murray Skrevet 24. februar 2023 #34701 Skrevet 24. februar 2023 Er altfor gammel til å følge denne influenceren, men denne saken har vekket min nysgjerrighet. Når jeg var yngre var det diverse rusmidler lett tilgjengelig. Fikk spm i klasserommet om jeg ville ha litt E! Jeg sa alltid nei, synes ikke det var noe kult. Men jeg hadde heller ikke forbilder den gangen som glorifiserte rus. Synes det er direkte forkastelig at selve statskanalen lønner noen som forsøker å gjøre det kult å drive med nark! Fyfaen! Blir forbanna! Har en datter selv og vil ikke ha dette søppelet servert fra selveste NRK! 26 3
K_mb Skrevet 24. februar 2023 #34702 Skrevet 24. februar 2023 (endret) murray skrev (12 minutter siden): Er altfor gammel til å følge denne influenceren, men denne saken har vekket min nysgjerrighet. Når jeg var yngre var det diverse rusmidler lett tilgjengelig. Fikk spm i klasserommet om jeg ville ha litt E! Jeg sa alltid nei, synes ikke det var noe kult. Men jeg hadde heller ikke forbilder den gangen som glorifiserte rus. Synes det er direkte forkastelig at selve statskanalen lønner noen som forsøker å gjøre det kult å drive med nark! Fyfaen! Blir forbanna! Har en datter selv og vil ikke ha dette søppelet servert fra selveste NRK! Er så forbanna enig med deg! Har selv takket nei X-antall ganger i min ungdom, samtidig jeg har sett jevnaldrende gå under av faenskapet. Er så utrolig glad for at min ungdom ikke ruser seg på noen som helst måte, og håper mine yngre barn følger etter. Dette er alt vi foreldre prøver å unngå for våre barn, derfor er det helt forkastelig at NRK ikke umiddelbart tar avstand fra dette gjennom å kansellere samarbeidet! Endret 24. februar 2023 av K_mb 24 5
Bloom13 Skrevet 24. februar 2023 #34703 Skrevet 24. februar 2023 K_mb skrev (3 minutter siden): Er så forbanna enig med deg! Har selv takket nei X-antall ganger i min ungdom, samtidig jeg har sett jevnaldrende gå under av faenskapet. Er så utrolig glad for at min ungdom ikke ruser seg på noen som helst måte, og håper mine yngre barn følger etter. Dette er alt vi foreldre prøver å unngå for våre barn, derfor er det helt forkastelig at NRK ikke umiddelbart tar avstand fra dette gjennom å kansellere samarbeidet! Kjenner til jenter som blir mer eller mindre utelatt fra fester fordi de blir sett på som kjedelige fordi de ikke vil sniffe cola med venninnegjengen hver helg. Russetiden var et rent helvete, og på den ene bussen var det et krav at man måtte ta seg en linje for å få bli med. Det ender jo opp med at noen av de som i utgangspunktet tar avstand fra narkotika ender opp med å slenge seg på, sånn at de ikke blir helt utestengt. Det er utrolig trist å høre disse historiene. Det siste unge trenger er noen som SE som sier at livet blir en million bedre når man "gir faen". Det fyrer opp under et rus-problem som blir større og større blant unge helt ned i 13-årsalderen. Hun bekrefter det mange av de allerede tenker: rus er bra, og det som må til for å ha det gøy 26 4 4
pop up bruker Skrevet 24. februar 2023 #34704 Skrevet 24. februar 2023 Sophie fortsetter å uttale seg på egne premisser, uten at hun må møte kritiske spørsmål: https://www.vg.no/rampelys/i/rl5z6w/se-og-hoer-publiserte-intervju-med-sophie-elise-saa-fjernet-de-det Jeg mener liksom å huske at NRK var ute å sa at hun ikke skulle uttale seg om saken i podcasten - det gjorde hun jo nå sist så har hun fått frem sitt syn på instagram, og nå senest i SeogHør. Samtidig som hun får fortelle sin "virkelighet" uten at noen kan motsi henne, mener hun seg altså kanselert... jeg har ikke helt ordene for hva jeg mener dette er, men det er sterkt kritikkverdig om ikke annet. 24
Blueberrysmoothie Skrevet 24. februar 2023 #34705 Skrevet 24. februar 2023 IreneV skrev (1 time siden): Kan SE ha fått en kontrakt som det blir veldig vanskelig å bryte tro? Da bør noen måtte gå. Nå må de bare få henne vekk fra NRK, koste hva det koste vil av penger. Penger er papir. Vi kan ikke utsette unge kvinner og menn for dette via statskanalen. Era Vulgaris skrev (1 time siden): Jeg har vært mest oppgitt over NRK hele veien. SE kan snorte koka til hun blir blå i pillow face’n, bli rundpult så mye hun orker, og gi faen så mye hun vil, og det bryr meg null og niks. Det er hennes valg og ansvar. Men at hun på død og liv skal være NRKs satsing mot barn og unge, finansiert av oss skattebetalere, er høyst kritikkverdig. Da blir faktisk neste skritt at folket klager videre til Stortinget (en underskriftskampanje kanskje!) så politikerne må ta et standpunkt om NRK lisensen, hva statskanalen skal presse på oss og hva slags rolle de vil at statskanalen skal ha i samfunnet. Om ikke NRK tar grep for innholdet og forbilder de promoterer nå så MÅ politikerne ta styringen og legge nye føringer. Det er våres skattepenger og vi vil ikke være med å støtte den dårlige innflytelsen SE har! 9 4
K_mb Skrevet 24. februar 2023 #34706 Skrevet 24. februar 2023 Bloom13 skrev (10 minutter siden): Kjenner til jenter som blir mer eller mindre utelatt fra fester fordi de blir sett på som kjedelige fordi de ikke vil sniffe cola med venninnegjengen hver helg. Russetiden var et rent helvete, og på den ene bussen var det et krav at man måtte ta seg en linje for å få bli med. Det ender jo opp med at noen av de som i utgangspunktet tar avstand fra narkotika ender opp med å slenge seg på, sånn at de ikke blir helt utestengt. Det er utrolig trist å høre disse historiene. Det siste unge trenger er noen som SE som sier at livet blir en million bedre når man "gir faen". Det fyrer opp under et rus-problem som blir større og større blant unge helt ned i 13-årsalderen. Hun bekrefter det mange av de allerede tenker: rus er bra, og det som må til for å ha det gøy Det er skremmende! Med fare for å utlevere meg selv.... min ungdom har mange venner med samme standpunkt som han selv, så jeg vet ikke om dette er verre for jenter enn for gutter? Mine yngre barn er jenter, og med denne utviklingen er det ikke rart man som forelder blir skremt!? 5
Frisk Frosk Skrevet 24. februar 2023 #34707 Skrevet 24. februar 2023 Jobbermedbarn skrev (7 timer siden): Amen. Hun og Kong Halvor har virkelig fått satt utfordringene med influenser bedriftene på kartet de siste ukene. Dagbladet (?) har i dag en artikkel om problemet med at influenser bedriftene får kjøre sololøp uten at noen stiller spørsmål, hver gang de har tråkket feil. Det er så utrolig bra at alt dette blir satt på agendaen nå. De er påvirkere og har stor makt/innflytelse og det er langt på overtid at hvordan de holder på blir synlig og satt spørsmål ved. Tror faktisk at SE/NRK saken har gitt mange (feks journalister) en helt annen innsikt i hvordan influensere har fått holde på alt for lenge og nå kommer til å møte dette på en helt annen måte🙌 Hersketeknikkene (kansellering, hets, alle hater meg) vil forhåpentligvis gjennomskues mye lettere. Denne? https://www.dagbladet.no/meninger/nei-nei-nrk-1/78574749 God kommentar fra lederavdelingen i Dagbladet. Spørsmålet er om Dagbladet og andre medier