Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrie_S skrev (Akkurat nå):

Hvor har du de tallene fra, at hver 10 nordmann følger Sophie Elise? Det tror jeg ikke noe på! I min nære omgangskrets er jeg feks den eneste som har fulgt henne og lyttet til podden. Jeg kjenner veldig få blant venner som følger influensere generelt. Blant de unge er det annerledes, men de følger verken henne eller de bloggerne som var in for ti år siden. De følger folk på sin egen alder, eller som er nært opp til deres alder blant annet pga det er lettere å identifisere seg med dem. 

Fordi hun har ca 550.000 følgere på insta, som er ca 10% av Norges befolkning på ca 5,5 mill? Med mindre jeg regner feil, matte er ikke min sterkeste side.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Jadaomatte said:

Det er vel de hun har noe på🐷 De våger nok ikke annet enn å tviholde på henne, ellers ryker de med i dragsuget.

Det forsøpler en seriøs debatt å spre konspirasjonsteorier, om du da ikke troller?

Endret av Carrie_S
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, ToroJegergryte said:

Helt klart 😊 Dog kan det være noen feilmarginer avhengig av kvaliteten på dataen de får inn (hvor den kommer fra). 

F. eks hadde vi et system på min gamle jobb hvor vi kjøpe data om kundene våre fra en 3part (helt lovlig), men dette var estimerte verdier avhengig av forskjellige ting som lokasjon, alder etc. Mens noe data kommer direkte fra apper / oppførsel på nett / oppgitt selv, og det er da nesten helt 100% riktig.

Men, hvordan kan de vite dette om man hører på podden uten å ha registrert bruker på NRK? 

Skrevet
Carrie_S skrev (1 minutt siden):

Men, hvordan kan de vite dette om man hører på podden uten å ha registrert bruker på NRK? 

Det kan de ikke.

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, ToroJegergryte said:

Fordi hun har ca 550.000 følgere på insta, som er ca 10% av Norges befolkning på ca 5,5 mill? Med mindre jeg regner feil, matte er ikke min sterkeste side.

Rent bortsett fra at hun også har mange utenlandske følgere, det er ikke bare folk i Norge som følger henne. Hun fikk bl.a mange engelske følgere da en engelsk avis skrev om henne. 

• Liker 4
Skrevet
Carrie_S skrev (2 minutter siden):

Hvor har du de tallene fra, at hver 10 nordmann følger Sophie Elise? Det tror jeg ikke noe på! I min nære omgangskrets er jeg feks den eneste som har fulgt henne og lyttet til podden. Jeg kjenner veldig få blant venner som følger influensere generelt. Blant de unge er det annerledes, men de følger verken henne eller de bloggerne som var in for ti år siden. De følger folk på sin egen alder, eller som er nært opp til deres alder blant annet pga det er lettere å identifisere seg med dem. 

Vi må ha tall. Håpløst å diskutere dette frem og tilbake uten tall vi kan forholde oss til. Jeg vil jo anta at NRK ba om noen tall fra SE AS, før de hyret henne inn for å nå målgruppen jenter/kvinner 15-30? Men jeg vet ikke lenger. Mulig det var en vennetjeneste, og kun det. Det er i alle fall noen som mener deres tenåringsdøtre har SE som forbilde. Og en er en for mange. Vi har ingen å miste.

Skrevet
Carrie_S skrev (Akkurat nå):

Hvis du f. eks hører fra en smarttelefon, deler appene og Apple / Samsung etc. informasjon med hverandre. Har du godtatt cookies i nettleseren din vil det være mulig å hente informasjon derfra.

Eksempel (veldig simpelt og kanskje ikke helt riktig, jeg har ikke jobbet så mye med mobil): Du har FB installert på telefonen din og godtatt alt av forhåndsinnstillinger, inkl. sporing. FB vet basert på dine cookies hva du gjør utenfor Facebook, og hva du har oppgitt til Facebook selv. Dette kan igjen deles med andre apper, som NRK sin.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrie_S skrev (1 minutt siden):

Rent bortsett fra at hun også har mange utenlandske følgere, det er ikke bare folk i Norge som følger henne. Hun fikk bl.a mange engelske følgere da en engelsk avis skrev om henne. 

Godt poeng! Tenkte ikke på at noen utenfor Norge brydde seg om henne 🙈

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

NOEN må da stå frem og avdekke all kriminell virksomhet og div hemmeligheter som Sophie har på DIV journalister, kjendiser og kulturfolk??!

Jeg er direkte spykvalm og savner å bo i utlandet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Lollybby skrev (Akkurat nå):

NOEN må da stå frem og avdekke all kriminell virksomhet og div hemmeligheter som Sophie har på DIV journalister, kjendiser og kulturfolk??!

Enig, noen må på et tidspunkt stikke hull på byllen. Men hvem? Og hvordan?

• Liker 5
Skrevet
Carrie_S skrev (6 minutter siden):

Det er matte basert på følgertall, ikke hva noen tror. Det er nok endel falske følgere også, hadde vært fint å vite hvor mange. Men tar man utgangspunkt i tallene blir det som nevnt hver 10.nordmann. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ToroJegergryte skrev (3 minutter siden):

Eksempel (veldig simpelt og kanskje ikke helt riktig, jeg har ikke jobbet så mye med mobil): Du har FB installert på telefonen din og godtatt alt av forhåndsinnstillinger, inkl. sporing. FB vet basert på dine cookies hva du gjør utenfor Facebook, og hva du har oppgitt til Facebook selv. Dette kan igjen deles med andre apper, som NRK sin.

Gjelder kun apper som bruker 3partsapper,noe NRK ikke gjør.

Beste tipset for de appene som dog bruker de,er å tømme nettleser (ingen bruker nettleser på mobil hvis det finnes en app...) for cookies og tømme nettleseren,og ikke minst - ikke bruke affilate lenker,men det er de fleste brukerne i denne tråden obs på.

Endret av J..
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, IreneV said:

Vi må ha tall. Håpløst å diskutere dette frem og tilbake uten tall vi kan forholde oss til. Jeg vil jo anta at NRK ba om noen tall fra SE AS, før de hyret henne inn for å nå målgruppen jenter/kvinner 15-30? Men jeg vet ikke lenger. Mulig det var en vennetjeneste, og kun det. Det er i alle fall noen som mener deres tenåringsdøtre har SE som forbilde. Og en er en for mange. Vi har ingen å miste.

Helt enig med deg her! Jeg tror ikke at null tenåringer følger henne, men jeg tror ikke det er så mange som enkelte påstår. Jeg tror at målgruppen hennes er eldre, og at mange følger også av ren nysgjerrighet, ikke fordi de har henne som forbilde.  Jeg tror ikke hun har en stor påvirkningskraft på unge. Det betyr ikke at jeg mener det hun legger ut er greit, men jeg tror at TikTok påvirker mye mer. Det er i hvert fall det jeg opplever i min hverdag. Det som kjøpes er merker som er store på TikTok, de lager seg matretter hvis oppskrifter er populære på TikTok og hører på musikken som er populær på TikTok. 

Hun har trolig vist tallene for den forrige podden, som gjorde det veldig bra, sammen med engasjementet på sosiale medier, som jeg vil anta er veldig godt. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, ToroJegergryte said:

Hvis du f. eks hører fra en smarttelefon, deler appene og Apple / Samsung etc. informasjon med hverandre. Har du godtatt cookies i nettleseren din vil det være mulig å hente informasjon derfra.

Takk, det var nyttig, det tenkte jeg ikke på 🙂 

Skrevet
2 minutter siden, Lollybby said:

Tror du seriøst på dette? 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Carrie_S said:

Tror du seriøst på dette? 

I aller høyeste grad!

Norge er så lite, folk kjenner hverandre OG mange er så feige!

Ufattelig naivt å ikke se at denne bindingen innad i disse miljøene er en av beveggrunnene til denne  forkastelig situasjon.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Carrie_S skrev (16 minutter siden):

Takk, det var nyttig, det tenkte jeg ikke på 🙂 

Sjekk her hva Facebook tror de vet om det basert på atferden din på Facebook :) https://www.facebook.com/adpreferences/ad_topics (Tror dette er kun basert på hva du gjør på Facebook, er en stund siden jeg jobbet med det).

Når du besøker en nettside og godtar cookies, kan det utløse en "sporings-pixel", som sendes tilbake til FB/Google etc. Slik vet Facebook at du f. eks er interessert i kattemat. Den samme pixelen kan si fra til Facebook-annonsøren at du nå har kjøpt produktet, og ikke lengre vil se annonse for denne.

Dette er et gigafelt og jeg er ikke den beste til å forklare, men man må være klar over at alt man etterlater seg av digitale spor kan fanges opp. Ref. VIPPS og denne saken, hvis du stadig vippser 1000 kr kl 02 på natta, settes du i en viss gruppe kunder som de antar kjøper narkotika.

Endret av ToroJegergryte
manglet et ord
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrie_S skrev (12 minutter siden):

Det forsøpler en seriøs debatt å spre konspirasjonsteorier, om du da ikke troller?

Greit nok, men er sikker på at alle har noe på alle i det miljøet. Men, bare min synsing. Er tydeligvis mye narkotika og utroskap i de miljøene, derfor jeg mener at alle vet noe om alle.

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...