Gå til innhold

10-åringer i dag leker ikke? Blir barn tidligere voksne enn før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler dere også at barn blir fortere voksne, eller iallefall tidligere ungdommer nå enn før?

Da jeg var 10, og alle mine jevnaldrende, kunne vi fremdeles leke med bøtter, spann og søle. Eller leke krig i skogen. Riktignok var leken mer preget av sportslige ting og regellek. Jeg syns rolleleken forsvinner fortere ut av barns sinn enn tidligere. Fantasien forsvinner og de kjeder seg oftere.

Når jeg ser 10-åringer idag, kommer de på skolen med ansiktet nedi mobilen og musikk på ørene. Mange av jentene har begynt å sminke seg, mens guttene som alltid er opptatt av spill og fotball, noe vi også var. Etter skoletid går mange jenter og henger sammen på kjøpesenteret.

Ingen fra min generasjon fikk lov til det som 10-åringer, altså er dagens barn mer voksne i væremåten. Jeg syns den barnlige sjarmen allerede forsvinner ved 10-års alder.

Jeg tror sosiale medier og tilgangen til internett fra tidlig alder gjør noe med barn, deres syn på verden og de blir utsatt for mer voksennyheter fra tidligere alder. Da Trump ble president var det 2./3.klassinger som ble redd for at det ble 3.verdenskrig, noe de åpenbart hadde lest et eller annet sted. Da jeg var 10, i 1996, visste jeg lite om omverdenen og hva som foregikk.

Det er på noen måter fint at barn har tilgang til informasjon, men tror ikke de har godt av å bli eksponert for alt.

Kanskje dere som hadde barn allerede på 80-90 tallet har gjort dere en mening om barn blir fortere voksne enn før? Det blir kanskje feil å si, for tidligere ble man jo kastet ut i arbeidsliv som ganske ung, og sånn sett er kanskje dagens barn mer avhengig av foreldre lenger?

Anonymkode: a7c6a...c91

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veit ikkje kva slag 10 åringer du omgås men dei eg kjenner leiker. Kjenner ingen som sminker seg, men dei har mobiler det har dei. Føler eldre altid skal påpeke at alt va bedre før uten og egentlig ha noe grunnlag 

Anonymkode: c261f...178

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn ble tidligere voksne før.

Anonymkode: 0a55d...f34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikkje kva slag 10 åringer du omgås men dei eg kjenner leiker. Kjenner ingen som sminker seg, men dei har mobiler det har dei. Føler eldre altid skal påpeke at alt va bedre før uten og egentlig ha noe grunnlag 

Anonymkode: c261f...178

Enig i dette!

De eldre skal alltid hakke ned på denne generasjonen!Som om de gjorde det noe bedre.Så my psykisk sykdom som er idag.. Måten mange behandlet barna på før og barna sliter idag.. 

3 av 50 sminker seg i 6.klasse her.. telefonen brukes til å ringe eller sende melding. Kanskje spiller de 30min.Men noe mer enn det nei ikke mine. Og heller ikke alle andre heller..Noen få ja.NOEN!

Alt skal være pedagogisk no.ALT.Fra barnet blir født.Før måtte de klare seg selv for det meste.. Men det er ikke lov lenger det.Da kommer BV..

Anonymkode: a3fae...a4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikkje kva slag 10 åringer du omgås men dei eg kjenner leiker. Kjenner ingen som sminker seg, men dei har mobiler det har dei. Føler eldre altid skal påpeke at alt va bedre før uten og egentlig ha noe grunnlag 

Anonymkode: c261f...178

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i dette!

De eldre skal alltid hakke ned på denne generasjonen!Som om de gjorde det noe bedre.Så my psykisk sykdom som er idag.. Måten mange behandlet barna på før og barna sliter idag.. 

3 av 50 sminker seg i 6.klasse her.. telefonen brukes til å ringe eller sende melding. Kanskje spiller de 30min.Men noe mer enn det nei ikke mine. Og heller ikke alle andre heller..Noen få ja.NOEN!

Alt skal være pedagogisk no.ALT.Fra barnet blir født.Før måtte de klare seg selv for det meste.. Men det er ikke lov lenger det.Da kommer BV..

Anonymkode: a3fae...a4e

Det er definitivt ikke snakk om å hakke på noen. I såfall har ikke barna skylda selv, men samfunnet vi lever i og hvordan det har utviklet seg. Det er det jeg er interessert i her, og jeg snakker kun utifra egne erfaringer som man kan trygt kan si er en "primærkilde" for å si det slik.

Dere har andre erfaringer, og det er sikkert forskjellig fra sted til sted og fra barn til barn. Det er også litt derfor jeg spurte de som hadde barn for 30 og kanskje 40 år siden om de merker forskjellen.

Jeg har bitt meg i merke dette med at veldig mye er voksenstyrt og barn får ikke muligheter til å finne ut av ting selv. Og også det at det hele tida skal skje noe, og at man ikke skal kjede seg. Jeg tror det er viktig at barna får mulighet for å kjede seg, fordi det fremmer fantasi og kreativitet.

Dessverre tror jeg ikke alle barn får mulighet til det i dag, og de er vant til at det skjer noe hele tida. Det kan man også se i klasserommet hvor veldig mange barn er rastløse, sliter med å konsentrere seg og klarer ikke sitte stille.

Anonymkode: a7c6a...c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg! Sønnen min på 7 år har masse leker å bruker ikke noen av de lenger. Kusinen hans er like gammel å også hun har sluttet å leke med lekene sine. Syns det er tidlig jeg! Husker jeg lekte mye lengre med barbier med mine venniner.

Anonymkode: 07663...386

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine leker ihvertfall😊

 

9 åringen har rommet fylt av lego og nytter alt av lommepenger til å fylle på samlingen. 13 åringen bygger hytte i skogen med vennene som de har sovet masse i denne sommeren, helt uten mobiler og ipader😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

Har en søster som er 12 år og hun leker/finner på ting med sine venner. 

Anonymkode: 71139...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er definitivt ikke snakk om å hakke på noen. I såfall har ikke barna skylda selv, men samfunnet vi lever i og hvordan det har utviklet seg. Det er det jeg er interessert i her, og jeg snakker kun utifra egne erfaringer som man kan trygt kan si er en "primærkilde" for å si det slik.

Dere har andre erfaringer, og det er sikkert forskjellig fra sted til sted og fra barn til barn. Det er også litt derfor jeg spurte de som hadde barn for 30 og kanskje 40 år siden om de merker forskjellen.

Jeg har bitt meg i merke dette med at veldig mye er voksenstyrt og barn får ikke muligheter til å finne ut av ting selv. Og også det at det hele tida skal skje noe, og at man ikke skal kjede seg. Jeg tror det er viktig at barna får mulighet for å kjede seg, fordi det fremmer fantasi og kreativitet.

Dessverre tror jeg ikke alle barn får mulighet til det i dag, og de er vant til at det skjer noe hele tida. Det kan man også se i klasserommet hvor veldig mange barn er rastløse, sliter med å konsentrere seg og klarer ikke sitte stille.

Anonymkode: a7c6a...c91

Alle begynner tidlig i bhg idag.Veldig få er hjemme med barna sine.Både de som har mulighet og ikke.Og alt skal være pedagogisk og tilrettlagt og det skal være aktiviteter og ting skal skje hele tiden i bhg. Og på skolen. Og sfo . Det er aktiviteter og så mye annet press på oss voksne hele tiden som vi må følge opp.Før gikk barna på det meste av det alene. Men det går jo ikke lenger.For hva foreldre er du da.. Det forventes også MYE mer av oss foreldre idag enn før.. På alle plan.. Og vi skal stille opp på alt.Hele tiden.Vi skal komme sist.Barna først. Før var det omvendt..

Når jeg var liten på 80tallet så var det nesten ingen i bhg eller sfo. De fleste mødre var hjemme og. Barna lekte og fant på ting inne eller ute selv. Ble ikke lekt med.Sånn som no.No får du beskjed på helsestasjon at du må stimulere ditt og datt osv osv..

Veldig mange lar barna spille og man blir avhening.Og det blir verre å finne på noe.Alt er kjedelig i forhold til det. 

Før var det ikke så mye sånt.

 

 

Anonymkode: a3fae...a4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil og si at mine barn elsker å leke og finne på ting.De er ikke så glad i telefon og spilling.Slappe av engsng i blandt ja.Men de vil helst finne på ting. Men andre vil spille spille spille...Heldigvis er vi en gjeng mødre som er flink å sette foten ned der.Men noen plasser må du til tider holde barna vekke fra..Eller så spilles det fra barna kommer til de går.. Trist.. Litt spilling og sosialt sånn sett noen av spillene..Men blir ikke det samme.

Anonymkode: a3fae...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 10 år lekte jeg med dukker. Hvor ofte ser man at 10 åringer er ute og triller dukkevogn nå?

Anonymkode: 28ffc...eb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 10 år lekte jeg med dukker. Hvor ofte ser man at 10 åringer er ute og triller dukkevogn nå?

Anonymkode: 28ffc...eb7

Her i gaten sluttet de med det rundt 5år..

Anonymkode: a3fae...a4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 10 år lekte jeg med dukker. Hvor ofte ser man at 10 åringer er ute og triller dukkevogn nå?

Anonymkode: 28ffc...eb7

Nei, nettopp. Der fikk vi en annens erfaring og observasjoner🙂

Anonymkode: a7c6a...c91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i gaten sluttet de med det rundt 5år..

Anonymkode: a3fae...a4e

Trist :(

Anonymkode: 28ffc...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her møtes de for å spille på pad eller playstation. Min jente kan leke, men ikke foran andre. Det er flaut. 

Anonymkode: 2054f...cc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring og hans venner leker mye rollelek iallefall. De kan være ute i flere timer og drive med noe. Mitt barn har en svært aktiv fantasi vil jeg si, nesten slik at det er vanskelig å fokusere på den virkelige verden. Drømmer seg mye bort i timene på skolen, hjernen bare stikker på eventyr.

 

Anonymkode: 7989a...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var 10 år lekte jeg med dukker. Hvor ofte ser man at 10 åringer er ute og triller dukkevogn nå?

Anonymkode: 28ffc...eb7

Når vokste du opp da? Jeg ble født i 88, og vi lekte ikke med dukker så seint! Jeg var heldig å ha en yngre søster jeg kunne leke med, men egentlig var det alt for barnslig.

 

Jegver lærer, og 10-åringene på skolen vår sminker seg ikke (noen få starter i syvende) . De leker en del ute, men mest regelleker og sport

Anonymkode: b730e...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt muleg at barna vert ungdomar tidlegare, men dei vert definitivt ikkje voksne før... 

Leiketøysindustrien har sagt i avisartiklar at dei slit pga at eldre barn leikar mindre/brukar mindre leiketøy, og det dermed et færre år med leiketøyskjøp. Når eg ser på den overfloden av leike som er i vår heim så kan ikkje eg forstå at det vert selt «for lite» leike 😅 Min eldste er 5 og yngste 0, så er nok eindel år til med leiketøysoverflod 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bruker endel skjerm når de er alene (for mye i blant). Men når de har besøk er det nei til all skjerm. Morsomste 10 åringen har gjort i ferien er å bygge sandslott, alene. Eneste  hun gjør alene ellers er trampoline, turning og leser bøker. 

Så godt å se at hun faktisk kan leke alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...