Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest skjære

Jeg må si at det ikke er overraskende at hun har og har hatt psykiske problemer. Jeg kan ikke forstå et en psykisk frisk person bruker så mye sminke, og engasjerer seg så mye i eget utseende. Vil gjerne møte den personen som er mentalt frisk og som bruker så mye sminke og fokuserer så mye på eget utseende. Og da snakker jeg om faktisk frisk, ikke "jeg mener jeg er helt mentalt frisk og jeg bruker ekstremt mye sminke så det så". Yeah right

Den type utseendefokusering er alltid tegn på at noe er galt med en persons mentale helse

Så det er kanskje på tide at Norge's kvinner og jenter begynner å forstå at de ser opp til og prøver å bli en person som burde gå regelmessig til behandling? Det er som om jeg syns en dame med demens er skikkelig kul og begynner å oppføre meg som om jeg har demens også.

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, DreamOn skrev:

Hva slags edge?   Skulle ikke sagt det hvis hun faktisk var med på å skape noe, men det gjør hun jo ikke. Hun kan jo ingenting. Hun er kun kjent for pupper, kjeft og ræv.  Er det er talent i disse dager?

Tydelig. Du ser jo hvor stor Kardashians og Jenner familien er i dag.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birdo skrev:

Vel, da må foreldrene ta litt mer drastiske metoder til verks da, om datteren deres blir så påvirket å av å lese om andre på nett at hun vil begynne å skade seg selv. Det er langt i fra normalt å ville gjøre det fordi andre gjør det. Man skal ikke be offentlige personer om å slutte å dele psykisk helse på nettet, det er bra å være åpen om det. Jeg ser ingensteder hvor hun glorifiserer det å skade seg selv eller har angst. Greit at 12-14 åringer leser bloggen hennes, men da må foreldrene på banen fra før de gjør det for å forklare de hvordan virkeligheten er og forskjellen på rett og galt. Kan ikke forvente at en som skriver en blogg som er rettet mot 20 åringer skal måtte legge lokk på alt for at 12 åringer kan gå inn å lese det som står.

Ungdomsskoleelever ja, men man er da ikke 12 år når man går på ungdomsskolen..

Nja. Jeg var 12 år da jeg begynte på ungdomsskolen. Ble 13 en uke før jul. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Birdo skrev:

Vel, da må foreldrene ta litt mer drastiske metoder til verks da, om datteren deres blir så påvirket å av å lese om andre på nett at hun vil begynne å skade seg selv. Det er langt i fra normalt å ville gjøre det fordi andre gjør det. Man skal ikke be offentlige personer om å slutte å dele psykisk helse på nettet, det er bra å være åpen om det. Jeg ser ingensteder hvor hun glorifiserer det å skade seg selv eller har angst. Greit at 12-14 åringer leser bloggen hennes, men da må foreldrene på banen fra før de gjør det for å forklare de hvordan virkeligheten er og forskjellen på rett og galt. Kan ikke forvente at en som skriver en blogg som er rettet mot 20 åringer skal måtte legge lokk på alt for at 12 åringer kan gå inn å lese det som står.

Ungdomsskoleelever ja, men man er da ikke 12 år når man går på ungdomsskolen..

Hun kan ikke bestemme hvem som skal lese bloggen, men hun kan la være å romantisere psykiske problemer. Hvis dette er fakta har forlaget gjort en elendig jobb i og med at leserne hennes er småunger. 

Det høres så fint ut å si at det er foreldrene som har ansvaret for ungenes valg av idoler. Tør du si det til Thorvald Stoltenberg? Eller moren til Harald Eia? Foreldre kan gjøre en fantastisk jobb, likevel kan barna ende opp med psykiske problemer eller bli narkomane, fordi de er selvstendige vesener som gjør egne valg. Du kan ikke bestemme hvem barnet ditt skal beundre. Heldigvis går det stort sett bra og svermeriene rundt idoler som SE går over, men for noen få kan det gå riktig ille.

PS H Eias søster er eks-narkoman og Stoltenbergs datter var narkoman. Ressurssterke foreldre med høy omsorgsevne er ingen garanti for at det skal gå bra, ungdommer velger kanskje andre idealer og "dårlige" venner likevel.

Endret av medeus
La til PSet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjære
25 minutter siden, medeus skrev:

PS H Eias søster er eks-narkoman og Stoltenbergs datter var narkoman. Ressurssterke foreldre med høy omsorgsevne er ingen garanti for at det skal gå bra, ungdommer velger kanskje andre idealer og "dårlige" venner likevel.

Blir veldig på siden, men jeg blir nysgjerrig på hva folk legger i "høy omsorgsevne". Nå kjenner ikke jeg Stoltenberg, men kan ikke si mitt inntrykk stemmer overens med "høy omsorgsevne". Tvert imot virker det ikke som om han har veldig god innsikt i mennesker som er annerledes enn han selv. Bare fordi man er rik og har bra jobb, så betyr ikke det at man er naturlig god på å vite hva andre mennesker trenger emosjonelt og mentalt for å bli sunne, selvstendige individer.

Utenom det må jeg si meg noe enig i den andre brukeren om at vi trenger ta ansvar for at 12-åringene i familie og slekt utvikler noe selvstendig og kritisk sans for tenkning. Jeg tenker også at det kanskje ligger noe mer under når en 12-åring går så opp i en blogger. Om det er lav selvtillit, begynnende sviktende mental helse, dårlig forståelse av mennesker som gjør at man idoliserer de som har skadelig innflytelse osv. Noen 12-åringer er kanskje bare mer naive og har ikke så høy intelligens, og man må da oppdra dem deretter

Ellers kunne jeg gjerne kritisert foreldrestilen til hvem som helst, inkludert kongefamilien, om jeg visste nok til å vite at det de gjorde var på trynet (ikke at det finnes 1 objektiv best foreldrestil)

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man ta vare på barna og gjøre alt man kan for at de skal få det bra, noe annet har jeg ikke sagt @skjære. Likevel kan det hende de velger andre idealer enn hva foreldre eller andre omsorgspersoner ønsker for dem.

De omtalte familiene har da frembrakt særdeles vellykkede barn, mennesker som ser ut til å klare seg bra, det borger kanskje for at foreldrene har hatt omsorgsevne? Poenget mitt er at barn er forskjellige og at man ikke kan påstå at foreldrene har gjort en dårlig jobb dersom ungen får psykiske problemer eller blir narkoman. Menneskesinnet er komplekst, og idoler som SE er farlig for noen. For flertallet er hun ikke verre enn alt annet som barn ser i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skjære
2 minutter siden, medeus skrev:

Selvsagt skal man ta vare på barna og gjøre alt man kan for at de skal få det bra, noe annet har jeg ikke sagt @skjære. Likevel kan det hende de velger andre idealer enn hva foreldre eller andre omsorgspersoner ønsker for dem.

De omtalte familiene har da frembrakt særdeles vellykkede barn, mennesker som ser ut til å klare seg bra, det borger kanskje for at foreldrene har hatt omsorgsevne? Poenget mitt er at barn er forskjellige og at man ikke kan påstå at foreldrene har gjort en dårlig jobb dersom ungen får psykiske problemer eller blir narkoman. Menneskesinnet er komplekst, og idoler som SE er farlig for noen. For flertallet er hun ikke verre enn alt annet som barn ser i media.

Det er selvsagt slik at noen barn blir ødelagt av hendelser og påvirkninger som ikke skyldes foreldrene. "Frembakt vellykkede barn". Dette er en holdning jeg ser mye av, men forstår lite av. Er det at barnet tar en høyere utdanning og får fet lønn og kjæreste en indikator på at man oppdro sitt barn riktig? Jeg vil ikke si det.

Om barnet brygger på psykiske vansker trenger selvsagt ikke være grunnet dårlig oppdragelse. Du kan være verdens beste mor og en slektning kan fortsatt klare å seksuelt misbruke barnet ditt når du ikke ser. Det er ikke alltid barnet ditt vil høre på deg heller. Men er det fordi barnet ditt er vanskelig, eller er det fordi barnet ditt er så annerledes deg selv at du ikke klarer å kommunisere med det på en genuin måte?

Dessverre tror jeg oppdragelse av barn i dagens samfunn krever mer og mer kompleks forståelse av verden og mennesker. Teknologi og samfunn utvikler seg raskere enn mannen i gatas forståelse. Noe som gir oss barn og ungdom som ikke takler hverdagen. Hvor mange har oppdratt sine barn mtp et samfunn der sosiale medier er dominante for eks? Menneskers psyke og forståelse ligger bak teknologi og samfunn, noe som kan gi veldig mye problem hos ungdommer som er "lost"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi er uenige @skjære

Men: Hva er feil med at mennesker vokser opp til å bli ålreite folk? Har de i tillegg tatt bryet med å skaffe seg utdannelse slik at de har fått en bra jobb er det vel en bonus og ikke noe negativt? 

Til saken: De som har små barn i dag har selv vokst opp med sosiale medier, selv om det kanskje var Nettby og Live journal og ikke Facebook og Snapchat 😜 - noe som burde gjøre dem i stand til å forstå i alle fall litt av hva som skjer. 30 + generasjonen er kanskje mer naive, hva vet jeg.

Endret av medeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særiøst? Om så mange små barn/tenåringer leser bloggen hennes, tviler jeg på at de skjønner så veldig mye av de dype innleggene hennes. Jeg klarer noen ganger kanskje å lese halvparten, også orker jeg ikke mer fordi det er så tung-lest. Tror disse barna ser mest på bildene, osv. 

Jeg skjønner at barna liker henne, hun er flink! Hun kunne valgt å sitte å blogge fra rommet sitt enda og fått like mye penger som hun gjør nå, men hun gjør noe for fansen. Jeg husker jo meg selv som liten, hvis idolene mine var på tv,film ol, så var jeg heelt i hundre.

SE har prøvd ut å synge, og har lagd sanger, hun kjemper for dyrevern, hun er miljøbevisst, hun har vært med i mange tv-programmer og viser alltid en fin side av seg selv. Hun er ekte, ærlig og snill. Hun går inn i prosjektet for fullt og er dedikert og engasjert i det hun driver med, alltid. Hun gir alltid hundreogti prosent. Hun går veldig fort lei, og det er noen ganger synd, men det er snakk om å finne seg selv. Hun reiser, noe som gir leserne spennende lesestoff, hun danser, synger, prøver seg som DJ, er modell, er flink til å snakke for seg,har skrevet bok, er med vennene sine, er målrettet. Det mest spennende er at hun faktisk lykkes i alt hun gjør, og alltid gjør seg ferdig med et prosjekt før hun starter på neste. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Summ skrev:

Særiøst? Om så mange små barn/tenåringer leser bloggen hennes, tviler jeg på at de skjønner så veldig mye av de dype innleggene hennes. Jeg klarer noen ganger kanskje å lese halvparten, også orker jeg ikke mer fordi det er så tung-lest. Tror disse barna ser mest på bildene, osv. 

Jeg skjønner at barna liker henne, hun er flink! Hun kunne valgt å sitte å blogge fra rommet sitt enda og fått like mye penger som hun gjør nå, men hun gjør noe for fansen. Jeg husker jo meg selv som liten, hvis idolene mine var på tv,film ol, så var jeg heelt i hundre.

SE har prøvd ut å synge, og har lagd sanger, hun kjemper for dyrevern, hun er miljøbevisst, hun har vært med i mange tv-programmer og viser alltid en fin side av seg selv. Hun er ekte, ærlig og snill. Hun går inn i prosjektet for fullt og er dedikert og engasjert i det hun driver med, alltid. Hun gir alltid hundreogti prosent. Hun går veldig fort lei, og det er noen ganger synd, men det er snakk om å finne seg selv. Hun reiser, noe som gir leserne spennende lesestoff, hun danser, synger, prøver seg som DJ, er modell, er flink til å snakke for seg,har skrevet bok, er med vennene sine, er målrettet. Det mest spennende er at hun faktisk lykkes i alt hun gjør, og alltid gjør seg ferdig med et prosjekt før hun starter på neste. 

Og hvor gammel er du, om jeg tør spørre? 
Jeg kan ikke se at hun skriver noen "dype" innlegg, det er bare kvasiintellektuelt vrøvl som er typisk for tenåringsjenter som plutselig har fått for seg at de vil prøve å fremstå som dype. Og tunglest? Virkelig? Hadde SE drevet med tunglest stoff i bloggen hadde vel få giddet å lese den. Innholdet er nok mer tilnærmet det man finner i bladet for ungjenter, i tillegg til masse og/å og tegnsettingsfeil - og det kan jeg være enig i at kan gjøre bloggen tunglest. 

SE fikk gitt ut autotunet musikk fordi hun er et kjent tryne, på nivå med at Linni Meister og co. har gitt ut "musikk". Flott å kjempe for dyrevern når man selv er forbruker av vippeextensions (som oftest er laget av minkhår), har et bruk-og-kast-forhold til kjæledyr, og miljøbevisst? Ikke med de flertallige ferieturene hun tar seg til sydligere strøk. Snill er hun kanskje, men hun er langt i fra ærlig - tenker spesielt på annonsering og diverse (her synder hun stort på snapchat for tida, der er det ikke merket med annonse). 

Det har ikke noe med at hun er talentfull dette med at hun prøver seg som DJ og gir ut bok. DJ-jobben er knyttet til at hun er et kjent fjes i media - noe som vil trekke folk til utestedene hvor hun befinner seg, det handler kun om å skape inntekter for de som er innblandet, og har ikke noe med talent å gjøre i det hele tatt. Det samme gjelder boka - nå har jeg ikke lest den, men faktum er at det at hun i det hele tatt har mulighet til å få gitt ut en selvbiografi er grunnet i det at hun har skapt mye blest i media knyttet til egne utseende, plastiske operasjoner, og ikke minst spekulasjoner rundt plastiske operasjoner som hun ikke har gått ut offentlig med. 

For all del, SE har også gjort noe positivt, blant annet Mannegruppa-saken, men det overskygger ikke realiteten, som er at SE er kjøpt og betalt, misbruker naiviteten til unge jenter og er medias favorittkjæledegge for tida. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Summ skrev:

Kan du forklare hvorfor hun er så ærlig?  Når hun lyver om rumpa og når hun faktisk ikke er dyrevern spm hun påstår når hun bruker botox, sminke som er testet på dyr, ekte skinnvesker osv.  Hun få gi ut musikk ja, men det får også Paradise Hotel deltakere. Ikke fordi de er så talente, men fordi de er kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kort tid siden eksploderte Johaug-saken i media. 

Og selvfølgelig står Sophie Elise frem med sin pille(mis)bruk i dag...

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Skjønner ikke hvordan det går an å misbruke ritalin. Får jo bare hjertebank og svettetokter. Er jo ingen rus man får. Bare ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Kelsi skrev:

For kort tid siden eksploderte Johaug-saken i media. 

Og selvfølgelig står Sophie Elise frem med sin pille(mis)bruk i dag...

Ingen bombe det. Virker nesten krise når noen andre får mer oppmerksomhet enn henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin er jo en slags amfetamin. Gjør deg skikkelig speeda, og tynn. Sikkert når hun sluttet med det at hun la på seg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door
9 minutter siden, JessicaL skrev:

Ritalin er jo en slags amfetamin. Gjør deg skikkelig speeda, og tynn. Sikkert når hun sluttet med det at hun la på seg.

Men man går ikke nødvendigvis ned i vekt av Ritalin, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kritisk kan med rette sies om SE som rollemodell og blogger, jeg har selv postet noen veldig kritiske innlegg i tråden her, men at hun ikke fremstiller seg som en utenomjordisk fru prektig effortless flawless med full kontroll og vel så det, skal hun ha for. Sistnevnte tror jeg at representerer atskillig skumlere påvirkning, faktisk. Det sitter jo jenter og kvinner og sluker det meste rått fordi iscenesettelsen av lykkelandet er så gjennomført, alt virker så vakkert, ekte og uskyldig. SE er jo tvert om, noe som tross alt er forfriskende i bloggeruniverset der de mest leste bloggene overgår hverandre i lykke og skummelt "sunn" livsstil.

Jeg følger henne ikke og forstår at det helt sikkert mye hun gjør og skriver som jeg mildt sagt ikke ville tatt bølgen for, hadde jeg visst om det. Så dette innlegget er ikke forsøk på noen ensidig forsvarstale.

Hva gjelder pressedekning av pillemisbruk, er det jo ikke hun som avgjør når historien skal på trykk eller om den skal på trykk. Jeg forstår det som om pressen følger opp noe av det hun skriver om i boken sin (?), og det er jo ikke rart når det er såpass kontroversielt. Pressen liker henne fordi hun byr på seg selv og gir mulighet til spennende overskrifter, noe de færreste toppbloggere gjør. Hun er ikke A4, sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...