Gå til innhold

Den store løpetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En diskusjonstråd for alle oss som løper, både de som stiller til start i kortere eller lengere løp og de som løper i skog og fjell uten å konkurrere. 
Det overhode ingen krav til at man må løpe i en hvis fart eller en spesifikk distanse. 
Løping er løping, om det er 1 kilometer eller ett ultraløp på over 50k. 
Her kan det diskuteres alt fra kommende løp, valg av sko, terreng, treningstanker, hverdagskabalen med løping, hvordan spise nok i lenger løp osv osv. 

Løper du? 
Hvor mye og hvilke mål har du? 
Hvordan begynte du og hva gir det deg?

Fyr løs med løpeprat 😄 

Anonymkode: 3ad6d...0ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig tema! Jeg sliter med løping nå, har løpt lite i ferien, og trenger å komme tilbake! Hadde en løpetur i dag og den var tung! 

Lurer litt på hvordan jeg skal trene denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal etter planen løpe halvmaraton i begynnelsen av september, har fått inn altfor lite trening, men skal vel alltids klare å komme meg igjennom. Året startet så bra med rolig og jevn opptrening, men så falt jeg totalt av lasset en måned. Skal prøve å ikke tenke at jeg skal ta igjen det nå, for jeg vet jo at det ikke går, og bare komme meg gjennom. 

Så skal jeg løpe kort og lystbetont videre utover høsten, slik at jeg slipper å starte på nytt i januar nok en gang :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt i "alle" år. 4-6 ganger i uka, i kupert terreng, ofte 400 høydemeter på en tur. 

Jeg løper fordi det gir meg en god følelse i kroppen. Jeg merker det på humøret om jeg ikke løper. En bonus er jo også at kroppen holder seg stram og fin selv om jeg er nesten 40, og at jeg kan spise som jeg vil, når jeg vil. 

Jeg løper også hver morgen på ferie, men da korte turer. Fordi jeg føler meg råtten i hele kroppen om jeg ikke svetter litt i løpet av en dag når det er mye god mat og vin. 

Jeg har lekt med tanken på å finne meg et mål, løpe et løp. Men slått det fra meg. Da løping for meg er lystbetont og glede, og jeg ikke ønsker å gjøre det til tvang og regler, om hyppighet, intensivitet og kosthold. 

Anonymkode: 951fd...610

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ild skrev:

Så koselig tema! Jeg sliter med løping nå, har løpt lite i ferien, og trenger å komme tilbake! Hadde en løpetur i dag og den var tung! 

Lurer litt på hvordan jeg skal trene denne uka.

Det kommer litt ann på hva målet ditt er :)
Dersom du har vært en lenger tid uten løping så begynn i det minste pent og rolig slik at du ikke skader deg. 
 

 

2 timer siden, Wolfmoon skrev:

Jeg skal etter planen løpe halvmaraton i begynnelsen av september, har fått inn altfor lite trening, men skal vel alltids klare å komme meg igjennom. Året startet så bra med rolig og jevn opptrening, men så falt jeg totalt av lasset en måned. Skal prøve å ikke tenke at jeg skal ta igjen det nå, for jeg vet jo at det ikke går, og bare komme meg gjennom. 

Så skal jeg løpe kort og lystbetont videre utover høsten, slik at jeg slipper å starte på nytt i januar nok en gang :P

God plan 😄 
Det viktigste er tros alt at treningen skal være kjekk og gøy. 
Jeg hadde tidligere mål om 1 kilometer om dagen :P  Da kom jeg meg alltid ut, for 1 kilometer er jo "ingenting"

.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har løpt i "alle" år. 4-6 ganger i uka, i kupert terreng, ofte 400 høydemeter på en tur. 

Jeg løper fordi det gir meg en god følelse i kroppen. Jeg merker det på humøret om jeg ikke løper. En bonus er jo også at kroppen holder seg stram og fin selv om jeg er nesten 40, og at jeg kan spise som jeg vil, når jeg vil. 

Jeg løper også hver morgen på ferie, men da korte turer. Fordi jeg føler meg råtten i hele kroppen om jeg ikke svetter litt i løpet av en dag når det er mye god mat og vin. 

Jeg har lekt med tanken på å finne meg et mål, løpe et løp. Men slått det fra meg. Da løping for meg er lystbetont og glede, og jeg ikke ønsker å gjøre det til tvang og regler, om hyppighet, intensivitet og kosthold. 

Anonymkode: 951fd...610

herlig, da er det jo egentlig akkurat slik det skal være: en livsstil! :)

Jeg anbefaler løp på det sterkeste, det er så motiverende og gøy 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg virkelig klart det helt store! 
Har løpt mye mengde denne helgen, det vil si at jeg nok har nærmet meg 100k fra fredag morgen til i går kveld.
Ikke en ukjent mengde i bunn og grunn, men da gjerne over ca 6-7 dager og ikke 3 dager. 
Jeg holdt også ett relativt høyt tempo i forhold til hva jeg pleier på så lange turer fordi førmen kjentes utrolig bra ut (i går ble det 48k) men kjente plutselig da det var 9k igjen at det var en ganske intens smerte i leggen. 
Roet tempo og gikk i oppover og nedoverbakkene. Smertene bare tiltok og på slutten klarte jeg knapt å sette foten i bakken. 
Rett ved huset sklei jeg og slo beinet hardt i en stein, rett ved der det fra før var vondt. 
Jeg har aldri hatt problemer med smerter i leggene så dette var helt ukjent for meg. 
Tenkte at det antagelig kun var litt irriterte beinhinner,og la me i badekaret i varmt vann da jeg kom hjem, i håp om at varmt vann ville gi økt blodsirkulasjon til litt trøtte bein. 
Etter 15 minutter måtte jeg bare stå opp, da var det så vondt at jeg var kvalm, og helt umulig å trå på foten. 
La meg i sengen med beinet hevet,ispose og støttebandasje. 
Smertene fortsatte og tiltok ytteligere. 
Det hele endte med en legevaktstur, en skikkelig dose sterke smertestillende og beskjed om mulig brudd i febula og brist i tibia -.- 
Nå skal jeg straks inn til ny undersøkelse og videre i MR. 
En ting er sikkert, dette er VONDT. 
Nå er jeg så irritert og oppgitt over at jeg antagelig må sette løpingen på pause i lenger tid at jeg har ikke ord. 

Jeg hadde plan om ett ultraløp nå i høst, og neste på planen tidlig vår 2020, det kan jeg nok se langt etter akkurat nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vanlige løpeuker forandrer seg litt i perioder, nå hadde jeg en periode jeg likte veldig bra før ferien som jeg skal inn i igjen. Da ser uka sånn ut:

*En intervalltrening

*En langtur

*To rolige korte turer 

*En 10 km 

Nå er det langturen som er pain!

Denne uka blir sånn:

Tirsdag: 5km

Onsdag: intervall

Torsdag: 5km

Fredag: 10 km

Søndag: langtur

 

I ferien har jeg løpt 5 km ca hver dag, så beina/skader er jeg ikke redd for. Men trenger å få bedre sammenhengende lengre turer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ild skrev:

Mine vanlige løpeuker forandrer seg litt i perioder, nå hadde jeg en periode jeg likte veldig bra før ferien som jeg skal inn i igjen. Da ser uka sånn ut:

*En intervalltrening

*En langtur

*To rolige korte turer 

*En 10 km 

Nå er det langturen som er pain!

Denne uka blir sånn:

Tirsdag: 5km

Onsdag: intervall

Torsdag: 5km

Fredag: 10 km

Søndag: langtur

 

I ferien har jeg løpt 5 km ca hver dag, så beina/skader er jeg ikke redd for. Men trenger å få bedre sammenhengende lengre turer.

Så flink du er :)
Hva er målet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fru.Smae skrev:

Så flink du er :)
Hva er målet ditt? :)

Jeg håper å få en fin Oslo halvmaraton 👍 ellers så liker jeg bare følelsen av å løpe + å trene med venner

Å melde meg på et løp gjør at jeg holder bena i gang. Men egentlig liker jeg aller best å løpe ute om vinteren før jobb 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper ca 3 ggr i uka, da 8-12km, helst i terreng eller grus, oftest en kombinasjon. Løper en del på mølle om vinteren, eller ved dårlig vær. Favoritt treningsform har vært, og er nok fortsatt styrke, men har etterhvert blitt mer og mer glad i løping. Har ingen konkurranseambisjoner. Løper med Hoka clifton.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å løpe! :) Jeg er ikke så rask, men det gir meg glede og litt alenetid :) Har deltatt i mange løp, det synes jeg er gøy. Jeg løper også en type "karusell-løp" som arrangeres på hjemstedet mitt annenhver uke.

Har vært litt lat i sommer... Men begynt å tatt litt tak nå. Løping er noe jeg ikke syntes var noe gøy tidligere i livet, men som jeg oppdaget etter jeg var blitt 30. 

Fint med en slik tråd! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra tråd!:danse:

Jeg elsker å løpe (jogge), men har dessverre måtte legge det på hylla i sommer, grunnet diverse skader. Har trent alternativt, hvilket har vært veldig gøy, men jeg gleder meg til å kunne begynne å løpe igjen! Jeg merker mindre og mindre til skadene, og tenker nå i første omgang å begynne å gå mer, før jeg forhåpentligvis kan starte (veldig forsiktig) med løping igjen om noen uker. Drømmen er å kunne løpe litt i den vakre naturen når høsten kommer😍

Jeg begynte med løping for ca 6 år siden, og har løpt ca 40-60 km/mnd siden. Skulle gjerne løpt mer, men hver gang jeg forsøker blir jeg skadet, selv om jeg følger "10%-prinsippet". Denne siste gangen lærte jeg imidlertid at også intensitet spiller inn, ikke bare volum. Har deltatt i ett løp og synes det var gøy, men tror ikke det blir flere i nærmeste fremtid, da jeg ikke ser ut til å kunne trene nok uten å bli skadet. Kanskje om noen år! Løping gir meg ro, perspektiv, jeg føler meg fri og jeg setter pris på helsegevinstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løper 2-5 ganger i uken, alt etter hvor travel jeg er ellers og klarer å få det til. Men har ikke gått mer enn en uke uten løping på 5 år.  Som regel blir det 30-50 km i uken. 

Har løpt 3 halvmaraton og en rekke kortere løp, men tror jeg er ferdig med å konkurrere. Grunnen er at jeg blir så opphengt i tider og prestasjon, og før alle løp har jeg fått vondter og skader. Når jeg ikke konkurrerer så tar jeg fri noen dager med en gang noe skurrer litt i kroppen. Det klarer jeg ikke når jeg vet at jeg har et løp og en plan å holde meg til. Men vi får se. Hadde vært kult å løpe helmaraton også...

Jeg løper fordi det gir meg masse overskudd og hjelper så mye mentalt. En lang tur i naturen er terapi for meg, spesielt på vår/sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snabeltann skrev:

 det gir meg glede og litt alenetid 

 

Er så enig! Løping er en herlig form for alenetid! Spesielt i ferier og når vi har mye besøk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping er rett og slett ren terapi. Jeg elsker det og setter utrolig stor pris på de gangene hvor jeg kan få med meg soloppgang eller solnedgang, det er noe helt spesielt med å løpe i slike omgivelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker å løpe, helst hver dag. Har holdt på med det i rundt 5 år. Løper vanligvis ikke så langt, ca. 5-6 km, men trives med det. Har ikke kunnet løpe på flere måneder av årsaker ikke relatert til løping, men gleder meg veldig til å starte opp igjen i løpet av høsten. Er veldig glad i følelsen av å være trent og nydusjet for kvelden. Tar gjerne med meg et av barna i løpevogn. Deltar på 10 km løp 2-3 ganger i året, gjerne sentrumsløpet og 10 for Grete eller lignende. 

Anonymkode: 19a55...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker også å løpe, men hater å konkurrere. Jeg drev med organisert idrett i barn- og ungdommen, og ble helt allergisk mot stevner og konkurranser da. Jeg har løpt helt siden jeg sluttet med den organiserte idretten i slutten av tenårene/starten av tjueårene; er midt i tredveårene nå. Jeg har imidlertid ikke konkurrert før jeg ble overtalt til å melde meg på en tikilometer nå i vår. Jeg hatet det fremdeles: For noen nerver! Hvorfor blir jeg så nervøs når jeg egentlig ikke bryr meg? Det er visst vanskelig å overtale konkurranseinnstinktet om akkurat dét! Løpet gikk ikke så verst, men konklusjonen min er at jeg fortsetter å løpe fordi jeg liker det, ikke fordi jeg vil delta i løp. Om jeg skulle løpe en PR og den kun registreres på Garmin-klokka (for data elsker jeg, og klokka er obligatorisk om jeg løper ute) istedenfor i offisielle løp, plager det meg ikke nevneverdig.

Stort sett løper jeg 3-5 ganger i uka, 30-50 km i uka (så kan man gjette omtrent hvor langt jeg pleier å løpe).

(Jeg morer meg forresten litt over at ALLE får medalje når de har deltatt i løp som voksne. Da jeg var barn var det bare de tre beste som ble premiert :ler: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin tråd:)

Jeg begynte å løpe I 2015, startet med å komme meg 2-3 km framover I en slags goggestil. Det var helt jævlig! I dag ligger jeg på alt mellom 70-90 km en normal uke, noen litt lavere noen litt høyere. Om vinteren prøver jeg også å gå ned litt på km og heller få inn litt styrke I tillegg, variere litt for å ikke gå lei. 

Har økt mengden sakte men sikkert, og har deltatt I mange løp, alt fra 5 km til 60 km. Jeg har blitt kjent med flere folk gjennom løp og sosiale medier. Veldig gøy å treffe igjen kjente på løp, slå av en prat på startstreken og kanskje møtes etterpå. 

Jeg har flyttet løpingen mer og mer opp I marka, liker veldig godt å løpe på sti. Det gir meg en ro innvendig, og det er ingenting som å komme over tregrensen og se utover fjell, skog og daler. Helt magisk! Der slipper jeg å tenke på fart og prestasjoner, som kan stresse meg veldig før et asfaltløp. Helt ulogisk egentlig, siden jeg aldri er blant de beste uansett… Men blir så nervøs hver gang! 

Jeg har fått et helt nytt liv pga løpingen, livstilen er totalt forandret, og jeg er I godt voksen alder I mitt livs form. 

Har blitt en skikkelig løpenerd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Møretausa skrev:

For en fin tråd:)

Jeg begynte å løpe I 2015, startet med å komme meg 2-3 km framover I en slags goggestil. Det var helt jævlig! I dag ligger jeg på alt mellom 70-90 km en normal uke, noen litt lavere noen litt høyere. Om vinteren prøver jeg også å gå ned litt på km og heller få inn litt styrke I tillegg, variere litt for å ikke gå lei. 

Har økt mengden sakte men sikkert, og har deltatt I mange løp, alt fra 5 km til 60 km. Jeg har blitt kjent med flere folk gjennom løp og sosiale medier. Veldig gøy å treffe igjen kjente på løp, slå av en prat på startstreken og kanskje møtes etterpå. 

Jeg har flyttet løpingen mer og mer opp I marka, liker veldig godt å løpe på sti. Det gir meg en ro innvendig, og det er ingenting som å komme over tregrensen og se utover fjell, skog og daler. Helt magisk! Der slipper jeg å tenke på fart og prestasjoner, som kan stresse meg veldig før et asfaltløp. Helt ulogisk egentlig, siden jeg aldri er blant de beste uansett… Men blir så nervøs hver gang! 

Jeg har fått et helt nytt liv pga løpingen, livstilen er totalt forandret, og jeg er I godt voksen alder I mitt livs form. 

Har blitt en skikkelig løpenerd:)

Så gøy at vi er flere som løper ultra 😄 
Jeg beynte å trene meg opp i fjor, da løp jeg fint 12-13 km og ble mer og mer glad i de rolige og lange øktene. 
Satt meg som mål og gradvis trene meg opp til ultradistanse og starte i ultraløp i 2019. 
Brukt ett år på opptrening og tatt det veldig sakte men sikkert. 

Nå var endelig kroppen skikkelig bra, og distanser på over 40k var ikke noe problem, så klarer jeg altså å falle og få ett brudd i leggen 😮
Får ikke lov å løpe på 8 uker! 
Om 1,5 uke får jeg begynne alternativt med sykling og roing, det gleder jeg meg til. 
Vil IKKE miste alt jeg har lagt ned av arbeid og trening. 
Har du noe erfaring med å trene alternativt i så mange uker? 
Hvordan legger du opp treningsuken din? Jeg løper ca like mye som deg gjennom en uke og syns ofte det er vanskelig å få kabalen til å gå opp på de lengste turene med tanke på familie og min veldig typiske dårlige samvittighet om jeg er mange timer borte, selv om mannen sier det er ok:P 
Jeg har løst det emd å stå opp tidlig i helgene, lage klar frokost og koke kaffe, dekke på bordet og gjøre alt klar, så løper jeg i 3-4 timer og kommer hjem i "normal" frokosttid sånn i 10 tiden. 
Da får jeg både løpt en god økt og vært med på helgefrokost med resten av gjengen. 
Før lengere løp så er det forståelse for at det går mer tid, da kan jeg fint løpe både 6 og 7 timer. 

Litt kjekt å høre fra andre og hvordan de legger opp treningen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...