AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Vi kommer til å servere grillet fisk som forrett i bryllupet vårt. Mannens søster (i 30-årene) liker ikke fisk, og foreldrene hennes mener vi bør servere noe alternativt til henne. Det er ingen allergier i bildet. Vi lager maten selv, og jeg mener at hun fint kan spise grønnsaker og saus til forrett hvis hun ikke vil smake på fisken. Hovedretten og desserten er mat hun liker godt så greier fint å spise seg mett. Rammene rundt bryllupet er at det er enkelt, avslappet og vi gjør alt selv Jeg er vant med at voksne smaker på det de får servert med mindre det er snakk om allergier eller andre restriksjoner, synes det blir mye mas å tenke på en egen rett til én gjest. Hva mener dere? Er det frekt av oss å ikke tilby et alternativ når vi vet at hun ikke spiser fisk? Anonymkode: cae76...5f3 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 7. august 2019 Nei kjære vene. Hun har da vel vært i selskap før? Liker man ikke maten så legger man det diskret til side, og later som ingenting. Folkeskikk, heter det. Anonymkode: 7a620...8b6 92
TheGirlWhoWaited Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 Nei, herregud - det er virkelig ikke frekt av dere å ikke servere noe alternativ. Voksne folk kan gjerne "ikke like" noe, men de kan gjøre dette inne i sitt eget hode og la være å bry andre med det. 26
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 Nei, ikke frekt hun får spise tilbehøret.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #5 Skrevet 7. august 2019 Jeg er en kresen person selv, men forventer aldri at noen tar hensyn til hva jeg liker og ikke liker. Jeg har i årevis spise poteter, rosenkål, julepølse med litt brun saus til julemat, da jeg ikke liker pinnekjøtt. Det er noe som er tilstede under middagen allerede, så ingen spesialbehandling Jeg hadde ikke orket å styrt med spesialmiddag til noen som bare ikke liker noe. Allergi er noe helt annet som du sier, men liker ikke er ikke nok. Du får høflig be denne personen være voksne nok til å sitte pent å endte prøve det hun får servert, eller la være å røre det, uten å klage Anonymkode: a16af...df1 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #6 Skrevet 7. august 2019 Så lenge ingen blir syke av å spise maten, er det slett ikke frekt å ikke spesialbehandle. (Og så tenker jeg mitt om voksne mennesker som ikke liker fisk...) Anonymkode: 601e7...560 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #7 Skrevet 7. august 2019 Tar kun hensyn til allergier, ikke barnslig oppførsel. Anonymkode: bc937...97f 7
SoWhat? Skrevet 7. august 2019 #8 Skrevet 7. august 2019 Selvfølgelig lager dere ingen ekstra rett. Hun får spise det hun liker. Kan voksne folk virkelig si sånt? Slutter aldri å bli overasket....likevel. Be om at en voksen datter må få soesialservering? JeZ😆 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 Hvor mange mennesker blir dere? Er det bare jeg som synes det er lite gjestfritt å ikke i det minste kjøpe ett eller annet ferdigprodukt til svigerinnen? Anonymkode: e8d49...f8e 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer til å servere grillet fisk som forrett i bryllupet vårt. Mannens søster (i 30-årene) liker ikke fisk, og foreldrene hennes mener vi bør servere noe alternativt til henne. Det er ingen allergier i bildet. Vi lager maten selv, og jeg mener at hun fint kan spise grønnsaker og saus til forrett hvis hun ikke vil smake på fisken. Hovedretten og desserten er mat hun liker godt så greier fint å spise seg mett. Rammene rundt bryllupet er at det er enkelt, avslappet og vi gjør alt selv Jeg er vant med at voksne smaker på det de får servert med mindre det er snakk om allergier eller andre restriksjoner, synes det blir mye mas å tenke på en egen rett til én gjest. Hva mener dere? Er det frekt av oss å ikke tilby et alternativ når vi vet at hun ikke spiser fisk? Anonymkode: cae76...5f3 Vil hun ikke spise det hun får servert, så får hun la være å spise eller ta med seg sin egen mat. Maken til tåpeligheter skal man lete lenge etter. Anonymkode: e7216...2f1 11
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 Kun allergier og livsstiler som vegetar/vegan er det eneste jeg tar hensyn til. Preferanse på smak får være hennes problem. Anonymkode: ba073...e54 8
SoWhat? Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange mennesker blir dere? Er det bare jeg som synes det er lite gjestfritt å ikke i det minste kjøpe ett eller annet ferdigprodukt til svigerinnen? Anonymkode: e8d49...f8e Jeg setter gjestfrihet høyt, og en har plikter som både vertskap og gjest. Gjestens første plikt er å sette pris på invitasjon og servering en får. Det er uforskammet og utrolig barnslig å be om egen rett! Vertskapet skal sørge for nok mat og ta hensyn til allergier. Blant annet 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #13 Skrevet 7. august 2019 Jeg syns du tenker helt rett, Ts. Jeg er en av disse kresne selv, men jeg har både matvarer jeg ikke syns smaker noe godt, men kan spise dem hvis jeg må, og så har jeg matvarer jeg brekker meg av. De fleste tingene er heldigvis i den første kategorien, så de spiser jeg når jeg får det servert. Hvis det dukker opp mat i kategori nr.2, spiser jeg bare tilbehøret. Jeg forventer ALDRI at verten stiller med alternativ mat. Det er mitt problem at jeg er sær i matveien. Anonymkode: e9914...4da 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #14 Skrevet 7. august 2019 Det er jo bare for henne å droppe forretten eller spise tilbehør. Det jeg ikke synes noe om er å «tvinge» folk til å spise noe de ikke vil. Anonymkode: fdc09...f96 8
EvaLena Skrevet 7. august 2019 #15 Skrevet 7. august 2019 Blir det så altfor mye jobb å servere noe annet til henne da? Jeg syns dere kan servere henne noe annet, det koster så lite både tid og økonomisk. 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #16 Skrevet 7. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun allergier og livsstiler som vegetar/vegan er det eneste jeg tar hensyn til. Preferanse på smak får være hennes problem. Anonymkode: ba073...e54 Jeg har omfattende allergi. Men jeg krever eller etterspør aldri spesialbehandling uansett hvor jeg skal. Noen steder lager de mat alle kan spise noe av, andre steder så vet jeg at jeg må ta med egen mat. Null problem, man tilpasser seg. Noe kan jeg uansett alltid spise. Anonymkode: e7216...2f1 1
Gjest Solkremen Skrevet 7. august 2019 #17 Skrevet 7. august 2019 Neineinei. Dere skal selvfølgelig ikke ta hensyn til det. Jeg er superkresen, men forventer ikke at noen skal ta noe hensyn til det. Jeg spiser før selskap, og tar evt kun tilbehør dersom det er mat jeg ikke liker.
EvaLena Skrevet 7. august 2019 #18 Skrevet 7. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun allergier og livsstiler som vegetar/vegan er det eneste jeg tar hensyn til. Preferanse på smak får være hennes problem. Anonymkode: ba073...e54 Vegetar og vegan er jo en valgt livsstil og det tar ikke jeg hensyn til. Da får de spise grønnsakene og la det andre være. At folk ikke liker fisk er en annen ting og tas hensyn til. Jeg hadde aldri bedt noen på fisk hvis jeg visste de ikke likte det. 8
EvaLena Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar kun hensyn til allergier, ikke barnslig oppførsel. Anonymkode: bc937...97f Er jeg barnslig som ikke liker lever, lungemos og torskerogn? Bare for å nevne noen ting jeg ikke putter i kjeften. 11
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 Jeg hadde bedt min fremtidige mann si til sine foreldre. " Dere må huske hun er over 30 år, hun klarer seg fint uten at mamma passer på hele tiden" Anonymkode: c3eb6...72b 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå