Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

NordreSving skrev (14 minutter siden):

Jeg er 100% sikker på at det er det som er NRK sin strategi og det er derfor kringkastingssjefen snakker om at de er overrasket over omfanget av den kommersielle virksomheten. Der kan de ikke fire noe særlig fordi de rett og slett ikke har lov til det og jeg antar at kontrakten har klausuler på dette. 

At de er «overrasket», er jo svært underlig, det vitner om en kunnskapsløshet som jeg ikke kjøper. At de likevel velger dette som grunn, når de må forstå hvor dumme de ser ut, sier en hel del om hvor vanskelig det er å kutte samarbeidet. 

Overrasket? Wow.

NRK ledes av folk som bor under en stein.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Overrasket? Wow.

NRK ledes av folk som bor under en stein.

De har gjerne dårlige signaler der de sitter under steinen og kommer ikke inn på Internett 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel nesten takke Sophie Elise for den lille "glippen" med posebildet. Endelig er det store spotlighter på hva hun står for, hva hun sier, hvordan hun opptrer og hva målgruppen egentlig føler om den "viktige samfunnsstemmen" Rune Lind i NRK mener å gi dem med Sophie Elise. Innholdet i podcasten blir diskutert, og det hårreisende i at NRK inngår avtale med den mest kommersielle influenceren (og skandaleprinsessen) vi har. 

ALLE man møter og snakker med har fått med seg dette. Det har blitt en stor snakkis, og absolutt alle vet nå at NRK har en influencer som lærer bort ttil 15-åringer om fyllesex, lyden av slapp pikk, at kondom er fette nørd og ellers bare fjas. 

Gratulerer med å ha blitt Norges største kjendis Sophie Elise, men det du nå er kjent for er vel ikke akkurat mye å være stolt av. Alle høster det de sår, og opplegget ditt har visnet nå rett og slett. 

• Liker 41
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (9 timer siden):

Jeg tror ikke det nytter å klage. NRK kommer uansett til å fortsette med podcasten. Kringkastningssjefen var helt håpløs da hun ble grillet av Fredrik Solvang, men jeg tror de som bestemmer er mer opptatte av lyttertall.

Nå er det jeg som er sliten og lei.

Dette er nettopp det både Sophie Elise AS og Nrk sjanser på nå, det er dette de ønsker.

Derfor tenker jeg det er ekstra viktig å ikke slutte å fortsette å holde annen media varm frem til Kringkastingsrådet har behandlet saken. Hvis folk går lei og slutter å holde saken aktuell, da blir det enkelt for KKR å tenke at, jaja, dette var en storm, men nå har Nrk ridd den av også, og lyttertallene er gått opp og alt er bra.

Dette går ikke! Som jeg skrev over her, Nrk står nå ved et avgjørende verdivalg, et valg om veien de skal gå fremover.

Om folk slutter å engasjere seg før de har avsluttet kontrakten med SE AS (og Fetisha som heller ikke har bidratt noe positivt til målgruppen for podkasten), så velger også folk veien videre for Nrk.

Jeg mener Nrks eneste reelle alternativ nå er å avslutte kontrakten med SE AS og Fetisha, rett og slett fordi de ikke har levert det de ble hyret for, nemlig å fronte bl.a. miljøvern, dyrevelferd m.m. De har ikke gjort jobben sin, de har i tillegg jobbet stikk i strid med alt reglement Nrk er forpliktet å følge.

Og i tillegg til dette MÅ Nrk ta et oppgjør om hvilke linjer deres redaktører har tatt siden de startet prosessen med å hyre SE AS og Fetisha i fjor vår. Resar, Lind, og nå også Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen, har skadet Nrk vesentlig, muligens mer enn noen gang, fordi tilliten stuper.

Og alle Nrks andre, utrolig dyktige og seriøse og profesjonelle fagfolk DE blir skadelidende av denne saken. Og det kan vi ikke ha en kringkastingssjef som forsvarer, fordi hun mener det er viktig med høye lyttertall, og at barn og unge og sårbare grupper bare kan velge bort podkasten etter de er blitt utsatt for den. Kringkastingssjefen, Resar og Lind har alle stått og forsvart at Sophie og Elise sprer glorifisering av risikofylt og ubeskyttet sex i fylla... til unge under seksuell lavalder.

Så vær så snill - IKKE bli for sliten og lei enda! Det er akkurat det Sophie Elise AS, kringkastingssjefen, Resar og Lind satser på nå.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg tror at NRK kan/tør si opp podcastavtalen. Men jeg tror Sophie Elise selv kommer til å legge den død om en liten stund - og skylde på cancel culture og at hun blir sensurert. 

Men det jeg også tror er at Sophie Elise og det hun faktisk sier og det hun faktisk står for har blitt synlig for veldig mange fler enn tidligere. Hennes "liten jente"-image har blitt knust, og offerrollene fungerer ikke lenger - hun blir sett som manipulerende, feig og ute etter sympati. 

Jeg tror ikke et øyeblikk på at hun er lei seg av de rette årsakene som flere her også har nevnt. Jeg tror hun er lei seg fordi hun har fått "kjeft". Det hun egentlig mener er budskapet hun kom med som tekst til bildet: "livet blir en milliard ganger mer gøy hvis man bare gir faen". 

Nei, det viste seg heldigvis å ikke stemme.

NRK har dummet seg fullstendig ut, for nei! Vi "trenger" ikke en podcast som snakker om rundpuling, slappe pikker, fyllesex og at kondom er fette nørd. Vi trenger ikke en millioninfluencer inn på lønningslista til NRK. 

Sofie Steen Isachsen / Sophie Elise har jo klart og tydelig siden podkasten ble lansert at hun "gir faen" i hvilke regler hun er forplitet til som oppdragstaker hos Nrk og hvilke regler Nrk formelt har å forholde seg til.

Hun viste at hun ga faen da hun badet naken og røyka og drakk i Lustrabadet og la ut ulovlige bilder med alkohol på sin bedriftskonto.

Hun ga faen og gjorde narr av kontrakten med Nrk da hun valgte å drive reklame for en av sine annonsører i Nrks studio.

Hun ga like mye faen da hun tok bildet med kokainposen og la den ut på sin bedriftskonto.

Å gi faen er Sophie Elise AS' bedriftsstrategi, som hun har finpusset i årevis.

Hun gir faen når hun nekter å stille til intervju, selv med sin egen arbeidsgiver.

Hun gir narr av sin oppdragsgiver Nrk som har betalt henne uante summer, når hun går til Jan Thomas og Se og Hør, som garantert også har gitt henne uante summer, for å la seg "intervjue".

Bryt regler, gi faen - stillhet, en vag og intetsigende "unnskyldning" før neste lovbrudd eller skadelig innhold rettet mot unge.

Den setningen Sofie Steen Isachsen skrev, "livet er ca en milliard ganger morsommere når man gir faen" er kanskje noe av det mest oppriktige hun har skrevet på sin bedriftskonto. Men også det kynisk og kalkulerende bedriftsstrategi, siden vi ser hvordan hun som bedriftseier har håndtert saken i ettertid.

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det må bli ennå en "samtale" med sjefene i NRK hvis hun nå faktisk har tatt imot betaling for en "exclusive" med SE & HØR. NRK selv har tydeligvis ikke fått komme inn på det "rosa rommet" i hele tatt. Deres nysatsning vil ikke og gidder ikke å svare. 

Hun gir fullstendig faen. Det er godt at det endelig er avslørt. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Brian skrev (9 timer siden):

Fullstendig enig; omdømmet til NRK har svekket seg markant som følge av dette, og ledelsen i den tidligere solide institusjonen minner mer om flokk hodeløse høns etter en hjemme-alene-fest i den lokale grisebingen enn om en ansvarlig ledelse i et milliardforetak.

Men jeg har også tenkt på en annen side av saken, og det er pengene det er snakk i forbindelse med podcasten; hvorfor i all verden skal dette være så hemmelig når det til syvende og sist er folks skattepenger det er snakk om, og saken i aller høyeste grad burde være av offentlig interesse etter mediedekningen dette har fått ...?

NRK er da en instituasjon finansiert av landets befolkning, ikke den anonyme, enøyde tannlegen til en mafiaboss, og med mindre denne pengesummen er urimelig stor og man har dummet seg totalt ut, burde det ikke være noen grunn til å holde kortene så tett inntil brystet.

Mitt forsiktige forslag er at folk sender inn en ny klage til Kringkastingsrådet før møtet i mars - ikke på selve podkasten, men på NRK-s hemmelighetshold i denne saken.

Beklager, men på dette punktet er jeg uenig; det vanlige i et ansettelsesforhold er at når man gjør en dårlig jobb, får man sparken, ikke belønning i form av summer vanlige folk kan drømme om i en vanskelig økonomisk hverdag.

Penger vokser ikke på trær; de seks milliardene NRK får, kommer gjennom en obligatorisk skatt det er umulig å nekte å betale, og det er ingen grunn til at man skal sløse bort enda mer som følge av en inkompetent ledelse som inngår useriøse avtaler.

Helt enig med deg.

Resar og Lind oppfører seg som to som er villig til å si og gjøre hva som helst fordi de plutselig har fått bli med i gjengen til den mest populære jenta i skolegården. At hun skader andre, det er de til og med villige til å støtte offentlig, og forsvare. Til og med godkjenne alt skadelig innhold på podkasten. Og som om ikke det var nok så har de tillatt flere brudd på det samfunnsoppdraget Nrk har. Kringkastingssjefen oppførte seg i Debatten som læreren som har gitt den populære jenta urimelige fordeler hun ikke fortjener faglig, og "læreren" er nå mest av alt irritert av å ha blitt avslørt og de problemene hun selv får pga. dårlig utført jobb.

Om det er mest trist, latterlig eller skremmende eller provoserende å se tidligere dyktige og anerkjente mediafolk ødelegge så mye for seg selv, det vet jeg neimen ikke. Men disse har vist seg veldig uprofesjonelle mtp. det ansvaret de har og den tilliten de har fått av Nrk, og det samme med ev. andre som ev. har vært pådrivere eller medvirkende til beslutningen om å hyre SE AS og Fetisha til denne podkasten.

Jeg mener at Nrk i denne saken bør offentliggjøre hva de har betalt Sophie Elise AS/Sofie Steenn Isachsen. Jeg mener de egentlig ikke har noe valg, for det må komme frem hva så elendige beslutninger koster Nrk og skattebetalerne. Dette går ikke minst utover de dyktige og profesjonelle medarbeiderne i Nrk som faktisk forvalter samfunnsoppdraget statskanalen har på en imponerende måte. Da kan ikke la lederne helt uten konsekvenser la en kommersiell aktør få rasere statskanalens rolle på denne måten.

Resar sa det ikke ville få konsekvenser for Sophie Elise AS... Vel, det bør i hvert fall få konsekvenser for Resar, Lind og kringkastingssjefen!

Generelt sett kan jeg forstå at en del slike kontrakters honorarstørrelse ikke gjøres offentlig. Ikke minst fordi dette lett kan utnyttes av konkurrerende virksomheter. Så dessverre tenker jeg at noen kontrakter, som er reelt viktige for Nrk, kanskje må holdes unna offentligheten. Men i akkurat denne saken tror jeg beløpene må på bordet, fordi det vil vise hva dette koster i kroner og øre - selv om det å hyre inn Sophie Elise AS (og Fetisha) uansett har kostet Nrk mange ganger mer i tapt omdømme.

Jeg er også enig i at man bør forvente at Nrk har en kontrakt de kan komme seg ut av på en enkel måte. Hvis Nrk ikke har det, da er det i seg selv en skandale av dimensjoner - og da bør dette også komme opp.

Skal troverdigheten gjenoppbygges - som jeg mener både er mulig og viktig - da må fakta komme på bordet. Og dessverre så mener jeg også at hoder må rulle i Nrk for å vise at de forstår alvoret. Det enkleste er om visse personer selv velger å ta sin hatt og gå, siden de tydeligvis er uenig i og ikke ønsker å følge det redaksjonelle ansvaret de har forpliktet seg til i Nrk og Nrks etiske regler.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (På 21.2.2023 den 16.03):

Jeg tror at NRK bommer totalt ved å tenke at podcasten hennes når fram til 15 år gamle jenter, men jeg tror dessverre at Sophie når de på Instagram. Skal selvfølgelig ikke si at dette er utelukkende hennes skyld, men det har blitt så utrolig normalt for unge jenter å sprøyte inn litt her, og så litt der. Jeg har kollegaer som ikke engang har fylt tjue som har så stramme ansikter at de knapt kan smile, og leppene er gigantiske. Det er selvfølgelig ikke bare Sophie sin skyld, men hun har i stor grad bidratt til å normalisere det i det norske samfunnet. Og ja - majoriteten av disse kollegaene følger SE på Instagram.

Jeg har lenge benektet at det har vært en faktisk økning av psykiske lidelser. Jeg har ment at den økningen man har sett har vært en falsk økning, altså at de samme tilstandene eksisterte før bare at de ikke ble snakket om.

Jeg lider selv av alvorlig traumelidelse, og har hatt PTSD-symptomer hele livet. Ingenting skyldes influencere eller annen påvirkning fra reklame, skjønnhetsindustrien eller SoMe. Slike tilstander tror jeg ikke det er en reell økning i, foruten om at nettovergrep og digital vold har eksplodert, som kan ha ført til flere traumatiske situasjoner for unge. Selve påvirkningen fra influencere, derimot, gir ikke PTSD, og således ikke noe reell økning i traumelidelser i befolkningen. Jeg tror heller ikke det er noe økning i psykoselidelser, bipolare lidelser, OCD lidelser eller personlighetsforstyrrelser. Det er nok heller ikke flere traumeutløste anoreksitilfeller . Det det derimot kan være økning av er prestasjonspress, angst, depresjon, ikke-traumeutløst kroppsdysfori, ikke-traumeutløste spiseforstyrrelser, samt selvskading og/eller rus.

En del influencere selvdiagnostiserer seg noe vanvittig. Se bare på TikTok. Unge mennesker kaster seg på diagnosebølgen. De tror de har DID, EUPF eller ADHD fordi de ser noe om det på TikTok. DID er en ekstremt sjelden lidelse. Og det er en diagnose som utløses av torturlignende vold og seksuelle overgrep, gjerne før 6 års alder. Helsepersonell blir nedrent av helt normale ungdommer som tror de er syke etter å ha sett på TikTok. For å ikke snakke om alle de unge som har blitt usikker på hvilket kjønn de er. Forskjellen er at hvis man fjerner TikTok eller annen skadelig påvirkning, så vil en del av disse lidelsene også forsvinne, noe som ikke vil være tilfellet for de av oss som faktisk har blitt traumatisert av hendelser i det virkelige liv, evt har psykoser, DID, medfødte utviklingsforstyrrelser eller personlighetsforstyrrelser. 

Det er veldig skadelig at influencere og andre på SoMe selvdiagnostiserer seg på TikTok , insta og andre SoMe-kanaler. Det skaper også en smitteeffekt. Folk som vil høre til, og leter etter en gruppe hvor de kan føle tilhørighet. Det dannes lukkede miljøer for å dele selvskading, selvmordsforsøk, overdoser og pro-ana, som kan gjøre friske folk syke, uten at de egentlig har en grunnlidelse i bunn. Det skapes syke ungdommer på SoMe. Ungdommer som ikke ville slitt, hadde det ikke vært for SoMe.

Psykiske lidelser eksisterte også før, men det har blitt litt som den nye livsstilsykdommen. På samme måte fantes det folk med diabetes og hjerteinfarkt før, men det er mange flere tilfeller nå, pga sosiale faktorer. SoMe skaper dessverre en psyk generasjon, gjennom influencere, overopererte mennesker i monitor, kroppspress, prestasjonsjag, TikTok, selvdiagnostisering og gruppetilhørighet gjennom lukkede selvskadingsmiljøer. Samt alt dette fokuset på kjønn som gjør at forvirrede ungdom ikke vet om de er gutter eller jenter.

Så premisset om at psykiske lidelser eksisterte i like stor skala før kan ikke stemme. Det blir dessverre nødt til å ha vært en økning. Det er ikke bare at det snakkes mer om enn før. Aldri har vi hatt flere psykisk syke ungdommer enn nå. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (17 timer siden):

Mulig dette er skrevet før meg, jeg orket ikke lese alle innleggene, men kringkastingssjefen gjentok til det kjedsommelige at det var "frivillig å følge" og "bare å la være å høre". Da vet man lite om hvordan det er å være tenåring... Om "alle andre" følger så vil man ikke være den som ikke vet hva det snakkes om i gjengen.

Så det hun egentlig sier er at vi kan jo bare velge å ikke se på nrk? ;) 

Egentlig tenker jeg at alle rusmidler burde bli lovlig og… for det er ikke sånn at man MÅ ta det selvom det er tilgjengelig. Det går an å velge det bort; er frivillig å ruse seg

Spøk til alvor: vi får disse rosa influenserne trykket opp i trynet hvor enn på Internett vi er. Hadde kanskje vært fint å ha en kanal uten? 
Skal de virkelig sende TV-serie om SE sitt liv på NRK, så kunne de likegodt begynt å sende Kardashians og paradise hotell… samme ulla… slik hjernedød underholdning hører ikke hjemme i kanal som er finansiert av skattepenger 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (8 timer siden):

SP-politiker sier hun vil heller bli et sjarmerende skrukketroll enn en skrekkmaske, som hun mener mange med botox og fillers ender opp som.

https://www.dagbladet.no/nyheter/knallhardt-nrk-angrep/78587063

Jeg blir så skuffet - i linken din gjengir Dagbladet noe Charlo Harlvosen uttaler på vegne av Nrk:

"Vi ser at mye av debatten dreier seg om Sophie Elise som forbilde. For det første er denne podkasten bare en enkel del av et rikt tilbud for unge og andre på alle NRKs plattformer. Sophie Elise er en del av den store bredden vi ønsker oss av stemmer og verdisyn."

Alle vet at Nrk har mye mer enn denne podkasten å tilby publikum, det er ikke poenget, Charlo!

Men hvis Nrk og Charlo Halvorsen oppriktig at Sophie Elise AS er "en stor del av bredden Nrk ønsker seg av... verdisyn" - da tror jeg dessverre også Charlo Halvorsen bør vurdere hva pokker han/de holder på med i Nrk.

Charlo Halvorsen - hvorfor ønsker Nrk seg et verdisyn som går på å presentere og idyllisere og popularisere risikofylt sexliv, fest, fyll, selvskading gjennom rusmidler og helt unødvendige kirurgiske inngrep?

Dette er en så alvorlig påstand fra både Charlo Halvorsen og de andre lederne i Nrk som har sagt lignende, at det er skremmende!

Og nei, disse lederne kan ikke lenger gjemme seg bak at bedriften Sophie Elise AS' avatar Sophie Elise liksom skal være opptatt av miljøvern, dyrevelferd, sunt kosthold m.m. for alt bedriftseier Sofie Steen Isachsen viser på sin bedriftskonto er det stikk motsatte av dette. Man kan ikke kjøpe seg verdier man ikke har ved å støtte NOAH!

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (På 24.2.2023 den 13.36):

Han er jo for en liberal ruspolitikk😒

Han vet ikke hva han snakker om. Han er tydelig en profil som ønsker å "være noe" - hipp, kulturell, der det skjer osv. Han gikk all in med Subjekt rett fra Dag&Natt - alle vet at Dag&Natt er en gjeng "kulturelle rusmisbrukere" som føler seg litt høyere intellektuelt enn resten av oss. Bare det å kalle seg selv "rusliberal" vil jeg si er ganske mainstream og stereotypisk for typer som han. 

Skulle likt å se Choi være like rusliberal hvis han måtte stå på Brugata fra kl 07-16 en hel arbeidsdag. Tipper han hadde snudd relativt fort :P . 

Endret av kraftwerk
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 23.2.2023 den 8.41):

Hun vil ikke uttale seg fordi det blir feil uansett hva hun sier. Det er 100% korrekt.

Det er faktisk helt sinnsykt at folk bryr seg om denne saken med tanke på hva annet som skjer i verden.

Hun er definitivt satt i offentlig gapestokk.

Nei. Det er ikke helt sinnsykt at folk reagerer på promotering av narkotika, som faktisk er et lovbrudd. Det er ikke lov å produsere, besitte, bruke, selge, smugle eller reklamere for narkotika. Det er nesten heller mer rart at hun ikke er etterforsket av politiet for narkotikaovertredelse.

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 23.2.2023 den 9.10):

Man bryr seg fordi "er det detta skattepenga mine går til??" 

Hun er Norges største påvirker, og nå har selveste NRK inngått et samarbeid (FORDI hun er Norges største påvirker)  for å nå ut til 15-åringer. Temaene i podcasten er "Dickpikkmosaikk", "Lyden av slapp pikk", "Rundpult"  og at kondom er "fette nørd". 

Bilde av en pose med "noe" og tilhørende tekst om at livet blir dritkult hvis man bare gir faen, er også helt topp at NRK betaler en snart 30 år gammel dame for å si til ungdom ( all den tid NRK har et samarbeid med en kommersiell påvirker, så er de indirekte ansvarlig for alt som pushes ut til målgruppen de har satt) 

Jeg klarer ikke å skjønne at folk IKKE bryr seg. 

Hva har gått galt  med NRK for noe? 15 åringer er ikke over lavalderen engang og skal ikke pushes på med masse seksualisert innhold. Sexkulturen og dopkulturen er allerede såpass drøy i Norge at vi trenger ikke influencere til å promotere det til det verre. Det florerer av ONS, utroskap, kjønnsykdommer, uønskede graviditeter og aborter, samt voldtekt og seksuelle overgrep på fest. Det vil ikke bli noe mindre problemer med dette hvis influencere promoterer dop, sex uten kondom, fyllefester og er utro på tv.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg har lenge benektet at det har vært en faktisk økning av psykiske lidelser. Jeg har ment at den økningen man har sett har vært en falsk økning, altså at de samme tilstandene eksisterte før bare at de ikke ble snakket om.

Jeg lider selv av alvorlig traumelidelse, og har hatt PTSD-symptomer hele livet. Ingenting skyldes influencere eller annen påvirkning fra reklame, skjønnhetsindustrien eller SoMe. Slike tilstander tror jeg ikke det er en reell økning i, foruten om at nettovergrep og digital vold har eksplodert, som kan ha ført til flere traumatiske situasjoner for unge. Selve påvirkningen fra influencere, derimot, gir ikke PTSD, og således ikke noe reell økning i traumelidelser i befolkningen. Jeg tror heller ikke det er noe økning i psykoselidelser, bipolare lidelser, OCD lidelser eller personlighetsforstyrrelser. Det er nok heller ikke flere traumeutløste anoreksitilfeller . Det det derimot kan være økning av er prestasjonspress, angst, depresjon, ikke-traumeutløst kroppsdysfori, ikke-traumeutløste spiseforstyrrelser, samt selvskading og/eller rus.

En del influencere selvdiagnostiserer seg noe vanvittig. Se bare på TikTok. Unge mennesker kaster seg på diagnosebølgen. De tror de har DID, EUPF eller ADHD fordi de ser noe om det på TikTok. DID er en ekstremt sjelden lidelse. Og det er en diagnose som utløses av torturlignende vold og seksuelle overgrep, gjerne før 6 års alder. Helsepersonell blir nedrent av helt normale ungdommer som tror de er syke etter å ha sett på TikTok. For å ikke snakke om alle de unge som har blitt usikker på hvilket kjønn de er. Forskjellen er at hvis man fjerner TikTok eller annen skadelig påvirkning, så vil en del av disse lidelsene også forsvinne, noe som ikke vil være tilfellet for de av oss som faktisk har blitt traumatisert av hendelser i det virkelige liv, evt har psykoser, DID, medfødte utviklingsforstyrrelser eller personlighetsforstyrrelser. 

Det er veldig skadelig at influencere og andre på SoMe selvdiagnostiserer seg på TikTok , insta og andre SoMe-kanaler. Det skaper også en smitteeffekt. Folk som vil høre til, og leter etter en gruppe hvor de kan føle tilhørighet. Det dannes lukkede miljøer for å dele selvskading, selvmordsforsøk, overdoser og pro-ana, som kan gjøre friske folk syke, uten at de egentlig har en grunnlidelse i bunn. Det skapes syke ungdommer på SoMe. Ungdommer som ikke ville slitt, hadde det ikke vært for SoMe.

Psykiske lidelser eksisterte også før, men det har blitt litt som den nye livsstilsykdommen. På samme måte fantes det folk med diabetes og hjerteinfarkt før, men det er mange flere tilfeller nå, pga sosiale faktorer. SoMe skaper dessverre en psyk generasjon, gjennom influencere, overopererte mennesker i monitor, kroppspress, prestasjonsjag, TikTok, selvdiagnostisering og gruppetilhørighet gjennom lukkede selvskadingsmiljøer. Samt alt dette fokuset på kjønn som gjør at forvirrede ungdom ikke vet om de er gutter eller jenter.

Så premisset om at psykiske lidelser eksisterte i like stor skala før kan ikke stemme. Det blir dessverre nødt til å ha vært en økning. Det er ikke bare at det snakkes mer om enn før. Aldri har vi hatt flere psykisk syke ungdommer enn nå. 

Dette er jeg helt enig i. Jeg har aldri søkt på noe rettet mot ADHD, psykiske lidelser eller andre ting på TikTok, likevl får jeg masse om dette i feeden min. For ordens skyld har jeg heller aldri likt noen av disse videoene. Det får meg til å konkludere med at det nok produseres utrolig mye innhold med denne tematikken.

Det blir muligens en avsporing i denne tråden, men vil sterkt anbefale alle å se Innafor-episodene om selvskading. Det er noe av det bedre som NRK har klart å produsere; en utrolig kontrast til "kvaliteten" på podcasten til Fetisha og Sophie Elise. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Hva har gått galt  med NRK for noe? 15 åringer er ikke over lavalderen engang og skal ikke pushes på med masse seksualisert innhold. Sexkulturen og dopkulturen er allerede såpass drøy i Norge at vi trenger ikke influencere til å promotere det til det verre. Det florerer av ONS, utroskap, kjønnsykdommer, uønskede graviditeter og aborter, samt voldtekt og seksuelle overgrep på fest. Det vil ikke bli noe mindre hvis influencere promoterer dop, sex uten kondom, er utro på tv osv osv. 

De snakker så brutalt om sex også synes jeg, Slik Spitznogle også påpekte. i artikkelen jeg la ut tidligere, hun  kaller det pop-feminisme". Det blir for porno. Og hvor er sensualiteten? SE har operert alle sine erogene soner, flere ganger, og snakker om at hun elsker å "føle seg sensuell". Hun aner antagelig ikke hva hun snakker om. Hun har fra tidlig pubertet etterstrebet  en "porno-kropp", og søkt oppmerksomhet og bekreftelse gjennom det. I tillegg har hun kun sex i fylla eller ruset kan det virke som. Hun er absolutt den siste som skal snakke til ungdommen om sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Vi får vel nesten takke Sophie Elise for den lille "glippen" med posebildet. Endelig er det store spotlighter på hva hun står for, hva hun sier, hvordan hun opptrer og hva målgruppen egentlig føler om den "viktige samfunnsstemmen" Rune Lind i NRK mener å gi dem med Sophie Elise. Innholdet i podcasten blir diskutert, og det hårreisende i at NRK inngår avtale med den mest kommersielle influenceren (og skandaleprinsessen) vi har. 

ALLE man møter og snakker med har fått med seg dette. Det har blitt en stor snakkis, og absolutt alle vet nå at NRK har en influencer som lærer bort ttil 15-åringer om fyllesex, lyden av slapp pikk, at kondom er fette nørd og ellers bare fjas. 

Gratulerer med å ha blitt Norges største kjendis Sophie Elise, men det du nå er kjent for er vel ikke akkurat mye å være stolt av. Alle høster det de sår, og opplegget ditt har visnet nå rett og slett. 

Husk at all PR er god PR. Man glemmer fort hvor kritisert man var når bankkontoen fylles med penger. ;) 

Bare at jeg ikke er helt sikker på om NRK ønsket seg akkurat denne typen oppmerksomhet. Jeg tviler på det sterkeste at unge kvinner mellom 15 og 20 vil være mer interessert i NRK nå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Hva har gått galt  med NRK for noe? 15 åringer er ikke over lavalderen engang og skal ikke pushes på med masse seksualisert innhold. Sexkulturen og dopkulturen er allerede såpass drøy i Norge at vi trenger ikke influencere til å promotere det til det verre. Det florerer av ONS, utroskap, kjønnsykdommer, uønskede graviditeter og aborter, samt voldtekt og seksuelle overgrep på fest. Det vil ikke bli noe mindre problemer med dette hvis influencere promoterer dop, sex uten kondom, fyllefester og er utro på tv.

Det er jo så man ikke tror det er sant.

Sophie Elise har vært fredet og vernet (av en eller annen grunn) i alle år. Alle løgnene, fadesene, skandalene og alt hun har gitt faen i - har fått passere og blitt glemt - fordi hun har kjørt på med en eller flere av sine innøvde offerroller: depresjon, "liten jente". mobbeoffer, hatet, hetset osv. Jeg tror hun har blitt så arrogant i forhold til at hun faktisk kan gjøre akkurat hva hun vil og komme unna med det - at hun til slutt mistet kontrollen over det. Hun mistet helt forholdet til hva som er å gå over streken. 

Og den grensen gikk hun over etter å ha inngått et samarbeid med selveste NRK. Helt utrolig. Men også "bra", for nå blir det flere enn en oppvask, og endelig er det mange seriøse journalister på ballen, ikke bare kjendisjournalister og holder frem mikrofonen eller siterer vrøvl de finner i influencerkanaler. '

Karrieren hennes og merkevaren hennes kunne fått mange nye muligheter gjennom samarbeid med NRK, istedet drar hun med seg hele NRK ned i søla og skaper masse problemer.

• Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (1 minutt siden):

De snakker så brutalt om sex også synes jeg, Slik Spitznogle også påpekte. i artikkelen jeg la ut tidligere, hun  kaller det pop-feminisme". Det blir for porno. Og hvor er sensualiteten? SE har operert alle sine erogene soner, flere ganger, og snakker om at hun elsker å "føle seg sensuell". Hun aner antagelig ikke hva hun snakker om. Hun har fra tidlig pubertet etterstrebet  en "porno-kropp", og søkt oppmerksomhet og bekreftelse gjennom det. I tillegg har hun kun sex i fylla eller ruset kan det virke som. Hun er absolutt den siste som skal snakke til ungdommen om sex. 

Sensuell?

:rulle:

Sensuell har ingenting med til de grader operert kropp som hun har å gjøre.

Sensuell har med måten man snakker på, beveger seg på, utstråling og blikk. Sensuell er tett koblet på personligheten.

Mitt inntrykk er at hun har oppnådd det du kaller for ''porno-kropp'', men det kan langt ifra kobles til sensualitet. Det er egentlig noen steg vekk fra sensualiteten og nærmere det som kalles for sexy. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (6 minutter siden):

Det er jo så man ikke tror det er sant.

Sophie Elise har vært fredet og vernet (av en eller annen grunn) i alle år. Alle løgnene, fadesene, skandalene og alt hun har gitt faen i - har fått passere og blitt glemt - fordi hun har kjørt på med en eller flere av sine innøvde offerroller: depresjon, "liten jente". mobbeoffer, hatet, hetset osv. Jeg tror hun har blitt så arrogant i forhold til at hun faktisk kan gjøre akkurat hva hun vil og komme unna med det - at hun til slutt mistet kontrollen over det. Hun mistet helt forholdet til hva som er å gå over streken. 

Og den grensen gikk hun over etter å ha inngått et samarbeid med selveste NRK. Helt utrolig. Men også "bra", for nå blir det flere enn en oppvask, og endelig er det mange seriøse journalister på ballen, ikke bare kjendisjournalister og holder frem mikrofonen eller siterer vrøvl de finner i influencerkanaler. '

Karrieren hennes og merkevaren hennes kunne fått mange nye muligheter gjennom samarbeid med NRK, istedet drar hun med seg hele NRK ned i søla og skaper masse problemer.

Du har et poeng der.

Det går en grense hvor ofte man kan spille de innøvde rollene som offer i forskjellig drakt. Hun har mistet troverdigheten nå. Hun burde ha lært av egne tabber for lengst, men det har hun ikke gjort og gjentar dem om og om igjen. Fordi det bringer penger i kontoen.

Jeg leste et sted at på få år har hun tjent 36 mil kroner. Det er veldig mye penger. Hun burde gitt seg nå som hun er blitt såpass gammel og burde fokusert litt på det ekte livet, normal jobb, normale forhold, familie.

Men jeg mistenker at hun som person har koblet seg såpass tett på merkevaren hun har skapt at det er umulig å skille de to nå. Så kritikk mot hennes merkevare vil alltid oppfattes som kritikk mot henne personlig. Det er tross alt hun som bestemmer over merkevaren sin.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo, som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, helt valgfritt å være både kjendis og influenser. Dersom Sophie Elise, eller andre, føler at kritikken mot deres virke - "personangrep" som de kaller det - blir for mye, så er det bare å tre ut av rampelyset. Sophie Elise burde antakelig ha gjort dette for lenge siden, det er tydelig at hun ikke takler det presset hun er under. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...