Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

3 timer siden, jabx skrev:

Det vil jeg ikke si. Dobbeltmoralen og alle selvmotsigelsene tilsier noe annet.

Å være reflektert, er ikke noe hinder for å være kalkulert. SE har aldri lagt skjul på at hun vet hva som selger, og bruker det for å holde seg aktuell. De fleste klarer jo å se at hun ikke anstrenger seg voldsomt for å være vegetarianer, ut over at hun ikke spiser kjøtt. Selvmotsigelser og en viss avstand mellom liv og lære, setter jeg på kontoen for ungdommelig overmot.

1 time siden, Missy1 skrev:

jeg skjønner hva du mener. Jeg har slike perioder selv, men forstod det sånn at SE generelt sett mente at hun ikke føler så mye og det er kanskje ikke normalt når en er høysensitiv? Jeg er høysensitiv selv og noe av det som "tynger meg mest" er at jeg føler så alt for mye. Derfor jeg reagerte på at hun sa det. Forstår at det også kan være forskjeller, men syntes fortsatt det hørtes rart ut å være følelsesløs når en er høysensitiv 

Høysensitivitet kommer nok i like mange variasjoner som det fins folk som har det. Jeg tror nok at SE føler ganske mye, selv om hun siteres på at hun ikke gjør det, men at hun har en genrell opplevelse av likgyldighet, i perioder. Jeg kjenner meg i alle fall igjen i den følelsen, men det betyr ikke at jeg aldri føler noe. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, medeus skrev:

Jeg vet jo ikke om @FruJohansen har vært hos en spesialist, blitt testet og fått diagnosen "høysensitiv", men man skal være forsiktig med å anta at andre mennesker opplever livet og verden på samme måte som en selv - selv om man har fått en diagnose som har samme navn.

Å være høysensitiv er ikke en diagnose, det er et personlighetstrekk, komplett ufarlig, men nyttig å vite hvorfor man f.eks ikke alltid orker tanken på å ha folk rundt seg hele tiden. 1 av 10 nordmenn regner seg som høysensitive, så det er ganske vanlig og kommer til uttrykk på mange ulike måter. Jeg tar aldri utgangspunkt i at noen som helst opplever verden på samme måte som meg, og kan ikke se at jeg har gitt inntrykk av det i noe av det jeg har skrevet?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
2 timer siden, FruJohansen skrev:

Å være høysensitiv er ikke en diagnose, det er et personlighetstrekk, komplett ufarlig, men nyttig å vite hvorfor man f.eks ikke alltid orker tanken på å ha folk rundt seg hele tiden. 1 av 10 nordmenn regner seg som høysensitive, så det er ganske vanlig og kommer til uttrykk på mange ulike måter. Jeg tar aldri utgangspunkt i at noen som helst opplever verden på samme måte som meg, og kan ikke se at jeg har gitt inntrykk av det i noe av det jeg har skrevet?

Retter det til "diagnose", det skulle være hermetegn der. Det gikk litt fort dette.

Poenget mitt er at mange påberoper seg noe som de har googlet seg frem til og har ikke noen uttalelse fra en spesialist. Jeg sier ikke at det gjelder deg.

Kanskje hele blogglisten består av høysensitive narssisister, hva vet jeg. De tåler i alle fall ikke kritikk og elsker å legge ut drøssevis med redigerte bilder av seg selv ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden og hvis det er det bildet jeg så og tror det er snakk om var det veldig drøyt.

Stakkars 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, banana hammock skrev:

Det er en stund siden og hvis det er det bildet jeg så og tror det er snakk om var det veldig drøyt.

Stakkars 

Har sett det..synes synd på henne jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var ille. Og tatt i en situasjon hvor hun helt tydelig ikke var klar over at bildet ble tatt. Tragisk at sånt blir henlagt pga bevisets stilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med vilje unngått bildet. Det er faktisk privat uansett hvor mye det er delt. Synes virkelig synd i SE og det skremmer meg at signalet som sendes er "bare fortsett å send slike bilder til alle, du blir ikke straffet for det. " :(

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, KGbrukerny skrev:

Jeg leser i dag denne : http://www.vg.no/rampelys/sophie-elise/sophie-elise-isachsen-misbrukt-paa-nett-det-verste-jeg-har-opplevd-i-hele-mitt-liv/a/23702514/

har ikke fått med meg noe jeg.. Bor jeg under en stein eller er det flere som ikke har fått med seg dette? Hvor har disse bildene florert? 

Det betyr vel bare at dine SoMe venner har vett nok til å ikke være med på å spre slikt. Bildet ble delt i den gamle tråden her og fikk dessverre stå noen minutter, før tråden ble fjernet og så stengt. 

Det er synd at ikke politiet kjørte denne saken. Det hjelper ikke at Kripos kaster seg på SKAM-bølgen og hyller Noora for å anmelde, når de ikke viser handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det SE gjorde på bildet som var så fryktelig ille?

