Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fra https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for

"... Så var vi allerede litt fulle, så når vi ble tilbudt litt drikke, så. det var iallfall ingen betalt reklame, det kan jeg avkrefte med en gang...".

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning

Screenshot_20221117-091859_Chrome.thumb.jpg.9de521414e4f950a836b2487dd998154.jpg

Forbrukertilsynet er altså tydelig på at fordel som ikke vanlige forbrukere får, kan regnes som reklame.. 

Sophie Elise viser selv til at dette var en fordel, dvs. hun fikk tilgang uten at vanlig publikum fikk det samme tilbudet - fra https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for

"... Det å kunne være der i fred var så deilig...."

Alkohol er ikke tillatt å vise i reklame, jf. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-9-reklameforbud/-9-2.reklame-for-alkoholholdig-drikk.

Jeg håper media kan skrive noe om at dette var ulovlig reklame, og at influencerne og kommunen brøt både alkohol- og markedsføringsloven. 

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (10 minutter siden):

Slik jeg ser det, så var det merkelig at foreldrene tillot at hun satt og så seg i speilet og skrev blogg hele dagen (for likes og spons) da hun var tenåring og bodde hjemme. Det var jo helt tydelig et ekstremt fokus på likes, kropp og utseende. 

Og nå når hun er voksen og mer og mer lettkledd, drøy og kontroversiell, så lever de faktisk av det. Faren er vel fortsatt ansatt (selv om han ikke lenger er manager) 

Jeg tror ikke de ser problemet. De har jo åpen "kennel" for alle dyrene hun ikke klarer å ha også. 

Det er noe rart. 

Det er absolutt ikke normalt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (23 minutter siden):

Det er ingen automatikk i å bli fratatt førerkort når man er på rusavvenning.

Det er det. Man får kjøreforbud i 6 måneder hvor man da må ta rene prøver. Om man ikke gjør det så blir førerkortet fratatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for

"Influenseren mener kjendiser og vanlige folk ikke har de samme reglene å spille etter:..".

Sophie Elise vet etter alle disse årene at det er forskjell på hvilke regler influencere og vanlige folk må "spille etter". Hun har fått så mange brev fra Forbrukerombudet, der hun har fått inn med t-skje hvordan og hvorfor de er pålagt å følge markedsføringsloven. 

Må si hun er dyktig på å spille offer, og media er dum som stadig vekk biter på, og lar Sophie Elise slippe lett unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis skrev (7 minutter siden):

"... Så var vi allerede litt fulle, så når vi ble tilbudt litt drikke, så. det var iallfall ingen betalt reklame, det kan jeg avkrefte med en gang...".

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning

Screenshot_20221117-091859_Chrome.thumb.jpg.9de521414e4f950a836b2487dd998154.jpg

Forbrukerombudet er altså tydelig på at fordel som ikke vanlige forbrukere får, kan regnes som reklame.. 

Sophie Elise viser selv til at dette var en fordel, dvs. hun fikk tilgang uten at vanlig publikum fikk det samme tilbudet - fra https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for

"... Det å kunne være der i fred var så deilig...."

Alkohol er ikke tillatt å vise i reklame, så jeg håper media kan skrive noe om at dette var ulovlig reklame, og at både influencerne og kommunen brøt markedsføringsloven. 

Dette er så sant. Som også flere sier - hun har null innsikt i sine faktiske privelegier. "Hadde det vært noen andre som gjorde det så hadde ingen brydd sææ" JA MEN altså ingen andre har jo fått den muligheten med fuckings gratis badeland aleine en hel kveld, og bli servert attpåtil! Også sier hun at det er andre regler for henne og at folk ikke skjønner hvor kjipt det er - haha - the irony.

At hun bare nekter å innse at dette er en form for betaling i seg selv er bare helt typisk henne og hvis hun på alvor ikke skjønner at dette er betalt samarbeid så er det bare.. ja. Man blir tom for ord.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for

"Vi var kjempefine i farta, så ble vi tilbudt drikke..." 

Jeg trodde badeland rundt om hadde som regel at det ikke skal bades i beruset tilstand? Berusede personer pleier å kastes ut, ikke inviteres inn for mer å drikke? 

Men Sophie Elise forstår ikke kritikken selvsagt, for hadde dette vært vanlige personer osv. Kjære deg da SE, vanlige personer får ikke dette tilbudet. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym00000000

Etter uttalelsen hennes i dag forstår jeg ikke hvordan hun kan bruke NRK som plattform lenger. Dere som sender inn klager, finnes det en standard noe sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym00000000 skrev (13 minutter siden):

Etter uttalelsen hennes i dag forstår jeg ikke hvordan hun kan bruke NRK som plattform lenger. Dere som sender inn klager, finnes det en standard noe sted? 

Du kan sende klage til kringkastingsrådet, men det spørs om det er noen vits - klagene mot podcasten har allerede vært oppe der. Enden på visa ble at "folk er ute etter Sophie Elise", og igjen ble hun forsvart med at hun er jo dyreverner og miljøaktivist osv. 

NRK har størkna, tørka inn. NRK har ramlet av lasset for veldig lenge siden. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aintnofun skrev (56 minutter siden):

Det er det. Man får kjøreforbud i 6 måneder hvor man da må ta rene prøver. Om man ikke gjør det så blir førerkortet fratatt.

Nei. Ikke ved alle institusjoner. 

Vangseter, for eksempel. Kjenner personlig folk som har vært der og kjørt til og fra oppholdet. 

Det er utrolig mange som velger å betale eget opphold for å slippe å gå via det offentlige. Regner med det gjelder for SE også. 

Mange ender opp med flere opphold også. Det er fåtallet som blir rusfrie etter en rusavvenning.

Endret av Fufu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser og prøver å finne ut hva skandalen egentlig er? Er det at de ikke har leid det, men fått komme inn der gratis etter stengetid og drukket alkohol som er problemet? Og lagt det ut på sosialemedier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (8 minutter siden):

Jeg leser og prøver å finne ut hva skandalen egentlig er? Er det at de ikke har leid det, men fått komme inn der gratis etter stengetid og drukket alkohol som er problemet? Og lagt det ut på sosialemedier? 

Ikke skjenkebevilling.

Røyke ved bassenget.

Bade naken.

Er vel ikke så vanskelig å forstå?

• Liker 32
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (17 minutter siden):

Nei. Ikke ved alle institusjoner. 

Vangseter, for eksempel. Kjenner personlig folk som har vært der og kjørt til og fra oppholdet. 

Det er utrolig mange som velger å betale eget opphold for å slippe å gå via det offentlige. Regner med det gjelder for SE også. 

Mange ender opp med flere opphold også. Det er fåtallet som blir rusfrie etter en rusavvenning.

Det stemmer nok dette. Hvis man ikke er henvist via fastlege/helsevesen, så er det nok fullt mulig å "omgå" reglene for blandt annet bilkjøring. Man har på en måte ikke noen diagnose, det er et opplegg man har betalt for av egen lomme -på eget initiativ. 

Men det som er litt rart er at hun har fortalt at hun underveis i oppholdet var innlagt på offentlig sykehus fordi hun fikk så voldsomme abstinenser. DET burde jo være journalført og igangsette nettopp forbud mot kjøring. 

Syns også å huske at hun selv uttalte i forbindelse med å fortelle om dette - at hun hadde "ofret" retten til å kjøre bil osv. Men jeg husker desverre ikke hvor det var hun uttalte dette. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (4 minutter siden):

Men det som er litt rart er at hun har fortalt at hun underveis i oppholdet var innlagt på offentlig sykehus fordi hun fikk så voldsomme abstinenser. DET burde jo være journalført og igangsette nettopp forbud mot kjøring. 

Burde, men er ikke. Man må gjerne gjennom noen uker med detox på sykehus før man ankommer institusjonen. Tror det er ganske standard praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitch Pudding

Gleder meg til den dagen hun faktisk blir cancelled. Hun blir aldri noe mer enn bare herpes for samfunnet.

Endret av Bitch Pudding
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/WRvxeK/sophie-elise-om-badeland-kritikk-ingenting-aa-bli-sur-for 

«Klokken var nærmere 21, vi var kjempefine i farta, så blir vi invitert på et badeland. Så ble det litt skandale fordi vi drakk alkohol og røyket sigg utendørs»  

Der kom utalelsen fra SE, i podden. 

Var det ikke ved bassengkanten de røkte og drakk da?

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bitch Pudding skrev (4 timer siden):

Gleder meg til den dagen hun faktisk blir cancelled. Hun blir aldri noe mer enn bare herpes for samfunnet.

La oss håpe det blir snart. Måten hun gir flatt f... i det meste -  til full jubel og støtte fra media. Det begynner å bli direkte kvalmt å få henne servert som en eller annen "nyhet" hver uke.

Endret av Isild
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 time siden):

Det er ingen automatikk i å bli fratatt førerkort når man er på rusavvenning.

Nei, man kan selvfølgelig lyve og si man ikke har førerkort. Men når man blir lagt inn på avrusning, så får man spørsmål om dette fra legen - sier man at man har førerkort så sender han automatisk en melding til statsforvalteren/fylkeslege. Kjenner flere som har unngått inndragning av førerkort pga de har jugd om dette.

Når man er i rusbehandling (6-12 mnd) så er det flere institusjoner som tillater at man kjører bil. Så sant man har vært rusfri så og så lenge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (Akkurat nå):

Nei, man kan selvfølgelig lyve og si man ikke har førerkort. Men når man blir lagt inn på avrusning, så får man spørsmål om dette fra legen - sier man at man har førerkort så sender han automatisk en melding til statsforvalteren/fylkeslege. Kjenner flere som har unngått inndragning av førerkort pga de har jugd om dette.

Når man er i rusbehandling (6-12 mnd) så er det flere institusjoner som tillater at man kjører bil. Så sant man har vært rusfri så og så lenge. 

Nei, man må ikke lyve om man betaler for privat opphold.

Men dette er ikke så viktig for meg å krangle om. Du får tro det du tror, såvet jeg hva jeg vet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...