Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pust skrev (4 timer siden):

@Frisk Frosk Jeg tror jeg elsker deg! 

Jeg håper virkelig du sender materialet til KKR - og til Fredrik Solvang:  Jeg er redd Debatten kun blir noe småprat rundt toalettbildet med godteposen. Det er neppe noen som kommer til å ta opp den egentlige problematikken rundt det å hyre inn SE og Fetisha, og dersom noen gjør det, vil det antakelig bli avfeid (av programleder) med at det ikke er kveldens tema/SE ikke er til stede og kan forsvare seg. Solvang har sannsynligvis ikke lest seg opp i dette forumet (KG har et velfortjent dårlig rykte) og trenger at du opplyser ham:)

Takk til deg og dere andre som kommenterte det lange innlegget jeg skrev i natt.

Om noen vil tipse Debatten om det som står der, gjør gjerne det. Akkurat nå har jeg ikke overskudd til å gå gjennom den prosedyren med å få tipse anonymt - så om noen vet hvordan det gjøres, gjør det gjerne. Jeg tror det er mange brukere i denne tråden som har veldig gode og viktige poenger om saken rundt Nrk og Sophie Elise. 

Et annet poeng som jeg kom til å tenke på etter jeg postet det innlegget i natt, det er hvordan Christina R. Resar forsøkte å skape et nytt narrativ i saken 2. november, om at denne debatten er kjønnet. Resar brukte tid på å fortelle at hun mente kvinner har andre rammer enn menn i samme posisjoner som SE er i. Da tenker jeg at Resar kanskje skulle komme med helt konkrete mannlige profiler de har som snakker om kvinner, kvinners kjønnsorganer, fyll og dop og risikosex og selvskading på Nrks podkaster, og komme med helt konkrete eksempler på hva Nrk har godtatt av dette - eller ikke godtatt - tidligere. For om Resar, som redaktør for Underholdningsavdelingen, tillater menn friere rom, så antar jeg hun har eksempler fra Nrks egne podkaster hvor menn faktisk er verre enn hva Sophie Elise har vært i hennes og Fetishas podkast.

Men hovedpoenget er at hun kaller debatten kjønnet. Den som forsøker å gjøre debatten kjønnet, det er jo henne selv. Foran Kringkastingsrådet 2. november stod hun og sa "dette er to jenter... to unge jenter...".

Med andre ord, Christina R. Resar velger selv å se på to forretningskvinner på nesten 30 år som "to unge jenter". Om det ikke er kjønnet, så vet ikke jeg...

Men det passer vel inn i narrativet.

Jeg lurer også på hva som gjorde at Christina R. Resar - som hevder at hennes redaksjon lytter gjennom hele podkasten til SE og F før den publiseres, og redigerer den der det er nødvendig, kunne tillate at en av hennes kontraktspartnere, på Nrks kanal, etter å ha brutt Nrks etiske reglement også Sofie Steen Isachsen er forpliktet å følge - valgte å godkjenne at Sofie Steen Isachsen i full offentlighet sier at hun "gidder ikke, vil ikke" kommentere saken.

Jeg mener Christina R. Resar må stilles til ansvar for denne ansvarsfraskrivelsen både hun selv driver med, og som hun tillater forretningskvinnen Sofie Steen Isachsen, snart 30 år, får bruke statskanalen på en så respektløs måte, til å vise så ettertrykkelig at hun ikke bryr seg om Nrks etiske håndbok, verdiene Nrk er forpliktet å fremme.

Om noen har gjort denne saken "kjønnet", så er det Christina R. Resar selv, som ser på to voksne kvinner på nesten 30 år som "to jenter... to unge jenter". Resar måtte til og med understreke at hun ser på dem kun som unge jenter. Og med det er det Resar selv som kjønner debatten.

Men Resar er på en eneste lang forsvarstale for bedriften Sophie Elise AS, og har svelget bedriftsstrategien til den voksne forretningskvinnen Sofie Steen Isachsen med hud og hår. Så bevisstløse ledere kan ikke Nrk ha!

Rune Lind må også stilles til ansvar, men det er Resar som har stått fremst og tydeligst har kjønnet debatten, bagatellisert den negative påvirkningen og innholdet på podkasten. Hun har også redaktøransvar for podkasten, og det må hun konfronteres med, mtp. hvordan denne podkasten bryter retningslinjene for Nrk samfunnsansvar.

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (4 timer siden):

Grunn til skepsis her! 

Leste akkurat at NRK la føringer for hva Sophie Elise kunne si i dagens podcast :) https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63f738ab81d1067a8bf95b3d/vg-nrk-la-foringer-pa-sophie-elise-for-podkastinnspilling?fbclid=IwAR3x4txSFZNLfwqxf_thjM9XBIwMt96O8Xs2KuoGg6RZFkJ7_icZExUpGJQ

Så da blir det vel føringer for debatten også hvis hun ikke selv møter opp for å svare for seg  (og det tviler jeg sterkt på at hun gjør, så "sliten" som hun er) 

Ny debatt uten konfrontasjoner og med generell prat. 

Dette viser altfor godt hvordan Sofie Steen Isachsen og Sophie Elise AS har nesering også på Rune Lind.

Dette blir bare et mer og mer tragisk skue, en mangeårig respektert Nrk-ansatt som kneler for Sophie Elise.

Rune Lind sier i linken din:

"Redaksjonen har diskutert om hvorvidt de skulle snakke om selve hendelsen, men kom fram til at siden Sophie på nåværende tidspunkt ikke ønsker å snakke med andre medier om hendelsen, så skal hun heller ikke gjøre det i podkasten. Saken har stor offentlig interesse og det blir galt å bruke podkasten til det som kan bli oppfattet som en ensidig fortelling, legger han til."

Nrks andre journalister og ledere er som regel langt bedre enn hva Lind her gjør. Ved å la Sofie Steen Isachsen få kun snakke om "hvordan hun har hatt det denne uken", så velger Nrk selv å gjøre dette til en "ensidig fortelling". Han sier at siden Sofie Steen Isachsen ikke ønsker å snakke med andre medier om hendelsen så skal hun heller ikke gjøre det i podkasten. Men det er jo nettopp det hun gjorde! Det var akkurat det redaktør Resar godkjente!

For Sofie Steen Isachsen presterte å fortelle at hun var satt i gapestokk av media, at hun er utsatt for kanselleringer. Hun fikk også fortelle at hun "står stødig i det hun skal si", men at hun "ikke gidder og ikke vil", for hun er sliten.

Og igjen så har Resar, som har redaktøransvaret for podkasten, godkjent at Sophie Elise fremstiller seg som en stakkars liten, ung jente. Og så unge jenter kan man jo ikke kreve er ansvarlig for sine egne handlinger, sant Resar? Det er jo beleilig - for med det Resar tillater Sofie Steen Isachsen å si på dagens podkast skaper et narrativ som ikke er i nærheten av sannheten. Sannheten er at Sofie Steen Isachsen er en (tidligere selverklært) kynisk forretningskvinne på nesten 30 år, som anså at hun hadde så mye å tjene på å bli knyttet til Nrk, at hun ønsket å få kontrakt med Nrk.

Rune Lind - fjern skylappene du har i denne saken! Du har vært i Nrk i over 20 år, du vet bedre! Dere vet bedre. Redaksjonsarbeidet dere gjør i denne saken er langt under pari, og det vet dere, om dere er ærlige med dere selv. Dere lar dere blende av bedriftseieren til Sophie Elise AS, dere glemmer at alt hun har gjort siden Nrk hyret henne, er samme taktikk hun har skapt sin millionbedrift på. Dere lar henne nå komme med en offerrolle, en ensidig betraktning om det at hun har gjort pr-stunt som går mot Nrks etiske reglement. Men det at hun bryter disse reglene, og har gjort det flere ganger allerede, det lar dere gå i taushet, og tillater Sofie Steen Isachsen å skape det narrativet som hun tror er fordelaktig for henne. I tillegg har hun tydelig brukt samme taktikk som hun gjorde da hun for noen år siden fikk berettiget kritikk av Kristin Gjelsvik - tonet ned klær og sminke til å se ut som "en liten ulykkelig jente som sitter på mamma og pappas jenterom". Men denne "unge jenten" er en 30-årig bedriftseier som drar inn mange millioner på sin kyniske bedriftsvirksomhet hvert eneste år, hun er ingen "ung jente" og det er ingenting "uskyldig" ved henne, som Nrk har sørget for å dokumentere grundig i podkasten.

Nå må lederne i Nrk ta ansvar i denne saken, for det har de ikke gjort så langt!

– Alle profilene i podkastene våre står for øvrig fritt til å si det vil, så lenge det er innenfor NRKs etiske regelverk og Vær Varsom-plakaten."

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet
iliah skrev (41 minutter siden):

Kan det rett og slett være sjalusi inne i bildet? Hennes venninne er sammen med sønnen av kronprinsessen i Norge, noe Sofie Elise sikkert hadde likt godt å være selv

Njå, hun hadde jo håpet på sjans på lillebroren hans da han var 14 år😒

(link til Seoghør)

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (17 minutter siden):

Dette viser altfor godt hvordan Sofie Steen Isachsen og Sophie Elise AS har nesering også på Rune Lind.

Dette blir bare et mer og mer tragisk skue, en mangeårig respektert Nrk-ansatt som kneler for Sophie Elise.

Rune Lind sier i linken din:

"Redaksjonen har diskutert om hvorvidt de skulle snakke om selve hendelsen, men kom fram til at siden Sophie på nåværende tidspunkt ikke ønsker å snakke med andre medier om hendelsen, så skal hun heller ikke gjøre det i podkasten. Saken har stor offentlig interesse og det blir galt å bruke podkasten til det som kan bli oppfattet som en ensidig fortelling, legger han til."

Nrks andre journalister og ledere er som regel langt bedre enn hva Lind her gjør. Ved å la Sofie Steen Isachsen få kun snakke om "hvordan hun har hatt det denne uken", så velger Nrk selv å gjøre dette til en "ensidig fortelling". Han sier at siden Sofie Steen Isachsen ikke ønsker å snakke med andre medier om hendelsen så skal hun heller ikke gjøre det i podkasten. Men det er jo nettopp det hun gjorde! Det var akkurat det redaktør Resar godkjente!

For Sofie Steen Isachsen presterte å fortelle at hun var satt i gapestokk av media, at hun er utsatt for kanselleringer. Hun fikk også fortelle at hun "står stødig i det hun skal si", men at hun "ikke gidder og ikke vil", for hun er sliten.

Og igjen så har Resar, som har redaktøransvaret for podkasten, godkjent at Sophie Elise fremstiller seg som en stakkars liten, ung jente. Og så unge jenter kan man jo ikke kreve er ansvarlig for sine egne handlinger, sant Resar? Det er jo beleilig - for med det Resar tillater Sofie Steen Isachsen å si på dagens podkast skaper et narrativ som ikke er i nærheten av sannheten. Sannheten er at Sofie Steen Isachsen er en (tidligere selverklært) kynisk forretningskvinne på nesten 30 år, som anså at hun hadde så mye å tjene på å bli knyttet til Nrk, at hun ønsket å få kontrakt med Nrk.

Rune Lind - fjern skylappene du har i denne saken! Du har vært i Nrk i over 20 år, du vet bedre! Dere vet bedre. Redaksjonsarbeidet dere gjør i denne saken er langt under pari, og det vet dere, om dere er ærlige med dere selv. Dere lar dere blende av bedriftseieren til Sophie Elise AS, dere glemmer at alt hun har gjort siden Nrk hyret henne, er samme taktikk hun har skapt sin millionbedrift på. Dere lar henne nå komme med en offerrolle, en ensidig betraktning om det at hun har gjort pr-stunt som går mot Nrks etiske reglement. Men det at hun bryter disse reglene, og har gjort det flere ganger allerede, det lar dere gå i taushet, og tillater Sofie Steen Isachsen å skape det narrativet som hun tror er fordelaktig for henne. I tillegg har hun tydelig brukt samme taktikk som hun gjorde da hun for noen år siden fikk berettiget kritikk av Kristin Gjelsvik - tonet ned klær og sminke til å se ut som "en liten ulykkelig jente som sitter på mamma og pappas jenterom". Men denne "unge jenten" er en 30-årig bedriftseier som drar inn mange millioner på sin kyniske bedriftsvirksomhet hvert eneste år, hun er ingen "ung jente" og det er ingenting "uskyldig" ved henne, som Nrk har sørget for å dokumentere grundig i podkasten.

Nå må lederne i Nrk ta ansvar i denne saken, for det har de ikke gjort så langt!

– Alle profilene i podkastene våre står for øvrig fritt til å si det vil, så lenge det er innenfor NRKs etiske regelverk og Vær Varsom-plakaten."

Nettopp. Sophie Elise legger føringene tydeligvis. "Ikke snakke om hendelsen" (selv om det ville vært det mest relevante nå. NRK har tydeligvis fått en forklaring som de syns var god. Så hvorfor er det så viktig at ikke podcast-lytterne får høre denne gode forklaringen på bildet, som avvæpnet det hele?) 

Istedet får Sophie Elise munnkurv ift å snakke om bildet (hun tør vel ikke akkurat det)  - men får (tar seg) frie tøyler til å dele hva hun føler og dele ut skyld ift hvordan HUN har det denne uken  (cancel culture, gapestokk osv) 

Det er så man ikke tror dette er sant fra NRK. 

Er desverre stygt redd det blir en tam og innesluttet debatt i kveld. Vage "Vi har valgt å fortsette samarbeidet, da vi syns forklaringen vi fikk fra Sophie Elise var god". 

En forklaring lytterne ikke har noen rett til å få vite. 

• Liker 14
Skrevet
Felis skrev (4 timer siden):

NRKs etiske regelverk? Er det bare meg som begynner å få frysninger av ordene "NRK" og "etisk" i samme setning? Først lot de henne få fritt spillerom mens hun fortalte om avrusning i ekspressfart. Null stress med pilleavhengighet, dere, bare sett av 5 uker til å klappe ponnier på Gjerdrum, så blir alt bra igjen!

Så har vi podcasten, hvor hun snakker ned prevensjon i sin helhet og kondomer spesielt. Hvor fyll og sex er hovedtema, gjerne i kombinasjon. Hvor det er greit å være så drita at du ikke husker noe, "skli på et par pinner", ta noen tatoveringer du angrer på i ettertid. Men det var gøy, da, for fylla har skylda. Og når jenter i målgruppa sier at dette ikke er greit, da er kritikken "kjønnet". Og nå er det altså feil å reagere på promotering av rusbruk, for det er tross alt krig...

Jeg synes Sophie Elise burde være en parantes i den debatten, de som burde svare for seg er Rune Lind, Christina Rezk Resar og resten av gjengen. Hva skjedde med moralen deres? Hva f**n bruker de skattepengene våre til?

Rune Lind og Christina R. Resar bygger effektivt ned den troverdigheten og tilliten Nrk som statskanal har hatt i folket i mange tiår. Uten at noen høyere opp kommer ordentlig på banen.

Det begynner å bli trangt om plassen på det gjerdet så mange sitter og håper på at denne saken skal skli over av seg selv.

Jeg mener at ved å inngå kontrakt med Sophie Elise AS så viser disse lederne at de er bakpå mtp. den tiden vi lever i.

Barn og unge er blitt ekstremt eksponert for kroppspress og overfladiske "verdier" over lang tid. Og de er trukket inn i et avhengighetsforhold for at farlige påvirkere skal bli millionærer på å være nettopp overfladiske og farlige påvirkere.

De fleste barn og unge er ikke fornøyd med dette, har det ikke godt med det. Men siden de er blitt gjort "avhengige" av disse påvirkerne så greier de ikke å rive seg løs. Men de fleste barn og ungdom ønsker egentlig mer innhold i livet sitt, mer nærhet, å føle at de er bra nok akkurat slik de er, få bekreftelse på seg selv som person. De fleste ønsker til og med å engasjere seg i viktige temaer, men opplever at de virkelig viktige sakene, de drukner av de flodbølgene de blir utsatt for av usunne og farlige og miljøverstinger av noen influencere/påvirkere.

Så om Nrk virkelig var fremoverlent mtp. å føle hva barn og unge trenger og ønsker, da hadde de skapt et stort konsept hvor de i ulike medier fremmet engasjement, det ungdom på lokalplan, nasjonalt og globalt bryr seg om. Unge i dag bryr seg om fremtiden, sin fremtid, som i dag på mange måter har dystre utsikter mtp. miljø, stabilitet, økonomi. De trenger kanaler som gjør det populært og synlig å vise engasjement og omtanke.

Jeg var nylig på et foredrag med Anders og Barbro Nordrum, to av forfatterne av boka Beredskapshagen, som står bak bloggen Datsja.no. Anders Nordrum avsluttet foredraget med å snakke om tiden vi lever i, med usikkerhet knyttet til alt fra miljøendringer til andre kriser i verden, og han nevnte at enkelte drev en form for prepping, hvor fokuset deres er å samle mest mulig selv, være mest mulig forberedt på hva som helst, egoistisk fokus på egne ressurser som ingen andre skal vite om, en egoistisk beredskapstanke.

Men Anders Nordrum ville heller slå et slag for det han kalte for samberedskap, hvor viktig det i usikre tider er med samhold, det å bry seg om andre, at vi har en holdning hvor vi bryr oss med hjertet om vår medmennesker og det lokalsamfunnet vi lever i, at vi lever i en samberedskap, fordi det er omtanken og samtanken som gjør at vi takler utfordringer i livet.

Tenk om Nrk kunne vært så fremoverlent at de satset stort på alle de ungdommene og unge voksne som har samme holdninger og tanker og ønsker for fremtiden! Tenk om Nrk valgte bort alle de usunne og farlige påvirkerne, og heller ga barn og unge et reelt valg, hvor de positive forbildene og påvirkerne fikk stor og bred plass i Nrks kanaler.

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ardwinna skrev (1 time siden):

Jøss, jeg tror sannelig vi er synske på KG! :ler: Dette var jo helt som forventet.

Du snakker som om dette bare er en tilfeldig ung dame som blir hengt ut. Dette er en stor bedrift, og kritikken er rettet mot bedriften. Er NRK og Rema 1000 også satt i gapestokk? Eller må de tåle mer kritikk enn Sophie Elise AS? I så fall hvorfor?

Og når hun tuller med kokain så kan man også argumentere med at industrien bak det hvite pulveret i stor grad handler om "hva annet som skjer i verden" av krig og ufred. Jo flere som hiver seg på kokainkjøret, jo mer makt og penger i kassa blir det til de kriminelle bakmennene. Det er selvsagt ugreit når en av Norges største influenserbedrifter nærmest reklamerer for hvor moro det er å gi faen og ha med en pose på fest.
Hva privatpersonen Sophie Elise gjør er revnende likegyldig for folk flest, det er når hun tar dumme valg som bedrift at folk reagerer. Det er viktig å skille bedriften fra personen og se ting i et litt større perspektiv, både for Sophie selv, folkene rundt henne og alle oss andre.

Jeg har ignorert influenseren Sophie Elise lenge og bare ansett henne som irriterende støy jeg ikke gidder å bruke tid og energi på, men nå synes jeg faktisk det har gått over alle støvelskaft. Hadde dette vært en hvilken som helst annen bedrift eller ansatt i en bedrift, hadde det ikke vært snakk om kansellering, heksejakt eller gapestokk.

Kanskje på tide at influencere ikke bruker sitt eget navn som bedriftsnavn, men heller oppretter et pseudonym, eller en rolle de kan operere under når de er på jobb. Da hadde det vært så mye lettere for disse influencerne å skille mellom kritikk av bedrift og kritikk av person. I tillegg hadde vi i større grad unngått at kritikk mot bedriften blir ansett som personhets.

Denne eksperten sier altså at:

– Vi har et sterkt stillingsvern i Norge, sier administrerende direktør Trine Larsen hos Hammer og Hanborg til Nettavisen.

– Gudskjelov!

Larsen har spesialisert seg på arbeidsliv og sier til Nettavisen at hun håper vi ikke kommer dit at hva våre venner holder i hånden i fritiden, påvirker våre arbeidsforhold.

Hva om jeg jobber som ungdomsskolelærervikar på kontrakt og legger ut bilder av meg og ei venninne på skolens instagramkonto, der venninna mi holder en mystisk pose med hvitt pulver, og jeg skriver at "livet blir en million ganger bedre når man bare gir litt faen!" Hadde Trine Larsen da vært villig til å kjempe for min rett til å fortsette i jobben min fordi det ikke var jeg som holdt posen, og fordi jeg mente bildet var lagt ut ved et uhell? Hadde jeg blitt forsvart med at jeg var satt i gapestokk dersom masse foreldre hadde klaget og bedt meg om å miste jobben i skolen? Svaret er nok et rungende NEI. Det hadde garantert blitt mye oppstyr og jeg hadde blitt kalt inn på teppet.
Greit at en influenser ikke har riktig samme ansvar som en lærer, men hvis man tenker over det så er begge deler en jobb, og man er et forbilde for unge.

Hvis Sophie Elise ønsker å unngå gapestokk og stadig kritikk, er det bare å legge seg flat og innrømme sine feil og mangler. Eller i det minste prøve å forklare hva som gikk galt. Hva er historien bak bildet og hvorfor ble det lagt ut? Det hadde vært bedre om hun hadde diktet opp en dårlig historie/unnskyldning enn å bare gjemme seg bak at hun alltid får kjeft uansett hva hun gjør, og at det er så synd på henne som er så sliten av all denne kjeftingen. Hun er snart 30 år, så på tide å faktisk ta ansvar for egne handlinger, også når det skjer uhell.

Det stillingsvernet vi har i dette landet slår iallfall tydelig forskjellig ut hos SE enn hos vanlige folk. 

For noen år siden fikk jeg en jobb. Det var en 100% fast stilling, men med prøvetiden gjennom bemanningsbyrå for at de skulle se en fungerte i jobben. Dette var en stilling jeg var godt kvalifisert for og jeg taklet jobben veldig bra. 
Så etter 3-4mnd ble jeg akutt døv på et øre, noe som førte til en 14dagers sykemelding for behandling. 
1 uke inn i behandlingen fikk jeg beskjed fra bemanningsbyrået at jeg måtte komme til et møte… og i det møtet fikk jeg beskjed om at jeg hadde mistet jobben. Da hadde arbeidsgiver pakket alle tingene mine og levert til bemanningsbyrået med beskjed om at de ikke ville se meg igjen. Ikke fikk jeg noe forklaring, ikke hadde jeg fått noen advarsler og jeg hadde ikke gjort noe galt. 
Sparket mens jeg lå nede, bokstavelig talt. 

Tror du det var noe oppsigelsesvern? Hadde jeg noen rettigheter? Nei, ingenting… 

Mens SE som bryter med vær varsom plakaten til NRK ukentlig, som legger ut bilder som hinter til at kokain er kult og som aldri tar ansvar for noe som helst… hun er beskyttet mot alt. 

Det oppleves svært provoserende at NRK beskytter henne på denne måten… får en følelse av at det blant nrk-ansatte er vanlig å bruke litt kokain i helgene og at det derfor er vanskelig for de å refse SE for stuntet sitt. Fare for at hun kan åpne kjeften?

Og det at hun kaller episoden for «elefanten i rommet» og adresserer hendelsen uten å ville uttale seg om den… det blir for dumt… om hun er sliten og ikke vil snakke om det, så la være å ta det opp? For det hun gjør er jo å snakke om det, uten å egentlig snakke om det 

kua skal melkes og det skal trekkes lyttere og seere til NRK. Først med clickbait tittel på dagens episode for å trekke folk til podkasten, videre har de passet på å planlegge Debatten om temaet samme kveld slik at de nysgjerrige som lot seg lure av podkast tittelen vil trekkes til Debatten på nrk ikveld for å kanskje få vite mer….

Virker som dette er kalkulert fra NRK sin side og syns jeg

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, kraftwerk said:

Tror ikke jeg tør å se på Debatten i kveld faktisk 🙈. Får følge med her inne, så skal jeg se hvis det ikke blir fullstendig mislykket. 

Hjelper det å bare høre? :fnise: Da mener jeg Debatten blir sendt på NRK Nyheter på Radio. Eller podkast som kommer relativt kjapt i ettertid :nikke: 

Endret av Tradegy
Skrevet (endret)
Lill :) skrev (30 minutter siden):

Hvem skal stille på debatten i kveld? 

Det er ikke offentliggjort hvem de har fått med som skal møte NRK sjefen, Vibeke Fürst Hagen i debatt, men Fredrik Solvang oppfordrer følgerne til å tipse han om hvem de BØR få tak i og få med. Særlig de som er i målgruppen til Sophie Elises podcast og andre som forholder seg til hva vi skal akseptere at en statskanal fronter. Såvidt jeg har skjønt skal ikke Debatten handle så mye om Sophie Elise som person og personer som ikke liker eller liker henne, men om hva folket bør kunne forvente og kreve av en statsfinansiert kanal.

Solvang sier «"Debatten skal ikke handle om Sophie Elise men om hva vårt alles NRK skal være", -"Bildet har ført til en diskusjon rundt hvorvidt NRK i det store og hele burde ansatt en influencer som Sophie – og om det at NRK har gjort, symboliserer et feil veivalg for å nå de unge", "Det jeg er ute etter, er helt konkrete innspill til de som er i målgruppen, som har saklig kritikk, og som kan si NRK noen sannhetens ord om hva som skal til for å nå de unge."»

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/wAx83o/fredrik-solvang-om-sophie-elise-debatt-vaar-plikt

Oppfordring!:
Så er det noen her inne i målgruppen, foreldre til noen i målgruppen, noen som jobber med forebygging av rus blandt unge, oppgitte lisensbetalere eller andre her som vet om noen eller som selv ønsker å bli med å fortelle NRK sjefen om hvor uakseptabelt det er at våre skattepenger går til å fronte en som har så dårlig innflytelse på ungdom, og som NRK attpåtil presenterer som et godt forbilde for unge, så meld dere til Fredrik Solvang asap! Jeg vet det er mange kloke og reflekterte stemmer her i tråden!

Endret av Blueberrysmoothie
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Sophie Elise har sagt til Vg at hun angrer fryktelig på kokainbildet sitt på instagram. Tre uker senere sier hun at hun er usikker, for annonseinntektene fra angringen på TV er bare 30 prosent av de hun fikk fra kokainbildet!.
Hun sier hun skal gå i tenkeboksen for å se om hun kunne gjort ting annerledes, eventuelt skiftet sponsor. Hun vurderer også om hun skal gjøre det samme en gang til, men fotoshoppe seg selv som gravid. Til NRK sier hun at hun vurderer å melde seg selv til politiet, men at det hele kan bli utsatt dersom dekningen i media ikke blir god nok. På generelt grunnlag oppfordrer hun alle til å ta avstand fra hennes handlinger. Dette kan gjøres ved å legge igjen en kommentar på hennes blogg, eller sende en sms til et 820-nummer.

Endret av Michaelhe
  • Liker 9
Gjest Kattedama
Skrevet
Michaelhe skrev (4 minutter siden):

Sophie Elise har sagt til Vg at hun angrer fryktelig på kokainbildet sitt på instagram. Tre uker senere sier hun at hun er usikker, for annonseinntektene fra angringen på TV er bare 30 prosent av de hun fikk fra kokainbildet!.
Hun sier hun skal gå i tenkeboksen for å se om hun kunne gjort ting annerledes, eventuelt skiftet sponsor. Hun vurderer også om hun skal gjøre det samme en gang til, men fotoshoppe seg selv som gravid. Til NRK sier hun at hun vurderer å melde seg selv til politiet. Men det hele kan bli utsatt dersom dekningen i media ikke blir god nok. På generelt grunnlag oppfordrer hun alle til å ta avstand fra hennes handlinger. Dette kan gjøres ved å legge igjen en kommentar på hennes blogg, eller sende en sms til et 820-nummer.

Hun har allerede spekulert i graviditet, så det ville isåfall vært gammelt nytt. 

Gjest Kattedama
Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (7 minutter siden):

Det er ikke offentliggjort hvem de har fått med som skal møte NRK sjefen, Vibeke Fürst Hagen i debatt, men Fredrik Solvang oppfordrer følgerne til å tipse han om hvem de BØR få tak i og få med. Særlig de som er i målgruppen til Sophie Elises podcast og andre som forholder seg til hva vi skal akseptere at en statskanal fronter. Såvidt jeg har skjønt skal ikke Debatten handle så mye om Sophie Elise som person og personer som ikke liker eller liker henne, men om hva folket bør kunne forvente og kreve av en statsfinansiert kanal.

Solvang sier "Debatten skal ikke handle om Sophie Elise men om hva vårt alles NRK skal være", -"Bildet har ført til en diskusjon rundt hvorvidt NRK i det store og hele burde ansatt en influencer som Sophie – og om det at NRK har gjort, symboliserer et feil veivalg for å nå de unge", "Det jeg er ute etter, er helt konkrete innspill til de som er i målgruppen, som har saklig kritikk, og som kan si NRK noen sannhetens ord om hva som skal til for å nå de unge."

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/wAx83o/fredrik-solvang-om-sophie-elise-debatt-vaar-plikt

Oppfordring!:
Så er det noen her inne i målgruppen, foreldre til noen i målgruppen, noen som jobber med forebygging av rus blandt unge, oppgitte lisensbetalere eller andre her som vet om noen eller som selv ønsker å bli med å fortelle NRK sjefen om hvor uakseptabelt det er at våre skattepenger går til å fronte en som har så dårlig innflytelse på ungdom, og som NRK attpåtil presenterer som et godt forbilde for unge, så meld dere til Fredrik Solvang asap! Jeg vet det er mange kloke og reflekterte stemmer her i tråden!

Takk 💐

Annonse
Skrevet
Lill :) skrev (4 minutter siden):

Hun har allerede spekulert i graviditet, så det ville isåfall vært gammelt nytt. 

LOL. Vel, jeg er uten for hennes målgruppe. jeg har ikke holdt meg orientert om alt hun har gjort. Jeg skrev en gang et lite avisinnlegg hvor jeg beundret hennes forretningsevner. Det er faktisk noe hun kan som er spesielt. Det har å gjøre med markedsføring, nettarbeid og slike ting. Problemet er bare at hun ikke har en eneste fornuftig ting å markedsføre,

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (7 timer siden):

Hun synes det er merkelig at folk bryr seg om henne, når det er krig i verden? Vel, hun reklamerer for en industri som har kostet langt fler menneskeliv enn krigen i Ukraina. Og Irak. Og Afghanistan.. Kokain-industrien er en av de dødeligste industrier i verden, mange vil også kalle det en krig. Det dør folk hele veien fra produksjon, distribusjon, salg og sluttbruker. Er ikke disse menneskene noe verdt for Sophie Elise?

Helt riktig. Å promotere kokain er ikke en bagatell. Kokainindustrien er også en krig som krever mange menneskeliv. 

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/oktober/bruker-du-kokain-da-bidrar-du-til-flere-drap/

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
Inocybe skrev (3 timer siden):

Sikker på @FruJohansen hadde debattert både godt og saklig om hun velges og vil stille 👍. Hun har tross alt aldri vist noe annet "til tross for" hun også har en KG-bruker.
Vendettaen enkelte influencere kjører mot @FruJohansen  stammer nok fra samme influenceres redsel for å bli satt på plass av henne. De vet nok meget godt FruJohansens argumenter holder mens de selv bare kan stille med syting og offerrolle. 

Ja, fordel med noen som er innsatt i sakens omfang og hva influencervirksomhet egentlig går ut på, ikke «nøytrale» som en annen bruker skrev. (Skjønner ikke begrepsbruken i denne sammenhengen, heller.) FruJohansen har lagt ansvaret der det hører hjemme; først og fremst på Nrk som statsfinansiert kanal og som arbeidsgiver for en influencer som skal trekke unge mennesker inn i NRKs univers. Problemet er jo at de samtidig trekkes inn i influencerens univers - og der er det en del etiske og samfunnsmessige problemstillinger som åpenbarer seg - om man gidder se det i en større sammenheng enn «ung jente som bare deler litt fra livet sitt». 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
kraftwerk skrev (3 timer siden):

Tror ikke jeg tør å se på Debatten i kveld faktisk 🙈. Får følge med her inne, så skal jeg se hvis det ikke blir fullstendig mislykket.

Justlooking skrev (1 time siden):

Det er vår plikt sier Fredrik Solvang

Tror det blir en kjedelig debatt

mater.sapiens skrev (1 time siden):

Haha. Han har fått så stramme tøyler fra ledelsen at dette kommer til å bli en parodi-debatt. 

Pleier dere å se på Debatten? Jeg ser hver eneste sending og mener Fredrik Solvang er den dyktigste debattlederen vi har her i landet. Han er saklig, UREDD og absolutt ikke den som holder igjen kritikk og spørsmål som parkerer debattanten eller knebler meningsmotstandere til mektige personer. Så lenge de han får med klarer å presentere sitt budskap ordentlig så er jeg sikker på denne Debatten blir kjempebra.

Som Nytt på Nytt har frie tøyler til sitt innhold og harsellerte med egen sjef i NRK (det skal mye baller til å klistre NRK sjefens hode på Nora Hauklands kropp på kokainbildet, ingen knebling fra noen over i hierkariet der!) og på den måten peke på at hun er medskyldig i det å være eller å spre et dårlig forbilde for unge, så har også Fredrik Solvang frie tøyler i sitt program.

Han er skarpere enn noen annen og jeg som følger med på Debatten til vanlig har full tillitt til at han er den riktige til å få tatt denne debatten med NRK, helt uavhengig om det er hans egen arbeidsplass eller ikke.

Jeg tror nemlig ikke han vil håndtere diskusjonen som "sin arbeidsplass han må være varsom på" men som en dyktig journalist og debattleder som angriper en statskanals sjefs ansvar ovenfor befolkningen.
Som han selv sier til media "Det er vår plikt som skattefinansiert mediehus å ta diskusjonen", "Det kan ikke være sånn at vi kaller inn alle andre i samfunnet når det stormer, og så overser det som skjer i egen bakgård."-"Vi må vise at vi ikke er redde for å ta en real debatt om hva vårt eget mediehus skal drive med."

Jeg gleder meg til å se sendingen i kveld og ble mildt sagt sjokka når jeg så at Sophie Elise hadde fått gi ut ny podcast episode i dag på NRK som om ingenting har skjedd. Det MÅ skje noe nå, det MÅ tas tak.

• Liker 22
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...