Gå til innhold

Hygiene tenåringsjente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lærte tidlig at truser bytter vi hver dag. Trodde dette var en selvfølge 😮

Anonymkode: c2bcc...f9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det ligger noe mer her. Overgrep, eller andre ting som gjør at hun ikke greier å forholde seg til kroppen sin. Her må dere snakke om mer enn skitne truser tror jeg. 

Anonymkode: ad6dc...1b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre dette blir vanskelig å snu når både moren og mormoren hennes har samme standard. 

Anonymkode: e563f...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var slik selv en periode. Var begynnelsen på deperesjon. Ingen så det utad, og det er absolutt (!!) ikke sikkert det er slik med henne. Men jeg ville ha innført det osm en regel at alle ungene skal dusje på morgen/kveld, skifte sengetøy på søndager (for å få rutine og opprettholde hygene) og legge til rette for at jenta skal få egentid på badet så lenge hun trenger. 

Anonymkode: 3c588...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg var slik selv en periode. Var begynnelsen på deperesjon. Ingen så det utad, og det er absolutt (!!) ikke sikkert det er slik med henne. Men jeg ville ha innført det osm en regel at alle ungene skal dusje på morgen/kveld, skifte sengetøy på søndager (for å få rutine og opprettholde hygene) og legge til rette for at jenta skal få egentid på badet så lenge hun trenger. 

Anonymkode: 3c588...571

Dusjing hver dag har ingen ting med hygiene å gjøre. Det er et hysteri som snarere ødelegger kroppen enn å ta vare på den. 

Anonymkode: 12894...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skifter sengetøy til de kommer annenhver søndag. Hun har alltid god tid på badet da vi har 2 stk. Hun har alltid masse rene klær, fine klær. Hun har alltid vært slik i flg far. Han mener oppriktig at hun er lat. Hun veier noen kilo for mye, men usikker på om det har noe å si. Far mener hun følger sin mors hygiene og den er lik. Han har vist brukt mange år på masing om klær og dusjing... 🙈  For min del er det fint å lese at det er normalt å skifte undertøy hver dag. Det er klart det blir utfordring på skole etc når hun kommer med flekkete truser både frem og bak til gym..  Jeg har gjort så godt jeg kan og vet ikke mer - syns oppriktig det er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dusjing hver dag har ingen ting med hygiene å gjøre. Det er et hysteri som snarere ødelegger kroppen enn å ta vare på den. 

Anonymkode: 12894...a26

Men skifte undertøy derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det høres ut som jenta trenger veiledning angående hygiene. At undertøy skal skiftes hver dag, og at man tar seg en dusj annenhver dag, vasker seg under armene og i underlivet med varmt vann og klut hver morgen.

Når det er sagt, så får jeg også litt klump i magen når jeg leser dette... Hele "moderne familie"-greia som blir så unaturlig noen ganger. Prøver å tenke tilbake på da jeg var 14, og hva jeg hadde følt om fars samboer - en person jeg ikke delte blodsbånd med og som bare hadde blitt "påtvunget" meg - skulle blande seg inn i noe av det mest sårbare, kroppen min og hvordan jeg vasket meg.. Trå varsomt her, virkelig varsomt. Dette er først og fremst noe jentas mor og far burde ta seg av i fortrolighet med sin datter, selv om det ikke høres ut som om det blir gjort her.

Anonymkode: a274c...0f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dessverre dette blir vanskelig å snu når både moren og mormoren hennes har samme standard. 

Anonymkode: e563f...362

Redd du har rett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes absolutt det høres ut som jenta trenger veiledning angående hygiene. At undertøy skal skiftes hver dag, og at man tar seg en dusj annenhver dag, vasker seg under armene og i underlivet med varmt vann og klut hver morgen.

Når det er sagt, så får jeg også litt klump i magen når jeg leser dette... Hele "moderne familie"-greia som blir så unaturlig noen ganger. Prøver å tenke tilbake på da jeg var 14, og hva jeg hadde følt om fars samboer - en person jeg ikke delte blodsbånd med og som bare hadde blitt "påtvunget" meg - skulle blande seg inn i noe av det mest sårbare, kroppen min og hvordan jeg vasket meg.. Trå varsomt her, virkelig varsomt. Dette er først og fremst noe jentas mor og far burde ta seg av i fortrolighet med sin datter, selv om det ikke høres ut som om det blir gjort her.

Anonymkode: a274c...0f3

Du har så rett, det er ikke min jobb og jeg sier virkelig ikke noe. Tar det med far, som igjen har tatt det med mor og også jenta uten at det blir endring. Jeg trår varsomt og prøver å legge til rette for å hjelpe henne. Vurderer be far snakke med helsesøster på skolen og be henne ta en prat med henne.  Jenta er sårbar på vennefronten og det at jeg spør om råd er kun for å hjelpe. Det er klart en ny moderne familie byr på helt andre utfordringer.. de må vi tåle å stå i tror jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at 14 år er ingen alder. Ungdommer har vanvittig ulikt modenhetsnivå på den alderen, mange er i realiteten fremdeles barn. Jeg husker at moren min omtrent måtte tvinge meg i dusjen da jeg var rundt 12-13, jeg syntes det var utrolig kjedelig å dusje og var ikke moden nok til å forstå dette med hygiene og lukt ennå. Noen år senere hadde problemet gått over helt av seg selv, det snudde helt og jeg dusjet nesten for ofte, og som voksen er jeg også ekstremt nøye med hygiene. Så ting kan gå over av seg selv med modning. Ville i hvert fall ikke lagd for mye styr helt ennå. 

Anonymkode: a274c...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at 14 år er ingen alder. Ungdommer har vanvittig ulikt modenhetsnivå på den alderen, mange er i realiteten fremdeles barn. Jeg husker at moren min omtrent måtte tvinge meg i dusjen da jeg var rundt 12-13, jeg syntes det var utrolig kjedelig å dusje og var ikke moden nok til å forstå dette med hygiene og lukt ennå. Noen år senere hadde problemet gått over helt av seg selv, det snudde helt og jeg dusjet nesten for ofte, og som voksen er jeg også ekstremt nøye med hygiene. Så ting kan gå over av seg selv med modning. Ville i hvert fall ikke lagd for mye styr helt ennå. 

Anonymkode: a274c...0f3

Det er nok sant. Tror mye handler om hva vi lærer barna våre fra de er små også. Lærer de at å skifte truse hver dag er like vanlig som å børste tenner gjør man det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bonusornobonus skrev:

Men skifte undertøy derimot...

Ikke som et prinsipp. Dersom trusa ikke lukter merkbart eller er synlig skitten så er det unødvendig å skifte. Å vaske unødvendig sliter på miljø og klær. 

Anonymkode: 12894...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.8.2019 den 2.06, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en storfamilie med 2 barn som ikke er mine, og 2 egne. Våre barn har vokst opp med ulik standard for hygiene og det finnes sikkert ikke en mal for slikt, men nå begynner forskjellene å bli store. Jeg er åpen for at jeg pirkete, men vil høre hva andre mener. Har også fått gode råd her før om andre ting så forsøker igjen. Tips mottas gjerne. 

Hoved utfordringen er hos hans den yngste som er jente. Hun er over 14 år, fått mens og blitt tenåring på alle måter. Ved ferier/fri kan det gå 4-5 dager uten at hun dusjer/skifter undertøy. Er det trening skifter hun undertøy men ikke ellers. Max 3 truser skiftes på ei god uke. Jeg kaster stadig truser fordi de ikke blir rene i vask. Hun vasker håret 1 gang i uka etter påtrykk. Klær - hun kan bruke samme t-shirt og genser i 3 dager. Legge det på gulvet, bruke en annen et par dager for så å ta det på igjen.

Far har tatt det opp flere ganger med henne og snakket med hennes mor som ikke ser problemet.  Jeg kan komme med noen hint, men må være forsiktig fordi det skal veldig lite til før det blir surt. Det har ikke blitt bedre bare verre den siste tiden.

Mine barn skifter undertøy hver dag. Dusjer kropp og hår minst 5 ganger pr uke og følger opp dette selv. Klær går til vask etter bruk og det er ingen issues rundt dette.

Er jeg for «nøye»? 

 

Anonymkode: 4de86...409

Dette er fjottskap. I vikingtiden hadde man et par undertøy og man vasket det aldri.

Med mindre hun er feit er det virkelig ikke nødvendig å bytte undertøy så ofte.

Jeg vet om mange damer som bruker undertøyet både 2 og 3 dager før de selger det på nett. Helt normalt.

Dette dusjhysteriet må dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Har hun det bra ellers? Hvis hun feks er deprimert kan det gjøre at hygiene blir bortprioritert. Eller om hun kan ha vært utsatt for noe? En 14-årig jente er som regel kommet over «dusjevegring» og blitt mer opptatt av hygiene enn dette. Tenker at hun bør få noen utenom familien å snakke med.. 

Jeg hadde vært bekymret.

Noen hun har tillit til bør snakke med henne om det.

Anonymkode: 64b25...0a7

Tenkte på det samme når jeg leste starten av tråden. Jeg syns også det var et ork med hygiene når jeg var i den alderen og det var pga angst og depresjon i tilegg til vansker med å bli komfortabel med egen kropp.

Er også vanlig at unge som er utsatt for trakkasering eller overgrep prøver å gjøre seg mindre tiltrekkende ved å ikke dusje. Sier ikke at det er grunnen, men det er en mulighet. 

Dusje 5 dager i uka syns jeg ikke er nødvendig (med mindre man trener seg svett så ofte). 3 ganger i uka funker fint. men når hun er nede i 1 gang i uka eller mindre kan det være noe som er galt.

Endret av Deerinspotlight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra egen erfaring som tenåring med dårlig kroppshygiene: Psykisk lidelse? Autisme? Spiseforstyrrelse eller annet kroppsrelatert, som problemer med kjønnsidentitet? Seksuelle overgrep? 

Det var ekstra vondt å være tenåring med alle disse problemene når lærere på skolen og andre rundt maste om hygienen, men ga faen i problemene bak. 

Anonymkode: 65d35...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som mange andre skriver kan det ligge noe bak. Men far kjenner jenta best og han har alltid jobbet for å få henne til å forstå viktighete av hygiene. 

Forslag: 

* Kanskje ha en jentedag? Mor tar ikke ansvar, dere må gjøre det. Samle jentene i familien, dra ut og kjøp inn ansiktsmasker og neglelakk. Ha en fin dag sammen, snakk om hår og mus og hus og barber leggene sammen så hun ser at det er en vanlig ting å gjøre. Så har du gjort ditt på den fronten. 

* Begynn å dra i svømmehallen 1 gang i uka eller start med en aktiv familieaktivitet. Alle må dusje før bad eller etter aktivitet. Alle har med reint undertøy og tøy i bagen eller med inn på badet.

* Be henne med inn på badet en dag du skal barbere legger og under armer. Be henne hjelpe deg med å krølle håret eller noe, du "skal bare shave leggene først", og så snakker du i vei om alt og ingenting. Ikke forvent svar. 

* Smil og klem henne når hun kommer. Si noe ala "Vi har bestemt at i familien vår er det sånn at alle skal ha egne dusjtider. Lisa dusjer om morgenen og Fredrik og Martine dusjer om kvelden. Hvorfor? Fordi vi skal ha nok varmtvann til at alle får dusjet så lenge de har behov for. Dessuten er jeg blitt så sensitiv for lukt på mine gamle dager at alle må dusje 3 dager i uka, minst 5 minutter"

* Trusekurv på badet. Gjør det enklere å huske på å bytte.

* Rumpeklut. De dagene man ikke dusjer så vasker man underlivet sitt med vann og klut. 

* Si med jevne mellomrom: "Ja, nå skal jeg bytte tannkost og kjøpe ny deodorant. Hvilken lukt liker du best? Vi kjøpte jo samtidig sist, din er vel også tom? Husker jeg brukte sykt mye deo når jeg var på din alder, haha! De hormonene altså." 

* Gå demonstrativt inn på rommet hennes og plukk med dere det tøyet dere mener er skittent. 

* Kjøp tørrshampoo. Liker hun ikke å vaske seg så hater hun sikkert å vaske håret. Bare vær klar på at hun må vaske håret ekstra godt når hun først gjør det. 

* Snakk om egen svettelukt. Fortell hvorfor du smører deg inn med deo etter hver dusj, til og med om det er på kvelden (virker best om det tas på noen timer før svetting, bla bla). Fortell om viktigheten av å vaske den av ("I dag hadde jeg på en ny deo, og den lukta enda fortere surt enn vanlig! Var en glede å få vaska den av når det var på tide å dusje i kveld." 

* Fortell henne viktigheten mee å være noenlunde hygienisk. Arbeidsgivere,  kjærester osv liker best de som ikke lukter. For å ikke lukte så MÅ man vaske seg, gjerne hver dag. 

*Kjøp badekar 

Anonymkode: e9b54...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...