Hyacinth Skrevet 26. januar 2024 #39381 Skrevet 26. januar 2024 Zenhouse skrev (9 timer siden): Synes det er litt dumt at hun gjentatte ganger sier at hun ikke liker det offentlige tilbudet hun får som gravid, at det føles upersonlig. Usikker på om hun også har sagt hun følger seg utrygg da. Hun er derfor veldig glad for at hun har mulighet til å gå privat. Da tenker jeg man skal veie sin ord litt som en offentlig påvirker. Det finnes så mange flotte jordmødre i det offentlige, at jeg håper ikke det er noen unge vordende mødre der ute som nå føler at det er best å gå privat, spes ikke om de ikke egentlig har økonomi til det. Lurer på hvordan SE tenker det blir å møte virkeligheten om det blir en naturlig fødsel og alt som skjer deretter egentlig er utenfor hennes «kontroll». Skal se det er den jordmoren «hun ikke likte» som er på vakt da. Men det er vel derfor hun stiller med doula’en sin der da. Lurer på om hun har noe som helst tanker rundt ressursfordeling og todelt helsevesen. Er jo mange steder i landet det er stor mangel på jordmødre og gynekologer. Det er ikke hennes feil eller ansvar, men jo større privat marked jo færre er det til å jobbe i kommunene og sykehusene. Ressursene må spres tynnere og oppfølgingen blir jo da mer sparsom og mindre "personlig". 8 2
Gjest epleberte Skrevet 26. januar 2024 #39382 Skrevet 26. januar 2024 *blueberry* skrev (På 25.1.2024 den 15.16): Det er dessverre altfor mange produkter som ikke burde vært i salg. Bare se på de gåstolene (som var frarådet for 30 år siden også) og de hoppegreiene. Krysser fingrene for at hun leser litt om trygg søvn for baby etter hvert. Så må man vel ta planene hennes med en klype salt for ting forandrer seg vel fort når man finner ut den individuelle babys behov. Ang allerede bestilt terapi til barseltiden så er vel det bare positivt mtp henne tidligere humørsvingninger og psyke. Vil tro hun er mer utsatt for fødselsdepresjon enn gjennomsnittet med hennes psykiske historikk. Forebygging er da virkelig ikke noe å kritisere. Jeg har ikke barn selv ennå, hvorfor skal man ikke bruke babynest (hva mener du er optimale forhold for samsoving) eller de andre produktene du nevner?
*blueberry* Skrevet 26. januar 2024 #39383 Skrevet 26. januar 2024 epleberte skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke barn selv ennå, hvorfor skal man ikke bruke babynest (hva mener du er optimale forhold for samsoving) eller de andre produktene du nevner? Jeg har ikke sagt noe om babynest eller samsoving, men du kan sikkert lese om det på LUB.no Gåstol, hoppehusker og lignende produkter er ikke bra for barnas hofter og ledd. Man skal ikke putte de i en posisjon de ikke klarer å komme til selv. 3 2
Gjest epleberte Skrevet 26. januar 2024 #39384 Skrevet 26. januar 2024 *blueberry* skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om babynest eller samsoving, men du kan sikkert lese om det på LUB.no Gåstol, hoppehusker og lignende produkter er ikke bra for barnas hofter og ledd. Man skal ikke putte de i en posisjon de ikke klarer å komme til selv. Har lest mye der nå:)
Finnwife Skrevet 28. januar 2024 #39385 Skrevet 28. januar 2024 Kan ikke ta sauna under graviditeten 🤣🤣 1
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2024 #39386 Skrevet 28. januar 2024 Finnwife skrev (1 time siden): Kan ikke ta sauna under graviditeten 🤣🤣 Kan man ikke?
Missy1 Skrevet 28. januar 2024 #39387 Skrevet 28. januar 2024 Djungelvrål skrev (36 minutter siden): Kan man ikke? Tror man skal være litt forsiktig med å sitte lenge i varme iallfall, med tanke på overoppheting. husker ikke om det gjaldt hele svangerskapet eller bare mot slutten. Er en del år siden jeg var gravid 3 1
J.. Skrevet 29. januar 2024 #39388 Skrevet 29. januar 2024 Finnwife skrev (7 timer siden): Kan ikke ta sauna under graviditeten 🤣🤣 Djungelvrål skrev (6 timer siden): Kan man ikke? https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet 2
Finnwife Skrevet 29. januar 2024 #39389 Skrevet 29. januar 2024 7 hours ago, J.. said: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte 5
Missy1 Skrevet 29. januar 2024 #39390 Skrevet 29. januar 2024 Finnwife skrev (7 minutter siden): Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte Så når man følger rådene for gravide så blir det feil… og om man ikke gjør det så blir det også feil 🤦🏼♀️ 7 7
J.. Skrevet 29. januar 2024 #39391 Skrevet 29. januar 2024 Finnwife skrev (7 minutter siden): Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte Tenker det er sunt at nordmenn holder seg til infoen de får av norsk helsevesen,jeg. Hadde hun tatt sauna,skal du se helvete hadde brutt løs her inne. En anbefaling er uansett helt frivillig å følge. 6 2
Gjest rains of castamere Skrevet 29. januar 2024 #39392 Skrevet 29. januar 2024 Finnwife skrev (31 minutter siden): Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte Rådene varierer jo en del med kultur. Sauna er gjerne ikke frarådet i land hvor det er veldig vanlig. I Japan f.eks. er det helt innafor å spise sushi. I Tyskland spiser de gjerne spekemat gjennom graviditeten, mener jeg å ha lest iallfall. Som førstegangsgravid selv velger jeg å forholde meg til rådene fra norsk helsevesen, og så stresser jeg ikke så mye med det utover det. Jeg kan godt tenke meg at sauna f.eks. går helt fint i de fleste tilfeller, men for min del ser jeg ikke poenget med å ta sjansen, og jeg er heller ikke såååå glad i sauna at jeg ikke klarer meg uten i et par måneder - så da blir det et enkelt valg. Jeg er ingen fan av Sophie Elise, men jeg synes det blir litt dumt å gjøre narr av hvilke ting hun holder seg unna. Ungen tar iallfall ikke skade av at hun ikke er i sauna, og det er jo bare fint at hun er bevisst på slikt, selv om kanskje ikke alle rådene stemmer helt. Kjenner selv på hvor mye motstridende info man får som førstegangsgravid og når alt kommer til alt må man bare ta en vurdering ut fra hva som blir riktig for en selv, og så prøve å ikke stresse med det.
Wald86 Skrevet 29. januar 2024 #39393 Skrevet 29. januar 2024 (endret) . Endret 31. januar 2024 av Wald86 1
Hyacinth Skrevet 29. januar 2024 #39394 Skrevet 29. januar 2024 Finnwife skrev (6 timer siden): Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte 😂
J.. Skrevet 29. januar 2024 #39395 Skrevet 29. januar 2024 Nå skal hun "endelig fortelle sin side" av pod-dramaet.. 2
Gjest VaniIIe Skrevet 29. januar 2024 #39396 Skrevet 29. januar 2024 9 hours ago, Finnwife said: Ja det er sikkert derfor det aldri fødes barn verken i Finland eller Japan 😎 alle gikk i sauna og aborterte Handler ikke om at det ikke fødes barn eller ikke, men at mor har feber for eksempel, spesielt i første trimester, kan være negativt for hjernens utvikling (fosteret) og kan blant annet sees i relasjon med høyere autisme forekomst. Så å sitte i et varmt badekar eller sauna hvor kroppens temperatur går opp 1-2 grader (eller mer) er nok ikke helt heldig for fosterets utvikling, da spesielt ikke når hjernen har sin største utvikling. Generelt så er det nok greit å følge sitt eget lands retningslinjer, kanskje noe er krismaksimering, kanskje noe er for mildt. Noen land sier for eksempel at man ikke burde drikke noe kaffe som gravid, mens Norge sier 2 kopper maks daglig (muligens jeg husker feil, men tror det var 2).
Finnwife Skrevet 29. januar 2024 #39397 Skrevet 29. januar 2024 12 minutter siden, VaniIIe said: Handler ikke om at det ikke fødes barn eller ikke, men at mor har feber for eksempel, spesielt i første trimester, kan være negativt for hjernens utvikling (fosteret) og kan blant annet sees i relasjon med høyere autisme forekomst. Så å sitte i et varmt badekar eller sauna hvor kroppens temperatur går opp 1-2 grader (eller mer) er nok ikke helt heldig for fosterets utvikling, da spesielt ikke når hjernen har sin største utvikling. Generelt så er det nok greit å følge sitt eget lands retningslinjer, kanskje noe er krismaksimering, kanskje noe er for mildt. Noen land sier for eksempel at man ikke burde drikke noe kaffe som gravid, mens Norge sier 2 kopper maks daglig (muligens jeg husker feil, men tror det var 2). Tar gjerne imot kilder på forsking som viser at barn får autisme av at mor har tatt sauna. 6
Gjest VaniIIe Skrevet 29. januar 2024 #39398 Skrevet 29. januar 2024 Just now, Finnwife said: Tar gjerne imot kilder på forsking som viser at barn får autisme av at mor har tatt sauna. Jeg skrev ikke det, jeg skrev at det ikke er bra om mor har feber i første trimester. Videre sier jeg at basert på det, så er det nok ikke helt heldig med varmt badekar/sauna heller. Og man får ikke automatisk autisme av å ha hatt feber heller, det kan øke sjansen. Generelt så er forhøyet temp ikke bra for fosterets utvikling. Raskt google søk, har ikke tid til noe mer nå, du kan søke met selv om du ønsker... (ser jeg husket litt feil, andre trimester ser ut som høyest risiko). Kilde: https://www.publichealth.columbia.edu/news/autism-risk-linked-fever-during-pregnancy#:~:text=Mothers of 15%2C701 children (16,percent in the second trimester. "Mothers of 15,701 children (16 percent) reported fever in one or more four-week intervals throughout pregnancy, similar to rates reported in the U.S. ASD risk was increased by 34 percent when mothers reported fever at any time during pregnancy, and by 40 percent in the second trimester"
Missy1 Skrevet 29. januar 2024 #39399 Skrevet 29. januar 2024 (endret) VaniIIe skrev (27 minutter siden): Jeg skrev ikke det, jeg skrev at det ikke er bra om mor har feber i første trimester. Videre sier jeg at basert på det, så er det nok ikke helt heldig med varmt badekar/sauna heller. Og man får ikke automatisk autisme av å ha hatt feber heller, det kan øke sjansen. Generelt så er forhøyet temp ikke bra for fosterets utvikling. Raskt google søk, har ikke tid til noe mer nå, du kan søke met selv om du ønsker... (ser jeg husket litt feil, andre trimester ser ut som høyest risiko). Kilde: https://www.publichealth.columbia.edu/news/autism-risk-linked-fever-during-pregnancy#:~:text=Mothers of 15%2C701 children (16,percent in the second trimester. "Mothers of 15,701 children (16 percent) reported fever in one or more four-week intervals throughout pregnancy, similar to rates reported in the U.S. ASD risk was increased by 34 percent when mothers reported fever at any time during pregnancy, and by 40 percent in the second trimester" Jeg var kjent med at man skal unngå overoppheting når man går gravid, men at overoppheting kan gi autisme har jeg aldri hørt om. Og jeg har et barn med autisme (Edit: satt ikke noe i sauna da jeg gikk gravid) Endret 29. januar 2024 av Missy1 5
Bibbi_ Skrevet 29. januar 2024 #39400 Skrevet 29. januar 2024 Hun sier på snap nå at terminen nærmer seg, at hun snart er mamma... Når har hun termin? Trodde hun hadde noen måneder igjen? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå