Gå til innhold

10-åringer i dag leker ikke? Blir barn tidligere voksne enn før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sammenlignet med hvilken tidsalder? Det er vel ikke så lenge, historisk sett, at barn har vært barn og ikke arbeidskraft fra tidlig alder. 

Anonymkode: 464ab...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere også at barn blir fortere voksne, eller iallefall tidligere ungdommer nå enn før?

Da jeg var 10, og alle mine jevnaldrende, kunne vi fremdeles leke med bøtter, spann og søle. Eller leke krig i skogen. Riktignok var leken mer preget av sportslige ting og regellek. Jeg syns rolleleken forsvinner fortere ut av barns sinn enn tidligere. Fantasien forsvinner og de kjeder seg oftere.

Når jeg ser 10-åringer idag, kommer de på skolen med ansiktet nedi mobilen og musikk på ørene. Mange av jentene har begynt å sminke seg, mens guttene som alltid er opptatt av spill og fotball, noe vi også var. Etter skoletid går mange jenter og henger sammen på kjøpesenteret.

Ingen fra min generasjon fikk lov til det som 10-åringer, altså er dagens barn mer voksne i væremåten. Jeg syns den barnlige sjarmen allerede forsvinner ved 10-års alder.

Jeg tror sosiale medier og tilgangen til internett fra tidlig alder gjør noe med barn, deres syn på verden og de blir utsatt for mer voksennyheter fra tidligere alder. Da Trump ble president var det 2./3.klassinger som ble redd for at det ble 3.verdenskrig, noe de åpenbart hadde lest et eller annet sted. Da jeg var 10, i 1996, visste jeg lite om omverdenen og hva som foregikk.

Det er på noen måter fint at barn har tilgang til informasjon, men tror ikke de har godt av å bli eksponert for alt.

Kanskje dere som hadde barn allerede på 80-90 tallet har gjort dere en mening om barn blir fortere voksne enn før? Det blir kanskje feil å si, for tidligere ble man jo kastet ut i arbeidsliv som ganske ung, og sånn sett er kanskje dagens barn mer avhengig av foreldre lenger?

Anonymkode: a7c6a...c91

Mer voksne er de hvertfall ikke. Barn i dag er jo avhengig av mor og far til godt opp i tjueårene. 

Men leke gjør de heller ikke, fordi de blir stimulert av tlf/ipad/ media. Barn i dag kan hverken kjede seg eller underholde seg selv. Og det er synd, for det er da kreativiteten utvikles. 

Anonymkode: a7aa7...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at barndommen blir stadig kortere,  men til gjengjeld blir ungdomstiden stadig lengre.

Da mine besteforeldre vokste opp gikk de fra å være barn til voksne nesten over natta da de nådde konfirmasjonsalder..   De hadde ikke en ungdomstid. 

Da mine foreldre vokste opp hadde de en lengre barndom (til ca 14- 15 år), men hadde noen få år med ungdomstid før de ble voksne. 

Da jeg vokste opp hadde barndommen blitt kortet litt ned, og varte i ca 12 år, mens ungdommer var vi i alderen 13-18. Da var vi som voksne å regne.

I dag er barn ungdommer fra de er 10 til de er 30, hvis jeg skal tro det jeg leser på internett.

Anonymkode: e8829...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Da mine foreldre vokste opp hadde de en lengre barndom (til ca 14- 15 år), men hadde noen få år med ungdomstid før de ble voksne. 

 

Anonymkode: e8829...8af

Feilformulert: de hadde lengre barndom enn generasjonen jeg tilhører,  like lang som sine foreldre, men hadde en ungdomstid i tillegg. De gikk ikke rett fra barndom til voksen.

Anonymkode: e8829...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 80, og lekte i hvertfall ikke med dukker og dukkevogn i en alder av ti. Min syvåring leker med leker enda i hvertfall, med små dukker, shopkins, dukkehus og sånn. 

Anonymkode: 4055b...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring som er i full pubertet leker fortsatt med dukker og bamser. Men hun tør ikke trille vogn. Hun har heldigvis en lillesøster, så det er liksom "unnskyldningen". Hun klager litt over at noen av venninnene ikke leker lengre, men noen andre gjør det. De leker med lego, og slike dill-dall-leker som lolsurprise, shopkins osv. Hun elsker å leke med lillesøsteren og hennes venner når de leker skole, butikk, spioner osv, fordi 11-åringen klarer så mye mer, lager en finere butikk med "ordentlig" kasseapparat, finner på regler og har spionutstyr, bygger mer avanserte hytter.
Jeg er ikke bekymret.
Jeg lekte med dukker til jeg var 12, litt i skjul hjemme. Trøsten min var at jeg hadde en to år eldre kusine som gjerne lekte sammen med meg. Jeg tror ikke det er veldig forskjell. Guttene jeg kjenner på samme alder virker å leke mindre, men kanskje de også leker med leker hjemme.

Nå i ferien på hytta og slikt, lekes det hele dagen. All elektronikk er lagt vekk.

Spillene de foretrekker er forresten av typen "dukkehus", butikk, bygg en by.

Anonymkode: 126e2...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I våre dager er man barn i bare noen få år, men ungdom i en evighet. Mange er ungdommer til de er i hvert fall 30.

Anonymkode: 52fb2...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Da jeg var 10, og alle mine jevnaldrende, kunne vi fremdeles leke med bøtter, spann og søle. Eller leke krig i skogen. Riktignok var leken mer preget av sportslige ting og regellek. Jeg syns rolleleken forsvinner fortere ut av barns sinn enn tidligere. Fantasien forsvinner og de kjeder seg oftere.

Når jeg ser 10-åringer idag, kommer de på skolen med ansiktet nedi mobilen og musikk på ørene. Mange av jentene har begynt å sminke seg, mens guttene som alltid er opptatt av spill og fotball, noe vi også var. Etter skoletid går mange jenter og henger sammen på kjøpesenteret.

Ingen fra min generasjon fikk lov til det som 10-åringer, altså er dagens barn mer voksne i væremåten. Jeg syns den barnlige sjarmen allerede forsvinner ved 10-års alder.

Jeg tror sosiale medier og tilgangen til internett fra tidlig alder gjør noe med barn, deres syn på verden og de blir utsatt for mer voksennyheter fra tidligere alder. Da Trump ble president var det 2./3.klassinger som ble redd for at det ble 3.verdenskrig, noe de åpenbart hadde lest et eller annet sted. Da jeg var 10, i 1996, visste jeg lite om omverdenen og hva som foregikk.

Det er på noen måter fint at barn har tilgang til informasjon, men tror ikke de har godt av å bli eksponert for alt.

(...)

Anonymkode: a7c6a...c91

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Jeg har bitt meg i merke dette med at veldig mye er voksenstyrt og barn får ikke muligheter til å finne ut av ting selv. Og også det at det hele tida skal skje noe, og at man ikke skal kjede seg. Jeg tror det er viktig at barna får mulighet for å kjede seg, fordi det fremmer fantasi og kreativitet.

Dessverre tror jeg ikke alle barn får mulighet til det i dag, og de er vant til at det skjer noe hele tida. 

Anonymkode: a7c6a...c91

Du kommer med en del selvmotsigelser. Du mener fantasien til barna forsvinner og at de kjeder seg oftere. Samtidig sier du at du mener det er viktig å kjede seg for det fremmer fantasien? Du sier at i dag er mye voksenstyrt og barn får ikke finne ut av ting selv, men de får altså være alene på kjøpesenter noe dere ikke fikk lov til før da ting var bedre. Hva er det du egentlig mener? 

Anonymkode: b191d...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i skolen, og har selv en 9-åring og en 11-åring. Mine barn leker gjerne, og bryr seg ikke om det er «barnslig». Den største leker gjerne mer med de som er litt yngre enn de på egen alder, fordi de leker nemlig ikke. Ser det både på jobb og ellers, at ungene fra 5. klasse og oppover leker så og si ikke. Guttene spiller kanskje fotball, ellers står de og henger i små gjenger, kanskje «sloss» litt og bryter på hverandre. Jentene kan strekke seg til litt turning på kunstgressbanen, ellers er det mye gåing rundt arm-i-arm og knising. På fritiden er det mobil og spilling som gjelder. 

Anonymkode: a2b17...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vokste du opp da? Jeg ble født i 88, og vi lekte ikke med dukker så seint! Jeg var heldig å ha en yngre søster jeg kunne leke med, men egentlig var det alt for barnslig.

 

Jegver lærer, og 10-åringene på skolen vår sminker seg ikke (noen få starter i syvende) . De leker en del ute, men mest regelleker og sport

Anonymkode: b730e...9d6

Jeg er også født i 88, og jeg og mine venninner lekte med barbie til vi var 10-12 år☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til en annen by da barnet mitt var 10 år. Der vi flyttet fra lekte barna, og var ute mer eller mindre hele dagen. Dit vi flyttet var det overhodet ikke sånn. Barna satt inne, det ble alt for mye skjermtid og leken utgikk. Mitt barn syntes etter kort stund at det var flaut å ha leker på rommet sitt og lekte for seg selv i skjul. Kjempesynd!

