Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Syns det er sykt hvis ikke folk rundt de reagerer/sier noe. Syns også det er rart at ikke noen står opp og sier noe f. eks. på SoMe, eller at media tør å gå mer inn i det/«ta» henne mer. Syns det er direkte vondt å være vitne til! Dessverre er en del av dette også gjenkjennelig/kan ligne delvis på hvordan jeg selv vokste opp, så det gjør vel ekstra vondt å i noen grad bevitne at et annet lite barn får en slik start på livet. Fy f***, rett og slett. Dette er bare IKKE greit!!! Så skremmende med den følgerskaren hun har også… Hjelpes!

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nysgjerrig666 skrev (49 minutter siden):

Mor og far på fylla, og plasserer bort babyen. Der har du «folk». Stakkars Helmer når han blir eldre og lurer på om det er bilder fra dåpsdagen og festen sin… Noen burde koble på BV nå. Helt hårreisende. 

Jeg tror det er begrenset hvor mange som vokser opp og etterspør bilder fra dåpen og dåpsfesten sin🙈 Dog enig i at dette er en kritikkverdig løsning på noe som skal være en feiring av barnet og barnets inngang i den kristne tro. Det er dog ikke omsorgssvikt i den grad at BV bør kobles inn. Ikke ideelt at barnet er så mye borte fra mor og far så tidlig, men så må vi heller ikke glemme at vi er et av svært få land som har mulighet til å være hjemme såpass lenge den første tiden av barnets liv. Resten av verden ser ut til å klare seg med barnevakt kort tid etter fødsel. Som sagt, absolutt ikke ideelt, men blir provosert at alle som roper barnevern så snart noen velger å gjøre ting på en annen måte en hvermannsen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (6 timer siden):

Jo,faktisk..

Definisjonen på white trash er fattige,hvite mennesker i bosatt i sørstatene,sånn helt konkret.

På norsk vil man heller kalle henne smakløs eller "harry".

Men white trash,det er hun ikke per definisjon.

Herregud 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke barnets første 1000 dager (inklusive livet i magen) som er de viktigste for å danne et godt grunnlag for livet til barnet? 
Jeg skjønner jo behovet for egentid, men alt til sin tid. Dette er hårreisende. Og folka rundt henne virker gira på en gratis fest, på å være med på en slik happening. Hvor mange av de som var der kommer til å være i den lille sitt liv? Ikke mange. Det er vel å dra det litt langt med omsorgssvikt, men jeg synes de beveger seg tett opp mot…

• Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (9 minutter siden):

Når jeg sier det er omsorgssvikt, så er det faktisk ikke bare noe jeg slenger ut av meg. Dette har jeg faglig bakgrunn i, og har i snart 30 år jobbet med utsatte barn og veiledning av foreldre. 

Du aner faktisk ikke hva du snakker om når du bagatelliserer dette. Det er en grunn til at andelen atferdsvanskelige barn har økt dramatisk de siste 10-15 årene. Dårlig tilknytning første leveår legger mye av grunnlaget for atferdsvansker og psykiske problemer. 

Så enig!! 💔

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nysgjerrig666 skrev (44 minutter siden):

Så enig!! 💔

Det mest hårreisende oppe i alt dette, er at hun publiserer sin uskikkethet til offentlig skue. Hun forstår virkelig null og niks av hva det innebærer å være mor. 

I tillegg til å elske egentid, så ser det ut til at hun elsker å provosere. I så stor grad at hun utleverer sine manglende omsorgsevner, bare for å erte på seg «mammapolitiet». Vi er langt forbi mammapoliti, dette er bekymringsfullt. 

Er det ingen voksne hjemme i hennes omgangskrets? Som hun faktisk lytter til? 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayesha2 skrev (1 time siden):

Hun sa for uker siden hvordan hun skulle feire dåpsdagen med kirke og fest etterpå. Men til de som ikke følger henne på sosiale medier fikk ikke dette med seg. Derimot på røde løper for en Netflix premiere fikk hundre tusener flere med seg det da det dukket opp i avsiden. 60 000 - 100 000 kr og over 70 gjester. 

I min kultur vokser man opp under samme tak eller hus rett ved siden av hverandre. Det er besteforeldre, tanter, onkler, kusiner ja hele slekten som omgås daglig. Når du får barn så vet barnet hvem som er primæromsorgsperson som er da mor. Siden mor, barn og resten av slekten er med hverandre hele tiden så blir ikke barnet plassert hos fremmede. 

