Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

16 timer siden, gjestgitt skrev:

Hun sa jo for en stund tilbake siden at hun ikke ville ha behandling for angst for det ga henne 'edge', har man hatt angst sier man ikke sånn. Nå er det psykose hun kanskje har hatt, altså for en vanvittig fornærmelse mot de som lever med psykose. Å være psykisk syk er verken hipt eller kult, det er utrolig vondt og slitsomt. Mange får livene sine ødelagt av det, mens SE lever som dronningen på haugen...med psykose 🤔🙄 

Hun lot seg også avbilde i jakke av pels som hun nå sier hun ikke visste var pels, akkurat som hun ikke visste sminkeproduktene var testet på dyr eller innholdt palmeolje. Til å ha lovet bot og bedring så har hun jammen ikke lært. Media Norge forguder henne og hun slipper billig unna gang på gang.

Hadde hun vært psykotisk hadde hun ikke fungert lenge i hverdagen.  Jeg tror ikke hun aner hva det å ha en psykose innebærer...men sånn er det jo med det meste hun lirer av seg på bloggen.  Hun kan og vet svært lite. 

Her er et utdrag:

Tidlige tegn kan være:

• Trekker seg tilbake fra familie og venner

• Er redd for å forlate huset

• Kutter ut trening og hobbyer

• Sover dårlig eller snur døgnet

• Er ekstremt opptatt av et spesielt tema

• Gjør det dårligere på skolen eller i jobb

• Har problemer med å konsentrere seg og huske ting

• Snakker om eller skriver ting som ikke gir mening

• Får panikk, er svært trist eller har selvmordstanker

• Virker likeglad eller har store svingninger i humøret

• Reagerer merkelig, kan for eksempel le når noe er trist

• Hører stemmer som ingen andre hører, eller ser ting andre ikke kan se

• Tror at andre lager et komplott, spionerer på dem eller følger etter dem

• Tror de blir påvirket til å gjøre ting av for eksempel TV eller radio

• Tror de har spesielle evner og kan lese andres tanker

• Tror tankene blir påvirket av andre

• Uvirkelighetsfølelse

Kilde:  https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykoser

Endret av Boomonster
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om hun i det hele tatt vet hva hun skriver om? 

Min lillesøster har nettopp blitt diagnostisert med psykose. Hun er nå 19, og det har vært mange tunge år uten at vi har skjønt hvordan hun oppfører seg som hun gjør. Det gjør meg så utrolig trist at bloggere (og folk generelt) kaster diagnoser rundt som om de ikke betyr noe. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun tror hun har hatt "en liten psyokose" fordi hun "har tenkt og følt på de sykeste ting". Jeg trodde psykoser var å oppleve eller se noe, som gjerne er skremmende, og som man tror er virkelig, men som ikke er det allikevel. Som en drøm i våken tilstand. 

Jeg så på "Stemmene i hodet" på NRK og beskrivelsene de ga av psykoser var ganske mye mer dramatisk enn bare tanker og følelser. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, penny_ skrev:

Så hun tror hun har hatt "en liten psyokose" fordi hun "har tenkt og følt på de sykeste ting". Jeg trodde psykoser var å oppleve eller se noe, som gjerne er skremmende, og som man tror er virkelig, men som ikke er det allikevel. Som en drøm i våken tilstand. 

Jeg så på "Stemmene i hodet" på NRK og beskrivelsene de ga av psykoser var ganske mye mer dramatisk enn bare tanker og følelser. 

I en psykose er man ofte hallisunert, det vil si at man ikke innbiller seg ting men at man er overbevist om at helt uvirkelige ting skjer i virkeligheten. En vanlig vrangforestilling kan være at man tro man blir stalket eller forfulgt. Grandiose ting som at man er overbevist om at man er Jesus eller filmstjerne ol. er også vanlig.  

Man kan gå inn og ut av en psykose men vedvarer den må man ha medisinsk behandling, antipsykotikum og muligens innleggelse på psyk. 

Kjenner jeg blir flau på SE sin vegne her jeg sitter...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men er det ikke sånn at mennesker som er alvorlig psykisk syke (for psykose er vel ganske så alvorlig?) ikke selv evner å se at de har en lidelse? 

Jeg kan ikke helt se for meg at en som lider av psykose går rundt og sier "... jeg har psykose..." som om det ikke har noe særlig betydning for hverdagen deres. 

Selv har jeg en del psykiske vansker (ikke i noe alvorlig grad, men det preger hverdagen min, selvom jeg er i stand til å håndtere det) og jeg (underbevisst) gjør alt for å kamuflere det for omverdenen. Jeg tar på meg en "maske" og prøver å skjule det fordi jeg føler en slags skam for at jeg sliter. Jeg føler det gjør at andre vil se meg som svak om de vet at jeg sliter. Jeg kan være åpen om mine utfordringer, men kunne aldri brukt det for å skryte av meg selv. Føler SE ser på det som status å ha alvorlige psykiske lidelser og bruker det for å promotere seg selv. Har derfor veldig vanskelig for å tro på det hun sier. 

For en stund siden skrev hun et innlegg der hun tilfeldig nevnte at hun hadde ADHD. Jeg skrev en melding til henne og spurte hvorfor hun ikke fokuserte mer på temaet "jenter med ADHD" og hvordan det er å leve med utfordringene. Hvordan mestre hverdag osv. Jenter som har ADHD blir ofte oppdaget senere enn gutter og får derfor senere (eller aldri) noe gode tiltak og hjelp i oppveksten fordi ADHD ofte er mer skjult hos jenter enn hos gutter (siden jenter ofte ikke har den tydelige hyperaktiviteten som er mer vanlig hos gutter med ADHD). Tenkte at hvis hun faktisk har ADHD kan hun hjelpe mange jenter som føler seg annerledes, som føler skam over å ha ADHD osv. Men SE svarte aldri på den meldingen. Så da ble jeg egentlig usikker på om det kunne være sant. Kanskje hun ikke har fått diagnosen av en psykiater men bare fra Google? Hvem vet. Hun som er så engasjert og "så flink å svare alle på meldinger" burde svart på den meldingen om hun faktisk hadde hatt ADHD. For hvis hun har ADHD  så er vel det et tema hun burde vært interessert i, ønske å få frem i lyset... for å hjelpe andre, siden hun vet hvor vanskelig det kan være å ha denne diagnosen. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for persondebatt, spekulasjoner og latterliggjøring

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, penny_ skrev:

Sjekk ut positive og negative psykosesymptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, penny_ skrev:

Psykoser varierer veldig i alvorlighetsgrad, men har man en er det definitivt mer enn "bare tanker og følelser". Tro meg, hadde hun virkelig hatt en psykose hadde det vært veldig tydelig for omgangskretsen hennes, og til dels henne selv alt etter hvor dypt den lå.

Jeg gikk inn i en psykose selv for kort stund siden. Den hadde trolig bygget seg opp i noen måneder, men den siste uken før jeg kom meg til legen var forferdelig, symptomene kom mer og mer frem. Minimalt med søvn fordi jeg ikke klarte å skille mellom drøm og virkelighet, konstant på vakt fordi jeg var helt sikker på at noen overvåket meg og ville stjele den informasjonen jeg hadde. Derealisering, depersonalisering, isolert fra omverdenen, tankrekker som ikke ga mening, stemmer, hallusinasjoner etc. Jeg var innlagt i litt over 3 uker, og er nå på medisiner for og holdes i sjakk. Det er virkelig en påkjenning å gå gjennom noe slik, og det provoserer meg veldig at hun slenger ut noe slik i forbifarten. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mellifluous skrev:

Psykoser varierer veldig i alvorlighetsgrad, men har man en er det definitivt mer enn "bare tanker og følelser". Tro meg, hadde hun virkelig hatt en psykose hadde det vært veldig tydelig for omgangskretsen hennes, og til dels henne selv alt etter hvor dypt den lå.

Jeg gikk inn i en psykose selv for kort stund siden. Den hadde trolig bygget seg opp i noen måneder, men den siste uken før jeg kom meg til legen var forferdelig, symptomene kom mer og mer frem. Minimalt med søvn fordi jeg ikke klarte å skille mellom drøm og virkelighet, konstant på vakt fordi jeg var helt sikker på at noen overvåket meg og ville stjele den informasjonen jeg hadde. Derealisering, depersonalisering, isolert fra omverdenen, tankrekker som ikke ga mening, stemmer, hallusinasjoner etc. Jeg var innlagt i litt over 3 uker, og er nå på medisiner for og holdes i sjakk. Det er virkelig en påkjenning å gå gjennom noe slik, og det provoserer meg veldig at hun slenger ut noe slik i forbifarten. 

Håper det går bedre med deg og bra du får hjelp :lillesky2: Forstår godt det er provoserende når folk selv-diagnoserer seg, blir sur selv. Hvorfor SE har fått for seg at det er edgy med psykisk sykdom, det vet ikke jeg men høres ikke ut som hun egentlig forstår hvor håpløst og vondt det er.

Heier på deg Mellifluous :yvonne:

Endret av gjestgitt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2017 den 7.50, Vikinggirl skrev:

Uansett du skjønte hva jeg mente. Eller vil gjøre det etter hvert. Av og til glipper mellomromstasten. :)

:ler:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke måte på hvor mange sykdommer/lidelser hun har gitt seg selv (i følge tidligere og nyere blogginnlegg). 

Bipolar, ADHD, angst, depresjon, narsissist, hun har/har hatt psykose? For å bare nevne noe i farta. Blir man ikke lagt inn dersom man har psykose? Jeg kjenner ei jente som er like gammel som meg, som var lagt inn i flere måneder da hun hadde psykose. Er klar over at noen med psykose kan slite mer enn andre som også har det, men jeg føler noe skrurrer. 

Noen som kan gi en forklaring på når SE mener at hun hadde psykose osv? 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.3.2017 den 14.26, smartbimbo skrev:

Det er ikke måte på hvor mange sykdommer/lidelser hun har gitt seg selv (i følge tidligere og nyere blogginnlegg). 

Bipolar, ADHD, angst, depresjon, narsissist, hun har/har hatt psykose? For å bare nevne noe i farta. Blir man ikke lagt inn dersom man har psykose? Jeg kjenner ei jente som er like gammel som meg, som var lagt inn i flere måneder da hun hadde psykose. Er klar over at noen med psykose kan slite mer enn andre som også har det, men jeg føler noe skrurrer. 

Noen som kan gi en forklaring på når SE mener at hun hadde psykose osv? 

De som HAR psykoser blir ofte det ja,  ikke de som har lekepsykoser. 

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for truende utsagn
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva hun og Joakim gjør på Malta? Det er jo der kjæresten henne bor. Synes det er litt rart å sjekke inn på hotell med en kompis.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Rose11
54 minutter siden, BeverTramp skrev:

Noen som vet hva hun og Joakim gjør på Malta? Det er jo der kjæresten henne bor. Synes det er litt rart å sjekke inn på hotell med en kompis.

Har hun kjæreste på Malta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rose11 skrev:

Har hun kjæreste på Malta?

Hun har blitt "sammen"-ish med Mathias igjen. Han bor for tiden på Malta, så hun reiser nedover dit for  å være med han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11
8 minutter siden, skyflakes skrev:

Hun har blitt "sammen"-ish med Mathias igjen. Han bor for tiden på Malta, så hun reiser nedover dit for  å være med han.

Det har ikke jeg fått meg med i det hele tatt. Men han virker som en bra fyr. Mye bedre enn han party svensken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
På 10.3.2017 den 14.41, Boomonster skrev:

De som HAR psykoser blir ofte det ja,  ikke de som har lekepsykoser. 

Jeg liker ikke å skrive om dette, men jeg blir kraftig provosert av folk som slenger rundt seg med diagnoser. Siden jeg ofte blir kraftig provosert av SE også, blir det dobbelt opp :roll:

Jeg har hatt flere psykoser, og jeg har hatt diagnosen bipolar i mange år (siden jeg får psykoser i tillegg til mani/depressjon,har jeg nå diagnosen schizo affektiv, ikke bipolar, bare så jeg ikke lyver på meg feil diagnose :)). Psykosene mine er Ikke veldig sterke, men det er ikke noe jeg lurer på om jeg har hatt! Ikke de rundt meg, heller! Jeg har blitt lagt inn noen ganger, andre ganger ikke. Jeg kan ikke overlates til meg selv, og jeg følges tett opp av spesialister under disse anfallene. Velfungerende er jeg i hvert fall ikke når dette skjer! Og jeg får i hvert fall ikke "edge"!

Jeg vet ikke hvorfor hun skryter på seg slike diagnoser, det må være for å fremstå som interessant, dyp, sårbar, kreativ eller spesiell. Eventuelt alle. Jeg får ikke "edge" av hverken manier eller depressjoner. Jeg blir i grunnen bare veldig uproduktiv, og/eller lite konstruktiv.

Beklager, det var ikke meningen å kuppe tråden og legge ut om meg selv. Men jeg synes man skal være oppmerksom på at folk som slenger rundt seg med psykiske diagnoser, kan gi et vrangbilde på hvordan det egentlig er...

Endret av Sorbus
Innlegg ryddet for truende utsagn i sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...