pøbelsara Skrevet 25. februar 2023 #34761 Skrevet 25. februar 2023 Det er en veldig bra at det nå er ordentlige journalister som skriver om dette. Hvordan influencers driver sin kommersielle virksomhet må aldri mer bli kjendisstoff. 21 4
pøbelsara Skrevet 25. februar 2023 #34762 Skrevet 25. februar 2023 Sweet Caroline skrev (4 minutter siden): Tenker rent hypotetisk. Hva om det er NH som hadde og som tok dette hvite pulveret og SE er "uskyldig"? Og hun holder tett for å verne om NH? Bare en tanke som slo meg. Hva så? Hvis du leser hva som skrives i mediene nå, så handler det ikke om posen og hva som var i den. det handler om NRKs rolle som allmennkringkaster, om presseetikk, om redaksjonelt ansvar og samfunnsansvaret NRK er satt til å forvalte. Bildet aktualiserte bare hva slags forbilde SE er og hva slags innhold hun har i egne kanaler og i podkasten i NRK. 27 9
Sharpa VinterBerg Skrevet 25. februar 2023 #34763 Skrevet 25. februar 2023 Drizzt skrev (8 minutter siden): Ikke sant? Først skal de bruke skattepenger å betale noen å lage et innhold som hun etter det på direkte-tv subtilt fraråder folk fra å høre på. Hvorfor da i alle dager skal de hyre SE å lage innhold som det så subtilt vi oppfordres til å ikke høre på? Hvis det ikke ruller hoder i NRK etter denne SKANDALEN - med store bokstaver - så er det noe verre enn galt i NRK. Ja, ikke sant? Merkelige greier. Er som å høre fansen til de som forsvarer influencere. Samme argumentene, dere trenger ikke å se på/høre innholdet som blir laget. Nrk har tråkket godt i salaten. 10
Drizzt Skrevet 25. februar 2023 #34764 Skrevet 25. februar 2023 Frisk Frosk skrev (13 timer siden): Enig! Sofie "gidder ikke" og "vil ikke" uttale seg om saken, fortalte hun i podkasten, godkjent av redaktør Resar. Sofie ville heller ikke snakke med Nrks nyhetsavdeling om saken, og ikke ville hun stille opp i saken. Men bedriftseier Isachsen, hun gadd å avtale intervju med Jan Thomas, for han ville jo så gjerne bare gi henne en klem og la henne via Se og Hør få fremstille Sophie Elise AS ensidig, slik at hun selv har kontroll på narrativet. Jeg lurer på hva Nrk mener om at hun velger å gå til en konkurrerende mediebedrift for å snakke om saken første gang (etter det intetsigende, ensidede pjattet i siste podkastepisode)? Mhm, nettopp. Jeg tror ikke ett sekund på hennes hvor sliten og lei seg hun er. Dette har vi hørt før. Det eneste jeg kan tro hun er lei seg for er at posen synes på bildet. Uten posen ville det vært bare et helt vanlig bilde med et helt annet budskap. Men posen ... posen avslørte alt. Amanda28 skrev (15 timer siden): Hvis det ikke var med vilje, HVORFOR brukte hun da en uke på å si det offentlig og beklage seg. Hun kunne gjort det samme dag. Bare kynisk alt sammen. Fordi hun ventet på noen (Se og Hør) som skulle betale godt for intervjuet. Hun ignorerte helt NRK som betaler henne med skattepenger og gikk rett til Se og Hør for å selge intervjuet. NRK tråkket til de grader i salaten med begge føttene og begge hendene og satt seg helt fast. NRKs omdømme fikk en varig knekk. Samarbeidsavtalen blir nok avsluttet ganske raskt, men skaden er skjedd og kan ikke repareres. 19 1
Drizzt Skrevet 25. februar 2023 #34765 Skrevet 25. februar 2023 Sharpa VinterBerg skrev (3 minutter siden): Ja, ikke sant? Merkelige greier. Er som å høre fansen til de som forsvarer influencere. Samme argumentene, dere trenger ikke å se på/høre innholdet som blir laget. Nrk har tråkket godt i salaten. Haha, jeg skrev nettopp det same om salaten. Vel, jeg er ikke av fansen, jeg følger henne ikke. Jeg synes hun er dårlig og farlig forbilde for unge mennesker. Jeg er heldigvis ikke i målgruppen hennes og vil aldri være. Jeg fristes ikke av griseprat om sex og tiltrekkes ikke av plastiske operasjoner og kunstig utseende. Men jeg har barn og om ikke lenge er de i aldersgruppen hennes fanskare består av. Jeg vil ikke at mine barn påvirkes av personer med slike verdier og budskap. Jeg vil ikke at de følger henne og gjør som henne. Jeg håper denne influenser-moten dør ut før mine barn blir gamle nok å la seg påvirke av slikt. Om de kansellerer seg selv eller blir kansellert av samtlige mediehus i Norge spiller ingen rolle. Kansellering av farlig innhold er ikke bare positivt, men også nødvendig. Man kan ikke på den ene siden kjøre kampanjer hvor opptatt man er av ungenes psykiske helse og på den andre siden heier opp og oppmuntrer forbilder som skader ungenes psykiske helse. At NRK sviktet fullstendig sitt samfunnsoppdrag er bare en av mange sider i denne saken. At NRK ikke virker å ha skjønt det ennå er noen hakk verre. 16 2
Sweet Caroline Skrevet 25. februar 2023 #34766 Skrevet 25. februar 2023 pøbelsara skrev (9 minutter siden): Hva så? Hvis du leser hva som skrives i mediene nå, så handler det ikke om posen og hva som var i den. det handler om NRKs rolle som allmennkringkaster, om presseetikk, om redaksjonelt ansvar og samfunnsansvaret NRK er satt til å forvalte. Bildet aktualiserte bare hva slags forbilde SE er og hva slags innhold hun har i egne kanaler og i podkasten i NRK. Helt enig i alt dette. Men siden NRK fortsatt har SE i stallen sin, og de sa hun hadde forklart seg til dem, så kanskje dette er forklaringen? 2
Drizzt Skrevet 25. februar 2023 #34767 Skrevet 25. februar 2023 Jeg pleier ikke å lese Dagbladet, men fant noen veldig gode tekster angående SE skandalen. Her er 1 av dem. https://www.dagbladet.no/meninger/inn-med-teskjeer/78511264 Teskjeene NRK virkelig trenger. 10 2
Drizzt Skrevet 25. februar 2023 #34768 Skrevet 25. februar 2023 pøbelsara skrev (21 minutter siden): Hva så? Hvis du leser hva som skrives i mediene nå, så handler det ikke om posen og hva som var i den. det handler om NRKs rolle som allmennkringkaster, om presseetikk, om redaksjonelt ansvar og samfunnsansvaret NRK er satt til å forvalte. Bildet aktualiserte bare hva slags forbilde SE er og hva slags innhold hun har i egne kanaler og i podkasten i NRK. Jo, skandalen handler også om posen og innholdet. At SE og Nora Haukeland promoterer det som ser veldig ut som narkotika. Så kommer dette med NRK og skattepengene våre og hva de brukes til. Hva seerne og lytterne får og om det er i tråd med det NRK skal egentlig drive og ikke drive med. Istedet for å lage sine egne gode forbilder for unge, tar de et av de verste veletablerte forbildene og gir henne enda mer eksponering og reklame. Til og med betaler henne for det. Er beslutningstakerne i NRK naive eller dumme? Eller begge deler. 10 1
pøbelsara Skrevet 25. februar 2023 #34769 Skrevet 25. februar 2023 Sweet Caroline skrev (13 minutter siden): Helt enig i alt dette. Men siden NRK fortsatt har SE i stallen sin, og de sa hun hadde forklart seg til dem, så kanskje dette er forklaringen? Jeg vedder min førstefødte på at siste ord ikke er sagt i denne saken. 5
pøbelsara Skrevet 25. februar 2023 #34770 Skrevet 25. februar 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Jo, skandalen handler også om posen og innholdet. At SE og Nora Haukeland promoterer det som ser veldig ut som narkotika. Så kommer dette med NRK og skattepengene våre og hva de brukes til. Hva seerne og lytterne får og om det er i tråd med det NRK skal egentlig drive og ikke drive med. Istedet for å lage sine egne gode forbilder for unge, tar de et av de verste veletablerte forbildene og gir henne enda mer eksponering og reklame. Til og med betaler henne for det. Er beslutningstakerne i NRK naive eller dumme? Eller begge deler. Ja, helt enig i at bildet med posen startet det hele, altså. Det jeg mener er at debatten (heldigvis) har gått videre fra det til det du også skriver over her, slik at den nå handler om alt det du nevner over her. Det var på tide. 8
Sweet Caroline Skrevet 25. februar 2023 #34771 Skrevet 25. februar 2023 pøbelsara skrev (2 minutter siden): Jeg vedder min førstefødte på at siste ord ikke er sagt i denne saken. Jeg vedder ikke i mot 😜 3
Drizzt Skrevet 25. februar 2023 #34772 Skrevet 25. februar 2023 pøbelsara skrev (Akkurat nå): Ja, helt enig i at bildet med posen startet det hele, altså. Det jeg mener er at debatten (heldigvis) har gått videre fra det til det du også skriver over her, slik at den nå handler om alt det du nevner over her. Det var på tide. Ja, det ble en kjedereaksjon som startet med posen med det som ser ut som narkotika og nå er NRK ned i gjørma. 4
Gjest IreneV Skrevet 25. februar 2023 #34773 Skrevet 25. februar 2023 pøbelsara skrev (3 timer siden): Jeg tenker at hvis SE når står frem i se og hør med sin sob-story, så må for det første NRK gi henne fyken, han kan ikke nekte å uttale seg på alle deres flater for så å stille til et helt sikkert godt betalt intervju i Se og hør etterpå. Og så håper jeg hele medie-Norge nå omsider har fått en grundig innføring i hvordan influenser-bransjen faktisk fungerer, og at de en gang for alle slutter å være mikrofonstativ for influencere. Jfr tidligere støy rundt SE - feks med Gull-Barbie, og oppgjøret Kristin Gjelvik hadde med SE etter at hun i fullt alvor la ut et innlegg om at hårfestet bak øret måtte fikses med tatovering. (Jeg mener t hvis du har tid til å ikke bare studere, men også opparbeide deg komplekser store nok til å gjøre inngrep for å fikse det - så har du verdier og prioriteringer som er fullstendig OFF.) Påstandene om SEs store engasjement for viktige saker faller forøvrig virkelig på sin egen urimelighet hvis man hører hva budskapet er i SE&Fe-poddene. Jfr Anne-Brith Davidsen som fikk en masse medieoppslag om slemme hatere som ødela livet hennes - og som fikk stå frem i alle medier inklusive NRK og markedsføre en bok som var full av løgner - hvor hun til og med stjal en slem kommentar gitt til Helene Drage for å illustrere fortellingen om den snille, flinke, filantropiske firebarnsmoren som ble ødelagt av hatere. Jfr. Fotballfrue/Caroline Berg Eriksen som sto frem i mediene før hennes første sesong i bloggerne og fortalte at de nå skulle eksponere barna mindre - samtidig som de ble eksponert på enda en flate i en TV-serie. Den samme fotballfruen som sto frem oi Dagbladet og snakket om haters som ødela alt for henne etter at hun fikk kritikk for å ha brukt en tåredryppende sentimental fortelling om yngstedatteren i en annonse for å selge skolesekker for Beckmann. Samtidig som mannen hennes forfulgte en av de som hadde kritisert barneeksponering i kommersielt øyemed og begikk hærverk på bilen hennes. Alle disse historiene har influenserne fått fortelle i kjendisavdelingene i store aviser som VG og Dagbladet, og TV2 har jo et nærmest symbiotisk forhold til disse folka - de lager serier om dem, rekrutterer dem til egne kjendiskonsepter som "skal vi danse" Kompani Lauritsen" og "Sofa" og fanden og hans oldemor, de intervjuer i god morgen og God kveld Norge - helt uten noen form for kritisk blikk eller journalistisk integritet. Dette har provosert meg lenge - jeg håper at denne saken med SE gjør at vi får en endring og at media begynner å gjøre jobben sin også overfor influenserne. Får håpe SE ikke truer med å ta livet sitt eller lignende, i møter med sjefene. Og at de faller for det. Ingenting sjokkerer meg lenger, og hun nevnte dette med at hun fant trøst i at "vi skal alle dø en dag" nylig. Det er veldig ugreit synes jeg.
Sharpa VinterBerg Skrevet 25. februar 2023 #34774 Skrevet 25. februar 2023 Drizzt skrev (28 minutter siden): Haha, jeg skrev nettopp det same om salaten. Vel, jeg er ikke av fansen, jeg følger henne ikke. Jeg synes hun er dårlig og farlig forbilde for unge mennesker. Jeg er heldigvis ikke i målgruppen hennes og vil aldri være. Jeg fristes ikke av griseprat om sex og tiltrekkes ikke av plastiske operasjoner og kunstig utseende. Men jeg har barn og om ikke lenge er de i aldersgruppen hennes fanskare består av. Jeg vil ikke at mine barn påvirkes av personer med slike verdier og budskap. Jeg vil ikke at de følger henne og gjør som henne. Jeg håper denne influenser-moten dør ut før mine barn blir gamle nok å la seg påvirke av slikt. Om de kansellerer seg selv eller blir kansellert av samtlige mediehus i Norge spiller ingen rolle. Kansellering av farlig innhold er ikke bare positivt, men også nødvendig. Man kan ikke på den ene siden kjøre kampanjer hvor opptatt man er av ungenes psykiske helse og på den andre siden heier opp og oppmuntrer forbilder som skader ungenes psykiske helse. At NRK sviktet fullstendig sitt samfunnsoppdrag er bare en av mange sider i denne saken. At NRK ikke virker å ha skjønt det ennå er noen hakk verre. Jeg har aldri fulgt henne heller, men det er umulig å ikke få med seg hva som foregår da media opererer som mikrofonstativ til bla Sophie Elise. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor influencere som dette skal bæres på gullstol av media, særlig ikke av Nrk som finansieres av oss via skatteseddelen. En kan gjerne ikke forvente så mye av Se & Hør da de er et sladdermagasin, men en vet nå hva en får av «nyheter» om en velger å lese bladet. At Nrk har sviktet sitt samfunnsoppdrag er jeg enig med deg i. 15 2
Gjest Fru G Skrevet 25. februar 2023 #34775 Skrevet 25. februar 2023 Wilma89 skrev (På 24.2.2023 den 12.46): Ja hun er kanskje kynisk, men her bekrefter du jo bare det hun sier om at alt hun gjør nå blir feil. Alt blir feil fordi hun og nrk ventet for lenge. Dette som kommer er så regissert. Alt er kalkulert og hun eier ikke denne saken. Hun bekrefter at det kun er meg, meg, meg, meg og meg. Sier hun er kansellert når hele medie-Norge forsøker å kontakte henne. Det er så dumt. Er man kansellert så blir man en ‘ingenting’. Da hun valgte og ikke stille i Debatten kansellerte HUN SEG SELV. Skappel-strikk har vært musestille. Så ikke Dorte på seg selv som en morsfigur for SE? Det er bare å håpe at vi forbrukere bruker vår makt og styrer unna.
Silva Pluvialis Skrevet 25. februar 2023 #34776 Skrevet 25. februar 2023 (endret) I går hadde vi en familietur til sentrum. Min yngste søster på 15 år ville inn på bli vakker. Vi gikk rundt på butikken og surret, og tilslutt kom hun med "en halsrulle", av alle ting. Det var en rulle man kunne bruke på halsen for å jevne ut eventuelle rynker på halsen og få mer markerte kinnben, av alle ting. Jeg hadde aldri hørt om dette, men min umiddelbare tanke var "influencere". Et sted må det jo komme fra. Er det rart unge mennesker har problemer når de føler at de må rette ut en ellers rynkefri hals? Herregud er det mulig? Endret 25. februar 2023 av Tvillingsjel 29 1 1
Gjest IreneV Skrevet 25. februar 2023 #34777 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): I går hadde vi en familietur til sentrum. Min yngste søster på 15 år ville inn på bli vakker. Vi gikk rundt på butikken og surret, og tilslutt kom hun med "en halsrulle", av alle ting. Det var en rulle man kunne bruke på halsen for å jevne ut eventuelle rynker på halsen og få mer markerte kinnben, av alle ting. 🤐 Jeg hadde aldri hørt om dette, men min umiddelbare tanke var "influencere". Et sted må det jo komme fra. Er det rart unge mennesker har problemer når de føler at de må rette ut en ellers rynkefri hals? Herregud er det mulig? Og alt det influencerne reklamerer for er ubrukelig. Rynkefri hals, hvis den er rynkete, kan kun fjernes med kirurgi eller rådyre laserbehandlinger. En "roller" vil ikke hjelpe. Endret 25. februar 2023 av IreneV
Gjest NordreSving Skrevet 25. februar 2023 #34778 Skrevet 25. februar 2023 Havnefogden skrev (3 timer siden): Sofie har fått en wake up call. De får hun med ujevne mellomrom. Det synes bare som om de kommer oftere og oftere. Man kan spekulere i om det handler om at livsførselen innebærer stadig mer skadelige elementer og at "rundene i ringen" blir stadig mer krevende jo flere av disse elementene som tilføres. Hvis NRK stiller krav om at hun skal legge sine øvrige engasjement døde den tiden hun er knyttet til statskanalen, sier det seg selv; hun trekker seg fra samarbeidet. Det er nesten forståelig. Å være avhengig av daglige likes og salg for å tjene sine millioner er ikke for hvem som helst. Funkygine har en lignende avtale når hun leder Norges Tøffeste. Hun synes den er rar, men aksepterer vilkårene. Det er nok lettere når serien har en tidsbegrenset varighet. Sophie Elise AS har nok et navn der ute, men har fått omdømmet sitt svekket som følge av denne saken. Skal hun redde seg inn kan hun ikke si nei til alle de øvrige samarbeidene hun har. En podcast-serie vil jo kanskje kunne gå over år. Det går ikke. Slutt for Sophie Elise AS' engasjement i NRK i løpet av to uker er mitt stalltips. Jeg er 100% sikker på at det er det som er NRK sin strategi og det er derfor kringkastingssjefen snakker om at de er overrasket over omfanget av den kommersielle virksomheten. Der kan de ikke fire noe særlig fordi de rett og slett ikke har lov til det og jeg antar at kontrakten har klausuler på dette. At de er «overrasket», er jo svært underlig, det vitner om en kunnskapsløshet som jeg ikke kjøper. At de likevel velger dette som grunn, når de må forstå hvor dumme de ser ut, sier en hel del om hvor vanskelig det er å kutte samarbeidet.
Sharpa VinterBerg Skrevet 25. februar 2023 #34779 Skrevet 25. februar 2023 Tvillingsjel skrev (9 minutter siden): I går hadde vi en familietur til sentrum. Min yngste søster på 15 år ville inn på bli vakker. Vi gikk rundt på butikken og surret, og tilslutt kom hun med "en halsrulle", av alle ting. Det var en rulle man kunne bruke på halsen for å jevne ut eventuelle rynker på halsen og få mer markerte kinnben, av alle ting. Jeg hadde aldri hørt om dette, men min umiddelbare tanke var "influencere". Et sted må det jo komme fra. Er det rart unge mennesker har problemer når de føler at de må rette ut en ellers rynkefri hals? Herregud er det mulig? Herre, det er helt sykt. 2
Sharpa VinterBerg Skrevet 25. februar 2023 #34780 Skrevet 25. februar 2023 NordreSving skrev (5 minutter siden): Jeg er 100% sikker på at det er det som er NRK sin strategi og det er derfor kringkastingssjefen snakker om at de er overrasket over omfanget av den kommersielle virksomheten. Der kan de ikke fire noe særlig fordi de rett og slett ikke har lov til det og jeg antar at kontrakten har klausuler på dette. At de er «overrasket», er jo svært underlig, det vitner om en kunnskapsløshet som jeg ikke kjøper. At de likevel velger dette som grunn, når de må forstå hvor dumme de ser ut, sier en hel del om hvor vanskelig det er å kutte samarbeidet. Så mye skriverier og greier det har vært rundt denne dama i media blir det for dumt å si at de er overrasket.. de er en av de største mediene i dette landet 🥴 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå