Gå til innhold

Voksne som ikke liker maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kommer til å servere grillet fisk som forrett i bryllupet vårt. Mannens søster (i 30-årene) liker ikke fisk, og foreldrene hennes mener vi bør servere noe alternativt til henne. Det er ingen allergier i bildet. Vi lager maten selv, og jeg mener at hun fint kan spise grønnsaker og saus til forrett hvis hun ikke vil smake på fisken. Hovedretten og desserten er mat hun liker godt så greier fint å spise seg mett. Rammene rundt bryllupet er at det er enkelt, avslappet og vi gjør alt selv Jeg er vant med at voksne smaker på det de får servert med mindre det er snakk om allergier eller andre restriksjoner, synes det blir mye mas å tenke på en egen rett til én gjest. Hva mener dere? Er det frekt av oss å ikke tilby et alternativ når vi vet at hun ikke spiser fisk?

Anonymkode: cae76...5f3

Det er ikke frekt. Hvis dere gir etter, må dere plutselig legge til rette for vegetarianere, veganere, de som kun skal ha halal-mat (ift ev. hovedrett og slikt), diabetikere, gravide og annet. Servér det dere liker. De som ikke liker noe, får diskrét legge det igjen. Er dere engstelige for at hun kan lage oppstyr om det i bryllupet, så si i fra til henne på forhånd om hvordan det kommer til å bli.

Anonymkode: 247a1...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere aner ikke hvor mye folk tror det skal tas hensyn til hva de liker og ikke. Jeg jobbet en stund med arrangement (konferanser, firmafester og lignenede), og hver gang fikk jeg inn påmeldingsskjema der voksne folk hadde lista opp hva de ikke likte i feltet der man skal skrive om man har matallergier. 

Nå jobber jeg som webutvikler, og tenker jeg må lage skjema med avkrysningsbokser og nedtrekksfelt hvis jeg noen gang må lage et slikt påmeldingsskjema. Så slipper de som skal ta imot det å ta stilling til sånt tull. 

Anonymkode: 38dd3...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Blir det så altfor mye jobb å servere noe annet til henne da? Jeg syns dere kan servere henne noe annet, det koster så lite både tid og økonomisk.

Enig

Anonymkode: 200ec...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frekt. Hvis dere gir etter, må dere plutselig legge til rette for vegetarianere, veganere, de som kun skal ha halal-mat (ift ev. hovedrett og slikt), diabetikere, gravide og annet. Servér det dere liker. De som ikke liker noe, får diskrét legge det igjen. Er dere engstelige for at hun kan lage oppstyr om det i bryllupet, så si i fra til henne på forhånd om hvordan det kommer til å bli.

Anonymkode: 247a1...55a

Nå er det litt forskjell på sykdommer og "liker ikke"...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anim92 skrev:

Nå er det litt forskjell på sykdommer og "liker ikke"...

Veganersykdommen😄

Anonymkode: b515a...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veganersykdommen😄

Anonymkode: b515a...a89

Var ikke den jeg tenkte på når jeg siterte men 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere aner ikke hvor mye folk tror det skal tas hensyn til hva de liker og ikke. Jeg jobbet en stund med arrangement (konferanser, firmafester og lignenede), og hver gang fikk jeg inn påmeldingsskjema der voksne folk hadde lista opp hva de ikke likte i feltet der man skal skrive om man har matallergier. 

Anonymkode: 38dd3...fcb

 

Jeg gjorde det enkelt. Alle som "ikke likte", "var allergiske",  "religiøse hensyn" på slike skjema fikk samme rett. Og det var alltid en vegansk rett, uten allergener. Merkelig hvor mange som plutselig heller ville ha hovedretten likevel... 

Anonymkode: dd390...7ff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Jeg gjorde det enkelt. Alle som "ikke likte", "var allergiske",  "religiøse hensyn" på slike skjema fikk samme rett. Og det var alltid en vegansk rett, uten allergener. Merkelig hvor mange som plutselig heller ville ha hovedretten likevel... 

Anonymkode: dd390...7ff

hehe, ikke sant. Det gjorde jeg også en del ganger. Utenom den gangen en mann skrev at han ikke likte grønnsaker. Den ignorerte jeg bare. 

Opplevde også en gang å få en liste over hvilke ting en person ville gå med på å spise. Av typen: Jeg er kresen, spiser hamburgere uten grønnsaker og dressing, kokte poteter uten saus og stekt kjøtt som ikke er krydret. I en tone som antydet at kjresenhet var en slags matallergi eller noe. Hjelp. 

Men: for å svare på det TS spør om: ikke lag noe spesielt. Tror også det blir ekkelt for henne dersom hun har en egen forrett og folk starter å spørre om hvorfor hun har annen mat og sånt. Da er det bedre å bare spise rundt den tingen man ikke liker. 

Anonymkode: 38dd3...fcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange mennesker blir dere? Er det bare jeg som synes det er lite gjestfritt å ikke i det minste kjøpe ett eller annet ferdigprodukt til svigerinnen?

Anonymkode: e8d49...f8e

Jeg var selv kresen da jeg vokste opp, og ble opplært fra førskolealder at man spiser det man får servert i denne type settinger. Liker man ikke maten, sier man ingenting om det, men spiser mer av det man faktisk liker. Og ble jeg ikke mett, visste jeg jo at det kom kaker senere som jeg kunne momse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke forventet at noen tok hensyn til meg hvis jeg ikke likte noe, men samtidig så syns jeg det er merkelig å bare ha servere én type mat. Hvis maten plasseres på et bord hvor man forsyner seg selv, noe jeg forestiller meg i et bryllup hvor man står for maten selv, så tenker jeg at det kunne vært greit med litt mer å velge mellom. Det trenger ikke være noe dyrt eller noe som tar langt tid å lage. Er dere sikker på at det kun er denne ene personen som ikke liker fisk? Er det barn som skal i bryllupet? 

Anonymkode: 1a51f...4e7

Dette er da helt vanlig når man serverer en treretters meny? 

Ved en treretter så er jo gjerne ting litt mer gjennomtenkt, og som regel dandert på en tallerken, enn om maten plasseres på et bord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innafor å servere trerettersen som planlagt. Iallefall når det er snakk om forrett! Hun blir nok godt mett av tilbehøret til fisken, hovedretten og desserten 🙂

Jeg var nettopp i bryllup, 90 gjester og menyen ble først presentert da vi satte oss til bords (allergier kjenner man jo gjerne til når det gjelder venner og familie). Forretten var fisk, og det likte ikle han ene. Han byttet bare diskret tallerken med dama, som etterpå delte litt av sin hovedrett ned han. Ingen big deal 🙂 Nydelig mat laget av flinke kokker.

Anonymkode: 6d1e4...908

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 14.34, EvaLena skrev:

Blir det så altfor mye jobb å servere noe annet til henne da? Jeg syns dere kan servere henne noe annet, det koster så lite både tid og økonomisk.

En tilpasser seg ikke bortskjemte folk. Hun får spise det hun får servert, eller la være.

Det hadde gått en djevel i meg og jeg hadde annonsert høyt at

"siden n.n. ikke liker fisk, får hun nå servert pølser og brød"

Anonymkode: 9d0ef...ad7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gitt henne en skive med nugatti og gjort et stort nummer av det. 

Anonymkode: ef9e5...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa
On 8/7/2019 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Vi kommer til å servere grillet fisk som forrett i bryllupet vårt. Mannens søster (i 30-årene) liker ikke fisk, og foreldrene hennes mener vi bør servere noe alternativt til henne. Det er ingen allergier i bildet. Vi lager maten selv, og jeg mener at hun fint kan spise grønnsaker og saus til forrett hvis hun ikke vil smake på fisken. Hovedretten og desserten er mat hun liker godt så greier fint å spise seg mett. Rammene rundt bryllupet er at det er enkelt, avslappet og vi gjør alt selv Jeg er vant med at voksne smaker på det de får servert med mindre det er snakk om allergier eller andre restriksjoner, synes det blir mye mas å tenke på en egen rett til én gjest. Hva mener dere? Er det frekt av oss å ikke tilby et alternativ når vi vet at hun ikke spiser fisk?

Anonymkode: cae76...5f3

Det er helt grusomt å tvinge i seg noe man ikke liker. Men det er ikke frekkt og ikke tilby et alternaltiv. Hun spiser jo alt det andre uansett, det er bare forretten. Synes ikke det det er noe noen burde gidde å henge seg opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frekt. Hvis dere gir etter, må dere plutselig legge til rette for vegetarianere, veganere, de som kun skal ha halal-mat (ift ev. hovedrett og slikt), diabetikere, gravide og annet. Servér det dere liker. De som ikke liker noe, får diskrét legge det igjen. Er dere engstelige for at hun kan lage oppstyr om det i bryllupet, så si i fra til henne på forhånd om hvordan det kommer til å bli.

Anonymkode: 247a1...55a

Jeg synes det er stor forskjell på å tilby alternativer til de som har allergier eller ikke spiser kjøtt, og å servere noe eget til noen som "ikke liker" noe. Førstnevnte ser jeg på som en selvfølge at skal få et godt alternativt. 

I TS sitt tilfelle hadde jeg servert fisk med god samvittighet :) Hun liker forhåpentligvis hovedretten og desserten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BlondeVikingRage skrev:

Det er helt grusomt å tvinge i seg noe man ikke liker. Men det er ikke frekkt og ikke tilby et alternaltiv. Hun spiser jo alt det andre uansett, det er bare forretten. Synes ikke det det er noe noen burde gidde å henge seg opp i. 

Jeg har vært på utallige jobbmiddager, julebord, bryllup, konfirmasjoner, finere selskap med tre og fire retter og gjester fra 20-30 i antallet og opp til 400... 

Og aldri har det vært noen som har fått egen mat, med unntak av allergier. Ikke alle har likt forretten, og på et bord med 10 personer er det nesten alltid én som ikke rører laksemoussen eller hjorte-carpaccioen eller andre ting. Noen liker ikke suppen de fikk og bare smaker litt. 

Det samme skjer ofte med hovedrett, men ikke like ofte. Mange slipper igjen tilbehør de ikke liker, noen kan synes at kjøttet er litt for lyst for dem og spiser litt rundt kanten og slipper det mest rosa igjen. Noen liker ikke panna cotta og gir bort sin dessert til sidemannen. 

Sånn er det å være voksen og i selskap. Enten smaker du, spiser det du får eller så kan du helt enkelt la være å spise det. Er du allergisk kan du si fra, og de aller fleste kjøkken og verter vil ta hensyn og servere deg en annen dessert enn den som inneholder melk eller nøtter eller hva det nå er. 

Anonymkode: ef9e5...f0d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mocchhaa
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært på utallige jobbmiddager, julebord, bryllup, konfirmasjoner, finere selskap med tre og fire retter og gjester fra 20-30 i antallet og opp til 400... 

Og aldri har det vært noen som har fått egen mat, med unntak av allergier. Ikke alle har likt forretten, og på et bord med 10 personer er det nesten alltid én som ikke rører laksemoussen eller hjorte-carpaccioen eller andre ting. Noen liker ikke suppen de fikk og bare smaker litt. 

Det samme skjer ofte med hovedrett, men ikke like ofte. Mange slipper igjen tilbehør de ikke liker, noen kan synes at kjøttet er litt for lyst for dem og spiser litt rundt kanten og slipper det mest rosa igjen. Noen liker ikke panna cotta og gir bort sin dessert til sidemannen. 

Sånn er det å være voksen og i selskap. Enten smaker du, spiser det du får eller så kan du helt enkelt la være å spise det. Er du allergisk kan du si fra, og de aller fleste kjøkken og verter vil ta hensyn og servere deg en annen dessert enn den som inneholder melk eller nøtter eller hva det nå er. 

Anonymkode: ef9e5...f0d

Ja, presist det jeg sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde gitt henne en skive med nugatti og gjort et stort nummer av det. 

Anonymkode: ef9e5...f0d

Hvorfor i all verden skal man lage dårlig stemning kun fordi en person ikke liker fisk?

Det er da mange som ikke liker forskjellig mat uten at jeg reagerer negativt på det, og etter det ts skriver så har ikke denne dama sagt noe som helst om at hun må ha noe annet tillaget.

Jeg har aldri vært noe begeistret for rømmegrøt, og husker godt at jeg var bedt til noen der vi fikk servert nettopp det. Tvang ned noen biter, men klarte på langt nær å spise opp alt. Må bare akseptere at alle ikke liker det samme, selv hvor høflig man prøver å være.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde gitt henne en skive med nugatti og gjort et stort nummer av det. 

Anonymkode: ef9e5...f0d

Så idiotisk av deg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

En tilpasser seg ikke bortskjemte folk. Hun får spise det hun får servert, eller la være.

Det hadde gått en djevel i meg og jeg hadde annonsert høyt at

"siden n.n. ikke liker fisk, får hun nå servert pølser og brød"

Anonymkode: 9d0ef...ad7

Er du virkelig så dum?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...