Klink Skrevet 17. juni 2024 #41661 Skrevet 17. juni 2024 velociraptor skrev (1 time siden): Hvorfor tror du at alle de som følger på snap er de samme som de som klager? Har aldri fulgt henne hverken på snap eller instagram, men man får det jo med seg enten man vil eller ei. Mange her må jo kikke på snappene hennes for å få det med seg ?
kaiturid Skrevet 17. juni 2024 #41662 Skrevet 17. juni 2024 Klink skrev (5 minutter siden): Mange her må jo kikke på snappene hennes for å få det med seg ? Hehe å nei da! 2
Xstrella Skrevet 17. juni 2024 #41663 Skrevet 17. juni 2024 Dagbladet må visst sponse henne. Nå har de laget sak på at hun ikke orker å amme. Ok, men slik er det å bli mamma. Man blir nr.2. Barnet først. SE er tydeligvis ikke moden for denne oppgaven. 15 6
Zenhouse Skrevet 17. juni 2024 #41664 Skrevet 17. juni 2024 https://www.nrk.no/kultur/xl/den-kristne-barnestjerna-som-valde-vekk-trua-1.13523311 For dem som enda lurer på hva konsekvensene kan bli av å ikke få bestemme sin egen digitale identitet i offentligheten , vil jeg bare minne om hva Tonje Larsen sier her i dette intervjuet ( flere yngre her som sikkert ikke vet hvem det er , men faren hennes var «stor» i Norge på 80/90-tallet) : «Fotografar ringer på døra til familiens hus i Bergen. Lollipop, lollipop, syng ungdommar når Tonje går på bussen. Ho blir flau, veit at dei eigentleg gjer narr av henne. Dei fleste på hennar alder veit kven pappa er, og ho får sjeldan sjanse til å gjere fyrsteinntrykk på nokon. Slik kjennest det ut, i alle fall. Tonje blir ein smule paranoid, redd for å snakke med andre på sin alder. Når eit så tydeleg bilete er teikna av henne i offentlegheita, korleis skal ho finne sin eigen identitet som vaksen?» 13 14
Tradegy Skrevet 17. juni 2024 #41665 Skrevet 17. juni 2024 3 hours ago, Isild said: Mest av alt så tenker jeg at vi ikke skulle visst alt dette vi vet - så hadde det ikke blitt diskutert heller. Det er helt vondt hvor kynisk hun nå clickbaiter. Helt forstyrret spør man meg. Så innmari enig. Hun er virkelig hèlt ekstrem i denne delingen sin. Jeg tenkte at ansvaret kanskje ville forandre henne til det bedre. Fuck, så naiv jeg var.. Selv om jeg selvsagt håper ingen kaster bort ressurser i bv, så skulle det ikke forundre meg om denne ekstreme eksponeringen fører til en bekymringsmelding dit.. 🙈 Hèlt forferdelig å se dette utstyrskjøret. Nå skal hun vel gi opp ammingen så hun kan reklamere i huet og ræva for diverse pumper... Er en skrue løs der 😢💔 8 5
Ninaen Skrevet 17. juni 2024 #41666 Skrevet 17. juni 2024 Tradegy skrev (1 minutt siden): Så innmari enig. Hun er virkelig hèlt ekstrem i denne delingen sin. Jeg tenkte at ansvaret kanskje ville forandre henne til det bedre. Fuck, så naiv jeg var.. Selv om jeg selvsagt håper ingen kaster bort ressurser i bv, så skulle det ikke forundre meg om denne ekstreme eksponeringen fører til en bekymringsmelding dit.. 🙈 Hèlt forferdelig å se dette utstyrskjøret. Nå skal hun vel gi opp ammingen så hun kan reklamere i huet og ræva for diverse pumper... Er en skrue løs der 😢💔 Jeg trodde også dette kunne bli et vendepunkt… Ser jo også poenget til en over her mtp fødselsdepresjon. Men totalt sett ser dette bare ut som SE being SE. At SE har sine utfordringer mentalt er kjent. Er bare trist å se at hun foreløpig ikke har greid å vokse meg oppgaven. Det er en kjempeomstilling for mange å bli mor, har flere venner som har slitt. Men det man ser er et menneske som tyr til vante mestringsstrategier, som dessverre ikke er de beste i en sånn situasjon, i alle fall ikke for ungen. At han har det bra med pappa tviler jeg ikke på. Har også venninner som har måttet prioritere som ovennevnt for å være en god mor (begynne tidlig på jobb f.eks). Men dette føles liksom som å se på noe på et helt annet nivå. 8 11
