Isild Skrevet 6. januar 2022 #25461 Skrevet 6. januar 2022 Kakemonsteret86 skrev (11 timer siden): Kjenner dere noen ungdommer/barn som blir påvirket av Sophie Elise? Altså akkurat henne, ikke influencere? Jeg spør fordi mine elever (ungdomsskole), vet nesten ikke hvem dama er. De er mer opptatt av TikTok. Og hvis jeg viser bilder av SE, syns de umiddelbart at hun ser unaturlig og alt for operert ut. Ingen ønsker å likne på henne. Så, jeg lurer, siden det stadig påstås her: kjenner du noen som ønsker å operere seg pga Sophie Elise? Og for all del: jeg er meget kritisk til både bedriften som her diskuteres, og hele influencer-industrien. Jeg tenker at de som blir påvirket finner man først og fremst i kommentarfeltet på innlegg Sophie Elise legger ut. Nå er det lenge siden jeg har vært innom hennes Instagram, men husker at det under særlig lettkledde bilder ofte ble svært mange beundrende kommentarer og heiarop. Det samme ser man hvis Sophie Elise møter kritikk, da blir det svært synlig at Sophie Elise har en enorm fanskare. Så jo, hun idoliseres av svært mange. Om disse blir direkte påvirket til å gjøre som hun gjør - det vet man ikke. Men jeg tenker at veien iallefall er kortere til å få ideer om å fikse på noe - når den man idoliserer tar så lett på det. 16
Pust Skrevet 6. januar 2022 #25462 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Isild skrev (54 minutter siden): Jeg tenker at de som blir påvirket finner man først og fremst i kommentarfeltet på innlegg Sophie Elise legger ut. Nå er det lenge siden jeg har vært innom hennes Instagram, men husker at det under særlig lettkledde bilder ofte ble svært mange beundrende kommentarer og heiarop. Det samme ser man hvis Sophie Elise møter kritikk, da blir det svært synlig at Sophie Elise har en enorm fanskare. Så jo, hun idoliseres av svært mange. Om disse blir direkte påvirket til å gjøre som hun gjør - det vet man ikke. Men jeg tenker at veien iallefall er kortere til å få ideer om å fikse på noe - når den man idoliserer tar så lett på det. Nå måtte jeg jo ta en tur innom kommentarfeltet hennes på Instagram! Det tok meg noen minutter å scrolle gjennom for å sjekke hvem som legger igjen kommentarer på det siste innlegget og det var en surrealistisk erfaring. De unge jentene er borte, de som tidligere var i flertall og som skrev kjærlighetserklæringer til SE. De jeg fant på det siste innlegget er tydelig ensomme menn, voksne kvinner med håp om å bli sett fordi de kommenterer hos SE, og andre påvirkere. Endret 6. januar 2022 av Pust Rettet feil 18
Isild Skrevet 6. januar 2022 #25463 Skrevet 6. januar 2022 Pust skrev (5 minutter siden): Nå måtte jeg jo ta en tur innom kommentarfeltet hennes på Instagram! Det tok meg noen minutter å scrolle gjennom for å sjekke hvem som legger igjen kommentarer på det siste innlegget og det var en surrealistisk erfaring. De unge jentene er borte, de som tidligere var i flertall og som skrev kjærlighetserklæringer til SE. DE jeg fant på det siste innlegget - det med «det eneste som er bra med denne dagen er puppene mine» - er tydelig ensomme menn, voksne kvinner med håp om å bli sett fordi de kommenterer hos SE, og andre påvirkere. Interessant. Det betyr vel kanskje at ungdom ikke lar seg påvirke av henne (lenger) Så bra ! 10
Gjest Finlay Skrevet 6. januar 2022 #25464 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Det skulle vært veldig interessant å se en oversikt over alder på følgerne hennes. Noen som vet hvor/om man kan finne noe sånt? I fbm. bokklubben hennes (litt.sophie) legger Forbrukertilsynet til grunn at hun er "en påvirker med mindreårige følgere, og må derfor være ekstra nøye med å informere tydelig om hva som er reklame, i et språk som barn og unge kan forstå". https://www.forbrukertilsynet.no/fov-20-1406-26-sophie-elise-as Endret 6. januar 2022 av Finlay
galmamma Skrevet 6. januar 2022 #25465 Skrevet 6. januar 2022 Isild skrev (2 minutter siden): Interessant. Det betyr vel kanskje at ungdom ikke lar seg påvirke av henne (lenger) Så bra ! hun har jo helt sikkert operert noe i ferien... 2
FruJohansen Skrevet 6. januar 2022 #25466 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har samme inntrykk, og snakket faktisk med 14/15 åringer om dette senest i dag. De sier at "alle vet hvem hun er", men de har ikke noe forhold til henne. Jeg tror de som fortsatt følger henne er fra 18- 25. Og muligens har hun også en ukjent brøk fra 18 - 68 år, som følger henne av helt andre grunner enn sminke og hårfarger. 21
ignore Skrevet 6. januar 2022 #25467 Skrevet 6. januar 2022 Veldig interessant perspektiv, at de som er unge nå muligens ikke har noe forhold til SE utover at de vet hvem hun er. Jeg tenker også at man ikke skal undervurdere unge jenter - SE har utviklet seg på en slik måte at det sannsynligvis er få som ønsker å se ut som henne. Jeg synes det er farligere med influensere som er fikset på både her og der, hvor det ikke er like synlig - det er jo da man blir lurt til å tro at det er naturlig. SE er forbi dette punktet for lenge siden. Norges farligste forbilde har bikket over, men det er nok av arvtakere til den tittelen. 10
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #25468 Skrevet 6. januar 2022 De fleste jeg kjenner som blir påvirket av SE i dag er mellom 20 og 30 år. Det er de som har vokst opp sammen med henne og blitt like usikre på seg selv og eget selvbilde som henne. Veldig synd. Men det ser ut til at flertallet av dagens tenåringer ikke ser opp til henne i alle fall, og det er bra. 20
Oida Skrevet 6. januar 2022 #25469 Skrevet 6. januar 2022 Velinda skrev (17 timer siden): Tror ikke så mangen av de unge følgerene hennes vil synes dette var særligt pent,blir lettere å fortelle en 14 åring hva plastiske oprasjone kan føre til etter dette....og skam til tv 2 som passivt applauderer en ung jentes vei utfor stupet.... Ung jente? Sofie Steen Isachsen er en voksen kvinne på nærmere tretti år. Det er forøvrig fasinerende å se hvr mange som omtaler henne som "ung jente" i dette forumet. Hvorfor pålegge tv2 skam og skyld for disse operasjonene? Tv2 er en mediebedrift som ønsker seere på alle sine plattformer, som igjen gir penger på konto. Et freakshow som SE gir dessverre seere og oppmerksomhet. Så om du skal pålegge noen skam er det seerne. Med minimale seertall vil ikke slike program bli produsert. Det positive i det hele er at Sofie Steen Isachsen er på god vei til å gå fra et forbilde for ungdommer, til å bli et godt eksempel til skrekk og advarsel. 29
Inga-pinga Skrevet 6. januar 2022 #25470 Skrevet 6. januar 2022 Ungdommen jeg kjenner(16-17) følger henne på insta-men lar seg ikke påvirke. De følger også Kardashians, og tror de sammenlikner SE som en litt wannabe. Kanskje noe av klær, men ikke annet. Leah Isadora og gjengen rundt henne er det mange som ser opp til og følger. 9
Honey Dew Skrevet 6. januar 2022 #25471 Skrevet 6. januar 2022 FruJohansen skrev (2 timer siden): Jeg har samme inntrykk, og snakket faktisk med 14/15 åringer om dette senest i dag. De sier at "alle vet hvem hun er", men de har ikke noe forhold til henne. Jeg tror de som fortsatt følger henne er fra 18- 25. Og muligens har hun også en ukjent brøk fra 18 - 68 år, som følger henne av helt andre grunner enn sminke og hårfarger. Det er veldig mange 40+ bloggere som følger henne og roser henne opp i skyene. 4
Silva Pluvialis Skrevet 6. januar 2022 #25472 Skrevet 6. januar 2022 ignore skrev (2 timer siden): Veldig interessant perspektiv, at de som er unge nå muligens ikke har noe forhold til SE utover at de vet hvem hun er. Jeg tenker også at man ikke skal undervurdere unge jenter - SE har utviklet seg på en slik måte at det sannsynligvis er få som ønsker å se ut som henne. Jeg synes det er farligere med influensere som er fikset på både her og der, hvor det ikke er like synlig - det er jo da man blir lurt til å tro at det er naturlig. SE er forbi dette punktet for lenge siden. Norges farligste forbilde har bikket over, men det er nok av arvtakere til den tittelen. Det er dette jeg også tenker. SE påvirker snart ikke lenger. Hun avskrekker heller. 7
Corinne Skrevet 6. januar 2022 #25473 Skrevet 6. januar 2022 Inga-pinga skrev (1 time siden): Ungdommen jeg kjenner(16-17) følger henne på insta-men lar seg ikke påvirke. De følger også Kardashians, og tror de sammenlikner SE som en litt wannabe. Kanskje noe av klær, men ikke annet. Leah Isadora og gjengen rundt henne er det mange som ser opp til og følger. Samme erfaring som deg og flere andre her, min datter i tenårene og hennes venninnegjeng er overhode ikke opptatt av SE, de vet så vidt hvem hun er men de er helt uinteresserte. Det er TikTok som gjelder, spesielt Leah Isadora og co.. Ikke for det, det er mange dårlige forbilder på TikTok for denne aldersgruppen, men jeg priser meg lykkelig over at tenåringsjentene jeg kjenner til ikke i tillegg ser opp til SE, Kardashians, Isabel Raad, CBE etc. 9
Aricia Skrevet 6. januar 2022 #25474 Skrevet 6. januar 2022 Oida skrev (2 timer siden): Ung jente? Sofie Steen Isachsen er en voksen kvinne på nærmere tretti år. Det er forøvrig fasinerende å se hvr mange som omtaler henne som "ung jente" i dette forumet. Hvorfor pålegge tv2 skam og skyld for disse operasjonene? Tv2 er en mediebedrift som ønsker seere på alle sine plattformer, som igjen gir penger på konto. Et freakshow som SE gir dessverre seere og oppmerksomhet. Så om du skal pålegge noen skam er det seerne. Med minimale seertall vil ikke slike program bli produsert. Det positive i det hele er at Sofie Steen Isachsen er på god vei til å gå fra et forbilde for ungdommer, til å bli et godt eksempel til skrekk og advarsel. For det første: TV2 er ikke en person, men en TV-kanal. Den kan hverken pålegges eller føle skyld og skam. Please. For det andre: TV2 har tilsluttet seg Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten - som alle seriøse medieaktører. Selvsagt har de redaktøransvar for hva de velger å fronte, og for personene de velger å fronte. For det tredje: TV2 er ikke bare en kommersiell kanal som lever av seertall alene, slik du antyder i resonnementet ditt, men også en kanal med betydelig statsstøtte, begrunnet med at kanalen skal forvalte en rolle som allmennkringkaster. TV2 fikk fornyet avtalen sin med staten om dette i 2018, og fikk en bevilling fra Regjeringen på 700 mill for å fortsette å oppfylle sin funksjon som allmennkringkaster i Norge. På denne bakgrunnen påhviler det TV2 et særlig ansvar i forhold til andre kommersielle medier for hva de velger å bruke sendeflatene sine på, og hvordan de forvalter medieetikk og samfunnsansvaret som de får godt betalt for. TV2 besvarer ironisk nok dette med å muligens være den ALLER VERSTE medieaktøren i Norge mht å ukritisk og skamløst fronte og sko seg på influencere, med nettopp Sofie Isaksen i en særstilling. Jeg laget en tråd om dette for et par år siden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1311208-influencere-i-redaksjonelle-medier-nøkkelaktøren-tv2/#comments Dessverre har den ikke blitt fulgt opp noe særlig det siste året, men diskusjonen er ikke blitt mindre aktuell enn den var i 2019. 24
Sol Rampelyset Skrevet 6. januar 2022 #25475 Skrevet 6. januar 2022 Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavsrett og latterliggjøring. Sol, admin.
Ost Skrevet 6. januar 2022 #25476 Skrevet 6. januar 2022 Corinne skrev (11 minutter siden): Samme erfaring som deg og flere andre her, min datter i tenårene og hennes venninnegjeng er overhode ikke opptatt av SE, de vet så vidt hvem hun er men de er helt uinteresserte. Det er TikTok som gjelder, spesielt Leah Isadora og co.. Ikke for det, det er mange dårlige forbilder på TikTok for denne aldersgruppen, men jeg priser meg lykkelig over at tenåringsjentene jeg kjenner til ikke i tillegg ser opp til SE, Kardashians, Isabel Raad, CBE etc. Hvis jeg kunne ha valgt om dattera mi hadde fulgt SE eller vært på Tiktok hadde jeg selvsagt valgt at hun fulgte SE. Det meste er bedre enn at dattera er på Tiktok. Det unge jenter (og gutter) blir eksponert for på Tiktok kan umulig være noe som helst annet enn direkte skadelig. 1
non_stop Skrevet 6. januar 2022 #25477 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Corinne skrev (18 minutter siden): Samme erfaring som deg og flere andre her, min datter i tenårene og hennes venninnegjeng er overhode ikke opptatt av SE, de vet så vidt hvem hun er men de er helt uinteresserte. Det er TikTok som gjelder, spesielt Leah Isadora og co.. Ikke for det, det er mange dårlige forbilder på TikTok for denne aldersgruppen, men jeg priser meg lykkelig over at tenåringsjentene jeg kjenner til ikke i tillegg ser opp til SE, Kardashians, Isabel Raad, CBE etc. S.E begynner å bli urelevant ja, og det er vel hennes største mareritt. Blir litt som når det å være glamourmodell på tidlig 2000-tall var "dritkult", Helene Rask osv med silikonpupper svære som basketballer og ihjelbleket hår m extensions ned til anklene. Heldigvis for disse, når denne moten etterhvert ble blodharry så var det bare å ta ut igjen/redusere brystene, skrubbe av seg selvbruningen og la øyebryna vokse ut. Tukling med kroppen utover silikonpupper var i verste fall litt restylane i overleppa. Helene Rask lever et tilbaketrukket liv i dag med mann og barn og ønsker ikke assosieres med det hun en gang stod for. Det som er så trist for Sophie Elise er at hun har operert seg så istykker at det er umulig å reversere. Hun må leve med det utseendet resten av livet. Det ser enn så lenge ut til å gå greit på hennes egne bilder, hvor hun får bestemme lyssetting, filter osv selv. Men på bilder tatt av media begynner man nå virkelig for alvor å se hvor plastikk fantastisk hun har blitt, ref den vg-saken. Endret 6. januar 2022 av non_stop 31
Gjest Finlay Skrevet 6. januar 2022 #25478 Skrevet 6. januar 2022 non_stop skrev (9 minutter siden): S.E begynner å bli urelevant ja, og det er vel hennes største mareritt. Blir litt som når det å være glamourmodell på tidlig 2000-tall var "dritkult", Helene Rask osv med silikonpupper svære som basketballer og ihjelbleket hår m extensions ned til anklene. Heldigvis for disse, når denne moten etterhvert ble blodharry så var det bare å ta ut igjen/redusere brystene, skrubbe av seg selvbruningen og la øyebryna vokse ut. Tukling med kroppen utover silikonpupper var i verste fall litt restylane i overleppa. Helene Rask lever et tilbaketrukket liv i dag med mann og barn og ønsker ikke assosieres med det hun en gang stod for. Det som er så trist for Sophie Elise er at hun har operert seg så istykker at det er umulig å reversere. Hun må leve med det utseendet resten av livet. Det ser enn så lenge ut til å gå greit på hennes egne bilder, hvor hun får bestemme lyssetting, filter osv selv. Men på bilder tatt av media begynner man nå virkelig for alvor å se hvor plastikk fantastisk hun har blitt, ref den vg-saken. Ja det er en enorm forskjell på hennes egne bilder, og de bildene som siver ut i andres kanaler.
enkefru Skrevet 6. januar 2022 #25479 Skrevet 6. januar 2022 Honey Dew skrev (1 time siden): Det er veldig mange 40+ bloggere som følger henne og roser henne opp i skyene. I'll scratch your back, you scratch mine.... er nok mye det det går i der 10
Gjest Finlay Skrevet 6. januar 2022 #25480 Skrevet 6. januar 2022 Hva sier man egentlig til en venn og kollega, første dag på jobb etter ferien, og hun ser SÅ annerledes ut? Niklas Baarli ser nesten litt skremt ut😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå