Gå til innhold

5:2 diskusjonstråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd hvor vi kan diskutere 5:2 på generelt grunnlag :)
Virker som mange er engasjert i denne livsstilen! 

Fyr løs :) 

Anonymkode: 4172f...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker å kombinerer 5:2 med 16:8. Første fastedag på tirsdag. Blir spennende. Er vandt med 16:8 fra før, men håper dette kan gi litt ekstra boost :) Jeg elsker hvertfall 16:8. Hater småspising, for da blir jeg så sulten og ustabilt blodsukker hele tiden. Dette forsvant med 16:8. Måtte bare holde ut litt i starten med sultfølelsen.

Anonymkode: 3cdd8...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å kombinerer 5:2 med 16:8. Første fastedag på tirsdag. Blir spennende. Er vandt med 16:8 fra før, men håper dette kan gi litt ekstra boost :) Jeg elsker hvertfall 16:8. Hater småspising, for da blir jeg så sulten og ustabilt blodsukker hele tiden. Dette forsvant med 16:8. Måtte bare holde ut litt i starten med sultfølelsen.

Anonymkode: 3cdd8...280

Jeg gjør akkurat det samme :)
Altså, kombinerer disse to! 
Veldig fornøyd med alt det har medført med tanke på mye mer stabilt stemningsleie, mer energi og indre ro for å nevne noe. 
Jeg er ikke tvil om at dette er den rette måten for meg å spise på. 
Jeg trener veldig mye (løper ultraløp så jeg løper 7-8 timer i uka utenom konkurranse og da som oftes fordelt på kun 2-3 ganger i uken. I tillegg kommer en langintervalløkt og 4 økter med styrketrening. I oppkjøring til konkurranse kan jeg løpe rundt 14-16 timer i uka) 
Jeg bruker ikke 5:2 for å gå ned i vekt,så jeg må passe veldig godt på å spise nok (og riktig) på spisedagene. 
Jeg følger 16:8 på spisedagene så det blir 3 STORE måltid :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på 5:2 i 2 uker nå og føler meg allerede mer energisk. Kroppen har også strammet seg opp og magen er allerede flatere 😍. Kommer til å fortsette på 5:2.

Anonymkode: e8280...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på 5:2 i 2 uker nå og føler meg allerede mer energisk. Kroppen har også strammet seg opp og magen er allerede flatere 😍. Kommer til å fortsette på 5:2.

Anonymkode: e8280...07a

Så bra 😄 
Hvordan spiser du de 5 dagene med normalt måltidsmønster? :)

Er målet vektnedgang eller er dette en livsstil du generelt trives godt med? (jeg er i sistnevnte kategori) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 12.15, fru.Smae skrev:

Så bra 😄 
Hvordan spiser du de 5 dagene med normalt måltidsmønster? :)

Er målet vektnedgang eller er dette en livsstil du generelt trives godt med? (jeg er i sistnevnte kategori) :)

Jeg spiser generelt enkelt i hverdagen (typ knekkebrød og egg til lunsj), så middag, som egentlig kan være hva som helst (jeg begrenser meg ikke på hva jeg kan spise, men jeg er noe forsiktig med for mye carbs), også spiser jeg et par knekkebrød med godt pålegg til kvelds - tror jeg ligger på rundt 1600-1700 kcal i hverdagen. Det er mer enn nok for meg. Jeg er 164 cm høy. 

I helgene så blir det ofte vin og annet godt og kan godt bli over 2500-3000 kcal på en lørdag 😋. Jeg generelt en livsnyter og elsker god mat og vin, så jeg har forstått om hvis jeg ønsker å fortsette slik, så må jeg faktisk begrense meg noe i hverdagen, slik at jeg kan nyte å spise hva jeg vil helgene. Når det gjelder vektnedgang så hadde jeg kun et ønske om å gå ned typ 3 kilo, altså ikke veldig mye, og det har jeg allerede gått ned på disse få ukene. Hvis jeg går ned litt til så er det bare en bonus, men siden jeg er normalvektig så er det bare snakk om å holde en slank og sunn figur i lengden. Så det handler mer om vedlikehold av kroppen for meg fremover :).

Anonymkode: e8280...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i gang med 5:2 noen uker, og er veldig fornøyd! Ønsker å gå ned ca 10 kg, og tror dette kan hjelpe meg på vei. Tåler å være litt sulten to dager i uken, i motsetning til hver dag som jeg ville vært med generell lavkalorikur. I tillegg er det lett å tilrettelegge i hverdagen. 

Jeg spiser «vanlig» mat på spisedagene, men forsøker å kutte litt karbohydrater akkurat nå når jeg skal ned i vekt. 

Ser for meg at dette er en grei måte å holde vekten på videre også, da jeg som brukeren over her, også liker å kose meg med god mat og vin i helgene..😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips for å holde sulten unna på fastedagene? mitt tips er at jeg gjerne drikker en kopp buljong. Holder sulten unna! 

Anonymkode: e8280...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tips for å holde sulten unna på fastedagene? mitt tips er at jeg gjerne drikker en kopp buljong. Holder sulten unna! 

Anonymkode: e8280...07a

Jeg blir mest sulten på ettermiddag/kveld, så prøver å spise middagen litt senere, og så drikker jeg vann og kaffe for å fylle opp litt.. men er fortsatt kjempesulten, så tanken på frokost i morgen får meg til å holde ut. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tips for å holde sulten unna på fastedagene? mitt tips er at jeg gjerne drikker en kopp buljong. Holder sulten unna! 

Anonymkode: e8280...07a

jeg drikker mye hjemmelaget te (ingefær og sitron som trekker en stund i varmt vann) og har nok hvertfall 3 kopper med dette (en kopp er 4 dl) daglig på fastedagene. 
I tillegg drikker jeg minimum 3 liter vann. Blander noe av det ut med sukkerfri saft. 
Buljong er også ett godt alternativ,som også smaker godt. 

Når jeg står opp tar jeg som regel ett stort glass vann (7-8 dl) og 2 kopper svart kaffe. Da er jeg ikke særlig sulten før det har gått noen timer. 
Passer på å drikke ofte gjennom dagen. 
Har også testet litt forskjellig når det kommer til mat på fastedagene. 
Sist spiste jeg ett kaloririkt middagsmåltid og ett lite måltid, det fungerte egentlig fint, men jeg lurer på om jeg skulle delt det opp litt mer slik at jeg kan ha en pose og to med "rett i koppen" suppe gjennom dagen i tillegg til gjerne to måltider med knekkebrød og magert pålegg, enda mer grønnsaker osv. 
Skal ha fastedag i dag så da tester jeg litt med magre alternativer og flere måltider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det «om å gjøre» å spise normalt med kcal de dagene man ikke faster?

Merker at jeg ikke er så sulten nå lenger på de vanlige dagene, men kan selvsagt spise 2000 kcal hvis det er viktig. Vil ikke risikere nedsatt forbrenning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man drikke Pepsi Max de dagene man faster?

Anonymkode: 41f50...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nixnick skrev:

Er det «om å gjøre» å spise normalt med kcal de dagene man ikke faster?

Merker at jeg ikke er så sulten nå lenger på de vanlige dagene, men kan selvsagt spise 2000 kcal hvis det er viktig. Vil ikke risikere nedsatt forbrenning.. 

Du bør spise normalt på spisedagene, ja. Det vil si sunne og gode alternativer og normale måltidsporsjoner. 
Det kommer også an på om du vil mer ned i vekt, være stabil i vekt eller gå opp i vekt. 
Det er jo i bunn og grunn slik at dersom ditt vedlikehold er 2000 kcal om dagen og du spiser dette de 5 dagene du har spisedager så vil du gå ned i vekt, fordi du totalt sett blir liggende under 2000 kcal med disse to fastedagene dine. 
Så dersom vedlikeholdet ditt er på 2000 og du ikke vil ned noe mer, så bør du ligge på noen hundre kcal høyere på spisedagene for å beholde vekten. 
 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man drikke Pepsi Max de dagene man faster?

Anonymkode: 41f50...fed

Det kan du. :)
Alle drikker som ikke inneholder kcal kan du fint drikke på fastedagene. 
Pepsi max,te,kaffe,vann,sukkerfri saft osv. :)
Du kan også drikke for eksempe buljong. Det gir litt næring, innehoder nesten ikke kcal og er stort sett ett fint avbrekk på fastedagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er en dag for dere? Når er det deres fastedager begynner og slutter? Regner dere en dag fra middag til middag (24t), eller fra middag til frokost (36t)?

Jeg har ikke lest noe særlig om dietten 5:2 som tillater 500 kalorier på fastedager, men jeg trives med periodisk faste, og skal prøve å ha to fasteperioder i uka på 24t. Jeg faster da fra middag til middag, men så slo meg at 24t og en dag kanskje ikke er det samme under 5:2.

Jeg drikker kun vann, kaffe og te når jeg faster et døgn, ingen mat. Ville dere sagt at dette går innunder 5:2, eller er det noe helt annet?

Uansett fremgangsmåte, så er det gøy og se at andre også har positive opplevelser med faste. Det gir meg troa på at vi er på rett spor😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *Lila* skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er en dag for dere? Når er det deres fastedager begynner og slutter? Regner dere en dag fra middag til middag (24t), eller fra middag til frokost (36t)?

Jeg har ikke lest noe særlig om dietten 5:2 som tillater 500 kalorier på fastedager, men jeg trives med periodisk faste, og skal prøve å ha to fasteperioder i uka på 24t. Jeg faster da fra middag til middag, men så slo meg at 24t og en dag kanskje ikke er det samme under 5:2.

Jeg drikker kun vann, kaffe og te når jeg faster et døgn, ingen mat. Ville dere sagt at dette går innunder 5:2, eller er det noe helt annet?

Uansett fremgangsmåte, så er det gøy og se at andre også har positive opplevelser med faste. Det gir meg troa på at vi er på rett spor😊

Jeg har prøvd meg frem litt og funnet ut at for meg fungerer det best om jeg faster 24t fra den ene kvelden til den andre. 
Dette er også delvis fordi jeg trener veldig mye og løper hver dag, i tillegg til 4 styrkeøkter i uka. 
Styrkeøktene tar jeg på dagene jeg spiser normalt, men løpingen blir jo på dager med faste. 
Jeg har dermed gjort det slik at jeg faster fra kl 18-18 for eksempel. 
Da kan jeg den ene dagen bli ferdig med løpingen i god tid før kl 18, spise ett skikkelig måltid kl 18 som inneholder godt med proteiner slik at restitusjonen blir optimal (gjerne også ett ekstra glass bcaa) og deretter faster jeg til dagen etter kl 18. 
Da har jeg gjerne en normal dag på jobb eller hjemme frem til kl 18, spiser ett godt måltid kl 18 og løper i 19.30-20 tiden,spiser da ett godt måltid når jeg er ferdig med løpingen igjen. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. 
Det er absolutt 5:2 du gjør. 
Du bestemmer helt selv om du vil spise de 500 kcal eller ikke på fastedagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, fru.Smae skrev:

Så dersom vedlikeholdet ditt er på 2000 og du ikke vil ned noe mer, så bør du ligge på noen hundre kcal høyere på spisedagene for å beholde vekten. 

Så vil jeg legge til at det kanskje ikke er nødvendig å begi seg ut på 5:2 om man ønsker å bevare kroppsvekta si? Med mindre man har en spesfikk grunn som det du har nevnt i andre tråder, så ser jeg ikke helt hvorfor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Så vil jeg legge til at det kanskje ikke er nødvendig å begi seg ut på 5:2 om man ønsker å bevare kroppsvekta si? Med mindre man har en spesfikk grunn som det du har nevnt i andre tråder, så ser jeg ikke helt hvorfor?

Dette signerer jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, fru.Smae skrev:

Jeg har prøvd meg frem litt og funnet ut at for meg fungerer det best om jeg faster 24t fra den ene kvelden til den andre. 
Dette er også delvis fordi jeg trener veldig mye og løper hver dag, i tillegg til 4 styrkeøkter i uka. 
Styrkeøktene tar jeg på dagene jeg spiser normalt, men løpingen blir jo på dager med faste. 
Jeg har dermed gjort det slik at jeg faster fra kl 18-18 for eksempel. 
Da kan jeg den ene dagen bli ferdig med løpingen i god tid før kl 18, spise ett skikkelig måltid kl 18 som inneholder godt med proteiner slik at restitusjonen blir optimal (gjerne også ett ekstra glass bcaa) og deretter faster jeg til dagen etter kl 18. 
Da har jeg gjerne en normal dag på jobb eller hjemme frem til kl 18, spiser ett godt måltid kl 18 og løper i 19.30-20 tiden,spiser da ett godt måltid når jeg er ferdig med løpingen igjen. 


 

Takk for svar!

Det er nettopp det som er med fasting, jeg føler det er så lett å tilpasse dagliglivet. Jeg har for eksempel kjørt middag til middag, men skal snart ta lunsj til lunsj på grunn av felleslunsj på jobb.

Og det er så mye annet som er enkelt. Jeg tenker på hva jeg spiser, men ikke hvor mye. Dette virker det som kroppen blir flinkere til å regulere etter hvert som jeg kommer inn i kjøret. I går orket jeg ikke å spise opp alt jeg lagde til middag, og det er første gang på veldig lenge. Jeg kan fint gå 24 t uten å bli sulten, dersom jeg spiste riktig mat i forkant. Jeg gikk ned i vekt i sommer, da jeg brukte tiden på å bli kjent med fasterutiner, mat og kropp, men ikke var så veldig konsekvent. Og jeg virker til å ha gått ned litt denne første, seriøse uka.

Jeg føler ikke at jeg ofrer noe for å se lavere tall på vekta, og jeg kan se for meg å kjøre denne livsstilen så lenge kroppen trives med det.

Er det virkelig så lett å gå ned i vekt? Eller har jeg blitt litt lurt fordi jeg er i startfasen?

Tenkte akkurat disse tankene her en dag, og fikk et bilde i hodet av en liten djevel som sitter på fjelltoppen her og ler seg skakk fordi jeg har gått på dette peket hans med fasting, og trodde dette var så enkelt😂

Vi får se. Jeg har fortsatt en lang vei å gå, og jeg er forberedt på flere nedturer. Men starten er lovende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fru.Smae skrev:

Du bør spise normalt på spisedagene, ja. Det vil si sunne og gode alternativer og normale måltidsporsjoner. 
Det kommer også an på om du vil mer ned i vekt, være stabil i vekt eller gå opp i vekt. 
Det er jo i bunn og grunn slik at dersom ditt vedlikehold er 2000 kcal om dagen og du spiser dette de 5 dagene du har spisedager så vil du gå ned i vekt, fordi du totalt sett blir liggende under 2000 kcal med disse to fastedagene dine. 
Så dersom vedlikeholdet ditt er på 2000 og du ikke vil ned noe mer, så bør du ligge på noen hundre kcal høyere på spisedagene for å beholde vekten. 

Målet mitt er å gå ned 10 kg, så jeg spiser max 2000 på vanlige dager, men var usikker på om det bare vil stoppe opp hvis jeg spiser 500 på fastedagene og f.eks 1600 på spisedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...