Hunter7 Skrevet 15. februar 2023 #32541 Del Skrevet 15. februar 2023 3 hours ago, Lotte-Mei said: https://www.nettavisen.no/livsstil/nrk-uro-etter-sophie-elise-avgjorelse-vi-er-bekymret/s/5-95-916520 Jeg forstår veldig godt bekymringen. Hvis NRK lar SE slippe unna med dette, så skaper de samtidig en presedens ingen - og i hvert fall ikke rikskringkastingen - er tjent med. I tillegg er det også en påfallende dobbeltmoral å avskjedige en programleder for homofili (skjermdump ligger noen sider tilbake), men samtidig beholde en annen som fronter "fyll, fest, og spetakkel". Førstnevnte er ikke et valg man tar, sistnevnte er derimot helt klart et aktivt valg. NRK skal være den noe trauste, kjedelige, og "voksne" i det norske medielandskapet. Lønnen for å være "festbremsen" er at NRK har en enorm troverdighet hos folk flest. NRK er en informasjonskilde man kan stole på. Derfor overrasker det meg at de nå er villig til å sette troverdighet og aktelse - opparbeidet gjennom generasjoner - på spill for å beholde en ekstern samarbeidspartner av heller luguber og dubiøs fremtoning. Det virker som at tanken om at dette kommer til å få ringvirkninger for NRKs totale bilde har gått veldig mange forbi. 42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyjenta Skrevet 15. februar 2023 #32542 Del Skrevet 15. februar 2023 Blueberrysmoothie skrev (14 minutter siden): Det er lovlig (i mange delstater i USA) marihuana på det bildet og faller ikke under instagrams retningslinjer for ulovlig narkotika. Du kan ikke sammenligne det med kokain som såvidt meg bekjent er ulovlig i alle land. Instagram diskriminerer ikke med hva som er lov i hvert land.. de har rettlingslinjer som skal følges på et generelt grunnlag. At kvinnelig brystvorter ikke er lov på Instagram betyr vel ikke at det ikke er lov for kvinner i Norge å vise brystvorter? 😳 #freetheniple 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. februar 2023 #32543 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg synes ikke SE kan sparkes på grunn av dette. Hun holder ikke posen, og det er på fritiden. Om hun burde være ansatt av NRK som en driver for å nå unge seere/lyttere? Absolutt ikke! Det største problemet jeg har med henne er at hver gang hun avbildes med kokain, har fester under korona, er utro på tv eller snakker til unge om plastisk kirurgi, er svaret: det er så vanskelig for meg å bli utsatt for så mye hets og hat. Hun tar aldri kritikk for noe. Hun synes ikke hun selv har ansvar for å være et godt forbilde for barna som følger henne og ser opp til henne. Jeg reagerer også på at kvinnen som holder posen har blitt anonymisert både av VG og Dagbladet. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2023 #32544 Del Skrevet 15. februar 2023 Stonegiant skrev (13 timer siden): Bare jeg som driter fullstendig i dette og synes det er latterlig å sende klage eller forvente at hun får sparken? Dette burde ikke være noen big deal, overhodet. Det burde ikke være noen big deal? Så Norges mest kjente influencer skal få fronte kokain på riksdekkende Tv nærmest? 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2023 #32545 Del Skrevet 15. februar 2023 Bloom13 skrev (12 timer siden): Restauranter og barer får prikker på skjenkeløyvet fordi de bruker emojier av drinker for å promotere egen bedrift, bryggerier får konsekvenser hvis gjester tagger dem i bilder av at de har besøkt stedet, hvis det er et glass øl på bildet. Sophie Elise kan posere med ulovlige rusmidler og får likevel fortsette å jobbe i NRK, altså statskanalen, uten noe form for konsekvenser. Hva er det som skjer?? Sophie Elise er fredet i norske medier, og det har hun alltid vært. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 15. februar 2023 #32546 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Anonym11223344 skrev (12 timer siden): ALLE har et samfunnsansvar. Du ser ikke ut til å forstå at bedre/verre er avhengig av øynene som ser. Jeg har for eksempel ingen fordommer eller motforestillinger mot folk som bruker ulovlige rusmidler, selv om jeg ikke gjør det selv. Det er, og bør være, et personlig valg i et liberalt demokrati. Ja, men det er ikke, og bør ikke være, et personlig valg å promotere og fronte kokain i en mediekanal, med en halv million følgere, uten at det får konsekvenser. Endret 15. februar 2023 av Tvillingsjel 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. februar 2023 #32547 Del Skrevet 15. februar 2023 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Ja, men det er ikke, og bør ikke være, et personlig valg å promotere og fronte kokain i en mediekanal, med en halv million følgere, uten at det får konsekvenser. Jeg synes at SE burde permitteres/sykemeldes, men ikke på grunn av dette bildet alene. Jeg synes ikke det ser ut som hun har det bra og tar gode valg om dagen. Jeg er ikke gode valg-politi, men jeg er litt bekymret for henne faktisk. Hun er der hun er fordi hun er en forretningskvinne (jeg liker ikke bedriften, men andre gjør det) Nå fremstår hun som om hun ønsker å ødelegge for seg selv. Hun har ikke glimtet i øyet og den raske replikken hun har hatt tidligere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 15. februar 2023 #32548 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) 2 hours ago, Helene1982 said: Jeg synes ikke SE kan sparkes på grunn av dette. Hun holder ikke posen, og det er på fritiden. Nå er det jo engang slik at det som har blitt avbildet her ikke "bare" er kritikkverdig, men også faktisk ulovlig. Med mindre lovverket er endret så er kjøp og bruk av narkotika ulovlig, og det er bare enda verre ved at det er en såpass profilert person som Sophie Elise som presterer å slenge ut bilde av det på Instagram. Om hun var klar over hva hun gjorde? Det får vi sannsynligvis aldri vite. Kanskje la hun ut dette bildet ved en feil, eller kanskje det var et heller dårlig PR-stunt. Sophie Elise er ingen nybegynner når det kommer til å skape blest rundt egen person, og når personer gjør som hun har gjort - å skape en business rundt sin egen person, så blir også skillet mellom når hun er på jobb og når hun har fritid ganske flytende. Sophie Elise lever av å påvirke andre, og da synes jeg det blir for lettvint å si at dette er noe som hun gjorde på fritiden. Bildet ble postet på insta, og da er det ikke lenger en uskyldig liten greie som hun gjorde på fritiden. Forøvrig er jeg enig i at det er rart at den andre kvinnen er anonymisert av medier, men for alt man vet kan det være at hun aldri ønsket at dette bildet skulle deles med offentligheten. Sophie Elise får ta sin del av skylda her, og i det minste bør NRK som statskanal kutte enhver form for samarbeid de har med denne jenta. De får ta valget om de skal prioritere Sophie Elise eller den unge befolkningen i Norge (eller "målgruppen", som NRK heller definerer de som). Endret 15. februar 2023 av Vixella Skrivefeil. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. februar 2023 #32549 Del Skrevet 15. februar 2023 Vixella skrev (10 minutter siden): Nå er det jo engang slik at det som har blitt avbildet her ikke "bare" er kritikkverdig, men også faktisk ulovlig. Med mindre lovverket er endret så er kjøp og bruk av narkotika ulovlig, og det er bare enda verre ved at det er en såpass profilert person som Sophie Elise som presterer å slenge ut bilde av det på Instagram. Om hun var klar over hva hun gjorde? Det får vi sannsynligvis aldri vite. Kanskje la hun ut dette bildet ved en feil, eller kanskje det var et heller dårlig PR-stunt. Sophie Elise er ingen nybegynner når det kommer til å skape blest rundt egen person, og når personer gjør som hun har gjort - å skape en business rundt sin egen person, så blir også skillet mellom når hun er på jobb og når hun har fritid ganske flytende. Sophie Elise lever av å påvirke andre, og da synes jeg det blir for lettvint å si at dette er noe som hun gjorde på fritiden. Bildet ble postet på insta, og da er det ikke lenger en uskyldig liten greie som hun gjorde på fritiden. Forøvrig er jeg enig i at det er rart at den andre kvinnen er anonymisert av medier, men for alt man vet kan det være at hun aldri ønsket at dette bildet skulle deles med offentligheten. Sophie Elise får ta sin del av skylda her, og i det minste bør NRK som statskanal kutte enhver form for samarbeid de har med denne jenta. De får ta valget om de skal prioritere Sophie Elise eller den unge befolkningen i Norge (eller "målgruppen", som NRK heller definerer de som). Vi er enige om at verken lisensbetalerne eller unge er tjent med å ha et «forbilde» som Sophie Elise på lønningslisten. Jeg mener at de bør se etter muligheter for å avslutte kontrakten hennes. Men juridisk mener jeg at hun ikke kan straffes for at venninnen holder en pose som ser ut som inneholder narkotika. Si at det var et pr stunt, og de tenkte at det var gøy å ta et bilde med litt mel i en liten pose på fylla, og angret umiddelbart. Det er fortsatt problematisk, på grunn av målgruppen og mangel på dømmekraft. Jeg tror ikke det er lov til å rusteste ansatte i yrker om du ikke jobber i politi/helsevesen/med barn, men jeg kjenner ikke reglene her. Hun kommer til å få flere lyttere enn noen gang på neste podcast, så vi som samfunn er også en del av problemet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 15. februar 2023 #32550 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Neste podcast-episode kommer utvilsomt til å nå nye høyder ang lyttertall. Det er forkastelig at NRK blir med på dette. Høye lyttertall er topp, men HVA de lytter til og hvorfor - det burde de være veldig opptatt av og bevisst på. Hva er det de sender ut for å få et ungt publikum til å nettopp lytte. Sex, drama, fest, bortforklaringer, bagatellisering og offerrolle. Mesteparten av det som er kritikkverdig gjøres ikke i selve podcasten, det gjøres i alle påvirkerkanalene hennes mellom sendingene. Påvirkerkanalene som gjør at hun er chocking news i utgangpsunktet. Men! bagatelliseringen av egen oppførsel foregår i podcast-sofaen. Sophie Elise sin måte å håndtere kritikk på er som oftest "Herreguda, folk ass". Hun er en snart 30-åring som får selge "Blås i utdanning, operer deg happy, og ha det milliarder ganger gøy med sex, drugs and rock n roll" til tenåringene våre gjennom statskanalen. Det er jo ikke til å tro. Forøvrig takk Dagbladet, for en riktig dekning av denne saken: https://www.dagbladet.no/meninger/vanvittig-pinlig/78493958 Tilføyelse: Jeg tror Sophie Elise balanserer helt på kanten av stupet av karrieren sin nå. Når man leser kommentarer her og der etter dette siste "stuntet" så er det reaksjoner i vesentlig grad langt utover "hat-forumer" osv. Det virker som om hun har provosert folk for mye og for lenge. Med mindre hun kommer med noe matnyttig rimelig raskt, så vil hun nok kunne bli "dømt" til å være "Den kirurgiske katastrofen som bare er på fylla med pupper og rumpe i monitor" Og det er nok ikke egentlig det hun ønsker å være kjent som/for. Endret 15. februar 2023 av Isild 35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 15. februar 2023 #32551 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg har sendt klage, håper alle gjør det samme. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. februar 2023 #32552 Del Skrevet 15. februar 2023 K_mb skrev (9 timer siden): Dangfart, den Dangfart.... Forstod ikke den jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diam0nd Skrevet 15. februar 2023 #32553 Del Skrevet 15. februar 2023 Jaja virker som alt spares nå til podcasten, ikke en lyd kommer før den tid. Føler dette blir ganske likt den episoden da hun fortalte om rehaben, hun får masse sympati for at hun er åpen og ærlig og for en rørende episode, også går livet videre for alle mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubella Skrevet 15. februar 2023 #32554 Del Skrevet 15. februar 2023 Helene1982 skrev (5 timer siden): Jeg synes ikke SE kan sparkes på grunn av dette. Hun holder ikke posen, og det er på fritiden. Om hun burde være ansatt av NRK som en driver for å nå unge seere/lyttere? Absolutt ikke! Det største problemet jeg har med henne er at hver gang hun avbildes med kokain, har fester under korona, er utro på tv eller snakker til unge om plastisk kirurgi, er svaret: det er så vanskelig for meg å bli utsatt for så mye hets og hat. Hun tar aldri kritikk for noe. Hun synes ikke hun selv har ansvar for å være et godt forbilde for barna som følger henne og ser opp til henne. Jeg reagerer også på at kvinnen som holder posen har blitt anonymisert både av VG og Dagbladet. På fritiden? Fikk du ikke med deg at det ble posta på hennes offentlige (bedrifts)-Instagramprofil? 20 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. februar 2023 #32555 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Rubella skrev (37 minutter siden): På fritiden? Fikk du ikke med deg at det ble posta på hennes offentlige (bedrifts)-Instagramprofil? Jeg støtter ikke SE på noen måte, men det er ikke hun som holder posen, og det er ikke NRK sine sider. Jeg tror ikke de juridisk kan sparke henne for dette (men er ikke jurist) Jeg synes det var kritikkverdig av NRK å ansette henne i utgangspunktet, jeg syntes også det var svært kritikkverdig av NRK å ha henne som lørdagsunderholdning etter et 2 ukers rusopphold. Hun så ikke bra ut da heller. Og jeg tror alle er tjent med at hun tar en pause. Endret 15. februar 2023 av Helene1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 15. februar 2023 #32556 Del Skrevet 15. februar 2023 "Hun har ikke gjort noe galt" Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen burde kanskje heller sagt "Hun har ikke gjort noe ulovlig." https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-gjort-noe-galt/78494642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 15. februar 2023 #32557 Del Skrevet 15. februar 2023 Honey Dew skrev (38 minutter siden): Forstod ikke den jeg. Han har fridd til en oppblåsbar dukke. 😂 Men gir faen 😂 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 15. februar 2023 #32558 Del Skrevet 15. februar 2023 Finlay skrev (9 minutter siden): "Hun har ikke gjort noe galt" Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen burde kanskje heller sagt "Hun har ikke gjort noe ulovlig." https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-gjort-noe-galt/78494642 Bilde ble jo tross alt slettet fort,så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 15. februar 2023 #32559 Del Skrevet 15. februar 2023 Finlay skrev (8 minutter siden): "Hun har ikke gjort noe galt" Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen burde kanskje heller sagt "Hun har ikke gjort noe ulovlig." https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-gjort-noe-galt/78494642 Denne jusprofessoren er irriterende lite opplyst hvis han tror all mediedekningen de siste dagene handler om bildet i seg selv. Han forstår tydeligvis ikke at det er i kontekst med veldig mye annet at dette bildet fikk det til å koke over på flere fronter nå. 25 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 15. februar 2023 #32560 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Finlay skrev (21 minutter siden): "Hun har ikke gjort noe galt" Jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen burde kanskje heller sagt "Hun har ikke gjort noe ulovlig." https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-gjort-noe-galt/78494642 Her tenker jeg Vær Varsom-plakatens punkt 3.9 burde vært benyttet: 3.9. Opptre hensynsfullt i det journalistiske arbeidet. Misbruk ikke andres følelser, manglende medieerfaring, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre. Han driter seg loddrett ut, stakkars, han har ikke fått med seg hva en influenser er. Det i seg selv er imponerende i 2023, men Dagbladet burde heller laget en generell sak på hvordan man kan bli professor og fremdeles ikke forstå de enkleste sammenhenger, enn å la han demonstrere uvitenheten sin på denne måten... For å ta det han skriver: Neida, ingen vet hva som befinner seg i posen. Kanskje influencervenninnen hadde med seg en zip-pose med bittelita melis til en bitteliten cupcake... Det holder muligens i retten. Men som influenser forholder man seg ikke til fakta, de selger jo illusjoner. Blant annet hårpiller som kun gir hårvekst på hodet, eller spraytan som ikke skjolder. Nå selger hun en illusjon om at livet blir en milliard ganger bedre hvis man tar litt cola på fest. På bedriftskanalen sin. Men dette ligger nok for høyt for den pr-kåte professoren Endret 15. februar 2023 av Felis 29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå