Gå til innhold

Hvordan kan så mange leve av å være såkalt «influencer»?


NBA

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Jeg gidder ikke bry meg sånn, folk får livnære seg av det de vil, men det er bare et spørsmål som har slått meg litt...sosiale medier har makt over bloggerne.

Jeg leser ikke bloggene og følger ikke disse folkene, men det er krise med hvilken makt disse personene har over barn og unge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det en usikker "jobb". En dag tar det slutt. Får jo håpe flere av de har noe og falle tilbake på. Når jeg ser pengebruken til noen av de så vil de nok komme ned på jorden en dag når inntekten ikke er så høy. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mokkilokki skrev:

For det første er det en usikker "jobb". En dag tar det slutt. Får jo håpe flere av de har noe og falle tilbake på. Når jeg ser pengebruken til noen av de så vil de nok komme ned på jorden en dag når inntekten ikke er så høy. 

Men nå er det jo ikke nok jobber til folk i samfunnet da. Nok er det kanskje, men nedbemanning er det som gjelder og alt skal spares og skal ha minst mulig ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NBA skrev:

Skal jeg se på nye øyne med det å ta botox, prioritere likes, forfekte en falsk livsstil osv?

En interiørblogg er en ting. Disse som forfekter falske livsstiler, der alt virker perfekt utad, mens trynet, puppene og rævva er fylt med botox, restylane og silikon, samtidig som de klager over hvor «syke» de er, bare for å få likes, er direkte helseskadelig at barn og unge er lesere og følgere av.

Barn og unge er helt ukritiske. De er oppvokst i den tro at alt på Insta, Snap osv er ekte, fordi det er bobla de lever i.

Samtidig er det helt krise at folk er lidenskapelig opptatt av bloggere, og gir katta i politikk, samfunnsdebatt, utdanning, miljø etc.

Det er ikke det som er poenget i HI. Poenget er hvordan de kan leve av det. Det du ramser opp her er et helt annet tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, BiancaWhite skrev:

Hva skjer dersom, sånn plutselig, at ingen leser bloggen ders? 😛 jeg tror dette yrket er veldig himmel-helvete. Interessen er der nå, men så må man stadig finne noe nytt for å holde interessen. Slik er det jo i Hollywood og...plutselig kommer nye kjendiser på banen og "du" blir glemt. Tror det fører til en del, psykisk? 

Jeg gidder ikke bry meg sånn, folk får livnære seg av det de vil, men det er bare et spørsmål som har slått meg litt...sosiale medier har makt over bloggerne.

Jeg tror det må være mye stress. Stress i den forstand at de antageligvis er helt opphengt i lesertall (som de er avhengige av)  -  og antageligvis får de en form for angst hvis de "styrter" nedover listene. De gjør `hva som helst`for å holde seg aktuelle. 

Privatliv er iboende viktig for oss mennesker. Det å gi helt avkall på det og kun leve foran og bak et kamera og dele alt med alle - Nei, overhodet ikke bra. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde igjennom snapstories og plutselig kom jeg inn på storyen til en av norges mer profilerte "influencere, om det er det hun er. Hun holdt på å bygge/pusse opp og hadde noen videoer om badet sitt og leverandøren (merket med Annonse/samarbeid)

Jeg misliker ikke henne på noe vis, men fikk en veldig usmak av hele seansen. Det føltes virkelig som "jeg er pen, derfor får jeg ting gratis" (hun har sikkert ikke fått ting gratis her, men hun har nok fått en god deal).Litt flashbacks til typen jenter som (tror de) kan smile og blunke seg gjennom livet.

Det ligger vel et "gjensidig forretningsmessig forhold" i bunn her, (les:reklame), men for meg er ikke et slikt klipp noe som får meg til å ville velge en bestemt rørlegger, skjønner ikke at det gjelder andre heller. Det hele (blogg/influencer) virker for meg som en kanal hvor man får forsterket effekten av å seile gjennom livet på et pent utseeende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
8 timer siden, ekkoet skrev:

Jeg bladde igjennom snapstories og plutselig kom jeg inn på storyen til en av norges mer profilerte "influencere, om det er det hun er. Hun holdt på å bygge/pusse opp og hadde noen videoer om badet sitt og leverandøren (merket med Annonse/samarbeid)

Jeg misliker ikke henne på noe vis, men fikk en veldig usmak av hele seansen. Det føltes virkelig som "jeg er pen, derfor får jeg ting gratis" (hun har sikkert ikke fått ting gratis her, men hun har nok fått en god deal).Litt flashbacks til typen jenter som (tror de) kan smile og blunke seg gjennom livet.

Det ligger vel et "gjensidig forretningsmessig forhold" i bunn her, (les:reklame), men for meg er ikke et slikt klipp noe som får meg til å ville velge en bestemt rørlegger, skjønner ikke at det gjelder andre heller. Det hele (blogg/influencer) virker for meg som en kanal hvor man får forsterket effekten av å seile gjennom livet på et pent utseeende.

Nja, er ikke sikker på om hypotesen din holder vann, men samtidig er det en sammenheng. Hoveddelen av annonsørmarkedet hos influencere er jo produkter som skal forbedre ditt ytre, så derav får du ikke suksess dersom du ikke er «pen». Ingen vil kjøpe produkter dersom de frontes av en influencer som er gjennomsnittlig pen. Det er jo ideen om at du kam bli som vedkommende som selges inn. Og når du da har fått lesere så vil jo annonsører fristes av leserskaren. Og da får du slike tilstander som du beskriver. 

Noen har jo rent humoristisk kalt influencere for «luksustiggere».

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 21.40, Løvinnens skrev:

Det er ikke det som er poenget i HI. Poenget er hvordan de kan leve av det. Det du ramser opp her er et helt annet tema.

Vel, de aller fleste av «influencerne» som lever av det, er sminkedukker med dårlige idealer. Så nei, det er ikke er helt annet tema. Jeg har tross alt laget HI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dn.no/markedsforing/united-influencers-norway/anti-brandpeople/maria-aas-eng/i-2014-visste-ingen-hva-influensere-var-na-omsetter-bransjen-for-millioner/2-1-655398      Jeg setter stor pris på om noen kan forklare meg denne artikkelen. Hvordan kan annonsering med influncere være tingen, når det er så mange av de som har mistet 1-1,5 million i annonseinntekter siste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Heidegger skrev:

Det er jo bare å se på interessen her inne. Noen henger her 24/7. Kritiserer samtidig som klikk genereres. 

Enig. Har tittet litt i trådene om AB, CBE osv., herrejesus hvor mye folk skal legge seg opp i livet til folk, og gidde og bry seg med hva noen randoms spiser, har på seg og drar på betalt ferie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.8.2019 den 12.14, NBA skrev:

Enig. Har tittet litt i trådene om AB, CBE osv., herrejesus hvor mye folk skal legge seg opp i livet til folk, og gidde og bry seg med hva noen randoms spiser, har på seg og drar på betalt ferie.

Jeg tolker de som henger på de trådene som en annen versjon av det du her i tråden; det er misnøye og irritasjon og de tar det ut i de trådene. Samtidig klikker de seg jo inn på bloggene og gir dermed økte annonse-inntekter til bloggerne.

Det er jo blitt et enormt skifte i annonsør- og reklame markedet etter bloggernes inntog. Før var det gjennom blader og magasiner det ble ført reklame, mens nå kan «hvem som helst» lage seg en blogg og bli «influencer». Og SoMe har tatt over fra magasinbransjen, hvor man ofte måtte ha en viss bakgrunn innenfor journalistikk og mote-bransjen. Det journalistiske er blitt totalt utvannet og forenklet, noe som gjør at f.eks jeg som var ung før dette skjedde ikke finner noe av disse intetsigende bloggene som reklamerer for selvbruningsorodukter og tannbleking interessante. Får dog inspirasjon fra disse jentene som har en viss bakgrunn innen motebransjen, både her i landet og utenlands.

Merker det er et skille mellom de «vanlige» bloggerne og de som får A-sponsede produkter som er de mer eksklusive merkene. Men uansett hvor de er i «hierarkiet» så går det tydeligvis an å tjene gode penger så lenge en har nok følgere og lesere. «Å ville bli youtuber» er noe mange unge ønsker seg, det er jo en enkel, morsom jobb. Alle de som prøver lykkes da ikke, men det er altså blitt en mulig «karrierevei».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.9.2019 den 10.05, Hedersbrukeren skrev:

Det er da ikke mange som lever av dette :)

Nei, flere og flere må gi opp - Anne Brith Davidsen har jo feks lagt ned bloggen sin i løpet av året. Det er godt at markedets og forbrukernes signaler om hva slags medier man ikke ønsker eller trenger begynner å gi resultater.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 10.41, Aricia skrev:

 Det er godt at markedets og forbrukernes signaler om hva slags medier man ikke ønsker eller trenger begynner å gi resultater.

Haha :) 

Det er vel bl.a. slike «kampanjer» som gir oppmerksomhet og dermed næring til disse personene. Noen orker kanskje ikke stå i hetsen, for de som gjør det, så går ikke inntektene akkurat ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillesnøfnugg
6 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Haha :) 

Det er vel bl.a. slike «kampanjer» som gir oppmerksomhet og dermed næring til disse personene. Noen orker kanskje ikke stå i hetsen, for de som gjør det, så går ikke inntektene akkurat ned :)

Kilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Kilder? 

Kilder på at bl.a. oppmerksomheten her inne genererer økt oppmerksomhet til bloggene? Go figure :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
På 11.9.2019 den 14.34, Hedersbrukeren skrev:

Kilder på at bl.a. oppmerksomheten her inne genererer økt oppmerksomhet til bloggene? Go figure :)

"Det er vel bl.a. slike «kampanjer» som gir oppmerksomhet og dermed næring til disse personene. Noen orker kanskje ikke stå i hetsen, for de som gjør det, så går ikke inntektene akkurat ned :)" Har du kilde på at 'inntektene ikke går ned"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

"Det er vel bl.a. slike «kampanjer» som gir oppmerksomhet og dermed næring til disse personene. Noen orker kanskje ikke stå i hetsen, for de som gjør det, så går ikke inntektene akkurat ned :)" Har du kilde på at 'inntektene ikke går ned"?

At inntektene ikke går ned av omfattende skriverier om bloggen her inne? Man kunne sikkert vist til de siste års ligningstall, jo mer oppmerksomhet her inne, jo høyere inntekt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...