Alt hva folk skal lage styr av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

"Sophie Elise Isachsen (21) snakker ut for å rette søkelys på et økende samfunnsproblem." (fra dagbladet)

Altså - denne jenta åpner jo ikke munnen hvis ikke det er for å redde samfunnet (helst verden). Og FOR et engasjement og problematikk hun belyser! :P 

Seriøst... Hvis det er et økende samfunnsproblem at noen deler bilder av deg mens du suger noen - ja, da burde man kanskje være mer kritisk til hvilken pikk man putter i munnen, og om vedkommende knipser bilde mens man utfører disse o' skitne handlingene? Eller er det SÅ vanskelig å la være å suge noen at det har blitt et samfunnsproblem? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Oz- skrev:

Nei vet du hva, nå bidrar du til å legge skylden på offeret som i denne sammenhengen er Sophie Elise. Man kan suge akkurat den man vil, og det skal ikke deles bilder av det uten ditt samtykke. Det er kjempeenkelt - ikke del bilder av folk uten at de har gitt sin eksplisitte tillatelse. Og spredning av nakenbilder på nett er absolutt et økende samfunnsproblem, hvilken stein bor du under hvis du ikke har fått med deg det? Legg skylden der den hører hjemme, på den som har gjort noe ulovlig og moralsk forkastelig, nemlig på den som har tatt og delt bildet. 

Sophie Elise har helt rett i det hun sier i VG: "I mitt tilfelle er bildet tatt uten tillatelse. Men det er ikke poenget. Jeg har tatt lettkleddbilder tidligere og sendt i fortrolighet til en privatperson. Og det bør være lov. Å spre bilder av andre er en helt annen sak, så denne «slutshamingen» av meg som person, har vært grusom"

Nemlig!! Bra sagt! 1000 poeng!

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
37 minutter siden, Oz- skrev:

Nei vet du hva, nå bidrar du til å legge skylden på offeret som i denne sammenhengen er Sophie Elise. Man kan suge akkurat den man vil, og det skal ikke deles bilder av det uten ditt samtykke. Det er kjempeenkelt - ikke del bilder av folk uten at de har gitt sin eksplisitte tillatelse. Og spredning av nakenbilder på nett er absolutt et økende samfunnsproblem, hvilken stein bor du under hvis du ikke har fått med deg det? Legg skylden der den hører hjemme, på den som har gjort noe ulovlig og moralsk forkastelig, nemlig på den som har tatt og delt bildet. 

Sophie Elise har helt rett i det hun sier i VG: "I mitt tilfelle er bildet tatt uten tillatelse. Men det er ikke poenget. Jeg har tatt lettkleddbilder tidligere og sendt i fortrolighet til en privatperson. Og det bør være lov. Å spre bilder av andre er en helt annen sak, så denne «slutshamingen» av meg som person, har vært grusom"

Men hvis det har blitt et samfunnsproblem så er det vel nødvendigvis på grunn av ukritisk bruk av mobiltelefoner og knipsing av bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno
3 timer siden, KGbrukerny skrev:

Jeg leser i dag denne : http://www.vg.no/rampelys/sophie-elise/sophie-elise-isachsen-misbrukt-paa-nett-det-verste-jeg-har-opplevd-i-hele-mitt-liv/a/23702514/

har ikke fått med meg noe jeg.. Bor jeg under en stein eller er det flere som ikke har fått med seg dette? Hvor har disse bildene florert? 

Bildet er spredt på nett, og du finner det på 5 sekunder om du søker på google....

Og jeg må si jeg stusser over at hun går ut med dette, for nå vil jo bildet eksponeres for et vanvittig større antall mennesker, nå når det er kjent at et slikt bilde eksisterer. Særdeles dårlig strategi må jeg si (hvis målet er å unngå at folk ser bildet)

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Sandin skrev:

Er hun påkledd selv på det bildet da?

La oss si det sånn, at det er ikke akkurat det som er i fokus..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte aldri helt greia med det bildet, sa hun hvem som tok det? Hun hadde jo akkurat vært i et langt forhold, og ga intrykk av at hun og Robin var vennskaplige etter det også og snakket sammen ofte, men i artiklen sto det at hun hadde anmeldt det jeg antar er personen som tok det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
3 timer siden, Oz- skrev:

Jeg kjenner at jeg er delt på midten i dette spørsmålet. 

Ja, i en perfekt verden så ville det være slik at alle fulgte alle regler, men nå er det jo engang slik at vår verden ikke er perfekt. Jeg tenker på mine egne jenter, og kan ikke for mitt bare liv fortelle dem at de ikke selv må ta litt ansvar for å ikke havne i situasjoner der deres rettigheter blir krenket. Det handler ikke om å gi skylden til offeret, men det handler om å ta ansvar for seg selv. Grunnen er enkel, virkelig enkel, det er fordi det er offeret som blir sittende igjen med de verste konsekvensene. Å få spredd slike bilder er en forferdelig situasjon, Sophie Elise forteller at hun fikk det svært tungt, og knapt kunne gå ut av leiligheten. Hun nevner eksempler på at ungdommer har tatt livet av seg i liknende situasjoner. Derfor er det klokt å ikke stole fullt og helt på at andre ikke vil krenke rettighetene dine, fordi det til syvende og sist er ditt liv som potensielt sett blir ødelagt. Hvis det kan unngås ved at du selv tar noen forhåndsregler så er det verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...