Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fløff skrev (9 timer siden):

Ballen om «er SE forfatter» er jo bare å legge steindau først som sist. Hun er influencer. 

Der kom de rette ordene på det. 

Influencerbøker har vært en greie de siste årene, det selger tydeligvis. Men, blogg i bokform gjør ikke denne gjengen til forfattere av den grunn. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forfatter* er ikke en beskyttet tittel. Alle som har gitt ut en bok eller laget en tekst, kan kalle seg forfatter. Alle som lager noe, kan kalle seg kunstner. Alle som lager layout eller mekker en logo, kan kalle seg grafisk designer. Det at vi ikke anser SE som forfatter fordi vi stiller krav til det litterære innholdet, spiller ingen rolle, hun har gitt ut bøker og kan kalle seg forfatter.

Det gis ut utrolig mange rare bøker (minner om en annen influenser - som ga ut en bok med nesten bare utklipp fra dette forumet, og som kalte seg forfatter i etterkant), og Den Norske Forfatterforening kjemper nå en tapt kamp mot de kommersielle samfunnskreftene. 

Og det med lydbøker … 🖤  Jeg elsker Audible og storkonsument! Det er en fantastisk ting, det å bli fortalt en historie, særlig om fortelleren og fortellingen er god, men jeg har dessverre måttet legge bort lydbøker fordi fortellerens stemme ikke passet i mine ører, har dårlig diksjon eller legger trykk på feil stavelse 😬 

Lydbøker er en velsignelse for alle som ikke klarer å lese selv, enten det er fordi hodet er urolig, bokstavene flytter på seg, eller at synet svikter, men jeg er enig i at det å lese en fysisk bok eller en artikkel, er viktig for å lære seg å formulere seg skriftlig over et visst nivå. Jeg hadde aldri klart å tilegne meg noe særlig faglig kunnskap ved å bare lytte, til det er jeg for avhengig av kombinasjonen syn - hånd. Meeeen, vi lærer på forskjellig måte.

Det at SE skriver såpass svakt er litt pussig, man skulle tro at samarbeidet med et forlag og at tre (!) bøker har vært gjennom språkvask, ville gitt verdifull erfaring hun kunne ta med seg i hverdagen. Nå skal det nevnes at jeg ikke har lest noen av bøkene hennes og ikke vet noe om språket i dem. Jeg ser bare at tekstene hun legger ut på SoMe ikke bærer preg av at de er formet av en forfatter med hva jeg forbinder med litterær kvalitet, men: SE henvender seg jo ikke til meg, men til et svært ungt publikum, og kanskje særlig til et et publikum som ellers ikke ville lest? Man bør jo ta fenomenet på alvor og jeg nok mer bekymret for de guttene som aldri leser eller hører en lydbok, enn hva jeg er for de unge (?) jentene som leser bøkene til SE. All lesetrening er bra, men jeg vet altså for lite om budskapet i bøkene til SE til å mene noe om dem.

Forfatter er en person som beskjeftiger seg med eller lever av å forfatte bøker. Ordet brukes også i en videre betydning om en person sett i forholdet til en tekst som vedkommende har skrevet.
https://snl.no/.search?query=Forfatter

Endret av Pust
Fikk beskjed om å lufte litt
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (19 timer siden):

Auch! Jeg krympet mine bryster, de var for tunge for ryggen. Måtte vente leeeeenge, flere år pga covid men ble operert på Rikshospitalet. Utrolig dyktige folk, og jeg måtte ikke signere noe som helst. Glad for at jeg holdt ut. Regner med du tok operasjonen i Norge? Bare tenk hvordan det er i utlandet, helsetilsynet er ganske strenge med de private også her til lands. 

Og kan ikke få sagt hvor enig jeg er med deg i at man ikke skal operere seg uten medisinsk indikasjon. Eneste unntaket er vel om man er så deformert at det blir en psykisk belastning og da får man det dekket av staten. 

Jeg opererte ved en privat klinikk i Norge ja. Ikke en luguber en heller 😄 men jeg valgte klinikk utifra geografisk avstand og det burde jeg ikke gjort for jeg endte opp med en kirurg som tydeligvis ikke brydde seg så mye om at jeg skulle bli fornøyd 

Det jeg måtte skrive under på, var i forbindelse med at jeg klaget og fikk tilbake halve beløpet. 

Jeg syns det burde være 25 års grense på slik kirurgi. Og at de som har medisinsk indikasjon (også det som går på selvfølelse som f.eks helt flat, tuberøse bryst osv) kan bli henvist og få en vurdering på om det er nødvendig å operere. 

Jeg forsøkte også gjennom staten først. Ble henvist også kontaktet av klinikken jeg kunne få konsultasjon hos, men fikk beskjed om at det kun var brystreduksjon som ble dekket og for å rette opp min skjevhet uten noe implantater så ville de vel bare måttet amputere puppene mine 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Missy1 said:

Jeg opererte ved en privat klinikk i Norge ja. Ikke en luguber en heller 😄 men jeg valgte klinikk utifra geografisk avstand og det burde jeg ikke gjort for jeg endte opp med en kirurg som tydeligvis ikke brydde seg så mye om at jeg skulle bli fornøyd

😅

Da jeg gjorde undersøkelser for mulig privat operasjon pga lang ventetid, var et tips å booke konsultasjon flere steder også velge den klinikken man fikk best samlet inntrykk av. Man må betale for konsultasjon om man ikke velger den klinikken, men det er jo verdt det tross alt.

Lurer på hvordan de lugubre klinikkene er når du hadde en slik opplevelse. Fikk du inntrykk av at de var nøye med å sjekke psykisk helse? (Kanskje ikke noe de prioriterte i ditt tilfelle siden du er åpenbar kandidat) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Isild said:

Influencerbøker har vært en greie de siste årene, det selger tydeligvis. Men, blogg i bokform gjør ikke denne gjengen til forfattere av den grunn. 

Er ikke forklaringen på at bøker skrevet av influencere selger godt fordi fansen er veldig fan og ser på influenceren som en venninne? Litt som at man kjøper boka en god venninne har gitt ut uansett om den er bra eller ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
Pust skrev (3 timer siden):

Forfatter* er ikke en beskyttet tittel. Alle som har gitt ut en bok eller laget en tekst, kan kalle seg forfatter. Alle som lager noe, kan kalle seg kunstner. Alle som lager layout eller mekker en logo, kan kalle seg grafisk designer. Det at vi ikke anser SE som forfatter fordi vi stiller krav til det litterære innholdet, spiller ingen rolle, hun har gitt ut bøker og kan kalle seg forfatter. Det gis ut utrolig mange rare bøker (minner om en annen influenser - som ga ut en bok med nesten bare utklipp fra dette forumet, og som kalte seg forfatter i etterkant), og Den Norske Forfatterforening kjemper nå en tapt kamp mot de kommersielle samfunnskreftene. 
Og det med lydbøker … 🖤  Jeg elsker Audible og storkonsument! Det er en fantastisk ting, det å bli fortalt en historie, særlig om fortelleren og fortellingen er god, men jeg har dessverre måttet legge bort lydbøker fordi fortellerens stemme ikke passet i mine ører, har dårlig diksjon eller legger trykk på feil stavelse 😬 Lydbøker er en velsignelse for alle som ikke klarer å lese selv, enten det er fordi hodet er urolig, bokstavene flytter på seg, eller at synet svikter, men jeg er enig i at det å lese en fysisk bok eller en artikkel, er viktig for å lære seg å formulere seg skriftlig over et visst nivå. Jeg hadde aldri klart å tilegne meg noe særlig faglig kunnskap ved å bare lytte, til det er jeg for avhengig av kombinasjonen syn - hånd. Meeeen, vi lærer på forskjellig måte.
Det at SE skriver såpass svakt er litt pussig, man skulle tro at samarbeidet med et forlag og at tre (!) bøker har vært gjennom språkvask, ville gitt verdifull erfaring hun kunne ta med seg i hverdagen. Nå skal det nevnes at jeg ikke har lest noen av bøkene hennes og ikke vet noe om språket i dem. Jeg ser bare at tekstene hun legger ut på SoMe ikke bærer preg av at de er formet av en forfatter med hva jeg forbinder med litterær kvalitet, men: SE henvender seg jo ikke til meg, men til et svært ungt publikum, og kanskje særlig til et et publikum som ellers ikke ville lest? Man bør jo ta fenomenet på alvor og jeg nok mer bekymret for de guttene som aldri leser eller hører en lydbok, enn hva jeg er for de unge (?) jentene som leser bøkene til SE. All lesetrening er bra, men jeg vet altså for lite om budskapet i bøkene til SE til å mene noe om dem.

Forfatter er en person som beskjeftiger seg med eller lever av å forfatte bøker. Ordet brukes også i en videre betydning om en person sett i forholdet til en tekst som vedkommende har skrevet.
https://snl.no/.search?query=Forfatter

Er mye enklere å lese lange tekster om det er avsnitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (45 minutter siden):

Er mye enklere å lese lange tekster om det er avsnitt :)

Du kan prøve om igjen nå som jeg har luftet litt.

Det er alltid klønete å skrive på mobil, og det som ser greit ut på mobilskjermen kan altså bli til en mur på pc. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoppetau

Det er stor forskjell på å lese en bok og å høre den på lydbok. På lydbok får man opplevelsen av historien, men oftest mens man gjør noe annet (kjører, går tur, vasker osv) og man får derfor bare med deg historien og ikke dybden i for eksempel språket eller den mer intense opplevelsen av å leve deg helt inn i boka og ikke gjøre noe som helst annet. Man må konsentrere seg på en annen måte når man leser, kanskje stusse over setninger som flyter litt dårlig eller nyte et språk som flyter bra, og man får med seg mye mer nyanser i språket når man leser 

Jeg har dysleksi og hører mye på lydbøker, men opplevelsen av å lese en bok er en helt annen (jeg leser også)!! Og stimuleringen man får av hjernen, fantasien og konsentrasjonen er uten tvil en annen når man leser boka fremfor å høre den. Man husker den feks også langt bedre når man leser den fremfor p høre den, så det må være en annen opplevelse og lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Pust skrev (18 timer siden):

Du kan prøve om igjen nå som jeg har luftet litt.

Det er alltid klønete å skrive på mobil, og det som ser greit ut på mobilskjermen kan altså bli til en mur på pc. 

Glemmer at mange bruker mobil og forstår at det blir mer trøblete. Var ikke for å være frekk, ikke alle vet at de skriver uten avsnitt heller. 

Og siden temaet var bøker...  😊 

God jul 🌲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (15 minutter siden):

God jul fra SE,tidenes pupp i monitor. 
Blir helt matt… fy f for et forbilde 🤮

Nye implantater og nytt ansikt. Herlig høytid..

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står hun foran en greenscreen og har klipt og limt inn seg selv foran snøen? Haha alt ved det bildet ser utrolig dumt ut. 

Singelkrise kanskje? Dere vet når man er dumpa eller ikke får den gutten man ville ha når man var 17 år og desperat gjorde alt for vise hvor sexy man var for å få han til å angre. Bare det ganger 50 med SE virker det som🤭

Endret av Kaur
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kaur skrev (1 time siden):

Står hun foran en greenscreen og har klipt og limt inn seg selv foran snøen? Haha alt ved det bildet ser utrolig dumt ut. 

Singelkrise kanskje? Dere vet når man er dumpa eller ikke får den gutten man ville ha når man var 17 år og desperat gjorde alt for vise hvor sexy man var for å få han til å angre. Bare det ganger 50 med SE virker det som🤭

Morsomt at du nevner det -

Screenshot_20211224-102403_Instagram.jpg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (3 timer siden):

Screenshot_20211224-221113_Instagram.jpg

Her har det skjedd ting 🙈🙈

Dette blir jo bare verre å verre. Hele livet hennes består av utseende, trist som faen at hun har så dårlig selvtillit. Slike burdte ikke vært i media. Dette trenger vi ikke.

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sliter faktisk med å lukke øynene nå på en normal måte. ( Instastory) Mulig det går seg litt til etterhvert da, men likevel…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...