Gå til innhold

Hygiene tenåringsjente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en storfamilie med 2 barn som ikke er mine, og 2 egne. Våre barn har vokst opp med ulik standard for hygiene og det finnes sikkert ikke en mal for slikt, men nå begynner forskjellene å bli store. Jeg er åpen for at jeg pirkete, men vil høre hva andre mener. Har også fått gode råd her før om andre ting så forsøker igjen. Tips mottas gjerne. 

Hoved utfordringen er hos hans den yngste som er jente. Hun er over 14 år, fått mens og blitt tenåring på alle måter. Ved ferier/fri kan det gå 4-5 dager uten at hun dusjer/skifter undertøy. Er det trening skifter hun undertøy men ikke ellers. Max 3 truser skiftes på ei god uke. Jeg kaster stadig truser fordi de ikke blir rene i vask. Hun vasker håret 1 gang i uka etter påtrykk. Klær - hun kan bruke samme t-shirt og genser i 3 dager. Legge det på gulvet, bruke en annen et par dager for så å ta det på igjen.

Far har tatt det opp flere ganger med henne og snakket med hennes mor som ikke ser problemet.  Jeg kan komme med noen hint, men må være forsiktig fordi det skal veldig lite til før det blir surt. Det har ikke blitt bedre bare verre den siste tiden.

Mine barn skifter undertøy hver dag. Dusjer kropp og hår minst 5 ganger pr uke og følger opp dette selv. Klær går til vask etter bruk og det er ingen issues rundt dette.

Er jeg for «nøye»? 

 

Anonymkode: 4de86...409

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er en god stemor som kanskje kan forhindre at jenta blir ensom og utstøtt pga elendig personhygiene. Hun har jo ingen rutiner på dette på plass. Tror du og faren bare må prøve å få inn noe brukbart når mora gir F. Å lære et barn personhygiene er rimelig essensielt for å gjøre dem klar for samfunnet, så dette er viktig å få på plass. Dine barn har normal personhygiene. Hun kan klare seg med litt mindre enn det, men at hun går 4-5 dager i samme undertøy osv er omsorgssvikt. Jenta kan få infeksjon i underlivet av det.

Stakkars jente!

Anonymkode: 9c274...c87

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut. Få far til å bli strengere på det. Sånn kan verken hun eller de rundt henne ha det. Rutiner må inn. Kan tenkes man blir upopulær blant jentene om man går rundt å lukter. Kanskje du kan fortelle henne om hvordan sopp i underlivet kan forekomme. Da tror jeg trusene vil skiftes oftere:) Dere kan jo ta henne med ut på shopping f.eks. La henne velge seg ut noen klær. Kanskje hun da vil skifte klærne sine oftere uten at dere trenger påpeke noe. Kanskje kjøpe noen gode hårkurer og kroppskrubber hun kan ha i dusjen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter hun?

Er klærne hun bruker synlig skitne, eller er hun synlig skitten?

Anonymkode: 78bd7...0b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok du er overdrevent «hygienisk» ja.  Å dusje fem ganger i uka og legge alle klær til vask etter en gangs bruk høres voldsomt ut  - hvis man ikke er uvanlig plaget av svette/lukt. ( Å skifte truse hver dag er derimot vanlig for jenter. ) Husk at for bare en generasjon siden var det helt vanlig å dusje 1-2 ganger i uka. Å legge klær til vask etter å ha blitt brukt en gang gjør jeg aldri selv heller (unntatt truser).

Anonymkode: 71f9a...712

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges heller ikke alle klær til vask. Men sportsbh, truse/boxershorts, sokker og t-shirt skiftes hver dag. Genser/skjorte kan de bruke et par dager. Ull gjerne 3 om de ikke svetter. Men så går det til vask. Jeans/joggebukser 2-3 dager. Eller til det blir flekkete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lukter hun?

Er klærne hun bruker synlig skitne, eller er hun synlig skitten?

Anonymkode: 78bd7...0b2

Hun lukter av og til. Har ofte fett hår. Klærne er ofte flekkete, og skiftes ikke uten at noen påpeker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske håret 5 ganger i uken er unødvendig og ikke bra for hår og hodebunn. Har hun langt hår, holder det sannsynligvis med maks to ganger i uka. Klær trenger ikke å vaskes etter en gangs bruk om det ikke er særskilte grunner til det. Truser bør skiftes hver dag. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sstinemor skrev:

Hørtes rart ut. Få far til å bli strengere på det. Sånn kan verken hun eller de rundt henne ha det. Rutiner må inn. Kan tenkes man blir upopulær blant jentene om man går rundt å lukter. Kanskje du kan fortelle henne om hvordan sopp i underlivet kan forekomme. Da tror jeg trusene vil skiftes oftere:) Dere kan jo ta henne med ut på shopping f.eks. La henne velge seg ut noen klær. Kanskje hun da vil skifte klærne sine oftere uten at dere trenger påpeke noe. Kanskje kjøpe noen gode hårkurer og kroppskrubber hun kan ha i dusjen?

Hun har masse klær. Jeg har kjøpt calvin klein undertøy, fila, fine fra HM etc så utvalget er intet å si på. Vi er 3 damer i samme hus og dusjen / badet bugner av kurer, kremer etc. Min eldste har prøvd å ta en jenteprat om det med henne også uten st det ser ut som om det hjalp. Jeg er mest redd hun skal få færre venner. ( ikke flust av dem fra før ) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ville hjulpet henne med å bli mer rutinert på det. 

Snakket med henne om at hygiene er viktig, spesielt siden hun nå er tenåring og har både mensen og andre «utslipp» som gjør at truser må skiftes daglig og at svettelukten endrer seg og blir surere. Å vaske seg nedentil og under armene og skifte undertøy daglig er ikke bare for hennes del, men for omgivelsene også. Det er å ta hensyn til at andre ikke skal kjenne dårlig lukt fra henne, og det er faktisk noe som hun må respektere under ditt tak.

Hjelp henne å finne frem nytt undertøy og antrekket for dagen kvelden før. Lær henne å se på klærne på kvelden om det er flekker eller lukt og sleng det som er skittent til vask og klær som genser og bukse som er rene inn igjen i skapet. Gjør dere det hver dag så vil det nok gå seg til, men fokuser på st det er en positiv og morsom greie, ikke at hun er ekkel og uhygienisk.

En tenåring trenger ikke å vaske håret mer enn hver tredje dag, men hun bør vaske underlivet og under armene hver kveld. Ville innført det sammen med resten av ny kveldsrutine med klær og undertøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har ei sånn u klassen. De er yngre, men hun er den i klassen som er lengst inne i pubertet. Alltid fett hår. Ikke særlig kult.

Forstår ikke at foreldre ikke tar tak i dette. 

Anonymkode: 543b0...4fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er ikke store før de begynner å støte ut illeluktende barn fra klikken. Slikt kan skje allerede tidlig på barneskolen. Da må noen gripe tak i det, og det er mye bedre at det blir tatt tak i slikt før det oppstår. Dette bør du fortelle far, og han bør fortelle det tydelig til henne. Hun vil ikke bli en som blir utstøtt. Tro meg. Den det gjelder, blir sjelden fortalt hvorfor man blir utstøtt. 

 

Men du og dine barn behøver ikke å dusje fem ganger i uka. Her dusjer vi annenhver dag, og bruker klut med vann på visse steder på kroppen de andre dagene. 

 

Klær behøver ikke å vaskes rett etter bruk heller (unntak: brukt undertøy). Man ser det selvsagt an, men man legger det ikke rett i skittentøyet. Man ser først om det er flekker på det, og hvis det ikke er det så tar man lukte-testen. Hvis det heller ikke lukter ekkelt fra det, så kan man bruke det minst en dag til med god samvittighet. Men det kan kanskje være en fordel å ha noen andre klær på i morgen enn hva du hadde i dag, slik at folk ikke tror du sov med klærne på. Likevel henger man opp slike klær på rommet sitt frem til neste gang man kan bruke de.

 

Leser du skriver at du har kjøpt slike og slike undertøy til henne. Er du sikker på at det er slikt undertøy hun vil ha? Kanskje hun kan bli med i butikkene for å velge selv? Kanskje noen pene sett med bh og truse som hun liker kan øke motivasjonen for å bytte undertøy oftere, fremfor å gå med undertøy som mor har valgt ut?

Anonymkode: d95b7...e4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her blir 14 i høst. Håret må vaskes annenhver dag nå med alle hormonene i omløp, ellers er det fett. Bruker milde produkter uten silikon, silkon i sjampoen gjør det enda verre. Dusj samtidig annenhver dag (når det er trening blir det daglig, men nå har det jo vært ferie), og vask ellers.

Som flere sier her, og også TS: faren for å bli valgt bort og utelatt pga lukt er absolutt tilstede i denne alderen. Det bør trumfe det at jenta blir sur når det tas opp. Mulig far bør ta hovedansvaret her, vet ikke hva slags forhold TS har til jenta. Jeg sa glatt fra da min stedatter luktet svette i den alderen, men jeg har kjent henne siden hun var 1, og det er annerledes enn å komme inn i livet til noen som snart er tenåring....

Snakk med jenta, gjerne i bilen eller mens dere baker eller går tur eller noe, da er det litt mindre konfronterende enn om man sitter på hver sin side av et bord. Vær ærlig uten å dømme, si rett ut at å gå forbi eller sitte ved siden av noen som lukter gjør at man ikke har lyst til det, og at man da unngår vedkommende. Fortell at du/dere er glade i henne og at du skjønner at det ikke er noe gøy å høre det du sier, men at du KUN gjør det nettopp fordi du er glad i henne og vil at hun skal ha det best mulig. Si også at du skjønner at ikke alle har samme rutiner i forhold til hygiene, men et minimum for å holde seg frisk og holde lukt borte, også av hensyn til andre, er sånn og sånn. Si også at hun kan velge om hun vil ha hjelp hver kveld til å vurdere klær fra samme dag, eller om hun tar ansvar selv (og da må du forklare sånn ca hvor lenge man kan bruke et plagg). Kjøp kleshenger og/eller sånn knaggrekke til å henge over døra, så kan hun henge klær som kan brukes om igjen der på innsiden av døra til rommet sitt.

Hvis hun ikke liker undertøyet hun har, tilby å handle sammen med henne. Er det en dusjsåpe hun ønsker seg, en deodorant... Her må det faktisk pushes for jentungens del, sånn at hun unngår å bli "den stinkende"... Det skal MYE til å snu det om et par-tre år, selv om hun evt tar tak selv da.... Og det kan dere også godt fortelle henne.... Da har hun allerede fått det stempelet....

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du er pirkete i det hele tatt. Jeg har vært i din situasjon og det er ikke lett. Man ønsker jo ikke å såre eller fornærme. Jeg har ingen problem med å ta opp sånne ting med min egen datter, men kvidde meg utrolig for å gjøre det med stedatter.

Hun var på samme alder som du beskriver og det var samme problematikk. Dusjet ikke på eget initiativ, byttet ikke klær, luktet svette, klippet ikke negler verken på føtter eller hender og barberte seg ikke under armene eller bikinilinjen (veldig sterk hårvekst). 

Først prøvde jeg å ta det opp med far fordi jeg fryktet at hun kom til å bli mobbet. Han ble illsint og beskyldte meg for å synes at datteren var ekkel (ja, jeg synes urenslighet er ekkelt uavhengig av hvem). 

Til slutt tok jeg motet til meg og spurte om moren hennes hadde snakket med henne om at det var ekstra viktig å være nøye med hygienen og å bytte klær ofte nå som hun var tenåring. Jeg sa også at det er vanlig at vi kvinner barberer oss under armene og bikinilinjen når vi skal på stranda eller bruke ermeløse topper (jeg er på ingen måte hysterisk når det kommer til hårvekst, men det bokstavelig talt tøyt ut av bikinien og jeg så at folk reagerte). Hun så ut som et spørsmålstegn under hele samtalen, så det var tydelig at dette ikke var noe moren hadde tatt opp.

Det ble litt bedre etter vi hadde denne samtalen, men fortsatt langt unna hva jeg selv anser som "normalt". Hun er nå 18 år og kommer fortsatt med fett, uvasket hår og negler på føttene som er så lange at det går hull på sokkene hennes 😥

Endret av Lycka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du virker hysterisk. Trodde jenter på den alderen var nøye med sånt. Men hvordan har det vært tidligere i oppveksten da foreldrene hadde ansvar. Her er det en del av barnas rutiner allerede at truse byttes hver dag, så tenker kanskje foreldre her har vært litt sløve i tidligere alder?

Syns du har fått mange gode forslag til å ta det opp.

Anonymkode: 1a032...3f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lycka skrev:

Synes ikke du er pirkete i det hele tatt. Jeg har vært i din situasjon og det er ikke lett. Man ønsker jo ikke å såre eller fornærme. Jeg har ingen problem med å ta opp sånne ting med min egen datter, men kvidde meg utrolig for å gjøre det med stedatter.

Hun var på samme alder som du beskriver og det var samme problematikk. Dusjet ikke på eget initiativ, byttet ikke klær, luktet svette, klippet ikke negler verken på føtter eller hender og barberte seg ikke under armene eller bikinilinjen (veldig sterk hårvekst). 

Først prøvde jeg å ta det opp med far fordi jeg fryktet at hun kom til å bli mobbet. Han ble illsint og beskyldte meg for å synes at datteren var ekkel (ja, jeg synes urenslighet er ekkelt uavhengig av hvem). 

Til slutt tok jeg motet til meg og spurte om moren hennes hadde snakket med henne om at det var ekstra viktig å være nøye med hygienen og å bytte klær ofte nå som hun var tenåring. Jeg sa også at det er vanlig at vi kvinner barberer oss under armene og bikinilinjen når vi skal på stranda eller bruke ermeløse topper (jeg er på ingen måte hysterisk når det kommer til hårvekst, men det bokstavelig talt tøyt ut av bikinien og jeg så at folk reagerte). Hun så ut som et spørsmålstegn under hele samtalen, så det var tydelig at dette ikke var noe moren hadde tatt opp.

Det ble litt bedre etter vi hadde denne samtalen, men fortsatt langt unna hva jeg selv anser som "normalt". Hun er nå 18 år og kommer fortsatt med fett, uvasket hår og negler på føttene som er så lange at det går hull på sokkene hennes 😥

Kjenner meg igjen i alt du skriver. Med min egen jente har dette gått av seg selv. Vi har pratet mye alltid. Hun har enorm hårvekst på føtter/lår/under armer og bikinilinje samt store bryn. Dit har jeg ikke tort å tenke tanken å nevne for far eller henne. Kjøpte nye høvler til begge jentene en dag før vi dro på ferie, sa høyt til begge at det er fint å være ekstra fresh før ferie og badetid. Men hun har ikke brukt den. Føler far og mor behandler henne som om hun er 7 år, både til hygiene og andre ting. Er en utfordring for jeg ser at jenta trenger å bli guidet.

Anonymkode: 4de86...409

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, sstinemor skrev:

Hørtes rart ut. Få far til å bli strengere på det. Sånn kan verken hun eller de rundt henne ha det. Rutiner må inn. Kan tenkes man blir upopulær blant jentene om man går rundt å lukter. Kanskje du kan fortelle henne om hvordan sopp i underlivet kan forekomme. Da tror jeg trusene vil skiftes oftere:) Dere kan jo ta henne med ut på shopping f.eks. La henne velge seg ut noen klær. Kanskje hun da vil skifte klærne sine oftere uten at dere trenger påpeke noe. Kanskje kjøpe noen gode hårkurer og kroppskrubber hun kan ha i dusjen?

Hvis en person allerede sliter med å lide seg gjennom en normal dusj for å bli ren, at det er et pes å vaske seg, så er det siste de ønsker enda flere ting som tar tid og skal utføres i dusjen, skulle jeg tro!

Hårkur = tar masse tid, og er masse pes å skylle ut. Kroppskrubb (om du mener peeling) er bare masse jobb, og man kan fint gå et helt liv med nydelig hud uten en eneste omgang peeling. En  fjortenåring har sikkert nydelig, ung og glatt hud fra før, trenger ikke pådyttes enda et "skjønnhetsprodukt" som bare er tull.

Anonymkode: 30215...b7a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke du virker hysterisk. Trodde jenter på den alderen var nøye med sånt. Men hvordan har det vært tidligere i oppveksten da foreldrene hadde ansvar. Her er det en del av barnas rutiner allerede at truse byttes hver dag, så tenker kanskje foreldre her har vært litt sløve i tidligere alder?

Syns du har fått mange gode forslag til å ta det opp.

Anonymkode: 1a032...3f2

Vet ikke hvordan det har vært før. Far og tenåringssønn (hennes bror) skifter undertøy og sokker daglig. Aldri opplevd eller tenkt tanken på at de er uhygienisk. 

Jenta derimot, blir bare verre jo eldre hun blir. Mer svette, mens og mer synlig at hun har utfordringer. 

Anonymkode: 4de86...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en storfamilie med 2 barn som ikke er mine, og 2 egne. Våre barn har vokst opp med ulik standard for hygiene og det finnes sikkert ikke en mal for slikt, men nå begynner forskjellene å bli store. Jeg er åpen for at jeg pirkete, men vil høre hva andre mener. Har også fått gode råd her før om andre ting så forsøker igjen. Tips mottas gjerne. 

Hoved utfordringen er hos hans den yngste som er jente. Hun er over 14 år, fått mens og blitt tenåring på alle måter. Ved ferier/fri kan det gå 4-5 dager uten at hun dusjer/skifter undertøy. Er det trening skifter hun undertøy men ikke ellers. Max 3 truser skiftes på ei god uke. Jeg kaster stadig truser fordi de ikke blir rene i vask. Hun vasker håret 1 gang i uka etter påtrykk. Klær - hun kan bruke samme t-shirt og genser i 3 dager. Legge det på gulvet, bruke en annen et par dager for så å ta det på igjen.

Far har tatt det opp flere ganger med henne og snakket med hennes mor som ikke ser problemet.  Jeg kan komme med noen hint, men må være forsiktig fordi det skal veldig lite til før det blir surt. Det har ikke blitt bedre bare verre den siste tiden.

Mine barn skifter undertøy hver dag. Dusjer kropp og hår minst 5 ganger pr uke og følger opp dette selv. Klær går til vask etter bruk og det er ingen issues rundt dette.

Er jeg for «nøye»? 

 

Anonymkode: 4de86...409

Du er ikke hysterisk, har selv tenåringsjenter på 16 og 18, her dusjes det stort sett hver dag, klær som truse, sokker, og genser inntil kropp skiftes daglig, truse gjerne 2 ganger siden de bruker string truse og det sover de ikke med. Det blir mye klesvask, veldig mye håndklær siden de vaskes etter bruk hver gang. Men heller det . Og jenter i den alderen er ikke greie, og det er klart hun blir skitten og det vil lukte uvasket kropp. Sokker og undertøy er et minimum at skiftes hver dag . 

Anonymkode: 93dde...221

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun det bra ellers? Hvis hun feks er deprimert kan det gjøre at hygiene blir bortprioritert. Eller om hun kan ha vært utsatt for noe? En 14-årig jente er som regel kommet over «dusjevegring» og blitt mer opptatt av hygiene enn dette. Tenker at hun bør få noen utenom familien å snakke med.. 

Jeg hadde vært bekymret.

Noen hun har tillit til bør snakke med henne om det.

Anonymkode: 64b25...0a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...