Når de besøkte besteforeldre, i nord, som da etter sigende ikke treffer dem så ofte akkurat, ble besteforeldrene brukt som barnevakt etter 10 sekunder fordi de trengte alenetid på hotell. 

Så dette handler ikke om en pappa kan el ikke kan ha  hovedansvaret hjemme i permisjon. 

 Nå skal de tre uker til LA. Med enda en ny «barnevakt» med på lasset. 
For ellers går det jo ikke an å få kjærestetid sammen  

 

Men har SE sakt at babyen ikke kjener barnevakten i det helle tatt? Jeg så ingen ting slikt når jeg sjekket snapshat kontoen hennes.... Barnevakten som skal bo med dem i 3 uker vil jo bli kjent med barnet går jeg ut I fra. Besteforeldre er jo også folk som er sentrale i babyens liv. For meg høres det ut som alt SE gjør bli tolket i aller verse lys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (På 19.7.2024 den 18.54):

Som sagt, jeg tar ikke folk på alvor når de forsvarer dette. Fullstendig hinsides. Har du barn?

Det er forskjel på og stile spørsmål og forsvare noe.... Når noe skrives på et ofentlig forum må man nesten forvente at det kan komme spørsmål. Jeg synes det er veldig spesielt å sitte å kritisere en nybakt mor, men så ikke tolerere noen enkle spørsmål angående kritikken en gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Men har SE sakt at babyen ikke kjener barnevakten i det helle tatt? Jeg så ingen ting slikt når jeg sjekket snapshat kontoen hennes.... Barnevakten som skal bo med dem i 3 uker vil jo bli kjent med barnet går jeg ut I fra. Besteforeldre er jo også folk som er sentrale i babyens liv. For meg høres det ut som alt SE gjør bli tolket i aller verse lys. 

Oi blir gøy for barnevakten...de som har seg hele tiden. Ikke store leiligheten,så dette kan bli spennende hvor lenge vedkommende holder ut..

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (22 minutter siden):

Det at mange gjør noe, betyr ikke at det er den eneste måten å gjøre det på. Er fult lovlig å la mannen ta mesteparten av permisjonen. Hadde det vært slik at fedre var ubrukelige omsorgspersoner som ikke var i stand til å passe barnet, hadde de ikke fått pappa perm.

De må gjøre som de vil - men jeg kan ikke fatte og begripe at en mor som velger å ikke ta ut permisjon, går tilbake i jobb når babyen er noen få uker - allikevel må ha egentid og kjærestetid på hotell og kafeer.

Hva er det som er så slitsomt? Jeg bare undrer...

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaiturid skrev (2 minutter siden):

Oi blir gøy for barnevakten...de som har seg hele tiden. Ikke store leiligheten,så dette kan bli spennende hvor lenge vedkommende holder ut..

Hæ? Hvilken leilighet? Holder ut med hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Hæ? Hvilken leilighet? Holder ut med hva da? 

Skulle ikke barnevakten bo der i 3 uker? Du som som skrev det .Er du dement?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

De må gjøre som de vil - men jeg kan ikke fatte og begripe at en mor som velger å ikke ta ut permisjon, går tilbake i jobb når babyen er noen få uker - allikevel må ha egentid og kjærestetid på hotell og kafeer.

Hva er det som er så slitsomt? Jeg bare undrer...

Ja de gjør som de vill, men syns det er trist at det er så kontroversielt i 2024 at de velger å gjøre det slm er best for dem. Det er helt greit at du ikke forstår noe, men jeg synes det er trist at du velger å kritisere det du ikke forstår så kraftig. Vi skaper veldig trange og vanskelige forhold for både mødre og fedre når vi er så dømende ovenfor hverandre. 

Angående cafebesøk og "egentid" så er jo det inhold som faktisk er jobben hennes... Så det er vel nødvendig fordi hun ikke har perm og derfor jobber. 

Angående hva som er slitsomt så vill jeg tro 9 måneder med graviditet, fødsel og påfølgende netter uten søvn er slitsomt for de som velger å jobbe også..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pippi Lotta said:

Så bra du ikke hetser en mor for å stole på at far er i stand til å ta permen! Virkelig bra, men når jeg leser svarene jeg får her så virker det som om mange er opprørt over det at hun gir permisjon til far. Så virker som det at en mor velger å jobbe fremdeles er veldig tabu og provoserende for noen....

Forstår argumentet med barnevakt bedre, samtidig så lurer jeg på hvordan vi kan være sikre på at barnevakten ikke kjener baby? Har SE sakt at de ikke bruker noe tid på å introdusere? For meg høres det mest ut som antagelser og tolkning, jeg så i det minste ingen ting om dette nå når jeg sjekket snap staten hennes.

Har du overhodet fulgt SE? Kjenner du hvor lang tid en nyfødt baby trenger på å knytte seg til noen utover primær omsorgsperson? Kjenner du for eksempel til at noen få timers introduksjon ikke holder for å passe en nyfødt baby over natta?

Det er litt meningsløst å diskutere dette hvis du egentlig ikke følger innholdet hennes, denne tråden bør jo ikke handle om å videreformidle innholdet hennes til de som ikke kjenner innholdet hennes, det blir jo en stor avsporing. 

For ja, det er ganske åpenbart at det er barnevakter som ikke har nær tilknytning til baby. Babyen var vel 2 uker første gang de hadde barnevakt over natten. 

Folk hadde nok lettere akseptert at SE jobbet og far tok perm hvis ikke innholdet viste at også far stadig trenger barnevakt over natten. Denne babyen blir altså stadig overlatt over natten til noen som ikke er primær omsorgsperson. 

Jeg er helt for at far trår til og tar rollen som primær omsorgsperson når mor enten jobber eller ikke har helse til å gjøre det. Men når far også svikter... 

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaiturid skrev (14 minutter siden):

Skulle ikke barnevakten bo der i 3 uker? Du som som skrev det .Er du dement?

Ja jeg tipper barnevakten reiser sammen med familien og dermed vil bli godt kjent med babyen. Jeg forstår ikke hva det har å gjøre med en liten leilighet eller at de skal "ha seg" så mye?

Og nei jeg er ikke dement, for en usympatisk ting å skrive! Jeg synes det er veldig merkelig at folk svarer så hissig her inn. Folk sitter å kritiserer en helt ny mor og far for sex liv, arbeid og alt annet, men om noen stiler et spørsmål til kritiken så må personen være dement liksom....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (17 minutter siden):

Ja de gjør som de vill, men syns det er trist at det er så kontroversielt i 2024 at de velger å gjøre det slm er best for dem. Det er helt greit at du ikke forstår noe, men jeg synes det er trist at du velger å kritisere det du ikke forstår så kraftig. Vi skaper veldig trange og vanskelige forhold for både mødre og fedre når vi er så dømende ovenfor hverandre. 

Angående cafebesøk og "egentid" så er jo det inhold som faktisk er jobben hennes... Så det er vel nødvendig fordi hun ikke har perm og derfor jobber. 

Angående hva som er slitsomt så vill jeg tro 9 måneder med graviditet, fødsel og påfølgende netter uten søvn er slitsomt for de som velger å jobbe også..... 

Har du lest om tilknytningsteori og når i livet til et barn det er viktigst ?og hva som skjer med barn som ikke får den trygge tilknytningen som de trenger?  Jeg håper og tror  i hvertfall at om man kan noe som helst om dette, så hadde man sluttet å forsvare SE og heller vært bekymret for babyen.

 

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (2 minutter siden):

Har du lest om tilknytningsteori og når i livet til et barn det er viktigst ?og hva som skjer med barn som ikke får den trygge tilknytningen som de trenger?  Jeg håper og tror  i hvertfall at om man kan noe som helst om dette, så hadde man sluttet å forsvare SE og heller vært bekymret for babyen.

 

Skremmende å se at SE sine fans har adoptert samme holdningen som Sofie selv har "Jeg bryr meg ikke om fakta osv, jeg bestemmer selv hva som er best for oss/meg". 

Og tilsynelatende helt glemmer at det er BARNETS BESTE som burde være i fokus her, ikke hva som er best for Sofie og barnets far. 

Altså... 

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Skremmende å se at SE sine fans har adoptert samme holdningen som Sofie selv har "Jeg bryr meg ikke om fakta osv, jeg bestemmer selv hva som er best for oss/meg". 

Og tilsynelatende helt glemmer at det er BARNETS BESTE som burde være i fokus her, ikke hva som er best for Sofie og barnets far. 

Altså... 

Slik som hun holder på vil få konsekvenser.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (28 minutter siden):

Ja de gjør som de vill, men syns det er trist at det er så kontroversielt i 2024 at de velger å gjøre det slm er best for dem. Det er helt greit at du ikke forstår noe, men jeg synes det er trist at du velger å kritisere det du ikke forstår så kraftig. Vi skaper veldig trange og vanskelige forhold for både mødre og fedre når vi er så dømende ovenfor hverandre. 

Angående cafebesøk og "egentid" så er jo det inhold som faktisk er jobben hennes... Så det er vel nødvendig fordi hun ikke har perm og derfor jobber. 

Angående hva som er slitsomt så vill jeg tro 9 måneder med graviditet, fødsel og påfølgende netter uten søvn er slitsomt for de som velger å jobbe også..... 

Det er skremmende at følgerne hennes ser ut til å bifalle og dele hennes metoder når det gjelder spedbarn. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med for det med tre uker har jeg ikke fått med meg, men hun som kom opp nå skulle bo på hotell på Sophies regning. Jeg føler meg ganske sikker på at hun passet barnet samme dag som hun møtte han, men kan ha vært dagen etter. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Er det å spøre hva noen mener å trolle? Dette er et ofentlig forun, skriver du noe her må du nesten forvente at noen kan stile spørsmål til det..... 

 

Spør om ting? Du kommer for eksempel med sammenligninger som motargumenter som ikke henger på greip med saken og kommer med ting som åpenbart ikke gir noen mening på et sånt nivå at det er latterlig, så ja, da kan man begynne å lure på om du troller. I tillegg (tilsynelatende) virker det veldig åpenbart at du ikke har barn en gang når (en av sammenligningene/motargumentene dine med at hun har ekstremt mye barnevakt er at) du tror det er normalt for en mor å for eksempel reise fra et barn for å reise rett i offshore jobb rett etter fødsel. Du kan ikke engang reglene for permisjon (virker det som i hvert fall). 😉 Helt greit å "beskytte" Sophie hvis noe hadde vært regelrett hets her, men det er ikke saken. Du virker ikke til å tåle at noen stiller kritiske spørsmål til kritikkverdig oppførsel. Du må nesten forvente at folk har meninger om svarene dine og 😉😉

Endret av GuuriMalla
Omformulering
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er en fasit over hvordan familier skal fungere og organisere seg. Om en far ønsker å ta permisjonen og en mor ønsker å jobbe, tror jeg ikke babyen blir lykkeligere av at samfunnet nekter foreldrene å gjøre det som passer best for de. Om menn ikke var i stand til å passe på barna sinne, hadde de ikke fått pappa perm i det helle tatt.

De kvinnene / feministene som jobbet for barselpermisjon for 40 år siden, jobbet også for at familier og mødre skule få frihet til å velge! 

Er det noen som har sagt at menn ikke er i stand til å ta vare på barna sine eller ikke bør få permisjon? Ingen har sagt det!

Endret av GuuriMalla
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Så bra du ikke hetser en mor for å stole på at far er i stand til å ta permen! Virkelig bra, men når jeg leser svarene jeg får her så virker det som om mange er opprørt over det at hun gir permisjon til far. Så virker som det at en mor velger å jobbe fremdeles er veldig tabu og provoserende for noen....

Forstår argumentet med barnevakt bedre, samtidig så lurer jeg på hvordan vi kan være sikre på at barnevakten ikke kjener baby? Har SE sakt at de ikke bruker noe tid på å introdusere? For meg høres det mest ut som antagelser og tolkning, jeg så i det minste ingen ting om dette nå når jeg sjekket snap staten hennes.

Det er selvfølgelig helt greit å gi permisjonen til far. Men da må jo far være sammen med barnet da?? Det er han ikke, de bruker barnevakt i stedet! 

  • Liker 17
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...