Anonymkode: 82f79...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Jeg er også født i 88, og jeg og mine venninner lekte med barbie til vi var 10-12 år☺️

Jeg er født i 84, og lekte ikke med dukker/barbie da jeg var 10. Det gjorde heller ikke min datter da hun var 10. Her hos oss er det mye tegning, kortspill, brettspill og lesing av Donald. Og klær. Rollespill skjer ofte i forbindelse med tiktok idag, eller ved leking med sminke. Sykkel og trampoline er og i bruk hver eneste dag. Fotball innimellom. Og mye turning!

Jeg selv fikk en sjelden gang lov til å dra på shopping+cafe med noen få venninner, og det får min datter og. (Da får hun gjerne penger til klær som hun selv velger ut, og noen ganger handler hun ting til skolen)

Det er ingen i klassen hennes som bruker sminke, men jeg har sett at noen veldig få jenter har begynt i 6.klasse, flertallet venter til ungdomsskolen.

Konklusjonen er vel at jeg ikke ser en veldig stor forskjell fra egen barndom, men den endringen jeg ser mest er hos de barna som har fått telefon tidlig og ALLTID har den med seg. Mobil-ungene er dårligere til å konsentrere seg, og de leker dårligere og mindre. Min mening.

Anonymkode: d18a1...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet til en annen by da barnet mitt var 10 år. Der vi flyttet fra lekte barna, og var ute mer eller mindre hele dagen. Dit vi flyttet var det overhodet ikke sånn. Barna satt inne, det ble alt for mye skjermtid og leken utgikk. Mitt barn syntes etter kort stund at det var flaut å ha leker på rommet sitt og lekte for seg selv i skjul. Kjempesynd!

Anonymkode: 82f79...031

Det er så trist! At ikke foreldrene har mer fornuft mellom ørene! 

Anonymkode: 63945...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på kjøpesenter en periode. Har sett barn ned i 8 års alder som sminker seg og kler seg «moteriktig». Når jeg var 8 gikk jeg med sesam stasjon på genseren og visste nesten ikke hva sminke var for noe. Vi hadde ikke kjøpesenter i byen min, men tviler på at vi hadde hengt på kjøpesentrene. Det føles som at barn presser seg til å bli voksne tidligere. Så jo en god del barn som lyste opp når de så leker i butikken, men som plukket opp lekene og kommenterte hvor teite de lekene var. Noen av dem hadde til og med bankkort.

Det var flere barn i den alderen som ville ha leker når de var alene med foreldrene sine kontra når de var der sammen med vennene sine.

Må si jeg merket det mere på jentene enn guttene.

Anonymkode: b877a...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i 80, og lekte i hvertfall ikke med dukker og dukkevogn i en alder av ti. Min syvåring leker med leker enda i hvertfall, med små dukker, shopkins, dukkehus og sånn. 

Anonymkode: 4055b...29f

Det kommer nok ann på hvor du bor. Vi bor i Bergen å verken min sønn på 7 år eller kusinen på 7 år bruker lekene sine lengre. 

Anonymkode: 07663...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet på kjøpesenter en periode. Har sett barn ned i 8 års alder som sminker seg og kler seg «moteriktig». Når jeg var 8 gikk jeg med sesam stasjon på genseren og visste nesten ikke hva sminke var for noe. Vi hadde ikke kjøpesenter i byen min, men tviler på at vi hadde hengt på kjøpesentrene. Det føles som at barn presser seg til å bli voksne tidligere. Så jo en god del barn som lyste opp når de så leker i butikken, men som plukket opp lekene og kommenterte hvor teite de lekene var. Noen av dem hadde til og med bankkort.

Det var flere barn i den alderen som ville ha leker når de var alene med foreldrene sine kontra når de var der sammen med vennene sine.

Må si jeg merket det mere på jentene enn guttene.

Anonymkode: b877a...21d

Ganske enig her. Jeg syns guttene stort sett gjør det samme nå som på min tid (90-tallet).

De liker spill, på min tid var det gameboy og playstation, i dag er det mer mobil men TV-spill er fortsatt populært. Guttene spiller fotball som alltid og oppfører seg noenlunde likt som tidligere, så det er hovedsaklig jentene som har forandret seg.

Anonymkode: a7c6a...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...