Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym2467 skrev:

Kudos til SE for det siste innlegget om besteforeldrene sine. Det hun skriver stemmer nok for mange, men få tør å innrømme det i frykt for å fremstå som dårlige mennesker.

Hva handler det om ? :) Vil ikke gi henne klikk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sjekket jeg akkurat hvordan merkingen av reklame har vært hos denne bloggeren for perioden 16.10. - 24.10.17. Veldig skuffende at hun ikke klarer å gjøre jobben bedre: https://imgur.com/a/9QXNA (med kildehenvisninger).

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest innlegget om besteforeldrene og hvordan det var å vokse opp med mindre ressurssterke foreldre var fine og gjennomtenkte innlegg! Hun glimter til med fine og ærlige innlegg, selv om hun innimellom kan virke sutrete og mindre reflektert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Asti skrev:

Da sjekket jeg akkurat hvordan merkingen av reklame har vært hos denne bloggeren for perioden 16.10. - 23.10.17. Veldig skuffende at hun ikke klarer å gjøre jobben bedre: https://imgur.com/a/9QXNA (med kildehenvisninger).

Veldig skuffende hun ikke får konsekvenser heller.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså mindre ressurssterke foreldre? Hvorfor kaller du de det? Fordi hun ikke fikk de nyeste merkeklærene eller iPhonen? Fordi de ikke hadde et nytt fancy funkishus? Jeg kjente jeg ble flau på hennes og familiens vegne når jeg leste innlegget,hun stakkarslig gjør seg selv og de,selv om hun nok har hatt en helt gjennomsnittlig oppvekst økonomisk sett. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også det er merkverdig at stort sett alle toppbloggere med noen unntak har en eller annen trist historie i forhold til mobbing,psykiske problemer,mishandling ,dårlig oppvekst,etc. Hva definerer de som mobbing?Psykiske problemer? Er du deprimert hvis du har en litt dårlig dag? Har du blitt mobbet fordi noen en gang i 4 klasse sa noe stygt til deg?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pjusken81 skrev:

Altså mindre ressurssterke foreldre? Hvorfor kaller du de det? Fordi hun ikke fikk de nyeste merkeklærene eller iPhonen? Fordi de ikke hadde et nytt fancy funkishus? Jeg kjente jeg ble flau på hennes og familiens vegne når jeg leste innlegget,hun stakkarslig gjør seg selv og de,selv om hun nok har hatt en helt gjennomsnittlig oppvekst økonomisk sett. 

Signerer 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Asti skrev:

Da sjekket jeg akkurat hvordan merkingen av reklame har vært hos denne bloggeren for perioden 16.10. - 23.10.17. Veldig skuffende at hun ikke klarer å gjøre jobben bedre: https://imgur.com/a/9QXNA (med kildehenvisninger).

Først tenkte jeg det var ren latskap og/eller uvitenhet, men da hun begynte å sette inn «annonse» i miniskrift, ble jeg overbevist om at det er forsøk på å lure leserne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, orfeus skrev:

Først tenkte jeg det var ren latskap og/eller uvitenhet, men da hun begynte å sette inn «annonse» i miniskrift, ble jeg overbevist om at det er forsøk på å lure leserne. 

Jeg aner virkelig ikke hva som er problemet til Sophie Elise, når det gjelder reklamemerking. 

Fra blogginnlegg datert 13.07.15 - http://sophieelise.blogg.no/1436821649_13072015.html : "For første gang (noen sinne tror jeg?) har jeg fått et brev fra forbrukeromudet, altså de som passer på at vi bloggere gjør jobben vår rett. Det er fair enough, bra at noen passer på og bra at vi har noe å forholde oss til. Problemet for meg er bare at jeg tidligere egentlig kun har lest om reglene via media, og da når noen bloggere har brutt et eller annet. Hvorfor får man ikke klarere beskjed?"

Men Sophie Elise fikk brev den 14.05.2013 fra Forbrukerombudet (saksnr. 13/944-1), jfr.  http://docplayer.me/15880984-Side-1-av-10-utgaende-elektronisk-post-til-caroline-berg-eriksen-www-fotballfrue-no-presse-fotballfrue-no-fra-brit-rothe-dato-14-05.html  - ligger på side 9 og 10. Der stod bl.a. " Vi ber om at du innen 5. juni 2013 innretter deg etter kravene markedsføringsloven og veiledningen stiller.". 

Det er total ansvarsfraskrivelse, hvis man forventer å få klarere beskjed enn brev der man blir informert. Forbrukerombudet har drevet med veiledning ovenfor de i årevis + de har laget en enkel veileder som ligger på nettet.  

Så hvorfor går ikke Sophie Elise inn å leser https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some . Og hvis det er noe hun er usikker på, er det bare å ta kontakt med ombudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, orfeus skrev:

Flere bloggere mener ikke at man bør merke alt som er reklame, eller merke i det hele tatt, og det å merke, men gjøre det så lite som mulig syns jeg virker som også er gjort på trass rett og slett. 

Det å skrive med så liten skrift er i brudd med reglene det også: 

Sitat

Hvordan merke?

Alle skal kunne oppfatte at det er reklame før eller samtidig som de ser det du har lagt ut. Det stilles derfor krav til at det benyttes tydelige formuleringer,  med ord som reklame eller annonse, at merkingen skal ha en fremtredende plassering og at den skal være skrevet med skrift i stor nok størrelse. I tillegg skal det fremgå hvem det reklameres for.

https://forbrukerombudet.no/reklame-some

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
37 minutes ago, Pjusken81 said:

Synes også det er merkverdig at stort sett alle toppbloggere med noen unntak har en eller annen trist historie i forhold til mobbing,psykiske problemer,mishandling ,dårlig oppvekst,etc. Hva definerer de som mobbing?Psykiske problemer? Er du deprimert hvis du har en litt dårlig dag? Har du blitt mobbet fordi noen en gang i 4 klasse sa noe stygt til deg?

Det dere driver med i denne tråden er i alle fall mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pjusken81 skrev:

Nå er vel dessverre både mobbing, mishandling og psykiske problemer ganske utbredt. Kanskje mange av de startet opp en blogg for å ha et sted å skrive om akkurat dette. Jeg er dog enig at diagnoser som deprimert, angst osv blir slengt litt lett rundt når man har en dårlig dag, og det er ikke OK mtp de som faktisk sliter med depresjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pjusken81 skrev:

Beklager visst ordet ble tolket veldig negativt, noe jeg mener det ikke er. Jeg burde ordlagt meg bedre. Det jeg mente, er at hun vokste opp med foreldre som hadde dårligere råd enn andre foreldre i vennekretsen hennes/ i klassen. Jeg mener ikke at hun ikke har blitt gitt det hun trenger av mat, losji, klær og kjærlighet, og det er jo akkurat det hun skriver at hun i ettertid har innsett at hun er heldig som har fått, men at det ikke var så lett å innse det når man var ung.

At man som barn kjenner på en eller annen slags flauhet over at man oppfattes som "fattig", fordi man ikke får med på forskjellige ting, ikke får de kuleste/nyeste klærne som er på klesmoten, være med på noen fritidsaktiviteter o.l., er dessverre ikke så unormalt. Dette er jo selvsagt bagateller dersom man ser på det store bildet, men dette vil ikke alltid oppfattes slik for barn. Nettopp fordi man kan oppleve å føle/bli mobbet av det, og at man generelt føler seg mindreverdig når man sammenligner seg med andre. Hun skriver jo selv at hun fikk høre fra en gammel kjæreste som kom på besøk, hvor stygt huset deres var! Jeg kan tenke meg hvor utrolig flau man må bli av en slik kommentar når man er i tenårene og i en fryktelig sårbar alder. Problemet er jo egentlig ikke at foreldrene har mindre råd enn andre, men at alle andre har for god råd, og det blir en slags målestokk for sosial status. 

Jeg kan relatere meg til mye av det hun skriver, jeg har også vokst opp med unge foreldre som ikke har veldig god råd, jeg og mine søsken har på ingen måte lidd, men jeg har innimellom følt meg flau over dette som ung og har også vært flau over å ha venner på besøk/bursdagsselskaper fordi huset var gammelt og "stygt". F.eks. var jeg lenge veldig flau over badet fra 70-tallet med grønn servant og toalett og de styggeste veggplatene du kan tenke deg. Jeg kjente lenge på en slags misunnelse på vennene mine som hadde flislagte bad. Ja, det er absurd å tenke på i dag, men slik var det jeg en gang følte det!

Jeg synest ikke hun eller familien skal skamme seg over at hun deler hvordan hun følte det som ung og hvordan hun i dag er flau over hvordan hun tenkte om saken. Husk at SE har mange unge lesere som nettopp er i en sårbar alder der slike trivielle ting som egentlig ikke betyr så mye, kan være et sårt tema for noen. 

Er så sinnsykt lei av at folk hele tiden skal bruke "du har mat på bordet og tak over hodet, det er ikke synd på deg i det hele tatt og du har ingen rett til å være lei deg eller føle deg mobbet". Det hjelper lite å si når man er oppvokst i et samfunn som har store forventinger til deg som person og der man gjerne blir vurdert etter hva man har sosialt sett. Problemene kan være veldig reelle for noen, særlig når man er ung. Å komme over slike "hverdagsproblemer" er en modning- og refleksjonsprosess man må ta når man vokser opp og man får "andre problemer"  å forholde seg til. Det er mye å forvente av barn. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomineB
3 timer siden, Asti skrev:

Da sjekket jeg akkurat hvordan merkingen av reklame har vært hos denne bloggeren for perioden 16.10. - 24.10.17. Veldig skuffende at hun ikke klarer å gjøre jobben bedre: https://imgur.com/a/9QXNA (med kildehenvisninger).

For en etterforsker du er:klappe: Håper du rapportere det inn så blir det ikke business pris på henne😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre-innlegget synes jeg var ganske fint. "Fattig"-innlegget var litt teit synes jeg.. iallfall når hun drar inn iPhone og at andre hun kjenner fikk lappen osv som eksempler. Innen hun var gammel nok til å få lappen tjente hun vel nokså bra på bloggen og led ingen nød, det har vi jo sett - hun blogget det jo. Det kunne vært et hyggelig innlegg men overdrivelsene og behovet for å gjøre seg selv ekstra spesiell og stakkars-meg ødelegger.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med @missmcbeal når det gjelder innlegget om oppveksten hennes. Syns det var fint og ærlig, og i bunn og grunn handler det vel om hvor vondt det er å føle seg annerledes når man vokser opp (uansett hva slags "annerledeshet" det er snakk om"). Det handler ikke om å være bortskjemt og å stakkarsliggjøre seg selv, men om at problemer kan fortone seg ulikt avhengig av blikket som ser - og hun skriver dette fra et barns ståsted, om hvordan hun oppfattet det da hun vokste opp. Vil mye heller se denne typen innlegg enn det hun skriver om ellers. Det gir et mer meningsfullt fokus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok et bevis på den virkelige grunnen til at hun tok denne kjeveoperasjonen:

" I tillegg har hevelsen gått ned, den er enda ikke helt borte - men snart! Og resultatet blir virkelig så fint. Ansiktet mitt har fått en litt annen symmetri, litt mer som det "skal være". 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Her er nok et bevis på den virkelige grunnen til at hun tok denne kjeveoperasjonen:

" I tillegg har hevelsen gått ned, den er enda ikke helt borte - men snart! Og resultatet blir virkelig så fint. Ansiktet mitt har fått en litt annen symmetri, litt mer som det "skal være". 

Hun har vel aldri hevdet at hun har en annen grunn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Det morsomme her er jo at hun rett før operasjonen skrev at hun ikke hadde tenkt så mye på hvordan hun kom til å se ut og ikke visste hvordan det ville påvirke ansiktet, noe som virker veldig ulikt henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...