Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Man har jo sett hvordan SE velger å «kle på seg» ulike diagnoser i tide og utide for å gjøre seg uangripelig. Jeg tror det er et viktig bakteppe når man ser hvordan folk velger å gå henne i sømmene, også på «rare ting» som at hun ikke ammet, keisersnitt osv. Det er lett å tenke at de eneste som holder på sånn er «mammapoliti» - et begrep som raskt diskrediterer kritikk fordi det er ansett å være rettet mot valg som er høyst personlige og «none of your business». Og for folk flest så er det jo sånn, skulle noen kritisert kollegaen min for at hun fødte med keisersnitt eller ikke ammet «lenge nok» så hadde jeg også reagert ettersom jeg anser kollegaen min for å være ærlig og redelig, en som vil det beste for andre. Dette er SE god på å utnytte, hun vet at folk flest ikke er så kyniske og kalkulerte som det hun er, og på den måten er det lett for henne å gå under radaren så lenge hun klarer å skape et narrativ hvor hun blir tilsynelatende urettferdig behandlet/kritisert og som folk flest kan kjenne seg igjen i - da vil mange automatisk forsvare henne fordi det er et mønster man kjenner igjen enten det er personlige erfaringer eller ting man har hørt om som mammapoliti etc. Problemet er at det hun kritiseres for er ting hun har tatt et aktivt valg om å dele og promotere, med tidslinjer som ikke går opp og potensielt kompromitterende konsekvenser for barnet som ikke har noen mulighet til å ta egne valg. Dette er jo bare nok et ledd i forretningsmodellen, høste sympati og antipati, sjokkere og be medfølelse i håp om oppmerksomhet.

• Liker 12
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irja skrev (5 timer siden):

Det er veldig spesielt å få panikkangst av en vaginal undersøkelse. Såpass ille at hun fikk blackout (?!) pga tidligere overgrep, men i senga er det helt topp å bli dratt i håret og «slengt rundt»

Nok en gang er det noe som ikke stemmer.

Ikke spesielt, kun din mening. 

Vært seksuelt misbrukt og egentlig aldri vært noe særlig preget av det, men i høyt stress/angst omgivelser o.l (som da kan inkludere hormoner) så kan man få en uventet reaksjon. Har selv fått panikk under G.undersøkelse før (høyt stress, innlagt på sykehus) som var fullstendig uforventet, utviklet vaginisme og vestibulitt i etterkant som heldigvis avtok for min del. Jeg er veldig åpen seksuell fordeom, det er en måte å ta tilbake kontrollen på for mange. 

Det at du ikke kan relatere kan du regne deg som heldig med. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterjente92 skrev (3 timer siden):

Ikke spesielt, kun din mening. 

Vært seksuelt misbrukt og egentlig aldri vært noe særlig preget av det, men i høyt stress/angst omgivelser o.l (som da kan inkludere hormoner) så kan man få en uventet reaksjon. Har selv fått panikk under G.undersøkelse før (høyt stress, innlagt på sykehus) som var fullstendig uforventet, utviklet vaginisme og vestibulitt i etterkant som heldigvis avtok for min del. Jeg er veldig åpen seksuell fordeom, det er en måte å ta tilbake kontrollen på for mange. 

Det at du ikke kan relatere kan du regne deg som heldig med. 

Dette! At SE fikk panikkangst av en vaginal undersøkelse da hun var gravid er noe av det eneste hun har sagt som jeg noengang har kunnet relatere til. Jeg fikk panikkanfall selv og lå nesten en uke på sykehuset ekstra fordi kroppen bare låste seg totalt og ingen drypp i verden fikk ungen ut.

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaiturid skrev (På 30.9.2024 den 15.02):

Det keisersnittet var jeg 100% sikker på gitt. 

Jeg også, ble sletta det 😄

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke sagt noe (eller tenkt noe) om hva som er uforståelig for deg eller hvem du er, jeg svarte på en kommentar om hvordan fødsel kunne være triggende og  ikke underlivsoperasjon. 

Men da må du lese på nytt hva det dreide seg om, tenker jeg. Evt. legge svaret på rett innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (5 timer siden):

Men da må du lese på nytt hva det dreide seg om, tenker jeg. Evt. legge svaret på rett innlegg

Jeg kommentere på en setning i ditt innlegg: «altså er det rart at hun får panikk av å skulle føde, men ikke av å operere underlivet».

Har klippet ut det sitatet nå.

Om du føler deg feil oppfattet, ikke mente det jeg trodde du mente osv beklager jeg det, men av hensyn til alle andre i diskusjonen foreslår jeg at vi lar denne runddansen ligge. Svaret mitt er flere sider tilbake nå, du er helt anonym, og det er svar på din kommentar. 

Ha en god dag!

Endret av Sarah93
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fame skrev (1 minutt siden):

Der fikk hvertfall alle om var usikre se arret etter keisersnitt. Da kan vel den legges død

Ja, jeg tar tilbake det jeg sa. Men jeg hadde rett om at det «arret» på bikinibilde hun la ut ikke var ett keisersnittarr selv om mange påsto at det gror så himla fort…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (1 time siden):

Ja, jeg tar tilbake det jeg sa. Men jeg hadde rett om at det «arret» på bikinibilde hun la ut ikke var ett keisersnittarr selv om mange påsto at det gror så himla fort…

Hun har jo operert kroppen rundt 20 ganger så ikke lett å vite hva som er hva. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Ett sjukt random spørsmål men varför staves Glöd med ö (som i svenskan) istendfor Glød? Det har alltid irritert mig 😅 Sofie är ju norsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

winterchild skrev (9 timer siden):

Ett sjukt random spørsmål men varför staves Glöd med ö (som i svenskan) istendfor Glød? Det har alltid irritert mig 😅 Sofie är ju norsk 

Fordi "Glød" med denne stavemåten allerede er et merke i samme sjanger,eid av Brun og Blid.

Endret av J..
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest winterchild
J.. skrev (11 minutter siden):

Fordi "Glød" med denne stavemåten allerede er et merke i samme sjanger,eid av Brun og Blid.

Skjønner, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.seher.no/kjendis/aerlige-bilder-null-skam/82038823

Så nå viser hun frem arret for å gjøre arr etter keisersnitt mindre "skambelagt". Jeg har aldri hørt et ord om at det er spesiellt skambelagt, har dere andre? Jeg forstår selvsagt at det for enkelte personlig helt sikker kan være vanskelig på forskjellige måter. Men at det er et tabu på noen måte? 

Har jeg gått glipp av noe? Jeg har aldri hørt noe snakke om sitt keisersnittarr som skambelagt. Aldri noensinne. 

I den forrige boken sin klarte hun å selge inn "fitteskam" som noe viktig å prate om.. 

Endret av Isild
  • Liker 17
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Så nå viser hun frem arret for å gjøre arr etter keisersnitt mindre "skambelagt". Jeg har aldri hørt et ord om at det er spesiellt skambelagt, har dere andre? Jeg forstår selvsagt at det for enkelte personlig helt sikker kan være vanskelig på forskjellige måter. Men at det er et tabu på noen måte? 

Har jeg gått glipp av noe? Jeg har aldri hørt noe snakke om sitt keisersnittarr som skambelagt. Aldri noensinne. 

I den forrige boken sin klarte hun å selge inn "fitteskam" som noe viktig å prate om.. 

Nei, @Isild, jeg har heller aldri oppfatta eller hørt at keisersnitt er skambelagt. Tvert imot er det allminnelig og helt greit for de som kommer i den situasjonen at keisersnitt er best. Det har ikke vært problematisert eller forbundet med skam i mitt (helt vanlige) miljø. Nå er det jo influenseren sjøl som hauser dette opp opp og kombinerer begrepene keisersnitt og skam. 😜

Endret av LivEinar
  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At ks er "problemfritt" ser man jo på de siste sidene er at det IKKE er,i hvert fall ikke hvis det skylder tidligere traumer eller det er "feil" person som trenger det..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får motbør og kritikk for å tape ansiktet sitt om natta som «preventivt tiltak» mot rynker, alternativt til botox. Det ser komisk ut. Sønnen må bli redd når det er et sånt ansikt han ser nattestid! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (4 timer siden):

Hun viser kanskje frem arret - men hele bildet er filtrert så til de grader at hun ikke en gang ligner sitt vanlige ihjelopererte selv...

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...