Gå til innhold

Hygiene tenåringsjente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en person allerede sliter med å lide seg gjennom en normal dusj for å bli ren, at det er et pes å vaske seg, så er det siste de ønsker enda flere ting som tar tid og skal utføres i dusjen, skulle jeg tro!

Hårkur = tar masse tid, og er masse pes å skylle ut. Kroppskrubb (om du mener peeling) er bare masse jobb, og man kan fint gå et helt liv med nydelig hud uten en eneste omgang peeling. En  fjortenåring har sikkert nydelig, ung og glatt hud fra før, trenger ikke pådyttes enda et "skjønnhetsprodukt" som bare er tull.

Anonymkode: 30215...b7a

Godt poeng... hun er Max 1 min i dusjen til vanlig så er nok derfor hun velger bort de ekstra greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom klærne er synlig skittne eller lukter så bør de vaskes. Det er hysterisk å bytte klær (inkl undertøy) hver dag. Det har ikke noe med hygiene å gjøre. Det samme gjelder dusjing. Å dusje hver dag er kun et resultat av dumskap.

Anonymkode: 12894...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere det med at å dusje 5 dager i uka er for ofte. I puberteten har mange behov for å dusje svært ofte, det er en unntakstilstand. Mange produserer svært mye svette, som både fører til lukt under armene og fett hår. I puberteten måtte jeg dusje hver dag, og utover dagen kom det fortsatt en svak svettelukt. Nå snakker jeg om dager hvor det ikke var trening. Dersom man har tynt og flatt (lite volumiøst) hår, vil håret også se fett ut fortere. Dette sliter jeg fortsatt med, og jeg har bikket 30. Jeg vasker håret annenhver dag. Og ja, jeg har både prøvd å avvende håret fra vask flere ganger, samt prøvd spesial-sjampoer uten at det har funket. For ordens skyld, så er det jo selvfølgelig ikke slik at håret mitt ser fett ut tvers gjennom etter to dager, men det ser småfett ut helt forerst nær hodebunnen, og det ser udelikat ut.

Anonymkode: 85aef...8ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også bare legge til at jeg aldri kunne bruke samme overdel mer enn én gang før vask da jeg var i puberteten, fordi svettelukten satt for godt i under armene. Dette på tross av daglig dusjing. 

Anonymkode: 85aef...8ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes DU er overhygienisk, og at HUN er uhygienisk. Det er IKKE nødvendig å skifte klær hver dag, og det er IKKE nødvendig å dusje 5 ganger i uka. Jeg synes man bør skifte undertøy minst annenhver dag, men andre klær kan man godt bruke (og burde man bruke, med tanke på miljøet) flere ganger før det vaskes. Det holder i massevis å dusje 3-4 ganger i uka når hun ikke trener.

Anonymkode: 53aad...391

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes DU er overhygienisk, og at HUN er uhygienisk. Det er IKKE nødvendig å skifte klær hver dag, og det er IKKE nødvendig å dusje 5 ganger i uka. Jeg synes man bør skifte undertøy minst annenhver dag, men andre klær kan man godt bruke (og burde man bruke, med tanke på miljøet) flere ganger før det vaskes. Det holder i massevis å dusje 3-4 ganger i uka når hun ikke trener.

Anonymkode: 53aad...391

Vi skifter ikke tøy hver dag. Bukser etc brukes lengre... også for tanke på miljøet. Hadde hun dusjet 3 ganger i uka hadde det vært topp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns en middelvei er en god ting her jeg. Ikke dusje hver dag og skifte bukse/genser hver dag, for det er unødvendig. Men å vaske seg, skifte truse og sokker hver dag er et must! 

Mer hun deprimert? Da jeg var 11-12 var jeg svært deprimert og det viste. Jeg luktet fordi jeg «aldri» dusjet og hadde det ikke bra. 

Anonymkode: 28725...995

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror jeg ikke. Hun er ei introvert jente, men godt humør. Veldig bedagelig anlagt og gjør ikke mer en hva hun absolutt må til en hver tid, så mulig man kan henge det på den knaggen.. hun er veldig ulik mine barn, min families barn mine venners barn etc så jeg har litt problemer med å forstå henne. Tro meg jeg prøver virkelig. Hun er ikke opptatt av klær/sminke/hår etc. Så mulig det er slik hun bare er. I følge far er mor og mormor også dusjvegrere...  

Tenker at å bytte undertøy hver dag hadde hjulpet henne mye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bonusornobonus skrev:

Vi skifter ikke tøy hver dag. Bukser etc brukes lengre... også for tanke på miljøet. Hadde hun dusjet 3 ganger i uka hadde det vært topp!

Du skrev at klær går til vask etter bruk?

Anonymkode: 53aad...391

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke hysterisk, har selv tenåringsjenter på 16 og 18, her dusjes det stort sett hver dag, klær som truse, sokker, og genser inntil kropp skiftes daglig, truse gjerne 2 ganger siden de bruker string truse og det sover de ikke med. Det blir mye klesvask, veldig mye håndklær siden de vaskes etter bruk hver gang. Men heller det . Og jenter i den alderen er ikke greie, og det er klart hun blir skitten og det vil lukte uvasket kropp. Sokker og undertøy er et minimum at skiftes hver dag . 

Anonymkode: 93dde...221

Takk! Sånn er det her også - min skifter ofte to om dagen, string på dagtid og shorts/boxershorts/truse på natt. Her må alle bruke håndkleet sitt minst to ganger. Det blir ofte mye vask, men heller det en andre veien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev at klær går til vask etter bruk?

Anonymkode: 53aad...391

Ja, vi legger tøy som er skittent til vask. Ikke på gulvet på rommet og bruker det igjen etter noen dager.. var nok ikke presis nok... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske kropp og hår 5 ganger i uken er usunt kroppen har godt av bakterier som er gode. Hun kan heller dusje 3 ganger i uken det er nok det.

Anonymkode: f10a3...950

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en storfamilie med 2 barn som ikke er mine, og 2 egne. Våre barn har vokst opp med ulik standard for hygiene og det finnes sikkert ikke en mal for slikt, men nå begynner forskjellene å bli store. Jeg er åpen for at jeg pirkete, men vil høre hva andre mener. Har også fått gode råd her før om andre ting så forsøker igjen. Tips mottas gjerne. 

Hoved utfordringen er hos hans den yngste som er jente. Hun er over 14 år, fått mens og blitt tenåring på alle måter. Ved ferier/fri kan det gå 4-5 dager uten at hun dusjer/skifter undertøy. Er det trening skifter hun undertøy men ikke ellers. Max 3 truser skiftes på ei god uke. Jeg kaster stadig truser fordi de ikke blir rene i vask. Hun vasker håret 1 gang i uka etter påtrykk. Klær - hun kan bruke samme t-shirt og genser i 3 dager. Legge det på gulvet, bruke en annen et par dager for så å ta det på igjen.

Far har tatt det opp flere ganger med henne og snakket med hennes mor som ikke ser problemet.  Jeg kan komme med noen hint, men må være forsiktig fordi det skal veldig lite til før det blir surt. Det har ikke blitt bedre bare verre den siste tiden.

Mine barn skifter undertøy hver dag. Dusjer kropp og hår minst 5 ganger pr uke og følger opp dette selv. Klær går til vask etter bruk og det er ingen issues rundt dette.

Er jeg for «nøye»? 

 

Anonymkode: 4de86...409

Dette nekter jeg simpelten å tro på. Tenåringsjenter i dag er så opptatt av å bytte tøy og å dysje/bade at det er helt unormalt det du forteller. 

Unntak finnes selvfølgelig, men da er det i 99,9 % av tilfellene snakk om en diagnose. 

Anonymkode: 9a533...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenåringsjenter er nok like forskjellige de som oss voksne.  De fleste er nok opptatt av eget utseende og hygiene men det finnes det motsatte også.. det vet jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygiene er ganske individuelt. Jeg vasker håret hver 2-3 dag og vasker/dusjer kroppen hver dag, og er nøye når det gjelder hygiene. Mine yngre søstre derimot, som er i alderen 15-17, er ikke like nøye. Søsteren på 17 har blitt bedre med å komme seg i dusjen og dusjer hver 3-4 dag, men det er noe jeg bare ikke takler... Hun bruker våtservietter om igjen ☹️. Våtserviettene ligger her og der på badet, dekket av foundation og sminke, og lukter fælt. Den yngste søsteren, som blir femten, har heldigvis ikke våtserviett-problemet, men kan klare seg med bare en dusj i uken... Så hygiene er en INDIVIUELL sak som ikke vil forandre seg før vedkommende selv ser problemstillingen og vil endre det.

Anonymkode: f5871...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette nekter jeg simpelten å tro på. Tenåringsjenter i dag er så opptatt av å bytte tøy og å dysje/bade at det er helt unormalt det du forteller. 

Unntak finnes selvfølgelig, men da er det i 99,9 % av tilfellene snakk om en diagnose. 

Anonymkode: 9a533...aa2

?  Tenåringsjenter er opptatte av å bytte tøy? Ja, kanskje, men det havner sjeldent i vaskemaskinen før det har samlet seg til en masse større en hunden. Å dusje? Ikke før hun startet på videregående startet hun å dusje med tre-fire dagers mellomrom. Kjenner du alle tenåringsjenter? Min lillesøster sminker seg og ser fin ut, men bruker våtserviettene sine om igjen... Jeg skulle virkelig ønske det du sa var sant, men jeg bor med mine to søstre og sannheten er langt i fra så uvirkelig..

Anonymkode: f5871...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hun det bra ellers? Hvis hun feks er deprimert kan det gjøre at hygiene blir bortprioritert. Eller om hun kan ha vært utsatt for noe? En 14-årig jente er som regel kommet over «dusjevegring» og blitt mer opptatt av hygiene enn dette. Tenker at hun bør få noen utenom familien å snakke med.. 

Jeg hadde vært bekymret.

Noen hun har tillit til bør snakke med henne om det.

Anonymkode: 64b25...0a7

Enig med dette. Jeg var slik som beskrevet i hovedinnlegget da jeg var 11-12. Ble misbrukt av en lærer på skolen og ble deprimert og skammet meg over kroppen min slik at jeg sluttet å forholde meg til den. Ønsket ikke å dusje fordi da måtte jeg se på kroppen min og orket ikke bry meg om hygienen min fordi jeg var deprimert. Tenker at det er ganske uvanlig at en tenåringsjente er så lite opptatt av hygiene og utseende, kanskje ligger det noe annet bak? Det behøver selvsagt ikke være det, men jeg ville tatt en prat med henne og hørt hvordan hun egentlig har det. 

Anonymkode: ef40e...b38

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren må prate med henne om hygiene og hva som minimum forventes både for å opprettholde hygienen og for dem som er rundt henne. Fortelle om hvilke «sanksjoner» dårlig hygiene kan medføre. Det er faktisk normalt at folk reagerer om noen lukter vondt feks. Skulle forøvrig tro at en tenåringsjente ville blitt flau over å få påpekt dårlig hygiene og dermed bli motivert for å dusje regelmessig, bytte klær osv.

andre ting dere kan tenke over/vurdere:

-mulighet for å låse baderomsdør (hvis dere ikke kan det nå, så er det fort gjort å skynte seg i dusjen av frykt for at noen kommer inn).

-påminne henne at dere ser hun kun legger feks 3 truser i vask i løpet av en uke. Etterspørre resten og om de ikke legges i vask stille dere undrende til hvorfor hun ikke vil bytte hver dag. Kan det også hende hun kaster noen truser pga flau over utflod/flekker etter mensen?

-gjøre dusjingen til noe positivt. Ha en høytaler for musikk på badet, kjøp inn produkter hun er med å velge, sørg for hun får god tid, la henne velge tidspunkt - noen liker dusjing om kvelden og andre om morgenen.

Dere bør også forsøke å observere om hun plages av noe og om dette forårsaker dårlig hygiene.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en storfamilie med 2 barn som ikke er mine, og 2 egne. Våre barn har vokst opp med ulik standard for hygiene og det finnes sikkert ikke en mal for slikt, men nå begynner forskjellene å bli store. Jeg er åpen for at jeg pirkete, men vil høre hva andre mener. Har også fått gode råd her før om andre ting så forsøker igjen. Tips mottas gjerne. 

Hoved utfordringen er hos hans den yngste som er jente. Hun er over 14 år, fått mens og blitt tenåring på alle måter. Ved ferier/fri kan det gå 4-5 dager uten at hun dusjer/skifter undertøy. Er det trening skifter hun undertøy men ikke ellers. Max 3 truser skiftes på ei god uke. Jeg kaster stadig truser fordi de ikke blir rene i vask. Hun vasker håret 1 gang i uka etter påtrykk. Klær - hun kan bruke samme t-shirt og genser i 3 dager. Legge det på gulvet, bruke en annen et par dager for så å ta det på igjen.

Far har tatt det opp flere ganger med henne og snakket med hennes mor som ikke ser problemet.  Jeg kan komme med noen hint, men må være forsiktig fordi det skal veldig lite til før det blir surt. Det har ikke blitt bedre bare verre den siste tiden.

Mine barn skifter undertøy hver dag. Dusjer kropp og hår minst 5 ganger pr uke og følger opp dette selv. Klær går til vask etter bruk og det er ingen issues rundt dette.

Er jeg for «nøye»? 

 

Anonymkode: 4de86...409

Dusje annenhverdag eller en gang i blandt 3.dag er ikke farlig. 5dager i uken derimor er ikke bra for huden...og du gjørnså håret blir fortere fett..

Truser byttes hver dag her! 

Og sokker!

Klær vaskes om de blir skittne eller etter bruk 2-3gangers bruk alt etter om de er skitten og hva de er brukt til.

Syns du overdriver litt ja!

Men hun burde dusjet mer og byttet mer truser.

Anonymkode: 4e00a...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...