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41667 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (1 time siden): Jeg hadde fødselsdepresjon med min førstefødte, og mange av følelsene hun beskriver nå minner meg veldig om ting jeg følte den gangen. Også behovet for "frihet" og "alenetid". Det er kontroversielle tanker som helt klart vekker sterke reaksjoner hos mødre spesielt og kvinner generelt. Samtidig tenker jeg at hvis det er det hun behøver for å fungere, så skal hun gjøre det. Hadde jeg født i dag og havnet i samme situasjon ville jeg nok overlatt mye mer av permisjonen til far, gått tilbake til jobb, og tatt vare på min egen helse. Tror det er langt mer ødeleggende for tilknytningen å tvinge seg til å være i en lykkeboble som ikke eksisterer. Jeg synes ikke hun utsetter barnet for omsorgssvikt, og hun både hun og barnet har nok langt flere ressurser rundt seg enn hva de fleste andre nybakte mødre og unge familier har. Så får vi bare håpe han blir robust nok til å tåle å være sønn av sin mor. Et stort paradoks at de styggeste tingene jeg har lest om henne og sønnen, befinner seg på de over 2000 sidene i denne famøse tråden. Men det unnskylder ikke den ekstreme eksponeringen hun holder på med. Hun kan holde ting for seg selv og være deprimert uten tilskuere 12 1 14
Staycool Skrevet 17. juni 2024 #41668 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (4 timer siden): Jeg hadde fødselsdepresjon med min førstefødte, og mange av følelsene hun beskriver nå minner meg veldig om ting jeg følte den gangen. Også behovet for "frihet" og "alenetid". Det er kontroversielle tanker som helt klart vekker sterke reaksjoner hos mødre spesielt og kvinner generelt. Samtidig tenker jeg at hvis det er det hun behøver for å fungere, så skal hun gjøre det. Hadde jeg født i dag og havnet i samme situasjon ville jeg nok overlatt mye mer av permisjonen til far, gått tilbake til jobb, og tatt vare på min egen helse. Tror det er langt mer ødeleggende for tilknytningen å tvinge seg til å være i en lykkeboble som ikke eksisterer. Jeg synes ikke hun utsetter barnet for omsorgssvikt, og hun både hun og barnet har nok langt flere ressurser rundt seg enn hva de fleste andre nybakte mødre og unge familier har. Så får vi bare håpe han blir robust nok til å tåle å være sønn av sin mor. Et stort paradoks at de styggeste tingene jeg har lest om henne og sønnen, befinner seg på de over 2000 sidene i denne famøse tråden. Hadde fødselsdepresjon, ganske kraftig selv med min andre. Noe av greia er jo at man gjerne distanserer seg fra tilknytningen fordi man tenker man er til «skade» eller opplever en likegyldighet til barnet som kan vær tungt og kjenne på. Jeg selv har mye traumer rundt tilknytning fra før av som kan ha trigget når nr 2 kom, MEN hs, fastlege og dps frarådet meg bastant på å ta avstand til minstemann, nettopp pga at det er forskning som tilsier at fødseldepresjon går utover tilknyttning mellom baby og mor. Så det du skriver her er ABSOLUTT IKKE en anbefaling og håper virkelig at ingen tror det er innafor. Vi ammet i 2 år og er den dag idag ekstremt knyttet, og det hadde vi ikke vært om jeg hadde fulgt mine egne følelser eller tanker. 8 6 3
Måne Rampelyset Skrevet 17. juni 2024 #41669 Skrevet 17. juni 2024 Tråden er ryddet for krenkelser og persondebatt. Måne, admin. 2
Betty3 Skrevet 17. juni 2024 #41670 Skrevet 17. juni 2024 Staycool skrev (47 minutter siden): Hadde fødselsdepresjon, ganske kraftig selv med min andre. Noe av greia er jo at man gjerne distanserer seg fra tilknytningen fordi man tenker man er til «skade» eller opplever en likegyldighet til barnet som kan vær tungt og kjenne på. Jeg selv har mye traumer rundt tilknytning fra før av som kan ha trigget når nr 2 kom, MEN hs, fastlege og dps frarådet meg bastant på å ta avstand til minstemann, nettopp pga at det er forskning som tilsier at fødseldepresjon går utover tilknyttning mellom baby og mor. Så det du skriver her er ABSOLUTT IKKE en anbefaling og håper virkelig at ingen tror det er innafor. Vi ammet i 2 år og er den dag idag ekstremt knyttet, og det hadde vi ikke vært om jeg hadde fulgt mine egne følelser eller tanker. Jeg har fått to barn nå 13 år senere, og ettersom jeg har en historie med fødselsdepresjon fikk jeg tett oppfølging. Helsesøster og fastlege har begge rådet meg til å dekke egne behov, eksempel søvn og hvile for å unngå tilbakefall. Det betyr for oss at far tar mer av omsorgsbyrden enn han kanskje vanligvis hadde gjort. Jeg ammer heller ikke, men opplever likevel at tilknytningen til disse barna er bedre og tettere enn hos min førstefødte som jeg ammet. Å gjøre ting annerledes betyr ikke at man tar avstand. Jeg tenker at vi er så forskjellige som mennesker. Både mødre og barn har ulike behov, og de både skal og bør respekteres. Jeg opplever at mange føler seg personlig krenket av at andre velger annerledes, og det synes jeg er en uting. Det er mye SE gjør som aldri kunne falt meg inn, men jeg mener det er hennes rett å leve det livet hun ønsker og å oppdra barnet sitt slik hun vil. Det er barn med langt større utfordringer på denne jorden som kunne hatt mer utbytte av dette glohete, hjertevarme engasjementet som SE's kjære sønn får av helt ukjente mennesker. Just sayin. 4 2
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41671 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (2 minutter siden): Jeg har fått to barn nå 13 år senere, og ettersom jeg har en historie med fødselsdepresjon fikk jeg tett oppfølging. Helsesøster og fastlege har begge rådet meg til å dekke egne behov, eksempel søvn og hvile for å unngå tilbakefall. Det betyr for oss at far tar mer av omsorgsbyrden enn han kanskje vanligvis hadde gjort. Jeg ammer heller ikke, men opplever likevel at tilknytningen til disse barna er bedre og tettere enn hos min førstefødte som jeg ammet. Å gjøre ting annerledes betyr ikke at man tar avstand. Jeg tenker at vi er så forskjellige som mennesker. Både mødre og barn har ulike behov, og de både skal og bør respekteres. Jeg opplever at mange føler seg personlig krenket av at andre velger annerledes, og det synes jeg er en uting. Det er mye SE gjør som aldri kunne falt meg inn, men jeg mener det er hennes rett å leve det livet hun ønsker og å oppdra barnet sitt slik hun vil. Det er barn med langt større utfordringer på denne jorden som kunne hatt mer utbytte av dette glohete, hjertevarme engasjementet som SE's kjære sønn får av helt ukjente mennesker. Just sayin. Så du synes eksponering av barn er heilt greit og at det ikke kan påvirke lille H på et senere tidspunkt i livet? 7 1 7
Betty3 Skrevet 17. juni 2024 #41672 Skrevet 17. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (Akkurat nå): Så du synes eksponering av barn er heilt greit og at det ikke kan påvirke lille H på et senere tidspunkt i livet? Jeg har fulgt med en del den siste tiden, og jeg opplever ikke at hun eksponerer barnet sitt noe mer enn andre mer stuerene influensere som Vannessa Rujord, Tone Damli eller Sandra Lyng. De har alle snakket om tantrums, ammeproblematikk og tilknytningsproblemer. Det jeg ser er at hun fortsatt har et sterkt fokus på utseende og kropp som jeg tror provoserer mange fordi det typisk ikke passer inn bildet vi har av mor og morsrollen. Dessuten er hun plump og lite flink til å artikulere seg, som gjør ting verre. Hvis vi går til de med høyere kulturell kapital som Karl Ove Knausgård eller Vigdis Hjort, er det skrevet bøker som er langt mer utleverende og vonde for både barn og foreldre, men det skrives merkelig nok ikke 2000 sider lange tråder om dem på kvinneguiden av den grunn. 5
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41673 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (2 minutter siden): Jeg har fulgt med en del den siste tiden, og jeg opplever ikke at hun eksponerer barnet sitt noe mer enn andre mer stuerene influensere som Vannessa Rujord, Tone Damli eller Sandra Lyng. De har alle snakket om tantrums, ammeproblematikk og tilknytningsproblemer. Det jeg ser er at hun fortsatt har et sterkt fokus på utseende og kropp som jeg tror provoserer mange fordi det typisk ikke passer inn bildet vi har av mor og morsrollen. Dessuten er hun plump og lite flink til å artikulere seg, som gjør ting verre. Hvis vi går til de med høyere kulturell kapital som Karl Ove Knausgård eller Vigdis Hjort, er det skrevet bøker som er langt mer utleverende og vonde for både barn og foreldre, men det skrives merkelig nok ikke 2000 sider lange tråder om dem på kvinneguiden av den grunn. Men nå skal vi ikke sammenligne SE opp mot andre kjendiser, men se på SE sine handlinger. Hva andre kjendiser gjør får diskuteres på de rette trådene. Så du tenker at eksponeringen SE driver med ikke kan være skadelig for barnet? 11 7
Staycool Skrevet 17. juni 2024 #41674 Skrevet 17. juni 2024 Betty3 skrev (15 minutter siden): Jeg har fått to barn nå 13 år senere, og ettersom jeg har en historie med fødselsdepresjon fikk jeg tett oppfølging. Helsesøster og fastlege har begge rådet meg til å dekke egne behov, eksempel søvn og hvile for å unngå tilbakefall. Det betyr for oss at far tar mer av omsorgsbyrden enn han kanskje vanligvis hadde gjort. Jeg ammer heller ikke, men opplever likevel at tilknytningen til disse barna er bedre og tettere enn hos min førstefødte som jeg ammet. Å gjøre ting annerledes betyr ikke at man tar avstand. Jeg tenker at vi er så forskjellige som mennesker. Både mødre og barn har ulike behov, og de både skal og bør respekteres. Jeg opplever at mange føler seg personlig krenket av at andre velger annerledes, og det synes jeg er en uting. Det er mye SE gjør som aldri kunne falt meg inn, men jeg mener det er hennes rett å leve det livet hun ønsker og å oppdra barnet sitt slik hun vil. Det er barn med langt større utfordringer på denne jorden som kunne hatt mer utbytte av dette glohete, hjertevarme engasjementet som SE's kjære sønn får av helt ukjente mennesker. Just sayin. Nei det SE gjør er å ta avstand til sitt 7 uker gamle barn, som flere påpeker, babyen har hørt hjerteslag, varme, lukt osv i 9 mnd. Å reise bort fra barnet for egentid, er helt hinsides. Uavhengig av fødseldepresjon eller ei, jeg har jevnlig kontakt med veldig mange som kan sitte med barn i 10-15 års alder nå og angre, på at de handlet på sine følelser og tanker ved fd. Dette er en fact, og nøyaktig hva helsepersonell fraråder. Jeg føler virkelig med deg, fd er forferdelig og noe jeg skulle vært foruten. Men sitt ikke og skriv på ett offentlig forum at dette er innafor, det er INGEN så blir anbefalt og ta seg 3 dager i en annen by for å få alene tid uten sin 7 uker gamle baby. Får man barn, så skal man sette bort sine ting, enkelt og greit. 9 1 16
lew Skrevet 17. juni 2024 #41675 Skrevet 17. juni 2024 Tears in heaven skrev (På 13.6.2024 den 22.59): Hun lever som hun gjorde før hun fikk sønnen og jeg tror ikke hun var klar for barn.Hva skjer med at alle bilder skal være så sexy hele tiden? Til og med når hun holder sønnen Ja det er så kvalm.Stakkars barn😥 2 1 7
Cambria Skrevet 17. juni 2024 #41676 Skrevet 17. juni 2024 Klink skrev (8 timer siden): Det er også flere som velger å ikke amme selv om de i teorien kunne gjort det. Av egoistiske grunner som at da kan far ha like stor del i livet til babyen som mor. Hun pumper jo (?) som er omtrent like mye styr som å amming om ikke mer styr spør du meg. Dette må jeg bare få kommentere. Jeg forstår så inderlig godt at hun velger bort amming, for det gjorde jeg selv. For meg var amming veldig tungvindt og slitsomt. Jeg var lenket fast i stolen, amming tok minst en time, og baby måtte uanset ha erstatning etterpå fordi baby ikke tok nok fra puppen. Jeg måtte pumpe for å opprettholde en god melkeproduksjon da baby ikke klarte å tømme godt nok. Så da jeg til slutt ga opp og gikk over til ren pumping (8 ganger i døgnet) fikk jeg en så mye bedre hverdag. SE sier jo noe av det samme: hun er lenket i stolen, det går ut over hennes psykiske helse og baby må uanset ha erstatning da hun enten ikke har nok eller baby ikke klarer å ta nok. Da er min erfaring at ren pumping er mye lettere (selv om det er mer tungvindt enn å fullamme for de som får til det). At far i tillegg får mulighet til å skape dypere bånd med eget barn gjennom mating er bare en positiv bieffekt av det. 4 6
Betty3 Skrevet 17. juni 2024 #41677 Skrevet 17. juni 2024 Staycool skrev (1 minutt siden): Nei det SE gjør er å ta avstand til sitt 7 uker gamle barn, som flere påpeker, babyen har hørt hjerteslag, varme, lukt osv i 9 mnd. Å reise bort fra barnet for egentid, er helt hinsides. Uavhengig av fødseldepresjon eller ei, jeg har jevnlig kontakt med veldig mange som kan sitte med barn i 10-15 års alder nå og angre, på at de handlet på sine følelser og tanker ved fd. Dette er en fact, og nøyaktig hva helsepersonell fraråder. Jeg føler virkelig med deg, fd er forferdelig og noe jeg skulle vært foruten. Men sitt ikke og skriv på ett offentlig forum at dette er innafor, det er INGEN så blir anbefalt og ta seg 3 dager i en annen by for å få alene tid uten sin 7 uker gamle baby. Får man barn, så skal man sette bort sine ting, enkelt og greit. Jeg har god og tett med alle mine barn, men takk for omtanken. Jeg lærer dem å være åpne og tolerante mennesker som møter andre med et åpent sinn. Jeg lærer dem gode verdier og vet de kommer til å bli kloke og omsorgsfulle mennesker som tenker seg om to ganger og søker det fulle bildet før de dømmer andre. Det synes jeg alle som setter barn til verden skal gjøre. Enkelt og greit 1 1
Betty3 Skrevet 17. juni 2024 #41678 Skrevet 17. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (7 minutter siden): Men nå skal vi ikke sammenligne SE opp mot andre kjendiser, men se på SE sine handlinger. Hva andre kjendiser gjør får diskuteres på de rette trådene. Så du tenker at eksponeringen SE driver med ikke kan være skadelig for barnet? Jeg tror det er langt med skadelig for sønnen hennes om han en dag i fremtiden kommer over denne tråden, enn at hun reiser på jobb i 3 dager, ja. Han har en far. Og hvis mor lar far slippe til, kan han være en like god og trygg omsorgsperson. Det har jeg selv erfart. 3
Enkelt&Komplisert Skrevet 17. juni 2024 #41679 Skrevet 17. juni 2024 (endret) Betty3 skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er langt med skadelig for sønnen hennes om han en dag i fremtiden kommer over denne tråden, enn at hun reiser på jobb i 3 dager, ja. Han har en far. Og hvis mor lar far slippe til, kan han være en like god og trygg omsorgsperson. Det har jeg selv erfart. Du har ikke lest alle kommentarene og fått med deg hvor mye de begge har vært borte fra han? Og du har heller ikke satt deg inn i hva barneeksponering kan føre til? Eller er du bare stor fan av henne og kommer til å beskytte henne uansett? Og hallo, tenk nå litt: I og med at du nevner denne tråden så vil jeg også legge til at det er jo så enkelt som at hvis hun ikke hadde eksponert han, så hadde jo ikke alle disse kommentarene eksistert. For da hadde ikke vi fått innsyn i ting og hun hadde ikke gitt oss mulighet til å diskutere dem som familie 🧘♀️ Endret 17. juni 2024 av Enkelt&Komplisert Legge til mer info 11 10
Klink Skrevet 17. juni 2024 #41680 Skrevet 17. juni 2024 Cambria skrev (6 minutter siden): Dette må jeg bare få kommentere. Jeg forstår så inderlig godt at hun velger bort amming, for det gjorde jeg selv. For meg var amming veldig tungvindt og slitsomt. Jeg var lenket fast i stolen, amming tok minst en time, og baby måtte uanset ha erstatning etterpå fordi baby ikke tok nok fra puppen. Jeg måtte pumpe for å opprettholde en god melkeproduksjon da baby ikke klarte å tømme godt nok. Så da jeg til slutt ga opp og gikk over til ren pumping (8 ganger i døgnet) fikk jeg en så mye bedre hverdag. SE sier jo noe av det samme: hun er lenket i stolen, det går ut over hennes psykiske helse og baby må uanset ha erstatning da hun enten ikke har nok eller baby ikke klarer å ta nok. Da er min erfaring at ren pumping er mye lettere (selv om det er mer tungvindt enn å fullamme for de som får til det). At far i tillegg får mulighet til å skape dypere bånd med eget barn gjennom mating er bare en positiv bieffekt av det. Beklager! Egentlig mente jeg å forsvare at SE velger å ikke amme. At flere enn henne gjør det av «egoistiske» men veldig forståelige grunner. Og babyen hennes får jo til og med mm siden hun pumper så hun vil jo det beste for babyen sin. Pumping er styr det også så syns hun gjør en fin jobb mtp mating. 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå