Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
IreneV skrev (15 timer siden):

Nå har vel SE selv skrevet at hun har bipolar lidelse, borderline personlighetsforstyrrelse og autisme. i tillegg til å være manisk depressiv. Men at hun lever godt uten medisinering. Dette kan du selv lete opp i bloggen hennes.

Jeg er ellers enig i at latterliggjøring av høyden til SE er noe man bør holde seg for god for. Det er noe hun ennå ikke har valgt å operere, heldigvis.

Jeg vil tro det er en kjent sak for de fleste at det meste som kommer fra Sofie Steen Isachsen er sannheter med store modifikasjoner. Det er vel knapt en diagnose hun ikke har vært innom. Ut fra hva hun selv sier er hun jo frisk fra sin "bipolare lidelse". Noe som i så tilfelle er en medisinsk sensasjon all den tid dette er en kronisk sykdom. Så det å rettferdiggjøre fjerndiagnosering med hva hun selv sier blir bare feil i min bok.

Forøvrig er "manisk depressiv" og "bipolar lidelse" samme sykdom.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Gjest IreneV
Skrevet (endret)

SE AS benyttet begge betegnelsene,  "manisk depressiv" og "bipolar lidelse" , i samme blogginnlegg.... Det understreker at hun ikke lener seg på en korrekt diagnose fra en psykolog, slik hun hevder. Det er bare surr alt sammen, noe som var mitt poeng. Og selvdiagnostisering er ikke noe hun har sluttet med. Hun skrev seg feks ut altfor  tidlig fra  en privat rusklinikk. Hun var frisk mente hun.  Hun måtte jo på rød løper og i studio for å selge merch, surfe på bølgen av oppmerksomhet hun hadde skapt.

Jeg tror ikke noe mer på rusproblematikken enn jeg tror på annen selvdiagnostisering hun har skrevet om.  Det er umulig å tro på noe, da SE AS har benyttet seg av falske narrativ fra start, der hun manipulerer bildet av seg selv, for å få mer klikk, og tjene mer penger.

Personlighetsforstyrrelser inngår i et diagnosesystem, som tar for seg avvik i personligheten.  Det er et mirakel hvis SE ikke har en forstyrrelse, da hun har levd hele sitt ungdoms- og voksne liv på nett, styrt av klikk, likes og shares. 

Når det gjelder kritikk av utseende, så synes jeg det er på sin plass å påpeke alle negative sider ved estetiske inngrep og plastisk kirurgi.  Først og fremst er det viktig å få frem i lyset alle de medisinske komplikasjonene det  fører med seg, men det må også være lov å si at man synes det ser rart, kunstig, stygt og vondt ut. 

Også kan man ta med at det absolutt ikke er vegansk eller dyrevennlig. Griser som SE hevder å være så glad i benyttes for å prøve ut implantater til rumpe og pupper. Det opereres gjerne inn flere om gangen. Grisene må gjennomgå smertefulle inngrep.

Endret av IreneV
Skrevet
IreneV skrev (30 minutter siden):

Personlighetsforstyrrelser er et diagnosesystem, som tar for seg avvik i personligheten.  Det er et mirakel hvis SE ikke har en forstyrrelse, da hun har levd hele sitt ungdoms- og voksne liv på nett, styrt av klikk, likes og shares. 

Hva er dette for noe tull? Det er det overhodet ikke. Jeg har hatt en personlighetsforstyrrelse og var i behandling for det i tre år, ble frisk for mange år siden. Det er grunn til å tro at min personlighetsforstyrrelse (borderline) hadde mye med barndomstraumer å gjøre, generelt sett utvikles personlighetsforstyrrelser pga utvikling i barndommen, og genetikk. Hvis alle som eksponerte seg på nett hadde hatt diagnostiserbare personlighetsforstyrrelser, hadde jo samfunnet eksplodert. Du får rett og slett ikke personlighetsforstyrrelse av å skrive blogg, selv om det kan forsterke de narssisitiske trekkene veldig mange av oss har. Det i seg selv er ikke sykelig.

Det kan godt hende SE har en diagnose, men det kan du ikke vite noe om på dette grunnlaget. Det hun derimot åpenbart har, og som hun sier selv, er en grad av kropps-dysmorfofobi. Men hvor sykelig dette er, vet vi heller ikke, der kan vi bare spekulere.

Så du uttrykker deg veldig bastant om noe du ikke kan, og ikke later til, å vite så mye om. 

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/personlighetsforstyrrelser/

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest IreneV
Skrevet (endret)
Sarah93 skrev (2 timer siden):

Hva er dette for noe tull? Det er det overhodet ikke. Jeg har hatt en personlighetsforstyrrelse og var i behandling for det i tre år, ble frisk for mange år siden. Det er grunn til å tro at min personlighetsforstyrrelse (borderline) hadde mye med barndomstraumer å gjøre, generelt sett utvikles personlighetsforstyrrelser pga utvikling i barndommen, og genetikk. Hvis alle som eksponerte seg på nett hadde hatt diagnostiserbare personlighetsforstyrrelser, hadde jo samfunnet eksplodert. Du får rett og slett ikke personlighetsforstyrrelse av å skrive blogg, selv om det kan forsterke de narssisitiske trekkene veldig mange av oss har. Det i seg selv er ikke sykelig.

Det kan godt hende SE har en diagnose, men det kan du ikke vite noe om på dette grunnlaget. Det hun derimot åpenbart har, og som hun sier selv, er en grad av kropps-dysmorfofobi. Men hvor sykelig dette er, vet vi heller ikke, der kan vi bare spekulere.

Så du uttrykker deg veldig bastant om noe du ikke kan, og ikke later til, å vite så mye om. 

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/personlighetsforstyrrelser/

Jeg lener meg på forskning. Som har tatt for seg sosiale mediers påvirkning på psyken, og da spesielt unge mennesker. Jeg har linket til veldig mye i mine innlegg, men det er bare å google selv. Forskningen er kommet på plass nå, etter snart 15 år med "like og share". Det påvirker barn og unge ekstremt negativt, fordi det stimulerer belønningssenteret i hjernen.

Her er et par  artikler, men du kan laste ned masse forskningsmateriale om temaet:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-science-mental-health/202007/social-media-and-histrionic-personality-disorder

Og det er en eksplosjon vi ser nå. Dessverre.

https://nypost.com/2022/09/17/how-social-media-is-literally-making-teens-mentally-ill-doctor/

"Followers and views are the coin of the realm in the social-media hierarchy, and extreme content is what attracts that priceless human commodity: our attention. That’s why it’s the most over-the-top content and influencers that attract followers like moths to a lethal digital flame. And it’s also why we’re seeing dramatic spikes in once-rare disorders like Tourette Syndrome, Dissociative Identity Disorder (DID, formerly known as Multiple Personality Disorder) and Borderline Personality Disorder (BPD).  These disorders are now being injected into our collective consciousness via popular TikTok and Instagram “influencers” who’ve racked up hundreds of millions of views — and have left a wake of young followers like Suzie who, consciously or unconsciously, are indeed “influenced” as they emulate the psychiatric symptoms of their mentally unwell social media darlings. "

Endret av IreneV
Skrevet
IreneV skrev (2 timer siden):

Personlighetsforstyrrelser er et diagnosesystem, som tar for seg avvik i personligheten.  

Dsm-5 og icd-10 er et diagnosesystem. Personlighetsforstyrrelser er ikke et diagnosesystem. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest IreneV
Skrevet
Solstrålen. skrev (3 minutter siden):

Dsm-5 og icd-10 er et diagnosesystem. Personlighetsforstyrrelser er ikke et diagnosesystem. 

Det har du rett i. "Det inngår i," hadde vært bedre å skrive. Det er delt inn i ulike  kategorier.  Takker for rettelsen.

Gjest IreneV
Skrevet
Sarah93 skrev (2 timer siden):

Legg også merke til at jeg skriver "forstyrrelse". Som kan være spiseforstyrrelse, eller den du nevner, dysmorfobi, det kan være søvnforstyrrelser, angst, depresjon, identitet osv. Influencere som "lever" sitt liv på nett er overrepresentert. Og ja, det er et mirakel hvis SE ikke har fått varige mén av sitt liv som influencer, der hun har manipulert sin egen virkelighet over halve sitt liv, hele sin ungdomstid, og hele sitt voksne liv. Det skaper stor avhengighet om ikke annet.

https://www.nettavisen.no/livsstil/dette-skjer-med-hjernen-din-nar-du-bruker-sosiale-medier/s/12-95-3424027958

Skrevet
Oida skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro det er en kjent sak for de fleste at det meste som kommer fra Sofie Steen Isachsen er sannheter med store modifikasjoner. Det er vel knapt en diagnose hun ikke har vært innom. Ut fra hva hun selv sier er hun jo frisk fra sin "bipolare lidelse". Noe som i så tilfelle er en medisinsk sensasjon all den tid dette er en kronisk sykdom. Så det å rettferdiggjøre fjerndiagnosering med hva hun selv sier blir bare feil i min bok.

Forøvrig er "manisk depressiv" og "bipolar lidelse" samme sykdom.

Du blir ikke frisk fra BP. Du blir bedre hvis du får de riktige medisinene.

Jeg minnes å huske at hun hadde tillagt seg en haug med fobier for noen år siden. Bl a papir-fobi. Det stemmer jo ikke når hun i noen bilder senere seksualiserte det å lese en bok.

• Liker 10
Gjest IreneV
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Du blir ikke frisk fra BP. Du blir bedre hvis du får de riktige medisinene.

Jeg minnes å huske at hun hadde tillagt seg en haug med fobier for noen år siden. Bl a papir-fobi. Det stemmer jo ikke når hun i noen bilder senere seksualiserte det å lese en bok.

Hvis det ikke er en forstyrrelse, så er det i alle fall forstyrrende. Hvordan hun holder på. 
Nyere forskning tyder vel på  at noen kan bli friske. Men det krever behandling, i form av terapi og/eller medisiner. 

Jeg leste i dag at Medietilsynet har utført en undersøkelse som viser at "kun 66 prosent av undersøkte, sponsede innlegg inneholder en eller flere synlige logoer."
Jeg har en enkel løsning. Influencere bør merke alle innlegg som reklame. for det er det det er. Det er rene reklamekanaler. De legger ut manipulerte versjoner av sitt liv. Det er ikke virkelighet.

Skrevet
Isild skrev (På 24.5.2023 den 6.46):

Jeg tror også det. 

Hun vil nok fortsatt være "stor", men mest fordi media vil fortsette å skrive om henne så lenge hun er dramaqueen og skandaleprinsesse med rusproblemer. Det er jo ikke akkurat noe å være stolt av. 

Den `viktige samfunnsstemmen` osv vil de nok ikke skrive like mye om (med mindre media vil miste troverdigheten sin helt) 

Støttegruppa for rusreform på fb gir full støtte til SE sin sak…

• Liker 1
Gjest NordreSving
Skrevet
Frisk Frosk skrev (På 25.5.2023 den 14.27):

Thinspo - rett foran sin overvektige venninne...

Klasse, Sofie Steen Isachsen / Sophie Elise...

Å kommentere andres utseende på den måten Sofie Steen Isachsen / Sophie Elise gjør, det vokste de fleste andre fra i den alderen Sophie Elise var i da hun begynte å blogge som 15-16-åring.

Nå er snart 30 år gamle bedriftseier Sofie Steen Isachsen som Sophie Elise en parodi på seg selv, en person som velger å tjene penger på å ødelegge seg selv og ødelegge for andre.

På tide å vokse opp, "lille jente", Sofie Steen Isachsen...

Jeg kom over dette fra 2015: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/mrPl/sophie-elise-jeg-er-ikke-bra-nok-for-instagram

Her mener Sofie Steen Isachsen at det er "de vanlige" jentenes feil at hun føler kroppspress og press til å hele tiden måtte være "perfekt". Hun snakker da om de "vanlige jentene" som poserer og filtrerer seg ihjel for å fremstå som noe de ikke er.

Og resten... å lese dette i 2023, vel kjent med hvordan Sofie Steen Isachsen driver sin millionbedrift Sophie Elise AS, hvor kynisk og kalkulerende hun selv har innrømmet å være for å tjene penger, så er det vanskelig å vite om man bør le høyt over hvor latterlig det er, eller bli kjempetrist over en så tydelig forklaring på hvor mange år hun selv har vært ute og kjøre når det kommer til selvbilde og psyke. Dette blandes med et ønske om å riste godt i henne og be henne for f... søke profesjonell hjelp før hun ødelegger seg selv enda mer - og enda verre, ødelegger enda flere av sine følgere og "venninner".

Narrativet ditt og kynismen din er gjennomskuet for lenge siden, Sofie Steen Isachsen / Sophie Elise! Søk hjelp!

Jeg fikk helt hakeslepp da jeg leste det gamle blogginnlegget som du lenket til. Enten var hun mer reflektert og moden for 9 år siden, eller så var det blank løgn for å få oppmerksomhet og heve seg over andre jenter. 

Faktum er at 9 år senere har Sophie Elise blitt nøyaktig det hun skrev flammende innlegg om. Bare få år etter å ha kritisert andre for å vise frem store rumper opererte hun seg selv til en OG brukte ethvert bilde til å vise frem resulatet. Hun opererte seg til større hofter for nettopp å illudere smal midje. Kontoen hennes er gjennomsyret av filter, og alle mulige metoder for å endre på det ekte utseendet hennes. 

Hun skrev varmt om hvordan hun selv kjente at hun ble negativt påvirket, for 9 år senere å være en av de verste påvirkerne vi har. 

Gjest IreneV
Skrevet (endret)

Selvdiagnostisering selger:

"The hashtag #ADHD on TikTok has 19.8 billion views. Depression, anxiety, bipolar disorder, “trauma response,” and many other such problems have also drawn billions of views."

"Students also said that a diagnosis can help you “feel special” or stand out, especially if you are achieving a lot. Many TikTok videos I watched presented disorder in a positive light, portraying the ADHD sufferer, if somehow impaired, as able to accomplish all sorts of things. Adding a “layer of hardship,” as one student observed, “shows that you can overcome hurdles and reach your goals. At the same time, another student insisted, “It’s not enough or ‘cool’ to be ‘perfect’ anymore.
Influencers have been criticized for presenting themselves as perfect, students explained, and are now required to show some vulnerability.”

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/our-new-discontents/202301/teen-influencers-as-social-media-psychiatrists

Endret av IreneV
Skrevet

Sofie har sluttet i podkasten! Så sært. Lurer på hva som har skjedd. Og Fetisha sier at hun ikke har hørt noe fra Sofie. Har hørt på alle episodene og synes egentlig det har vært ganske interessant å høre. Irriterende at hun slutter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Solstrålen. skrev (55 minutter siden):

Sofie har sluttet i podkasten! Så sært. Lurer på hva som har skjedd. Og Fetisha sier at hun ikke har hørt noe fra Sofie. Har hørt på alle episodene og synes egentlig det har vært ganske interessant å høre. Irriterende at hun slutter. 

Har vært en heller sur tone mellom de på podden stort sett gjennom hele den siste,syns jeg.

At SE hopper av overrasker meg ikke,hun har jo penger nok å dårlig gjennomføringsevne når hun må dele spotlight'en med andre.

• Liker 28
Skrevet

Gjennomføringsevnen er på topp, som vanlig...

• Liker 15
  • Nyttig 5
Gjest IreneV
Skrevet
Bingo Bongo skrev (1 time siden):

Gjennomføringsevnen er på topp, som vanlig...

Nå som hun har etablert rusproblematikk narrativet kan hun vel oppføre seg akkurat som hun vil, og senere skylde på det. Så blir det vel en tv-serie, bok etc om temaet der hun håper å cashe inn. Mens samarbeidspartneren Fetisha sitter med skjegget i postkassen.

Skrevet
J.. skrev (På 25.5.2023 den 19.55):

På innpust - "åååh det er så teit å snakke ned andre jenter og å være ei sjalu kjerring. Det er så pick me! Orker ikke. Jeg elsker feminine jenter som tørr å bruke mye sminke osv!"

På utpust - "Men hun veier jo bare typ 40 kg da,så alt ser bra ut da. Også har hun så fæle vipper,de er så store liksom. *insert generiske fornærmelser om utseende til nevnte kvinne."

Nitter er jo (unnskyld meg..) den penere versjonen av SE.

Er nok der skoen trykker..

What? Nitter penere versjon av SE nei der er vi uenige. 

• Liker 10
Skrevet
Klink skrev (13 minutter siden):

What? Nitter penere versjon av SE nei der er vi uenige. 

Ok.

• Liker 2
Skrevet

Dette kom ikke som noen overraskelse. 

• Liker 6
Gjest IreneV
Skrevet
Irja skrev (15 minutter siden):

Dette kom ikke som noen overraskelse. 

Nei, SE AS setter nok seg selv høyere enn en slik type podcast. Med NRK i ryggen var situasjonen enn annen. Fetisha bør helt klart  revurdere "vennskapet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...