Besteforeldrene som bor i en annen by satt barnevakt etter dåpen. Utifra det hun har dokumentert så er ikke de så ofte sammen med sønnen hennes mens hun er der. Så straks besteforeldrene (På begge sider) kommer, så er det 'vi sees. Skal på date/trening/cafe/overnatting'. Sønnen hører, lukter, føler eller ser ikke noen av sine foreldre i timer/dager mens han er med besteforeldrene. Så han kan ikke betrygge seg med at 'mamma og pappa er i rommet og så fort jeg gråter så trøster de meg og ikke disse fremmede'. Fordi igjen, de omgås ikke alle samtidig. For han er det samme som de barnevaktene i Trondheim og Oslo. 

Å flytte tilbake til Oslo og ha den største festen som alle kommer til å snakke om er ikke overraskende at hun gjorde. Alt for å holde seg relevant og langt vekk fra det 'kjedelige småbarnsmor livet'. Nei, her skal Sophie vise at hun er fortsatt seg selv no matter what! Men å bare ha en "Im back in Oslo" fest hadde ikke laget så mye blest med mindre hun drar inn sønnen i dette. Det har blitt snakket om dåp fra t.o.m før han ble født, snakket med forskjellige kirker, ser på dåpsklær og viktigheten med det å bli døpt. Hun snakket mye om det under graviditeten, følgere og andre fikk et annet inntrykk av henne på en positiv måte. Hun nevnte først nå nylig at hun skulle ha fest og barnefri på dåpsdagen. Alt er så kalkulert at det er skremmende å vitne til.

De kunne fint ha hatt dåp for han hvilken som helst dag med sine nærmeste. Gjort det koselig og fint, legge ut noen søte bilder også legge seg sammen med barnet etter hans store dag. Dette er en dag med mange inntrykk for det lille menneske der han hadde trengt foreldrene sine. Akkurat slik det var da de skulle reise, barnet gråt og var urolig, fløy med faren og det var rett på hotell for mor og far.

Det at barnet er rolig og alltid fornøyd er ikke det som er poenget. En dag blir han en stor gutt, ingen aner hvordan han kommer til å føle seg med viten at foreldre har vært mye borte fra han, på hans første store dag, foreldrene dro på fest og dette er publisert på nettet. Og ikke bare han, tenk på alle de andre mødrer som ser opp til henne og kommer til å gjøre det samme. 

Mener jeg tar feil men tror hun sa for litt siden at de skulle ha 2 netter på hotell når besteforeldrene kom. Så dvs at ikke nok med én natt borte pga fest så trenger de en til full dag og natt for å innhente seg og reflektere over alle inntrykk. Gutten har 2 sett med besteforeldre og flere slektninger. Er det absolutt ingen som tørr å si at dette ikke er greit.? Foreldrene til Sophie vet jo vi hvordan er så det er jo ikke nytt at de er en tøffel, men hva med de andre besteforeldrene? Her sitter vi på KG og kan ufattelig mye informasjon om deres barnebarn. De kan ikke tvinge Sophie og typen til å oppdra barnet slik de vil, men de kan jo da gi råd siden disse to er helt på tur... Ikke bare nok at folk vet hans fulle navn, når og hvor han ble døpt tenk hvor mange mennesker har tatt screenshots av gutten sitt ansikt, i bleie og lagret videoer. 

Det er synd at det går på bekostning av hennes barn at hun nå får masse oppmerksomhet og penger i kassen. 

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Når jeg sier det er omsorgssvikt, så er det faktisk ikke bare noe jeg slenger ut av meg. Dette har jeg faglig bakgrunn i, og har i snart 30 år jobbet med utsatte barn og veiledning av foreldre. 

Du aner faktisk ikke hva du snakker om når du bagatelliserer dette. Det er en grunn til at andelen atferdsvanskelige barn har økt dramatisk de siste 10-15 årene. Dårlig tilknytning første leveår legger mye av grunnlaget for atferdsvansker og psykiske problemer. 

Vel talt og viktig talt, @Ayesha2 og @Era Vulgaris!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mennesker som ikke hadde like mye penger holdt på sånn, med massevis av barnepass fra ukjente, uansvarlighet og fyllefester etter dåpen så ser jeg for meg at barnevernet hadde blitt blandet inn. Det er visst forskjell på folk. Dette med fyllefest i dåpen, ikke bare så det pinlig dumt ut, men det er kanskje også emosjonell omsorgssvikt.

Det er ikke unormalt med mødre som ikke føler at de elsker babyen sin før det har gått noen måneder. Jeg tror nok ikke Sofie Elise er der helt enda dessverre. 

Endret av millak
  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ForumMaria skrev (2 timer siden):

Er det ikke barnets første 1000 dager (inklusive livet i magen) som er de viktigste for å danne et godt grunnlag for livet til barnet? 
Jeg skjønner jo behovet for egentid, men alt til sin tid. Dette er hårreisende. Og folka rundt henne virker gira på en gratis fest, på å være med på en slik happening. Hvor mange av de som var der kommer til å være i den lille sitt liv? Ikke mange. Det er vel å dra det litt langt med omsorgssvikt, men jeg synes de beveger seg tett opp mot…

Hvor var familien, var de der eller var det bare fyllefanter i dåpen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er begrenset hvor mange som vokser opp og etterspør bilder fra dåpen og dåpsfesten sin🙈 Dog enig i at dette er en kritikkverdig løsning på noe som skal være en feiring av barnet og barnets inngang i den kristne tro. Det er dog ikke omsorgssvikt i den grad at BV bør kobles inn. Ikke ideelt at barnet er så mye borte fra mor og far så tidlig, men så må vi heller ikke glemme at vi er et av svært få land som har mulighet til å være hjemme såpass lenge den første tiden av barnets liv. Resten av verden ser ut til å klare seg med barnevakt kort tid etter fødsel. Som sagt, absolutt ikke ideelt, men blir provosert at alle som roper barnevern så snart noen velger å gjøre ting på en annen måte en hvermannsen.

Det er vanskelig å sammenligne ulike kulturer. I mange land brukes sosiale nettverk på en helt annen måte enn i Norge, hvor hele familier ofte bor sammen, og samfunnet er tettere knyttet. Selv om vi har lengre permisjon enn mange andre land, er systemene bygget opp på forskjellige modeller. I enkelte land er det vanlig at mor er hjemme og ikke jobber, blant annet fordi de betaler mindre skatt og dermed har råd til dette.

I Japan er det for eksempel normalt at mødre er alene med barna i flere år, og ifølge noen studier utvikler barna der en tryggere tilknytningsstil. Dette viser at ulike tilnærminger kan fungere godt, og vi må kanskje slutte å tro at Norge har alt det beste å tilby når det gjelder familiepolitikk. Jeg er også enig i at barnevernet ikke bør trues med innblanding uten god grunn, spesielt med tanke på at det ikke har det beste ryktet, verken her eller internasjonalt. Det har vært mange tilfeller av maktmisbruk i systemene, der penger og makt spiller en betydelig rolle.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper og tror helsesøster tar en prat med henne, men kan ikke se for meg at det vil hjelpe. Det er mye som mangler i det topplokket der. Ser ut som mors følelsene er helt fraværende.
Det er greit å prioritere seg selv innimellom, men her er det babyen som blir prioritert innimellom.  

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Era Vulgaris skrev (8 timer siden):

For et utrolig trist skue dette er. Jeg driter i hvilke «kjendiser» som deltok på dette, om de fikk mat eller ei, og om SE er white trash eller bare harry. 

Jeg klarer ikke finne ord for hvor ille jeg synes dette er på babyen sine vegne. Foreldre som fra dag 1 viser for hele verden hvor lite prioritert han er. En bitteliten baby. Satt til verden for å booste mors sosiale medier og fikse på et frynsete rykte. Hans behov er underordnet, utviklingen hans virker fullstendig uinteressant for henne, hun vet knapt hvor mange uker han er - haha - som hun alltid bruker. 

Dette er omsorgssvikt, og hun publiserer det for hundretusenvis av mennesker. Mind blowing. 

Alle med vett i behold bør boikotte henne

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (4 timer siden):

Nja, det finnes folk som er blitt meldt for mindre enn sånn som de to holder på.

Men en annen ting forutenom det kritikkverdige opplegget hennes som er diskutert her er jo f.eks. at SE har en historie med rus (som hun har innrømmet på eget initiativ at hun har hatt problemer med før, selv om hun har vært på "rehab"). Bare det at det er offentlig informasjon og viten at hun har hatt en historie med det kunne vært nok til å bli fulgt opp uten å bli meldt av noen. Tenker siden hun har snakket så åpent om det selv til media før. 

Hva hun velger å dele for å holde seg interessant og relevant er jo noe hun velger selv.. Så kan det jo diskuteres om det er karakterbygging eller selv sabotasje 

Endret av GuuriMalla
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

millak skrev (2 timer siden):

Hadde mennesker som ikke hadde like mye penger holdt på sånn, med massevis av barnepass fra ukjente, uansvarlighet og fyllefester etter dåpen så ser jeg for meg at barnevernet hadde blitt blandet inn. Det er visst forskjell på folk. Dette med fyllefest i dåpen, ikke bare så det pinlig dumt ut, men det er kanskje også emosjonell omsorgssvikt.

Det er ikke unormalt med mødre som ikke føler at de elsker babyen sin før det har gått noen måneder. Jeg tror nok ikke Sofie Elise er der helt enda dessverre. 

Det er så sant! Om de var mindre uheldige i økonomien, hatt dåp og etterpå hatt en fyllefest på det lokale samfunnshuset, så hadde bygdedyret tatt de. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eyr skrev (På 11.9.2024 den 11.04):

Jeg sminker meg sjeldent og når det gjør det er det lite. 
Får alltid beskjed fra mannen at han liker meg best uten sminke… om jeg er elendig på sminke kan jo være en årsak, men velger å tro på at vi har funnet oss noen skikkelig bra menn! 😉

Kan glemme og sminke meg, da har jeg tørr og rød hud i en uke etterpå, kan kun bruke mascara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuuriMalla skrev (10 timer siden):

Nja, det finnes folk som er blitt meldt for mindre enn sånn som de to holder på.

Men en annen ting forutenom det kritikkverdige opplegget hennes som er diskutert her er jo f.eks. at SE har en historie med rus (som hun har innrømmet på eget initiativ at hun har hatt problemer med før, selv om hun har vært på "rehab"). Bare det at det er offentlig informasjon og viten at hun har hatt en historie med det kunne vært nok til å bli fulgt opp uten å bli meldt av noen. Tenker siden hun har snakket så åpent om det selv til media før. 

Hva hun velger å dele for å holde seg interessant og relevant er jo noe hun velger selv.. Så kan det jo diskuteres om det er karakterbygging eller selv sabotasje 

Ja klart at mange har blitt meldt for mindre, men om barnevernet faktisk har opprettet sak er noe annet.

Tidligere rusmiddelbruk generer ikke automatisk oppfølging av barnevernet. Jobber selv innenfor rus og avhengighetsbehandling og man melder ikke automatisk alle med barn til barnevernet. Man gjør en barnekartlegging og vurderer individuelt i hver enkelt situasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (4 minutter siden):

Det skal dessverre mye til å få noe form for oppfølging fordi barnet er høyrisiko for ambivalent, desorganisert eller avvisende/unngående tilknytning. Det burde vært enklere. Jeg nekter faktisk å tro at noen som påstår at de er så smart og har lest så mye under graviditeten ikke har fått med seg åpenlyse ting som "Circle of Security"/trygghetssirkelen, de tre/fem første årene (1000 days), de to primære behovene barn har (tilknytning og utforskning). Og ikke minst hvor store skader dette kan ha resten av livet, hvis man klarer å "føkke opp" primære behov.

Jeg er så PISSlei av folk som sier "ja, men det gikk bra med meg". Gjorde det virkelig det?? Er du sikker på at du ikke kunne hatt det mye bedre både mentalt og fysisk? Når "gikk bra med" blir synonymt med "overlevde", så er det noe fundamentalt feil med samfunnet. Nei, det gikk ikke BRA med deg. Du overlevde! Er det der vi skal legge lista - barnet overlever. Hurra. "Moren min begynte på jobb da jeg var 3 måneder, gikk bare bra med meg". Nei. Du har ikke mye kontakt med moren din idag, du snakker med søsknene dine 3 ganger i året. Dere feirer jul sammen, men du har lyst til å grave deg ned og forsvinne hver gang. Du har ikke hatt et langvarig forhold med noen, og hver gang du endelig får det kjæreste så blir du "hu der" som gnager på kjæresten sin, er overdrevent sjalu og trøstespiser hver gang han er på byen. Du har det faen ikke bra. 

Dette er det beste jeg har lest på lenge! Ja, "gikk bra" er det nye "overlevde". Men det kunne vært så mye mye bedre!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...