som, med rette, nå kritiserer Nrk og Sophie Elise AS og Sofie S Isachsen og ikke kjøper det narrativet disse nå forsøker å få folk til å tro på. Det er bare å håpe at Dagbladet (og andre medier) tar et grundig dypdykk i egne arbeidsmetoder når det kommer til influencere. Vi skal ikke lenger tilbake enn til sommeren 2022 da Dagbladet, helt ukritisk, lot Caroline Berg Eriksen ha full kontroll på å presentere et narrativ hvor hun selv, mannen og deres barn var offer for hatere og umenneskelig kritikk. Dagbladets artikkel om Caroline Berg Eriksen stod på trykk fem dager etter at medeier i Caroline Berg Eriksens firma Treasure AS, Lars Kristian Eriksen, hadde søkt opp, oppsøkt, forfulgt, trakassert og gjort hærverk mot en kvinnes bil - kun fordi kvinnen hadde skrevet en saklig, kritisk kommentar om barneeksponering på Beckmanns fb-side etter at CBE/Treasure hadde annonseoppdrag for Beckmann... For å komme denne saken i forkjøp valgte CBE tydeligvis å la seg intervjue av Dagbladet om hvor grusomme "haterne" er, mens hun ikke sa ett eneste ord til Dagblad om hva hennes mann hadde gjort fem dager før pga. en saklig, kritisk kommentar på at bedriften bedriver barneeksponering. Hvor var Dagbladets kritiske sans overfor influenceren da? Hvilken bakgrunnssjekk gjør Dagbladet i slike saker? Nå har offeret for bedriftens medeier ikke ønsket å stå frem, og det gjør at Dagbladet ikke har tatt tak i det faktum at Caroline Berg Eriksen brukte Dagbladet helt bevisst for å dekke over ene bedriftseiers kriminelle handling mot en saklig kritiker. Det finnes fra siste 10 + år utallige slike saker fra de fleste større medier i landet. Hvor lenge vil de huske det som nå skjer i saken med Sophie Elise AS og Nrk? Hvor mye vil de selv endre praksis når de selv neste gang får mulighet til lettjente klikkartikler fra en influencer som manipulerer media med presisjon? Det som skjer i Nrk nå bør være et paradigmeskifte for hele media-Norge i hvordan de gjør gratis reklame for kyniske influencere! Vil de følge opp det de selv nå kritiserer Nrk for? 32 7
Ardwinna Skrevet 24. februar 2023 #34708 Skrevet 24. februar 2023 Jeg tviler ikke på at hun angrer og er lei seg, men jeg klarer ikke helt å tro på at hun er lei seg av riktige grunner. Akkurat nå fremstår hun mest som en fornærmet fjortis som har blitt tatt på fersken i å gjøre noe galt, og som ber om unnskyldning for å få slutt på kjeftinga, og ikke fordi hun angrer eller innser at hun har gjort noe galt. Som hun sier selv, så blir jo livet mye bedre av å gi faen. Hvorfor bry seg liksom? Hun får jo alltids nye følgere og samarbeidspartnere, og pengene renner inn. All PR er faktisk god PR når man er influenser og tjener penger på oppmerksomhet. Det verste som kan skje er at man blir ignorert. Da faller hele inntektsgrunnlaget bort. Jeg håper virkelig at når støvet legger seg etter denne saken, så kan vi slutte å gi henne oppmerksomhet. På tide at vi heller støtter opp om at denne velvoksne dama tar en pause fra alt fjaset for å finne seg selv og en sunnere og bedre hylle i livet. Hva med å finne noe annet å tjene penger på enn sin egen ferd utfor stupet? 25 2
Frisk Frosk Skrevet 24. februar 2023 #34709 Skrevet 24. februar 2023 Kinder skrev (8 timer siden): Og det at hun ikke studerer bilder hun legger ut på bedriftskontoen nøye, tviler jeg på. Det kan selvsagt skje glipp uansett, og det kan jo ha skjedd i dette tilfellet også. Men det blir lite troverdig når hun skriver at hun bare legger ut mer eller mindre tilfeldige bilder (som hun ser på avstand). Hele innlegget ditt var veldig bra. Jeg vil bare ta tak i dette siste du skriver her, som tar opp Sophie Elise AS sin beskrivelse av hvordan hun legger ut bilder på sin bedriftskonto. Hun innrømmer med dette at hun ikke er profesjonell, at hun ikke har kontroll på hva hun legger ut og ikke, at hun som bedriftseier er en løs kanon på dekk som kan gjøre hva som helst, fordi hun bare slenger ut noe uten egentlig å sjekke på forhånd. Om dette stemte så var det jo et eneste stort VARSKO til alle nåværende og fremtidige annonsører og samarbeidspartnere, om at de ikke kan stole på Sophie Elise AS, at de må være forberedt på å bli asossiert med hva som helst negativt for bedriftseieren selv bedriver i privatlivet - også det å bli asossiert med narkotika (har vært minst to slike bilder i det siste). Jeg tror den som har skrevet det ikke ønsker at den vinklingen skal ut. Jeg tror denne "beklagelsen" var nøstet sammen av det de tror publikum og annonsører kanskje kan være villig til å skrive på hennes forlengst overfylte tabbekvote-dunk (den som allerede i flere år har luktet ille av alt som ligger og råtner i den). Hvis "beklagelsen" fra Sophie Elise AS var oppriktig, og hun virkelig hadde forstått - da hadde hun samtidig med dette fortalt at hun ville trekke seg tilbake en stund for å ta vare på egen helse, og når hun kom tilbake ville hun ha skiftet helt fokus til noe som er positiv påvirkning for målgruppen, noe som er bærekraftig, noe som er et positivt bidrag i samfunnet. Jeg tror ikke vi får se det, dessverre, og derfor er heller ikke beklagelsen oppriktig ment fra hennes side, men kun noe hun nå håper er nok til å dempe bølgene, slik at hun kan fortsette business as usual og håve inn mange årslige millioner på sin vanlige praksis, som hun har gjort i årevis allerede. Jeg håper imidlertid at denne saken blir den som får et samlet media-Norge og alle seriøse annonsører og produsenter til å se influencerbransjen for hva den i stor grad. Hyll gjerne de influencerne som gjør et ærlig arbeid, som sprer noe samfunnsnyttig og står for positive verdier - men slutt å gi slike som Sophie Elise AS, Caroline Berg Eriksen, Ingeborg Senneset, Iselin Guttormsen m.fl. gratis reklame og ukritisk dekning i norske medier, og slutt å kjøpe annonseplass og slutt å inngå samarbeid til slike! Jeg tviler, men håper statskanalen innser at de i realiteten bare har ett valg i saken med Sophie Elise AS og podkasten Sophie & Fetisha, om Nrk skal ha fortsatt troverdighet og tillit i folket. 20 2
Frisk Frosk Skrevet 24. februar 2023 #34710 Skrevet 24. februar 2023 Blueberrysmoothie skrev (8 timer siden): Når man går i Galleri på mobilen og velger bilder og trykker på "Del" og velger "Del på instagram" så postes bildene på den instagramkontoen man selv brukte sist. Om bildene var tenkt til å postes på hennes private konto så har hun ikke fått med seg at det ikke var den hun delte bildene til om hun lastet opp bildene fra Galleri/album på mobilen og ikke ved å gå inn på instagram og trykke "legg ut bilde". Men jeg tror hun snakker sant når hun sier at bildet ble valgt til en fotokarusell til den offentlige profilen uten å se så nøye på det (annet enn at damene så på egne ansikt og kropper rett etter bildet ble knipset og godkjente det for lagring). Det hadde vært en like stor glipp om det ble postet på hennes private profil, en ulojal venn der hadde solgt det til media uansett så man legger ikke ut sånt med vilje. Gir ikke noe mening om det skulle vært med vilje. Ødelegge venninnas liv, forhold og rykte og ødelegge for seg selv, miste samarbeidspartnere og inntekt. Nei, det er nok ikke gjort med overlegg. Nå har hun selv uttalt seg om at det var et uhell. Uavhengig om det skjedde med vilje eller uhell så håper jeg ikke hun bruker hendelsen for å melke offerposisjonen om det stemmer at NRK lager en spillefilm(?) om hennes liv som noen nevnte lenger bak i tråden. At hun får dyttet inn i manus der at hun ble utsatt for cancelculture og "den grusomme tiden".. Jeg håper ikke det kommer noe film eller serie om hennes liv. Er ganske mett på hele dama og mener hun bør trekke seg vekk fra rampelyset og leve et rolig og mer normalt liv, mest for sin egen del men også så unge jenter som følger henne kan lære at en sånn livsstil ikke er drømmen. Det du skriver her, det er det det er mest behagelig å tro, og det Sophie Elise AS ønsker man skal tro. Orker ikke lete meg tilbake, men noen sider tilbake la noen ut et bilde fra Sophie Elise AS' Instagramkonto med bilde fra et stuebord med en pose med noe hvitt i og to pulverstriper på bordet. Det var nok like lite en glipp som bildet med NH var, tror jeg. 7
Frisk Frosk Skrevet 24. februar 2023 #34711 Skrevet 24. februar 2023 Aowyn skrev (8 timer siden): Vi kan ikke ha et samfunn der de mest kyniske og narsissistiske menneskene står igjen som vinnere og løftes frem, mens NAV-hjelpsmottakere må leve under fattigdomsgrensa, eldre sulter ihjel og dopes ned på sykehjem, psykisk syke får avslag på hjelp, rusmisbrukere må stå i kø for behandling, det drives rovdrift på sykepleiere, lærere, barnehageansatte, bussjåfører, barnevernspedagoger og leger (for å nevne noen yrkesgrupper med for høyt arbeidspress), minstepensjonister må sitte og fryse i hjemmene sine og unge gutter presses til å selge dop. Og Vibeke Fürst Haugen, som tjener mye mer enn statsministeren, klarer ikke å svare for seg i en debatt eller ta i mot berettiget kritikk, selv etter at NRK har mottatt rekordmange klager. Og har hun enda ikke skjønt at Sophie Elise er en av Norges farligste og dårligste rollemodeller? Også før bildet med kokain-posen og farlig, tilhørende tekst - rett før lansering av egen godtepose. Hvis ikke NRK avslutter samarbeidet blir i hvert fall jeg med på demonstrasjon. Veldig viktige poenger du kommer med, som overtydelig viser hvor uakseptabel Nrks satsing på Sophie og Fetisha har vært! 14
Amanda28 Skrevet 24. februar 2023 #34712 Skrevet 24. februar 2023 (endret) Og antall følgere bare vokser og vokser i rasende fart... SLUTT å følge henne! Det er sikkert mange her inne også som følger henne kun av nysgjerrighet. Jeg liker Jan Thomas, men at han nå legger ut instastory med de to (siden han har intervjuet henne), og skriver "love you" forteller bare at han gir henne støtte. Det er så unødvendig. Han kunne gjort det privat hvis han synes hun fortjener det, men utad burde Jan Thomas ta avstand fra dette, og ikke vise at han gir henne støtte da det kan tolkes feil av spesielt unge mennesker. Han er et stort forbilde for mange, også unge som påvirkes av dette. For noe dritt!! Har ikke hørt intervjuet, kan jo være han er kritisk der..... Endret 24. februar 2023 av Amanda28 28 4
Amanda28 Skrevet 24. februar 2023 #34713 Skrevet 24. februar 2023 Blueberrysmoothie skrev (8 timer siden): Når man går i Galleri på mobilen og velger bilder og trykker på "Del" og velger "Del på instagram" så postes bildene på den instagramkontoen man selv brukte sist. Om bildene var tenkt til å postes på hennes private konto så har hun ikke fått med seg at det ikke var den hun delte bildene til om hun lastet opp bildene fra Galleri/album på mobilen og ikke ved å gå inn på instagram og trykke "legg ut bilde". Men jeg tror hun snakker sant når hun sier at bildet ble valgt til en fotokarusell til den offentlige profilen uten å se så nøye på det (annet enn at damene så på egne ansikt og kropper rett etter bildet ble knipset og godkjente det for lagring). Det hadde vært en like stor glipp om det ble postet på hennes private profil, en ulojal venn der hadde solgt det til media uansett så man legger ikke ut sånt med vilje. Gir ikke noe mening om det skulle vært med vilje. Ødelegge venninnas liv, forhold og rykte og ødelegge for seg selv, miste samarbeidspartnere og inntekt. Nei, det er nok ikke gjort med overlegg. Nå har hun selv uttalt seg om at det var et uhell. Uavhengig om det skjedde med vilje eller uhell så håper jeg ikke hun bruker hendelsen for å melke offerposisjonen om det stemmer at NRK lager en spillefilm(?) om hennes liv som noen nevnte lenger bak i tråden. At hun får dyttet inn i manus der at hun ble utsatt for cancelculture og "den grusomme tiden".. Jeg håper ikke det kommer noe film eller serie om hennes liv. Er ganske mett på hele dama og mener hun bør trekke seg vekk fra rampelyset og leve et rolig og mer normalt liv, mest for sin egen del men også så unge jenter som følger henne kan lære at en sånn livsstil ikke er drømmen. Hvis det ikke var med vilje, HVORFOR brukte hun da en uke på å si det offentlig og beklage seg. Hun kunne gjort det samme dag. Bare kynisk alt sammen. 20
pop up bruker Skrevet 24. februar 2023 #34714 Skrevet 24. februar 2023 Amanda28 skrev (6 minutter siden): Og antall følgere bare vokser og vokser i rasende fart... SLUTT å følge henne! Det er sikkert mange her inne også som følger henne kun av nysgjerrighet. Jeg liker Jan Thomas, men at han nå legger ut instastory med de to (siden han har intervjuet henne), og skriver "love you" forteller bare at han gir henne støtte. Det er så unødvendig. Han kunne gjort det privat hvis han synes hun fortjener det, men utad burde Jan Thomas ta avstand fra dette, og ikke vise at han gir henne støtte, siden det kan tolkes feil av unge mennesker. Han er et stort forbilde for mange, også unge mennesker som påvirkes av dette. For noe dritt!! Har ikke hørt intervjuet, kan jo være han er kritisk der..... Jeg har ikke hørt det jeg heller, men kan garantere at det ikke er noe kritikk der. Hun har avslått alle former for henvendelser fra pressen fordi de stiller kritiske spørsmål, og Jan Thomas er vel ikke kjent som en kritisk grave journalist akkurat Kjendisene passer på hverandre og stryker hverandre på ryggen. 15
Citha Skrevet 24. februar 2023 #34715 Skrevet 24. februar 2023 2 minutter siden, pop up bruker said: Kjendisene sirkelrunker hverandre. Rettet litt for deg bare🙃 13 4
pop up bruker Skrevet 24. februar 2023 #34716 Skrevet 24. februar 2023 Citha skrev (1 minutt siden): Rettet litt for deg bare🙃 Riktig retting der 😇 6
MyMichelle Skrevet 24. februar 2023 #34717 Skrevet 24. februar 2023 O Rakel skrev (1 time siden): Takk - hvem var hun? Fikk ikke med meg starten og hun nevnes heller ikke i de omtalene av debatten jeg har lest. Du kan se Debatten på NRKTV, og danne mening selv. Men hun var virkelig dyktig til å argumentere for sitt standpunkt. 4
BaHare Skrevet 24. februar 2023 #34718 Skrevet 24. februar 2023 (endret) Jeg mener da å huske at enten Isak Dreyer eller Niklas Baarli uttalte seg om at SE alltid hadde en plan med det hun legger ut på sosiale medier og hva hun gjør i offentligheten. 🤔 Det var etter farmen kjendis som de var med på begynte å gå på TV. Har googlet men finner ikke uttalelsen dessverre. Kanskje det var et intervju? Men husker dessverre ikke. Tror det var Isak som snakket om at han fikk tips fra henne for å holde seg relevant. jmfr. Det at hun sier hun ikke er kynisk og nøye med hva hun legger ut. Endret 24. februar 2023 av BaHare 9
Cancelled Skrevet 24. februar 2023 #34719 Skrevet 24. februar 2023 BaHare skrev (Akkurat nå): 🤔 Tror det var Isak som snakket om at han fikk tips fra henne for å holde seg relevant. Han som fikk "prinsessa og halve kongeriket", men som i virkeligheten viste seg å være media hora og halve rennesteinen 😂 Den klovnen bør bare holde seg irrelevant 🤡 17
Frisk Frosk Skrevet 24. februar 2023 #34720 Skrevet 24. februar 2023 Consita skrev (7 timer siden): https://www.vg.no/rampelys/i/Q7wJoR/mediekritikere-om-kringkastingssjefen-i-debatten-aapenbart-ukomfortabel Så på intervjuet med kringkastingssjefen etter Debatten, og det samme slår meg der som under Debatten. Hennes mimikk virker overhodet ikke troverdig, hun smiler der det ikke er naturlig å smile, hun virker defensiv og nesten irritert (men med et av og på påklistret kort smil) for å få spørsmål om ting Nrk vanskelig kan forsvare. Skulle ikke tro dette er lederen som i 2015 av Medienettverket ble kåret til "årets kvinnelige medieleder". Apropo 2015 og Anki Gerhardsen som uttaler seg i artikkelen i vg som du linker til Jeg greier ikke finne originalartikkelen, men her omtales det at Gerhardsen allerede i 2015 var sterkt kritisk til måten Sophie Elise brukte sin rolle som influencer. https://www.klikk.no/underholdning/anki-gerhardsen---jeg-angrer-ikke-pa-det-jeg-skrev-om-sophie-elise-4565200 Gerhardsen uttalte i etterkant: "...jeg håper vi nå kan begynne å snakke om det som er det sentrale innholdet. Jeg håper det kommer andre stemmer på banen. Hva tenker fagfolk som jobber med barn og unge om rosabloggernes påvirkningskraft? Og hva tenker pressen selv om måten de håndterer Isachsen på, spør Gerhardsen." Åtte år senere har vi saken med Nrk og Sophie Elise AS og kondom er fette nørd, fyll og dop, kroppspress og selvskading hylles både av Sofie S Isachsen selv i sin rolle som Sophie Elise - og av Nrks redaktører som lar alt dette bli publisert. Nrks redaktører Lind og Resar har til og med uttalt at dette er noe Nrk trenger, og snakket varmt om høye lyttertall. Hvor var Nrk og resten av media i 2015 da Gerhardsen spurte pressen hva de selv tenker om måten de håndterer Isachsen? Har norsk presse overhodet reflektert over dette i disse åtte årene? Det virker ikke slik, for på disse åtte årene er det utallige episoder med "glipp" og "feil" gjort av både Sophie Elise og andre influencere, som pressen nærmest har hyllet. Hyllesten har dryppet at klikkåtheten til mediene, ureflektert til og om det overordnede blikket det er pressens plikt å ha på slike saker. Ironisk nok den gang var at nettopp Caroline Berg Eriksen visstnok også var kritisk til Sophie Elise AS - selvinnsikten innen store deler av bransjen er dessverre inteteksisterende. Les Sofie S Isachsens svar nederst i linken. Den viser godt at selv om antall følgere har åtte-tidoblet seg på åtte år, så har ikke Sofie S Isachsens forhold til egen rolle endret seg. Det går på repeat med samme argumentasjon i dag som hun gjorde i 2015... 23 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå