h/k Skrevet 18. desember 2021 #25261 Del Skrevet 18. desember 2021 Jeg leser masse bøker, men eier ikke en eneste en. Andre eier hundrevis av bøker, men har de mest til pynt. Vil ikke si at hvor mange bøker man eier tilsvarer lesegleden. 😅 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aintnofun Skrevet 18. desember 2021 #25262 Del Skrevet 18. desember 2021 Finlay skrev (1 time siden): Utdannelse eller ei - en som etter sigende ELSKER bøker, leser MYE og selv er FORFATTER, burde ha bedre kontroll på språket. Hvis hun har evne til å absorbere litteratur, burde språket hennes ha utviklet seg -både skriftlig og muntlig- kolossalt disse årene. Får meg til å lure på hvor mye hun egentlig leser, og hvor mye hjelp hun egentlig får fra forlaget før hun får utgitt bøkene sine. Det viktigste er kanskje å skryte av at hun har mange bøker i bokhylla? (Forresten var det visst ikke så viktig med de bøkene lenger, etter fadesen med bokklubben🤣) Det er jeg enig i. Syns bare ikke man skal skylde på utdannelse. Det er en uting. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. desember 2021 #25263 Del Skrevet 18. desember 2021 h/k skrev (9 minutter siden): Jeg leser masse bøker, men eier ikke en eneste en. Andre eier hundrevis av bøker, men har de mest til pynt. Vil ikke si at hvor mange bøker man eier tilsvarer lesegleden. 😅 Enig i dette. Har lest fler bibliotek bøker/lånt av venner enn hva jeg eier.. Men også her motsier SE seg selv. "Kjemper for miljøet" men "må" eie hundrevis av bøker hun ikke engang leser,når feks ett bibliotek kort er både gratis og miljøvennlig. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 18. desember 2021 #25264 Del Skrevet 18. desember 2021 J.. skrev (1 time siden): Hun har selv sagt på story at hun skumleser bøkene sine. Det ser man jo også på bøkene,bokryggen har jo knapt en rynke så de fleste ser ikke engang ut til å være åpnet.. Også hører hun mye lydbok som hun i ettertid liker å omformulere til at hun har «lest» 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. desember 2021 #25265 Del Skrevet 18. desember 2021 AntiBullshit skrev (5 minutter siden): Også hører hun mye lydbok som hun i ettertid liker å omformulere til at hun har «lest» Ja det.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 18. desember 2021 #25266 Del Skrevet 18. desember 2021 AntiBullshit skrev (46 minutter siden): Også hører hun mye lydbok som hun i ettertid liker å omformulere til at hun har «lest» Hun skumhører altså bøker, og later som å være belest er min konklusjon. Språk og formulering vitner jo om det motsatte. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 18. desember 2021 #25267 Del Skrevet 18. desember 2021 Pust skrev (6 timer siden): Føyer gjerne til «dette palettet». Ja, hvorfor sier de det?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 18. desember 2021 #25268 Del Skrevet 18. desember 2021 Pust skrev (8 timer siden): Føyer gjerne til «dette palettet». Au, der fikk jeg vondt i grammatikken min. At det går an å skrive så feil. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 18. desember 2021 #25269 Del Skrevet 18. desember 2021 On 12/17/2021 at 12:57 PM, Missy1 said: Men vil ikke anbefale noen å ta lett på slike operasjoner. (Jeg fikk tilbake halvparten av det jeg betalte for operasjonen den gang. Hadde nok fått igjen hele beløpet om jeg hadde bedt om det, for jeg måtte signere på at jeg ikke skulle gå til media med det) Auch! Jeg krympet mine bryster, de var for tunge for ryggen. Måtte vente leeeeenge, flere år pga covid men ble operert på Rikshospitalet. Utrolig dyktige folk, og jeg måtte ikke signere noe som helst. Glad for at jeg holdt ut. Regner med du tok operasjonen i Norge? Bare tenk hvordan det er i utlandet, helsetilsynet er ganske strenge med de private også her til lands. Og kan ikke få sagt hvor enig jeg er med deg i at man ikke skal operere seg uten medisinsk indikasjon. Eneste unntaket er vel om man er så deformert at det blir en psykisk belastning og da får man det dekket av staten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. desember 2021 #25270 Del Skrevet 18. desember 2021 AntiBullshit skrev (6 timer siden): Også hører hun mye lydbok som hun i ettertid liker å omformulere til at hun har «lest» Oppriktig spørsmål: hva er forskjellen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 18. desember 2021 #25271 Del Skrevet 18. desember 2021 (endret) 7 minutter siden, Fløff said: Oppriktig spørsmål: hva er forskjellen? Hvis man ikke er godt utviklet i språket fra før, tror jeg nok at det å lese bøker kontra å høre dem gjør at man enklere kan plukke opp riktige ord og uttrykk, tenke over handling og språket (og stavemåte) - i stedet for i en lydbok som nok går litt fortere å fordøye. Endret 18. desember 2021 av Andrea59 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fatima Skrevet 18. desember 2021 #25272 Del Skrevet 18. desember 2021 Peonjenta skrev (3 timer siden): Ja, hvorfor sier de det?? De tror vel det heter et palett da... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. desember 2021 #25273 Del Skrevet 18. desember 2021 Andrea59 skrev (7 minutter siden): Hvis man ikke er godt utviklet i språket fra før, tror jeg nok at det å lese bøker kontra å høre dem gjør at man enklere kan plukke opp riktige ord og uttrykk, tenke over handling og språket (og stavemåte) - i stedet for i en lydbok som nok går litt fortere å fordøye. Ah, da skjønte jeg sammenhengen. Er enig i dette på den skriftlige siden, men ikke når det gjelder handling og refleksjoner for min del iallefall. Man tar jo pauser fra lydbok slik man gjør i en bok og. Når det er sagt må det vel være lov å være glad i bøker uten å være akademiker eller høyt utdannet 😅🤷♀️Eller er greia at hun påstår kompetanse på akademisk skriving og analyse? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 18. desember 2021 #25274 Del Skrevet 18. desember 2021 11 minutter siden, Fløff said: Ah, da skjønte jeg sammenhengen. Er enig i dette på den skriftlige siden, men ikke når det gjelder handling og refleksjoner for min del iallefall. Man tar jo pauser fra lydbok slik man gjør i en bok og. Når det er sagt må det vel være lov å være glad i bøker uten å være akademiker eller høyt utdannet 😅🤷♀️Eller er greia at hun påstår kompetanse på akademisk skriving og analyse? Nå var det ikke meg som dro i gang det med lydbøker - og jeg har faktisk aldri hørt på lydbok selv 🙈 - så jeg skal vel egentlig ikke mene så mye om det 😛. Greia var vel at hun prøver å virke mer interessert i litteratur enn det folk flest kanskje mistenker at hun er. Spesielt da hun frontet den bokklubben. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 18. desember 2021 #25275 Del Skrevet 18. desember 2021 Fløff skrev (5 minutter siden): Ah, da skjønte jeg sammenhengen. Er enig i dette på den skriftlige siden, men ikke når det gjelder handling og refleksjoner for min del iallefall. Man tar jo pauser fra lydbok slik man gjør i en bok og. Når det er sagt må det vel være lov å være glad i bøker uten å være akademiker eller høyt utdannet 😅🤷♀️Eller er greia at hun påstår kompetanse på akademisk skriving og analyse? Hun klarer ikke en gang bruke metaforer riktig og har generelt mange åpenbare grammatiske feil som er ekstra pinlig å observere når hun liker å titulere seg som forfatter. Noen vil kanskje si at det er smålig å kritisere en influenser for å ha middelmådige grammatiske ferdigheter, de trenger tross alt ikke utrette mye før forlagene headhunter dem, og at det i så måte er bokforlagene kritikken bør rettes mot. Til syvende og sist så er det mange småkjendiser som har utgitt bok uten at de er så "freidige" å kalle seg for forfatter av den grunn. Når SE trer på seg forfatterhatten så er det kanskje lettere å himle med øynene fordi det er så åpenbart at det bare er nok en hatt i samlingen hennes av oppkonstruert yrkestittel/diagnose/personlighetstrekk/kompleks som hun har fått dilla på. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 18. desember 2021 #25276 Del Skrevet 18. desember 2021 Fløff skrev (24 minutter siden): Oppriktig spørsmål: hva er forskjellen? Jeg vil si at man ikke har lest en bok hvis man har hørt den som lydbok. Man har hørt noen andre lese en bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 18. desember 2021 #25277 Del Skrevet 18. desember 2021 Fløff skrev (1 time siden): Oppriktig spørsmål: hva er forskjellen? Man skal ikke disse lydbøker. Veldig mange har glede av dem hvis de ikke kan lese selv, eller vil utnytte tiden mens de kjører bil, f.eks. Den største forskjellen er at man ikke lærer riktig tegnsetting eller stavemåte av lydbøker. Men begge måtene å «lese» bøker gir større ordforråd og større forståelse for riktig setningsoppbygging og bruk av språket. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 18. desember 2021 #25278 Del Skrevet 18. desember 2021 Hulderen skrev (4 minutter siden): Man skal ikke disse lydbøker. Veldig mange har glede av dem hvis de ikke kan lese selv, eller vil utnytte tiden mens de kjører bil, f.eks. Den største forskjellen er at man ikke lærer riktig tegnsetting eller stavemåte av lydbøker. Men begge måtene å «lese» bøker gir større ordforråd og større forståelse for riktig setningsoppbygging og bruk av språket. Lydbøker er helt topp, og et fantastisk hjelpemiddel for bla. dyslektikere og svaksynte. Også supert å ha på øret mens man gjør andre ting. Men man leser altså ikke en lydbok. Lesing er en ferdighet hvor man tolker bokstaver eller andre skrifttegn for å sette sammen ord og setninger. https://no.wikipedia.org/wiki/Lesing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dupers Skrevet 18. desember 2021 #25279 Del Skrevet 18. desember 2021 5 hours ago, Peonjenta said: Ja, hvorfor sier de det?? Fordi engelsk. Mange influensere må også lære, og når grammatikken kommer gra google translate blir ofte denne til dette. Det er som er litt rart er at så mange av influenserne plages med hun og henne, noe som gir mye mening på engelsk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. desember 2021 #25280 Del Skrevet 18. desember 2021 AntiBullshit skrev (2 timer siden): Hun klarer ikke en gang bruke metaforer riktig og har generelt mange åpenbare grammatiske feil som er ekstra pinlig å observere når hun liker å titulere seg som forfatter. Noen vil kanskje si at det er smålig å kritisere en influenser for å ha middelmådige grammatiske ferdigheter, de trenger tross alt ikke utrette mye før forlagene headhunter dem, og at det i så måte er bokforlagene kritikken bør rettes mot. Til syvende og sist så er det mange småkjendiser som har utgitt bok uten at de er så "freidige" å kalle seg for forfatter av den grunn. Når SE trer på seg forfatterhatten så er det kanskje lettere å himle med øynene fordi det er så åpenbart at det bare er nok en hatt i samlingen hennes av oppkonstruert yrkestittel/diagnose/personlighetstrekk/kompleks som hun har fått dilla på. Mja, er jo veldig lett å være enig med deg her. Men forfatter sånn sett er jo ikke en beskyttet tittel, og noen man antar er «dumme» kan jo eksempelvis ha dysleksi. Ikke til sammenlikning overhodet, men husker godt at veilederen min på masteren ble overrasket over mine skriftlige evner. Han mente det selvsagt positivt, men jeg mistenker han tenkte at ei med såpass muntlig språk ellers ikke skulle levere godt og akademisk. Poenget mitt er litt generelt uten å forsvare SE: skrivestil på IG og sosiale medier reflekterer ikke evnene man har til akademisk eller skjønnlitterær skriving. Men kjøper jeg bøker av SE eller anser henne eller andre influencere som kapasiteter på egentlig noe felt i det hele tatt utover influencing? NEJ 😅 (tjener de jæskla mye mer enn meg? JA 🤭) Hulderen skrev (1 time siden): Man skal ikke disse lydbøker. Veldig mange har glede av dem hvis de ikke kan lese selv, eller vil utnytte tiden mens de kjører bil, f.eks. Den største forskjellen er at man ikke lærer riktig tegnsetting eller stavemåte av lydbøker. Men begge måtene å «lese» bøker gir større ordforråd og større forståelse for riktig setningsoppbygging og bruk av språket. Nettopp Men.....igjen, dissing av skrivefeil KAN være dissing av dysleksi. Synes ikke man trenger slå så hardt ned på det. Selv om jeg absolutt har dømt mange i kommentarfelt på det selv. Finlay skrev (1 time siden): Lydbøker er helt topp, og et fantastisk hjelpemiddel for bla. dyslektikere og svaksynte. Også supert å ha på øret mens man gjør andre ting. Men man leser altså ikke en lydbok. Lesing er en ferdighet hvor man tolker bokstaver eller andre skrifttegn for å sette sammen ord og setninger. https://no.wikipedia.org/wiki/Lesing Og Wiki er ikke en valid kilde 😎 Skjønner ikke helt hvor du vil selv om jeg ser hva du skriver. Jeg leste helst bare Hamsun, Undset og diverse klassikere i min fjortistid. Synes lydbøker er gull verdt og likeverdig i opplevelse og språklig utvikling. Men spørs jo på boka selvsagt. Men ja, der jeg nok lærte best skrivestilen min (ikke den jeg bruker på KG 😆) var å lese fysisk Morgenbladet gjennom noen år blant annet. Merket jeg tok etter språket og formuleringene i besvarelser på eksamen og senere i jobb. Ballen om «er SE forfatter» er jo bare å legge steindau først som sist. Hun er influencer. Så kan man spørre seg om eksempelvis «ser ikke syk ut» Ragnhild Holmås er forfatter - hun og har gitt ut en bok relatert til sitt liv. Men der kan vi jo trekke frem at hun skriver kvalitetsmessig veldig godt, bruker kilder treffsikkert og så videre 😅 På egenhånd. Her er det jo vesentlig forskjell fårråsidetsånn. Hva med hun derre....hun som gav ut Mammasjokket? Får hun lov til å kalle seg forfatter 🤷♀️ Hvor skal grensen gå? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå