Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Jeg måtte lete etter dette Elle-galla klippet. Kom over en annen influenser som skrøt av en ring til tre millioner... Jeg synes de virker så ødelagte hele gjengen. 😒 Minte meg om den mørke kraften i Den Uendelige Historien, som jeg leste for mine barn da de var små. Trist utvikling. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (10 minutter siden):

Jeg måtte lete etter dette Elle-galla klippet. Kom over en annen influenser som skrøt av en ring til tre millioner... Jeg synes de virker så ødelagte hele gjengen. 😒 Minte meg om den mørke kraften i Den Uendelige Historien, som jeg leste for mine barn da de var små. Trist utvikling. 

De har lånt smykkene og mange av kjolene, og vandrer rundt som reklameplakater.

Det var Nikoline Anundsen som sa at hun hadde en ring på seg till tre mill, og både ringen og smykkene hun bar var lånt fra en butikk i Oslo

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 minutt siden):

De har lånt smykkene og mange av kjolene, og vandrer rundt som reklameplakater.

Det var Nikoline Anundsen som sa at hun hadde en ring på seg till tre mill, og både ringen og smykkene hun bar var lånt fra en butikk i Oslo

Jada. Men det er fokuset. Jeg er møkkalei at dette vokser seg stort og farlig. Der lykke og suksess måles kun i penger og materielle goder. Og det skal vises fram, til flest mulig. Alt bærer preg av dette nå. Oppblåste selvbilder, der alt må deles med andre så de kan se hvor vellykket og flink du er. Da er det noe som mangler. Noe viktig. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (4 timer siden):

Her kan jeg være enig med deg, og jeg har selv tenkt mitt i noen av trådene her inne, om at "vi" sitter å kritiserer alt fra A til Å på folk. I Stina Bakken tråden er det for eksempel mange som engasjerer seg enormt i å kritisere hvordan hun har valgt å pynte til jul hjemme, og det er også enkelte som frykter at både hun og mannen kommer til å bli utbrent og gå på veggen når de skal rydde vekk julepynten og at det ikke er bra for baby. Med andre ord, folk går langt over stokk og stein og overdriver til det tragikomiske. 

Når det er sagt, så syntes jeg det som diskuteres om tilknytning og baby i denne tråden stort sett er ganske spot on. Hun lever av å utlevere seg selv, og er såpass kjent at man ikke engang trenger å følge henne på sosiale medier for å få med seg hva som skjer.

Jeg tolker deg som at du er gravid, og jeg skulle gjerne ha spurt om du kunne tenkt deg å komme tilbake til denne tråden når din baby er 2 uker gammel. Babyen til SE og V var 2 uker gammel første gang de forlot han, fordi da var behovet for kjærestetid (og sex i fred fra baby) så stort at de måtte ha barnevakt og overnatte på hotell. Når din baby er 2 uker gammel, se på hen og se om du kunne forlatt hen i 24 timer. Allerede da burde det ringe noen bjeller om at dette er riv ruskende spik spenna sykt. Og ja, man kan unnskylde så mye man bare orker med at "de kongelige" gjør ditt og datt, og at foreldre i USA har 3 mnds permisjon osv osv. Men SE og V er ikke kongelige og de er heller ikke bosatt i USA. 

Som om ikke det var ille nok, så har dette bare fortsatt, og vi ser at tiden de ønsker å være borte fra babyen sin strekkes lenger og lenger. Hun har fortalt at de har nanny for å gå på kino, for å sitte på cafe og filme seg selv lese bok, for å trene, gå til frisøren (og disse tingene gjøres hver dag slik hun fremlegger det). I tillegg har de barnevakt i noen timer hver lørdag, fordi da må mamma og pappa få lov å handle i fred fra en baby som ikke kan gå engang, når de skal på butikken.. Nå sist var fraværet oppe i 10 dager. Og ikke nok med det, men når baby endelig ble hentet hjem av mamma (som da var en fremmed for han, da en så liten baby har glemt foreldrene sine for lengst etter snart to uker), så var det flytur hjem og rett til barnevakt, for da skulle mamma og pappa ut på galla. Alle skjønner at i dette tilfellet, så hadde i det MINSTE pappaen blitt hjemme. Men neida. Her skal begge to avgårde for å vise seg frem. Det er viktigere enn babyen de nettopp har fått. 

Hun presiserer ukentlig at hun "ikke skal bli en slik mamma som ikke kan ha sitt eget liv, selv om hun har barn". Og at det er viktig med egentid og tid til å pleie kjærligheten og forholdet. Ja, det er selvfølgelig viktig! Men IKKE med en så liten baby.

Jeg har selv en utenlandsk far, og der han kommer fra sier man "it takes a village to raise a child". Dette har SE også argumentert for. Ja, det er jeg, og sikkert mange andre, enige i. Men slik jeg forstår det (fra hans kultur hvertfall) er det ikke snakk om at man skal forlate babyen sin på noen få måneder for å reise på ferie til Ibiza, men at alle "i landsbyen" hjelper foreldrene/hverandre og lager mat, ser etter ungen når den er ute å leker mens du selv er på toalettet eller lignende. Noe helt annet enn at andre skal oppdra ungen din fordi du selv ikke syntes det var så kult med en unge. 

Og hun gjør 100% dette for å provosere, det er strategien bak alt hun gjør, men nå er det ikke lenger snakk om bare henne, men en liten unge i tillegg. 

Nydelig skrevet! 🧡🧡🧡

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har influensa, men skal reise til LA i morgen? Jeg unner ingen å reise på en så lang flytur med pottetett nese, det er en så forferdelig smerte. 

Jeg er spent på hvordan hun takler det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beetlegirl91 skrev (16 minutter siden):

Hun har influensa, men skal reise til LA i morgen? Jeg unner ingen å reise på en så lang flytur med pottetett nese, det er en så forferdelig smerte. 

Og så skal hun smitte resten av flyet? Jeg unner henne evt. smerte 😛 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Missy1 skrev (3 timer siden):

Miljøbevisst vettu 🤓

Dette! 👏🏼 skulle ønske hun kunne bli konfrontert med slike ting i media. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (11 timer siden):

Spørs hvilke vei du tenker å gå

Hva mener du? Jeg tenker om hvor jeg kan melde fra om dette her. Jeg klarer bare ikke å sitte pal i en stol å lese om den stakkars ungen som blir sviktet gang på gang av sine egne foreldre. Han blir sendt rundt som et dyr! Det holder ikke med ren bleie og mat så lenge omsorgspersonene hans ikke har vert der halvparten av livet hans en gang. Det er psykisk svikt og skadelig på lang sikt.

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropsen skrev (14 minutter siden):

Hva mener du? Jeg tenker om hvor jeg kan melde fra om dette her. Jeg klarer bare ikke å sitte pal i en stol å lese om den stakkars ungen som blir sviktet gang på gang av sine egne foreldre. Han blir sendt rundt som et dyr! Det holder ikke med ren bleie og mat så lenge omsorgspersonene hans ikke har vert der halvparten av livet hans en gang. Det er psykisk svikt og skadelig på lang sikt.

Den du spør fortalte vel at hun har forsøkt å ta direkte kontakt med SSI selv, og at hun skriver på en kronikk om emnet - altså hun forsøker å 'melde fra' med både å forsøke å påvirke SSI direkte, og for å få offentlighetens søkelys på det SSI driver med nå mot sitt barn.

Men ellers tenker jeg at barnevernet er riktig sted å melde fra om dette! ❤️ 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropsen skrev (1 time siden):

Barnevern feks.
media kan du også gå til! Søk det opp på nett og meld i fra

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vålull skrev (2 timer siden):

Det å gå ut med det trekant greiene i nyhetsavis ene, da er man litt desperat på PR

Leste at Nora sa nå at det var litt kleint, at de hadde overdrevet litt «for kødden).  Alt for PR ja. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (På 7.11.2024 den 5.35):

Om det er hennes teori må hun jo sammenligne Vegard med seg selv slik hun så ut før operasjoner, for det er ganske annerledes enn nå. Eller tror hun at operasjonene endret dna-et hennes? 🙄

Er det virkelig mulig… hun der altså. 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titori skrev (På 7.11.2024 den 0.05):

Jeg var en av dem som prøvde meg på å forsvare henne litt tidligere mtp tid borte fra babyen.. Hadde vel et håp om at det kanskje ikke var så ille som det kunne framstå. Men nå har det jo gått over alle støvleskaft. Hun er mindre oppegående og mer skadet/syk enn jeg trodde. Har ikke fulgt henne noe særlig tidligere, så har vel ikke fått med meg galskapen. 

Jeg tør å påstå at ingen med normal tilknytning til babyen forlater den i så mange dager med mindre det er en nødsituasjon (spesielt når begge drar!). Håper de får hjelp til å lære hvordan man er foreldre.. 

kjenner meg igjen i denne instilling. Jeg har ikke fulgt henne og tenkte at det fantes misunnelige mennesker som sikkert vil ta henne på alt… men denne omsorgssvikten er helt sjokkerende å lese om. Har endret synet mitt helt på henne. For et selvopptatt, egoistisk dårlig menneske hun er og det har gått så over alle støvleskaft som du sier, hvordan de behandler den lille babyen. Ordentlig trist alt sammen. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beetlegirl91 skrev (10 timer siden):

Influensa og influensa. Hu er forkjøla. Blir deilig å smitte hele flyet da 😂 Håper hu blir nekta adgang på flyet 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (På 6.11.2024 den 6.57):

En i min nærmeste familie måtte hasteopereres da babyen hennes var 8-9 mnd, hun ble liggende på sykehuset en ukes tid og selv om hun fikk treffe baby husker jeg hun fortalte at  babyen hadde endret oppførsel og opplevde henne som litt fremmed. Det rettet seg selvsagt etterhvert, men jeg husker det var vanskelig for henne. 

Dette sirkuset her er helt grusomt å være vitne til. Stakkars unge

Dette stemmer overens med forskningen. De føler seg sviktet, blir alvorlig deprimerte og slikt. Små babyer blir også alvorlig deprimerte. Det blir mere synlig etterhvert, mister nysgjerrighet og interesse for ting, oppgaver og mennesker. Får lærevansker eller lærer senere enn andre barn. Ikke for å glemme alvorlige tilknytningforstyrrelser hos barnet. Et kortere oppholdt (som hun på sykehuset) i relasjonen kan kan respreres igjen om omsorgen blir konsistent og mor er flink. Kvaliteten av relasjonen både før og etter spiller nok er rolle.  Det ser ikke ut som at dette er planen til Sophie er å reparere eller gi noe konsistent omsorg fremover, i tillegg er de lange oppholdene på både mikro- og makro nivå separasjonene selvforskyldt. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjerka skrev (På 7.11.2024 den 0.41):

Jeg får helt vondt av å tenke på å skulle være borte så lenge da min egen sønn var baby! Det var utenkelig å gjøre noe sånt ❤️ 

Si meg en ting; er influencere/kjendiser fritatt fra å komme i Barnevernets søkelys for ting som hadde blitt en barnevernssak for andre? Kan SE bare fortsette å forlate sønnen så lenge hun vil i årene framover, bare fordi hun er den hun er? Samme hvor dårlig tilknytning sønnen hennes da vil ha...? Man kan begynne å lure. 

Dette hadde blitt en barnevernssak for andre. Det er tydligvis forskjell på folk. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt produkt, nytt brand? Spennende. Noen som skal melde seg på prøvesmaking og få lov til å henge litt med henne også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (2 timer siden):

kjenner meg igjen i denne instilling. Jeg har ikke fulgt henne og tenkte at det fantes misunnelige mennesker som sikkert vil ta henne på alt… men denne omsorgssvikten er helt sjokkerende å lese om. Har endret synet mitt helt på henne. For et selvopptatt, egoistisk dårlig menneske hun er og det har gått så over alle støvleskaft som du sier, hvordan de behandler den lille babyen. Ordentlig trist alt sammen. 

Jeg bryr meg lite om hva andre kjendiser gjør, men dette er bare tragisk. Derfor jeg slang meg inn her. Jeg har jobbet med barn og har utdanning i det, og det jeg ser her er helt sjokkerende. Dette minner meg veldig om disse barna som har foreldre som ikke er tilstede. Og det kan etterhvert merkes i barnehage og skoler med tanke på utagering. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (21 timer siden):

Jeg tolker deg som at du er gravid, og jeg skulle gjerne ha spurt om du kunne tenkt deg å komme tilbake til denne tråden når din baby er 2 uker gammel. Babyen til SE og V var 2 uker gammel første gang de forlot han, fordi da var behovet for kjærestetid (og sex i fred fra baby) så stort at de måtte ha barnevakt og overnatte på hotell. Når din baby er 2 uker gammel, se på hen og se om du kunne forlatt hen i 24 timer. Allerede da burde det ringe noen bjeller om at dette er riv ruskende spik spenna sykt. Og ja, man kan unnskylde så mye man bare orker med at "de kongelige" gjør ditt og datt, og at foreldre i USA har 3 mnds permisjon osv osv. Men SE og V er ikke kongelige og de er heller ikke bosatt i USA.

Da tolker du riktig. Jeg er høygravid og venter mitt første barn om kort tid. Jeg kan gjerne komme innom tråden når min baby er to uker. Men jeg er rimelig sikker på at jeg vil si det samme som i siteringen av meg selv nedenfor. 

For meg er det utenkelig å reise fra min baby på kjærestetur eller ansette nanny. Noen vil kanskje si det er lett å si før man står i situasjonen, å det er absolutt sannhet i det. Men når det kommer til å få barn er det gjennomtenkt av min samboer og meg. Vi har vært sammen lenge, vært på mange reiser og kjæresteturer. Så vi føler oss så klare som det er mulig for å la babyen ta regien i vårt liv.

Jeg har på ingen måte forsvart Sophie Elise og de valg hun tar som mamma. Derimot reagerer jeg på de som henger henne ut for ting utenfor hennes kontroll. Som at hennes sønn fikk merkeklær i dåpsgave og utseende til hennes kjæreste. Ikke minst reagerer jeg på de som klistrer diagnoser på henne. Det er rett og slett lavmål.

Miomino skrev (22 timer siden):

Bare for å gjøre det veldig klart. Jeg forsvarer ikke Sophie Elise. Hennes måte å være mamma på er nok fjernt fra hvordan jeg vil tre inn i den rollen om kort tid. Nanny og å reise bort fra min baby på kjærestetur er utenkelig for min del.

Frisk Frosk skrev (21 timer siden):

Jeg er enig i at det Sofie Steen Isachsen presenterer i sin bedrift Sophie Elise AS' sosiale medier nok er gjennomtenkt. Det har hun jo selv innrømmet også, sammen med at hun har innrømmet å være svært kynisk og villig til å gjøre omtrent hva som helst for å tjene penger.

Da må vi jo ta henne på alvor, må vi ikke?

I så fall er det all grunn til å tro at det hun legger ut er gjennomtenkt?

I så fall vet vi også at det er svært gjennomtenkt av bedriftseier å utnytte sin baby så grovt som hun har gjort siden han ble født. Ikke bare det, vi vet jo at hun selv har skrevet oppskriften i bokform på hva hun ville gjøre hvis businessen en dag hadde gått til h...ete - hun planla at da var det bare å få barn, for med barn på sosiale medier kunne hun visst uansett da fortsette å tjene mye penger (ref. boken hennes fra 2016 som er linket til flere ganger i tråden).

Hun velger bevisst å gjøre business på det å vise at hun ikke følger offentlige råd når det gjelder å være tilstede for sitt barn. Hun velger bevisst å gjøre business på det å tjene penger på å være borte fra sitt barn. Hun vet at når hun viser fingeren til offentlige råd ang. barns tilknytningsutvikling, så vil det provosere. Provokasjon er for bedriftseier oppmerksomhet, og oppmerksomhet er jo noe hun har innrømmet å trenge, samt at oppmerksomhet er "good for business".

Hun følger sine egen kriseoppskrift som hun utga i bokform i 2016. Og hun gjør det til tross for at hun tydeligvis er klar over hva hun utsetter barnet for. For at hun er klar over det, det er hun - det vet vi fra henne selv og det hun da både publiserte selv og fra intervju under svangerskapet, hvor hun der visste at det som var mest gunstig for henne selv (dvs. businessen) var å late som om hun var opptatt av barnets beste, at hun liksom ville beskytte barnet og ikke gjøre noe som var uheldig for barnet.

Det har imidlertid hele tiden vært tydelig at hun ikke har hatt noen planer om å følge det narrativet hun så det fordelaktig å skape under svangerskapet. Fra timer etter dette barnet ble født har mor og bedriftseier utnyttet dette barnet helt vilt. Iflg. henne selv 50-150 snapper daglig, hvor minimum halvparten av disse var av/om barnet. Og så er det alle disse gangene hvor hun og far begge to har reist fra babyen de første seks månedene av babyens liv. For hva? For kjærestetid, for å slappe av? Drit i at barnet har helt grunnleggende behov som må dekkes for at det skal vokse opp til en velfungerende person med sunn tilknytning til andre...

Jeg er i utgangspunktet mot å sette diagnoser på andre. Men det er her snakk om en bedriftseier som selv i veldig mange år har valgt å tjene penger på å sette diagnoser på seg selv og også påstå at fagfolk har satt diagnoser på henne. Jeg vet ikke om SSI selv har en tilknytningsforstyrrelse. Det vet ingen av oss. Men vi vet hva hun legger ut på sine ulike bedriftskanaler, hva hun selv har sagt i ulike intervjuer m.m. i årevis. Vi vet at det er en person som via sine bedriftskanaler har vist et veldig hoppende forhold til andre, kjærester, venner, selv kjæledyr. Så lenge det gir inntjening til eier selv, så beholdes de, når de ikke gir inntekt eller blir "for mye" for eier, så byttes de ut. Hvor mange kjæledyr er ikke skaffet og så sendt videre? Og nå har hun begynt å vise noe av det samme mønsteret med eget barn... Hvilke foreldre med god tilknytningevne gjør slikt når de faktisk ikke må for å overleve? Om det kvalifiserer som en tilknytningsforstyrrelse, det vet jeg ikke. Men det bedriftseier selv publiserer gir alle indikasjoner på at noe er forstyrret. Bedriftseier selv har gitt en liste lang som et vondt år over div. diagnoser hun påstår hun har (bl.a. bipolar2, som hun har påstått er satt av fagfolk, men at hun velger å ikke bruke medisiner for det), men også en lang rekke andre "forstyrrelser", hvorav det er typisk for noen av dem å kunne (men ikke må) stamme fra en tilknytningsforstyrrelse.

Igjen, jeg vet ikke om SSI har en slik forstyrrelse. Men når hun via sine ulike bedriftskanaler tilknyttet Sophie Elise AS, viser et forhold til eget barn som tyder på en slik tilknytningsforstyrrelse, da synes jeg (dessverre) at det også er greit å diskutere dette på forumet. For om bedriftseier ev. ikke har en slik forstyrrelse, så gjør hun virkelig alt hun kan for å skape et inntrykk av at hun har det, for å tjene penger på sitt barn via egne influenserkanaler. Og om hun gjør dette bare for å tjene penger på sitt barn, tross den risikoen hun utsetter baby for som også kan følge ham resten av livet, da fortjener virkelig både eier Sofie Steen Isachsen og bedriften Sophie Elise at dette både diskuteres og kritiseres! For det som vises som forretningsinnhold, det er "innhold" som setter barnet i alvorlig fare for å utvikle tilknytningsforstyrrelse, i tillegg til at barnets privatliv blir solgt fordi mor ikke greier å produsere innhold som er aktuelt selv, og i den prosessen setter hun også barnet i fare for både identitetstyveri og annen risiko som ung og voksen.

Hvilken forelder uten en tilknytningsskade, eller blottet for empati, er villig til å utsette eget barn for dette?

Og jada, mange andre influensere utsetter dessverre egne barn for lignende, og det viser bare hvor mye det haster med å få på plass lovverk som beskytter disse influenserbarna siden foreldre som Sofie Steen Isachsen, selv i 2024, med all kunnskap om hvor skadelig det kan være, likevel velger å gjøre eget barn til et nyttig tilbehør og innhold i egen bedrift, helt blottet for omtanke på de skadene og risikoen hun potensielt påfører eget barn.

For å oppsummere - selv om jeg i utgangspunktet mener man ikke bør sette diagnoser på andre, så er det greit å diskutere dette så lenge bedriftseiere selv velger å gi inntrykk av dette eller via forretningsinnhold på sine some-kanaler viser innhold som tyder på det. Spesielt når det går utover uskyldige barn!

Jeg er enig i det meste du skriver her. Men å spekulere i diagnoser synes jeg ikke er greit.

I innlegget du siterte reagerte jeg på nettopp det. En bruker som fastslo at Sophie Elise har tilknytningsforstyrrelser. Det ble også fastslått at hun utsatte sitt barn for dobbel fare for å få tilknyttingsforstryrrelser ved å la sine foreldre passe barnet. Dette fordi det naturlig nok er de som har påført Sophie Elise dette, og nå utsette barnebarnet for det samme. I min bok er slike påstander langt over streken.

Du mener det er greit å spekulere i diagnoser ut fra innholdet bedriften Sophie Elise legger ut. La oss gjøre det. Hva med hennes kjæreste og barnets far, har han også tilknytningsforstyrrelser? Jeg mener, han reiser jo også fra barnet. Hva med hans foreldre, er barnet i faresonen for tilknyttingsforstryrrelser hos dem også? Noe må det jo være. For narrativet til enkelte om at denne mannen er en viljeløs tøffel kjøper jeg ikke.

Som tidligere nevnt, det er mye man kan ta Sophie Elise på. Både som mamma og bedriftseier. Men det må da være mulig å ikke synke til det nivået at diverse diagnoser bastant klistres på henne som en sannhet.

Endret av Miomino
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...